Projekta ID
25-TA-616Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
20.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Precizēts, papildināts atzinums.
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk tekstā - LDDK) ir iepazinusies ar Veselības ministrijas (VM) izstrādāto projektu “plāna projektu “Mātes un bērna veselības uzlabošanas plans 2025. – 2027. gadam” (turpmāk arī Projekts) un izsaka šādus iebildumus:
1. LDDK iebilst pret Projekta Kopsavilkumā ietverto tekstu “ķeizargriezienu īpatsvars Latvijā vēl nav sasniedzis PVO rekomendētos 15% no visām dzemdībām” VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Vārdus “nav sasniedzis” izmanto pieaugošas parādības sasniedzamajai mērķa robežai.
Priekšlikums
Tekstu aiz vārda “rekomendētos" papildināt ar vārdiem “ne vairāk kā".
2. LDDK iebilst pret Projekta Kopsavilkumā ietverto tekstu “līdz vismaz 12 gadījumiem” VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Vārdus “vismaz” izmanto pieaugošas parādības sasniedzamajai mērķa robežai.
Priekšlikums
Aizstāt vārdu “vismaz" ar vārdiem “ne vairāk kā".
3. LDDK iebilst pret Projekta Kopsavilkuma sadaļas Traumatisms otrās rindkopas trešo teikumu VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Ievietojot tekstā procentuālo rādītāju ir jānorāda bāze.
4. LDDK iebilst pret Projekta Kopsavilkuma sadaļas 1.3. pirmās rindkopas pirmo teikumu VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Pieaugošs pieprasījums pēc primārās un sekundārās aprūpes pakalpojumiem neatliekamās palīdzības nodaļās pie vieglām un vidēji smagām slimības formām nav viens no galvenajiem veselības aprūpes sistēmas trūkumiem. Bērnu veselības aprūpes sistēmas galvenais trūkums ir tas, ka netiek nodrošināta Ārstniecības likuma 3.panta izpilde.
Savukārt pieaugošais pieprasījums pēc primārās un sekundārās aprūpes pakalpojumiem neatliekamās palīdzības nodaļās liecina, ka stacionāros paralēli neatliekamās palīdzības nodaļām ir jāveido pieprasījumam atbilstīgi ambulatorās apkalpošanas centri, kas kopumā dod iespēju ar mazākiem resursiem nodrošināt augstāku pieejamības līmeni. Kas attiecas uz vecākiem – tad ar informatīvām kampaņām nav iespējams nodrošināt tādu zināšanu līmeni, kas stresa situācijā ļauj pieņemt kvalificētu lēmumu. Medicīnas zinātne mūsdienās ir ļoti plaša un daudzšķautņaina, tādēļ pat pieredzējuši mediķi situācijās, kas nav viņu tiešā specialitāte, īpaši attiecībā uz bērniem nepaļausies uz savu kā nespeciālista viedokli.
5. LDDK iebilst pret Projekta sadaļu 3.1. VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Sadaļas nosaukums ir “Veselības aprūpes pakalpojumu un zāļu pieejamība bērniem”. No tā izriet, ka sadaļā vajadzētu būt datiem, kas raksturo veselības aprūpes pakalpojumu un zāļu pieejamību bērniem, kā, piemēram, gaidīšanas laiks uz pakalpojumiem, novēlotas ārstēšanas iespējamie riski, vecāku tiešmaksājumu apjoms par veselības aprūpes pakalpojumiem u.c. Savukārt sadaļā ir dati par papildus piešķirto līdzekļu apjomu.
6. LDDK iebilst pret Projekta tabulu Nr. 3. VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Tabulas nosaukums ir “Bērnu sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai 2024.gadā piešķirto valsts budžeta līdzekļu apmērs”. Savukārt tabulā ir atspoguļots papildus piešķirtais finansējums. Ja tabulā nav datu par gaidīšanas rindām, bāzes finansējumu un savlaicīgai pakalpojumu nodrošināšanai iztrūkstošā finansējuma apjomu, tad nav skaidrs, kāds ir šīs tabulas mērķis.
7. LDDK iebilst pret Projekta Kopsavilkuma sadaļas 3.2. piekto rindkopu VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Rindkopā ir dati par pārstrādēm un to finansēšanai piešķirtajiem papildu līdzekļiem, bet nav informācijas, kā tas ir ietekmējis pakalpojumu pieejamību, kā arī informācijas par atteikto pakalpojumu apjomu, ko būtu iespējams sniegt, ja finansējums būtu pietiekams.
8. LDDK iebilst pret Projekta tabulas “III. Mērķis un veicamie uzdevumi” punktu 3.1.3. VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Punktā ir paredzēts Pārskatīt un izvērtēt iespēju paplašināt priekšlaikus dzimušo bērnu mērķa grupu Follow upprogrammas nodrošināšanai. Ņemot vērā Ārstniecības likuma 3.pantu, kā arī to, ka bērniem savlaicīgi nesniegts pakalpojums ietver augstu negatīvo seku risku uz visu mūžu, programma ir jānodrošina ar nepieciešamajiem resursiem.
9. LDDK iebilst pret Projekta tabulas “III. Mērķis un veicamie uzdevumi” punktu 3.1.4.4.1. VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Punktā kā sasniedzamais mērķis ir uzlabota zobārstniecības pakalpojumu pieejamība bērniem.
Ņemot vērā Ārstniecības likuma 3.pantu, kā arī to, ka bērniem savlaicīgi nesniegts pakalpojums ietver augstu negatīvo seku risku uz visu mūžu, vārds “uzlabota” ir jāaizstāj ar vārdiem “pilnībā nodrošināta”.
10. LDDK iebilst pret Projekta tabulas “III. Mērķis un veicamie uzdevumi” punktu 3.2.1. VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Punktā paredzēts Uzlabot medikamentu un veselības aprūpes pakalpojumu, tostarp inovatīvu un integrētu sociālo pakalpojumu, pieejamību un kvalitāti bērniem ar hroniskām slimībām, tai skaitā retām slimībām Ņemot vērā Ārstniecības likuma 3.pantu, vārds “Uzlabot” ir jāaizstāj ar vārdu “Nodrošināt”.
11. LDDK iebilst pret Projekta tabulas “III. Mērķis un veicamie uzdevumi” punktu 3.2.4. VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Punktā paredzēts Uzlabot veselības aprūpes pakalpojumu un medikamentu pieejamība bērniem ar anafilaktisku reakciju pēc plēvjspārņu dzēliena. Ņemot vērā Ārstniecības likuma 3.pantu, kā arī to, ka bērniem savlaicīgi nesniegts pakalpojums ietver augstu negatīvo seku risku uz visu mūžu, vārds “Uzlabot” ir jāaizstāj ar vārdu “Nodrošināt”. Turklāt, bērniem veselības aprūpes pakalpojumi ir jāsniedz integrētas veselības aprūpes sistēmas ietvaros.
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk tekstā - LDDK) ir iepazinusies ar Veselības ministrijas (VM) izstrādāto projektu “plāna projektu “Mātes un bērna veselības uzlabošanas plans 2025. – 2027. gadam” (turpmāk arī Projekts) un izsaka šādus iebildumus:
1. LDDK iebilst pret Projekta Kopsavilkumā ietverto tekstu “ķeizargriezienu īpatsvars Latvijā vēl nav sasniedzis PVO rekomendētos 15% no visām dzemdībām” VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Vārdus “nav sasniedzis” izmanto pieaugošas parādības sasniedzamajai mērķa robežai.
Priekšlikums
Tekstu aiz vārda “rekomendētos" papildināt ar vārdiem “ne vairāk kā".
2. LDDK iebilst pret Projekta Kopsavilkumā ietverto tekstu “līdz vismaz 12 gadījumiem” VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Vārdus “vismaz” izmanto pieaugošas parādības sasniedzamajai mērķa robežai.
Priekšlikums
Aizstāt vārdu “vismaz" ar vārdiem “ne vairāk kā".
3. LDDK iebilst pret Projekta Kopsavilkuma sadaļas Traumatisms otrās rindkopas trešo teikumu VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Ievietojot tekstā procentuālo rādītāju ir jānorāda bāze.
4. LDDK iebilst pret Projekta Kopsavilkuma sadaļas 1.3. pirmās rindkopas pirmo teikumu VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Pieaugošs pieprasījums pēc primārās un sekundārās aprūpes pakalpojumiem neatliekamās palīdzības nodaļās pie vieglām un vidēji smagām slimības formām nav viens no galvenajiem veselības aprūpes sistēmas trūkumiem. Bērnu veselības aprūpes sistēmas galvenais trūkums ir tas, ka netiek nodrošināta Ārstniecības likuma 3.panta izpilde.
Savukārt pieaugošais pieprasījums pēc primārās un sekundārās aprūpes pakalpojumiem neatliekamās palīdzības nodaļās liecina, ka stacionāros paralēli neatliekamās palīdzības nodaļām ir jāveido pieprasījumam atbilstīgi ambulatorās apkalpošanas centri, kas kopumā dod iespēju ar mazākiem resursiem nodrošināt augstāku pieejamības līmeni. Kas attiecas uz vecākiem – tad ar informatīvām kampaņām nav iespējams nodrošināt tādu zināšanu līmeni, kas stresa situācijā ļauj pieņemt kvalificētu lēmumu. Medicīnas zinātne mūsdienās ir ļoti plaša un daudzšķautņaina, tādēļ pat pieredzējuši mediķi situācijās, kas nav viņu tiešā specialitāte, īpaši attiecībā uz bērniem nepaļausies uz savu kā nespeciālista viedokli.
5. LDDK iebilst pret Projekta sadaļu 3.1. VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Sadaļas nosaukums ir “Veselības aprūpes pakalpojumu un zāļu pieejamība bērniem”. No tā izriet, ka sadaļā vajadzētu būt datiem, kas raksturo veselības aprūpes pakalpojumu un zāļu pieejamību bērniem, kā, piemēram, gaidīšanas laiks uz pakalpojumiem, novēlotas ārstēšanas iespējamie riski, vecāku tiešmaksājumu apjoms par veselības aprūpes pakalpojumiem u.c. Savukārt sadaļā ir dati par papildus piešķirto līdzekļu apjomu.
6. LDDK iebilst pret Projekta tabulu Nr. 3. VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Tabulas nosaukums ir “Bērnu sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai 2024.gadā piešķirto valsts budžeta līdzekļu apmērs”. Savukārt tabulā ir atspoguļots papildus piešķirtais finansējums. Ja tabulā nav datu par gaidīšanas rindām, bāzes finansējumu un savlaicīgai pakalpojumu nodrošināšanai iztrūkstošā finansējuma apjomu, tad nav skaidrs, kāds ir šīs tabulas mērķis.
7. LDDK iebilst pret Projekta Kopsavilkuma sadaļas 3.2. piekto rindkopu VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Rindkopā ir dati par pārstrādēm un to finansēšanai piešķirtajiem papildu līdzekļiem, bet nav informācijas, kā tas ir ietekmējis pakalpojumu pieejamību, kā arī informācijas par atteikto pakalpojumu apjomu, ko būtu iespējams sniegt, ja finansējums būtu pietiekams.
8. LDDK iebilst pret Projekta tabulas “III. Mērķis un veicamie uzdevumi” punktu 3.1.3. VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Punktā ir paredzēts Pārskatīt un izvērtēt iespēju paplašināt priekšlaikus dzimušo bērnu mērķa grupu Follow upprogrammas nodrošināšanai. Ņemot vērā Ārstniecības likuma 3.pantu, kā arī to, ka bērniem savlaicīgi nesniegts pakalpojums ietver augstu negatīvo seku risku uz visu mūžu, programma ir jānodrošina ar nepieciešamajiem resursiem.
9. LDDK iebilst pret Projekta tabulas “III. Mērķis un veicamie uzdevumi” punktu 3.1.4.4.1. VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Punktā kā sasniedzamais mērķis ir uzlabota zobārstniecības pakalpojumu pieejamība bērniem.
Ņemot vērā Ārstniecības likuma 3.pantu, kā arī to, ka bērniem savlaicīgi nesniegts pakalpojums ietver augstu negatīvo seku risku uz visu mūžu, vārds “uzlabota” ir jāaizstāj ar vārdiem “pilnībā nodrošināta”.
10. LDDK iebilst pret Projekta tabulas “III. Mērķis un veicamie uzdevumi” punktu 3.2.1. VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Punktā paredzēts Uzlabot medikamentu un veselības aprūpes pakalpojumu, tostarp inovatīvu un integrētu sociālo pakalpojumu, pieejamību un kvalitāti bērniem ar hroniskām slimībām, tai skaitā retām slimībām Ņemot vērā Ārstniecības likuma 3.pantu, vārds “Uzlabot” ir jāaizstāj ar vārdu “Nodrošināt”.
11. LDDK iebilst pret Projekta tabulas “III. Mērķis un veicamie uzdevumi” punktu 3.2.4. VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Punktā paredzēts Uzlabot veselības aprūpes pakalpojumu un medikamentu pieejamība bērniem ar anafilaktisku reakciju pēc plēvjspārņu dzēliena. Ņemot vērā Ārstniecības likuma 3.pantu, kā arī to, ka bērniem savlaicīgi nesniegts pakalpojums ietver augstu negatīvo seku risku uz visu mūžu, vārds “Uzlabot” ir jāaizstāj ar vārdu “Nodrošināt”. Turklāt, bērniem veselības aprūpes pakalpojumi ir jāsniedz integrētas veselības aprūpes sistēmas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
