Atzinums

Projekta ID
22-TA-407
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
22.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 1.4. apakšpunktu un svītrot 1.- 7. rindkopu, kas attiecas uz sabiedrisko transportu un infromatīvā ziņojuma 2. nodaļas 2.punktu. Minētais  jautājums tika pārrunāts un izvērtēts likumprojekta “Grozījumi Autopārvadājumu likumā” (21-TA-34)  saskaņošanas procesā un panākta vienošanās par Autopārvadājumu likuma 30.panta 5.1 daļas redakciju, saglabājot pilnvaras valstspilsētas pašvaldībai noteikt kārtību, kādā izsniedzamas, anulējamas vai uz laiku apturamas speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes attiecībā uz autotransporta līdzekļiem pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem valstspilsētas administratīvās teritorijas robežās. Līdz ar to Satiksmes ministrijas ieskatā minētais izvērtējums sadarbībā ar pašvaldībām jau ir veikts.
Attiecībā uz braukšanas maksas atvieglojumu harmonizāciju norādāms, ka Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14.panta trešajā daļā ietvertais pilnvarojums noteic, ka pašvaldībām ir tiesības noteikt braukšanas maksas atvieglojumus savā administratīvajā teritorijā, ja ar šo braukšanas maksas atvieglojumu noteikšanu pārvadātājam radītos zaudējumus pilnībā kompensē no pašvaldības budžeta. Ņemot vērā to, ka saskaņā ar šo likumu sabiedriskā transporta pakalpojumus valstspilsētu administratīvajās teritorijās organizē un attiecīgi pasūta tikai valstspilsētu pašvaldības (tostarp novadu pašvaldības, kurās atrodas valstspilsētas), kas vienlaikus saskaņā ar likumu “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 19.punktu to noteic kā pašvaldības autonomo funkciju - organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus, Satiksmes ministrijas ieskatā atvieglojuma apjoma vai pasažieru kategoriju ierobežojuma noteikšana būtu ierobežojums iedzīvotāju mobilitātes nodrošināšanai, kā arī, iespējams, sociālās palīdzības samazinājums, jo primāri atbalsts tiek sniegts sociāli mazāk aizsargātajām iedzīvotāju grupām, un iejaukšanās pašvaldības autonomajās funkcijās.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2.punkts paredz uzdevumu Satiksmes ministrijai sadarbībā ar pašvaldībām izstrādāt un līdz 2022.gada 1.oktobrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvā ziņojuma 2. nodaļā minētos tiesību aktu projektus, pirms tam veicot nepieciešamo izvērtējumu.
Informatīvā ziņojuma 2. nodaļas 2.1. apakšpunkts paredz noteikt Ministru kabineta noteikumos vienotu kārtību, kādā izsniedzamas, anulējamas vai uz laiku apturamas speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes attiecībā uz autotransporta līdzekļiem pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem valstspilsētas teritorijas robežās.
Minētais  jautājums tika pārrunāts un izvērtēts Likumprojekta “Grozījumi Autopārvadājumu likumā” (21-TA-34)  saskaņošanas procesā un panākta vienošanās par likuma 30.panta 5.1 daļas redakciju, saglabājot  pilnvaras valstspilsētas pašvaldībai noteikt kārtību, kādā izsniedzamas, anulējamas vai uz laiku apturamas speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes attiecībā uz autotransporta līdzekļiem pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem valstspilsētas administratīvās teritorijas robežās, nosaka attiecīgās valstspilsētas pašvaldība. Līdz ar to Satiksmes ministrijas ieskatā minētais izvērtējums sadarbībā ar pašvaldībām jau ir veikts.
Informatīvā ziņojuma 2. nodaļas 2.2. apakšpunkts paredz uzdot Satiksmes ministrijai precizēt Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14. panta trešajā daļā ietverto pilnvarojumu pašvaldībai noteikt braukšanas maksas atvieglojumus savā administratīvajā teritorijā, harmonizējot  pašvaldību atlaižu kategorijas (ierobežojot atlaižu apjomu, kategorijas u.c.), lai radītu ērtības pasažieriem, pārvietojoties dažādu pašvaldību teritorijās, un veiksmīgi īstenotu AVIS (Atvieglojumu vienotās informācijas sistēma) un BMA (Braukšanas maksas atvieglojumu sistēma) darbību.
Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14.panta trešajā daļā ietvertais pilnvarojums noteic, ka pašvaldībām ir tiesības noteikt braukšanas maksas atvieglojumus savā administratīvajā teritorijā, ja ar šo braukšanas maksas atvieglojumu noteikšanu pārvadātājam radītos zaudējumus pilnībā kompensē no pašvaldības budžeta. Ņemot vērā to, ka saskaņā ar šo likumu sabiedriskā transporta pakalpojumus valstspilsētu administratīvajās teritorijās organizē un attiecīgi pasūta tikai valstspilsētu pašvaldības (tostarp novadu pašvaldības, kurās atrodas valstspilsētas), kas vienlaikus saskaņā ar likumu “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 19.punktu to noteic kā pašvaldības autonomo funkciju -  organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus, Satiksmes ministrijas ieskatā atvieglojumu apjoma vai pasažieru kategoriju ierobežojuma noteikšana būtu ierobežojums iedzīvotāju mobilitātes nodrošināšanai, kā arī, iespējams, sociālās palīdzības samazinājums, jo primāri atbalsts tiek sniegts sociāli mazāk aizsargātajām iedzīvotāju grupām un iejaukšanās pašvaldības autonomajās funkcijās.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 2.punktā vārdus "Satiksmes ministrijai". 
Piedāvātā redakcija
2. Iekšlietu ministrijai un Zemkopības ministrijai sadarbībā ar pašvaldībām izstrādāt un līdz 2022. gada 1. oktobrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvā ziņojuma 2. sadaļā minētos tiesību aktu projektus, pirms tam veicot nepieciešamo izvērtējumu.