Projekta ID
22-TA-2598Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
2. Zemkopības ministrijai pārskatīt tās valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu portfeli un rīkoties atbilstoši apstiprinātajā valsts nekustamo īpašumu politikas plānošanas dokumentā noteiktajam.
Iebildums
Finanšu ministrija neiebilst par Ministru kabineta rīkojuma 2.punktā noteikto valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" vispārējo stratēģisko mērķi - īstenot pārvaldījumā nodoto valsts teritorijas attīstībai valsts nekustamo īpašumu - stratēģisku meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju, un zemes vienību uz kurām tās atrodas, ekonomisku pārvaldīšanu - un meliorācijas kadastra uzturēšanu, nodrošinot lauksaimniecības un mežsaimniecības zemju resursu ekonomiski izdevīgu, videi saudzīgu un sociāli atbildīgu ilgtspēju.
Vienlaikus atkārtoti uzturam iepriekš izteikto iebildumu (izziņas 7., 8. un 27.punkts) saistībā ar Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2.punktā noteikto uzdevumu Zemkopības ministrijai pārskatīt tās valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu portfeli un rīkoties atbilstoši apstiprinātajā valsts nekustamo īpašumu politikas plānošanas dokumentā noteiktajam un lūdzam precizēt minēto Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta punktu un attiecīgi anotāciju.
Zemkopības ministrijai kā valsts nekustamo īpašumu valdītājam Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2.punktā noteiktās darbības būtu veicamas neatkarīgi arī bez noteiktajiem izstrādes stadijā esošajiem tiesību aktiem.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Finanšu ministrijas ieskatā valstij piederošām kapitālsabiedrībām, kuru pamatdarbības veids ir valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšana, katrai ir sava specializācija, t.i., tās pārvalda pēc lietošana mērķa atšķirīgus nekustamos īpašumus, šādi nodrošinot konkrētam lietošanas mērķim paredzētu nekustamo īpašumu vienveidīgu pārvaldīšanu un attīstību. Vienveidīgu nekustamo īpašumu pārvaldīšanas sadrumstalotība biroju segmentā ir apgrūtinājums turpmākai attīstībai un lēmumu pieņemšanai valsts institūciju racionālai izvietošanai. Līdz ar to nav pamata anotācijā norādītajam, ka Zemkopības ministrija valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildības “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” nākotnes nekustamo īpašumu pārvaldīšanas portfeļa saturu un sastāvu plāno izvērtēt tikai pēc Finanšu ministrijas sagatavotā tiesību akta projekta “Par Valsts nekustamo īpašumu vienotas pārvaldīšanas plānu 2024.-2026.gadam” pieņemšanas Ministru kabinetā un sagaidot Ministru kabineta lēmumu attiecībā par Finanšu ministrijas (valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”) sagatavoto konceptuālo ziņojumu par valsts tiešās pārvaldes iestāžu biroju telpu optimizācijas iespējām.
Vēršam uzmanību, ka minētajam konceptuālajam ziņojumam kopumā nav sakara ar to, kā tiek pārvaldīti viena vai otra segmenta nekustamie īpašumi. Uzdevums pēc būtības ir meklēt risinājumu, kā efektīvāk izmantot valsts nekustamos īpašumus, lai nodrošinātu telpas valsts pārvaldes vajadzībām. Un šādu konceptuālu redzējumu būtu vienkāršāk un daudz efektīvāk sagatavot, ja viena segmenta nekustamie īpašumi būtu viena pārvaldītāja pārvaldīšanā.
Vienlaikus, tā kā anotācijā norādīts, ka nav gūta pārliecība par valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” kapacitāti un finanšu mērķiem, lai virzītu valsts nekustamo īpašumu centralizētu pārvaldīšanas modeli, vēršam uzmanību, ka atbilstoši anotācijā sniegtajai informācijai, no Zemkopības ministrijas pārņemamais nekustamo īpašumu - biroju ēku- apjoms varētu būt aptuveni 40 000 m2, kas ir tikai zem 5% no valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” pašreiz pārvaldāmās ēku kopējās platības, līdz ar to nav pamata apšaubīt tās kapacitāti biroja ēku pārvaldīšanā.
Vienlaikus atkārtoti uzturam iepriekš izteikto iebildumu (izziņas 7., 8. un 27.punkts) saistībā ar Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2.punktā noteikto uzdevumu Zemkopības ministrijai pārskatīt tās valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu portfeli un rīkoties atbilstoši apstiprinātajā valsts nekustamo īpašumu politikas plānošanas dokumentā noteiktajam un lūdzam precizēt minēto Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta punktu un attiecīgi anotāciju.
Zemkopības ministrijai kā valsts nekustamo īpašumu valdītājam Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2.punktā noteiktās darbības būtu veicamas neatkarīgi arī bez noteiktajiem izstrādes stadijā esošajiem tiesību aktiem.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Finanšu ministrijas ieskatā valstij piederošām kapitālsabiedrībām, kuru pamatdarbības veids ir valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšana, katrai ir sava specializācija, t.i., tās pārvalda pēc lietošana mērķa atšķirīgus nekustamos īpašumus, šādi nodrošinot konkrētam lietošanas mērķim paredzētu nekustamo īpašumu vienveidīgu pārvaldīšanu un attīstību. Vienveidīgu nekustamo īpašumu pārvaldīšanas sadrumstalotība biroju segmentā ir apgrūtinājums turpmākai attīstībai un lēmumu pieņemšanai valsts institūciju racionālai izvietošanai. Līdz ar to nav pamata anotācijā norādītajam, ka Zemkopības ministrija valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildības “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” nākotnes nekustamo īpašumu pārvaldīšanas portfeļa saturu un sastāvu plāno izvērtēt tikai pēc Finanšu ministrijas sagatavotā tiesību akta projekta “Par Valsts nekustamo īpašumu vienotas pārvaldīšanas plānu 2024.-2026.gadam” pieņemšanas Ministru kabinetā un sagaidot Ministru kabineta lēmumu attiecībā par Finanšu ministrijas (valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”) sagatavoto konceptuālo ziņojumu par valsts tiešās pārvaldes iestāžu biroju telpu optimizācijas iespējām.
Vēršam uzmanību, ka minētajam konceptuālajam ziņojumam kopumā nav sakara ar to, kā tiek pārvaldīti viena vai otra segmenta nekustamie īpašumi. Uzdevums pēc būtības ir meklēt risinājumu, kā efektīvāk izmantot valsts nekustamos īpašumus, lai nodrošinātu telpas valsts pārvaldes vajadzībām. Un šādu konceptuālu redzējumu būtu vienkāršāk un daudz efektīvāk sagatavot, ja viena segmenta nekustamie īpašumi būtu viena pārvaldītāja pārvaldīšanā.
Vienlaikus, tā kā anotācijā norādīts, ka nav gūta pārliecība par valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” kapacitāti un finanšu mērķiem, lai virzītu valsts nekustamo īpašumu centralizētu pārvaldīšanas modeli, vēršam uzmanību, ka atbilstoši anotācijā sniegtajai informācijai, no Zemkopības ministrijas pārņemamais nekustamo īpašumu - biroju ēku- apjoms varētu būt aptuveni 40 000 m2, kas ir tikai zem 5% no valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” pašreiz pārvaldāmās ēku kopējās platības, līdz ar to nav pamata apšaubīt tās kapacitāti biroja ēku pārvaldīšanā.
Piedāvātā redakcija
-