Atzinums

Projekta ID
21-TA-1779
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
06.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam šādus iebildumus:
- izteikt 45.2.1. apakšpunktu šādā redakcijā: “sagatavo pārskatus, dokumentu projektus un administratīvo lietu izskatīšanai bāriņtiesas sēdē;”;
- izteikt 45.2.5. apakšpunktu šādā redakcijā: “45.2.5. piedalās dzīves apstākļu pārbaudēs, ģimeņu riska novērtējumos un personu uzklausīšanā;”;
- II līmeņa aprakstā nepieciešams pievienot 45.2.8. apakšpunktu, izsakot to šādā redakcijā: “45.2.8. piedalās piemērotu aizbildņu, aizgādņu un audžuģimeņu meklēšanā, personu uzklausīšanā.”;
- izteikt 45.3.1. apakšpunktu šādā redakcijā: “45.3.1. sniedz palīdzību bērnam vai aizgādnībā esošai personai, kura vērsusies bāriņtiesā pēc palīdzības"  - ar šo  grozījumu nekas netiek papildināts, bet  ir piedāvāts svītrot vārdu ”citai”;
- izteikt 45.3.6. apakšpunktu šādā redakcijā: “45.3.6. sadarbojas ar citām bāriņtiesām, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijām, veselības aprūpes un izglītības iestādēm, sociālajiem dienestiem, policijas iestādēm, Valsts probācijas dienestu un tiesu izpildītājiem, lai nodrošinātu bērna vai aizgādnībā esošās personas tiesību un interešu aizsardzību;”;
- IV līmeņa aprakstu papildināt ar  45.4.7. apakšpunktu, izsakot to šādā redakciju: “45.4.7. izdara apliecinājumus.”;
- izteikt 45.5.6. apakšpunktu šādā redakcijā: “45.5.6. sadarbojas ar citām bāriņtiesām, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijām, veselības aprūpes un izglītības iestādēm, sociālajiem dienestiem, policijas iestādēm, Valsts probācijas dienestu un tiesu izpildītājiem, lai nodrošinātu bērna vai aizgādnībā esošās personas tiesību un interešu aizsardzību;”.

Vēlamies vērst uzmanību, ka attiecīgos  grozījumus ir nepieciešams izdarīt, lai saskaņotu šā MK noteikumu projektā ietverto informāciju ar Bāriņtiesu likumā noteikto  regulējumu (grozījumi, kas stājās spēkā 01.07.2021.). Proti, MK noteikumu projektā ietvertais 7. saimes līmeņu raksturojums nevar būt šaurāks kā Bāriņtiesu likumā noteiktās prasības, jo tas rada maldīgu priekšstatu par bāriņtiesas pienākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministrija uzskata, ka Izziņas 451. un 482.punktā minētie iebildumi nav ņemti vērā, lai gan Valsts kanceleja norāda, ka “ņemts vērā”. Izziņas 451.punktā Valsts kanceleja norāda: “… 7.saime “Bāriņtiesas” tika izveidota Valsts kancelejai sadarbojoties ar Latvijas Bāriņtiesu darbinieku asociāciju. Latvijas Pašvaldību savienība ir saskaņojusi saimes redakciju.”. Atbalstāma ir Valsts kancelejas sadarbība ar profesionālajām organizācijā (šajā gadījumā ar Latvijas Bāriņtiesu darbinieku asociāciju attiecībā uz 7.saimi “Bāriņtiesas”), vienlaikus ministrija lūdz Valsts kancelejai ņemt vērā arī citu profesionālo organizāciju - Latvijas Sociālo darbinieku apvienības un Latvijas Pašvaldību sociālo dienestu vadītāju apvienības – viedokli par MK noteikumu projektu attiecībā uz 43.1.apakšsaimi “Sociālais darbs”. Ministrija nepiekrīt Valsts kancelejas apgalvojumam, ka “Latvijas Pašvaldību savienība ir saskaņojusi saimes redakciju”, jo Izziņas 452. punktā minētais LPS iebildums pēc būtības nav ņemts vērā. Ministrija, izstrādājot 43.1.apakšsaimes “Sociālais darbs” līmeņus, raksturīgos amatus un amatu paraugaprakstus, ir ņēmusi vērā MK noteikumu projekta 7.punktā noteikto: “Saimē un apakšsaimē amatus sadala pa līmeņiem (turpmāk – līmenis), kas raksturo galvenās atšķirības starp vienas saimes amatiem, ņemot vērā pienākumu sarežģītību, atbildību, vadības funkcijas un amata pienākumu izpildei nepieciešamo izglītību un profesionālo pieredzi.”. Ministrija, izstrādājot MK noteikumu projekta 1.pielikumu “Amatu līmeņu sadalījums mēnešalgu grupās”, ir ņēmusi vērā MK noteikumu projekta 9.punktā ir noteikto: “ Amatu klasificēšanas mērķis ir nodrošināt, lai vienādi un līdzvērtīgi amati tiktu klasificēti vienādi. Amati tiek salīdzināti, izmantojot amata vai darba aprakstus un izvērtējot tajos iekļauto darba raksturojumu, kas ietver darba sarežģītību, garīgo piepūli, sadarbību, vadības funkciju, atbildību par darba rezultātiem, atbildību par lēmumiem, kā arī amata pienākumu izpildei nepieciešamo izglītību un profesionālo pieredzi.”. Tādējādi uzturam iebildumus: 
43.1. apakšsaimes “Sociālais darbs” amatus klasificēt šādos līmeņos:
I (aprūpētājs);
II A (pavadonis, asistents), II B (vecākais aprūpētājs);
III A (sociālais rehabilitētājs), III B (sociālais aprūpētājs), III C (sociālās palīdzības organizators), III D (ģimenes asistents, sociālais mentors);
IV (jaunākais sociālais darbinieks);
V A (sociālais darbinieks, sociālais pedagogs), V B (sociālais darbinieks (praktizē mezo un (vai) makro līmenī));
VI A (vecākais sociālais darbinieks), VI B (vecākais sociālais darbinieks (praktizē mezo un (vai) makro līmenī)).
Atbilstoši piedāvātajai 43.1. apakšsaimes “Sociālais darbs” amatu klasifikācijai amata līmeņiem noteikt šādas atbilstošas mēnešalgu grupas:
I (aprūpētājs) - 4. mēnešalgu grupa;
II A (pavadonis, asistents), II B (vecākais aprūpētājs) - 6. mēnešalgu grupa;
III A (sociālais rehabilitētājs), III B (sociālais aprūpētājs), III C (sociālās palīdzības organizators), III D (ģimenes asistents, sociālais mentors) - 8. mēnešalgu grupa;
IV (jaunākais sociālais darbinieks) ‑ 9. mēnešalgu grupa;
V A (sociālais darbinieks, sociālais pedagogs), V B (sociālais darbinieks (praktizē mezo un (vai) makro līmenī)) ‑ 10. mēnešalgu grupa;
VI A (vecākais sociālais darbinieks), VI B (vecākais sociālais darbinieks (praktizē mezo un (vai) makro līmenī)) - 11. mēnešalgu grupa.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu:
Lūdzam labot  MK noteikumu projekta 1. pielikumu atbilstoši izteiktajiem iebildumiem attiecībā uz  43.1. apašsaimi "Sociālais darbs".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši 32. punktā  definētajam ("Klasificējot valsts iestāžu vadītāju amatus, ņem vērā iestādes veidu (augstāka iestāde vai padotības iestāde), iestādē esošo amata vietu skaitu ...")   tā apakšpunktos, t.i., līmeņu aprakstos, precizēt klasifikācijas pazīmi "amati", pārformulējot to uz "amata vietas".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt 37. saimes (Politikas plānošana) III līmeņa aprakstu un izteikt 96.4. apakšpunktu šādā redakcijā: "III līmenis (piemēram, konsultants, vadošais eksperts, nodaļas vadītājs, daļas vadītājs)  - veic IIA līmenim noteiktos pienākumus, kā arī:"
Piedāvātā redakcija
III līmenis (piemēram, konsultants, vadošais eksperts, nodaļas vadītājs, daļas vadītājs)  - veic IIA līmenim noteiktos pienākumus, kā arī:
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
MK noteikumu projektā "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs" ietverti priekšlikumi, kas saistīti ar virkni amatu pārsaimēšanu uz ievērojami augstāku līmeni. Vienlaikus pieņemtie Grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā (turpmāk – Atlīdzības likums), kas stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā paredz, ka noteiktais minimums darbinieku atalgojumam valsts un pašvaldības institūcijai jāsasniedz līdz 2027. gada 1. janvārim. Abu normatīvo aktu īstenošana paredzētā valsts un pašvaldību institūciju  esošā budžeta ietvaros, bez  papildu  finansējuma  piešķiršanas. Pārsaimējot virkni amatu,  esošo līdzekļu ietvaros nebūs iespējams nodrošināt Atlīdzības likumā noteiktā minimuma sasniegšanu,  vienlaikus vēl ņemot vērā aspektu, ka līdz 2027. gadam ietekme būs vēl lielāka, jo palielināsies Atlīdzības likumā noteiktā bāzes mēnešalga, jo, atbilstoši Atlīdzības likumā noteiktajam regulējumam,  bāzes mēnešalgu katru gadu aprēķinās piemērojos valstī strādājošo aizpagājušā gada mēneša vidējās darba samaksas apmēra pieaugumu procentos pret iepriekšējo gadu ar aizpagājušā gada inflāciju procentos pret iepriekšējo gadu un attiecīgo summu dalot ar divi. Ievērojot tendenci, ka vidējā darba samaksa valstī katru gadu pieaug, pieaugs arī bāzes mēnešalgas apmērs. Līdz ar to lūdzam anotācijas III sadaļā iekļaut aprēķinus un norādīt finansiālo ietekmi minētajai normatīvā akta normai.
Piedāvātā redakcija
-