Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
Projekta ID
24-TA-776
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Svītrojams Ministru kabineta noteikumos ietvertais Patērētāju tiesību aizsardzības centra amatpersonu tiesību uzskaitījums (apkopojums).

Ministru kabineta 2006. gada 1. augusta noteikumu Nr. 632 "Patērētāju tiesību aizsardzības centra nolikums" 6. punktā ir ietverta virkne Patērētāju tiesību aizsardzības centra amatpersonu tiesību (pienākumu). Izvērtējot šā regulējuma saturu un ievērojot iekļauto norādi "atbilstoši kompetencei ir tiesīgas", secināms, ka attiecīgajām amatpersonu tiesībām vai pienākumiem vajadzētu būt noteiktiem (vismaz pamatā) likumos un šajā punktā drīzāk ir ietverts to kompilatīvs uzskaitījums.

Kopumā šādi uzskaitījumi nav vērtējami pozitīvi. Ja vērtē to lietderību no amatpersonu skatpunkta, tad tām būtu jāzina, kad un ko tās var darīt. Dažkārt šādas kompilācijas rada pat pretēju efektu, proti, amatpersona izmanto tādas "tiesības", kuru konkrētajā gadījumā tai nemaz nav (piemēram, uzraudzības laikā izmanto tikai administratīvā pārkāpuma procesā esošas tiesības). Savukārt no privātpersonu skatpunktu šāds regulējums ir pavisam neskaidrs un nesniedz precīzu priekšstatu, kad kādas tiesības varētu tikt izmantotas konkrētajā gadījumā (to uzskatāmi norāda ietvertās atrunas "atbilstoši kompetencei" un tamlīdzīgi). Tas pat neļauj identificēt, kādā procesa veidā šīs tiesības amatpersona varētu īstenot. Protams, minētais uzskaitījums vismaz daļēji dublē arī likumos vai citos normatīvajos tiesību aktos esošo regulējumu.

Uzraudzības (kontroles) process nereti skar personu pamattiesības. Šāda veida regulējumu pamatā nevar ietvert Ministru kabineta noteikumos. Pat ja tas būtu pieļaujams, tad Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16. panta pirmajā daļā esošais pilnvarojums neatbilst šādam regulējumam.

Ievērojot minēto, Ministru kabineta 2006. gada 1. augusta noteikumu Nr. 632 "Patērētāju tiesību aizsardzības centra nolikums" 6. punkts ir svītrojams. Šādi uzraudzības vai kontroles pasākumi regulējami tajā normatīvajā aktā, kur ietverts attiecīgā jautājuma pamatregulējums.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projektā nav ietverams ar administratīvo atbildību (administratīvā pārkāpuma procesu) saistīts regulējums. Turklāt projektā lietotā terminoloģija neatbilst Administratīvās atbildības likumam.

Projektā ietvertajā grozāmo noteikumu 6.5. apakšpunktā ir paredzēts, ka amatpersonai ir tiesības "uzsākt un veikt administratīvā pārkāpuma procesu, izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un piemērot administratīvos sodus". Ir jāievēro Administratīvās atbildības likuma 2. pantā noteiktā administratīvās atbildības sistēma. Vispārīgi Patērētāju tiesību aizsardzības centra amatpersonu tiesības veikt administratīvā pārkāpuma procesu noteic Administratīvās atbildības likuma 115. panta pirmās daļas 19. punkts. Savukārt konkrēti administratīvie pārkāpumi un amatpersonu kompetence administratīvā pārkāpuma procesā iestādē nosakāma t. s. nozaru likumos. Līdz ar to projekts, grozāmie noteikumi un Ministru kabineta noteikumi vispār šādus jautājumus nevar regulēt.

Turklāt projektā izmantotā terminoloģija neatbilst Administratīvās atbildības likumam. Ja amatpersonai ir tiesības veikt administratīvā pārkāpuma procesu, tas jau ietver arī tiesības uzsākt administratīvā pārkāpuma procesu, izskatīt administratīvā pārkāpuma lietu un pieņemt lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā (sk., piemēram, Administratīvās atbildības likuma 46. panta pirmo daļu).

Ievērojot minēto, no projekta un grozāmajiem noteikumiem svītrojams ar administratīvo atbildību (tostarp administratīvā pārkāpuma procesu) saistītais regulējums. Attiecīgi precizējama projekta anotācija.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projektā nav ietverams ar administratīvo atbildību (administratīvā pārkāpuma procesu) saistīts regulējums.

Projektā ietvertajā grozāmo noteikumu 6.11. apakšpunktā ir paredzēts, ka amatpersonai ir tiesības "izņemt preces un lietas, kuras ir administratīvā pārkāpuma izdarīšanas priekšmets vai ar administratīvo pārkāpumu saistītā manta".

Izņemšanas regulējums ir ietverts Administratīvās atbildības likuma 111. pantā, savukārt konfiskācijas regulējums – šā likuma 12. nodaļā. Projektā šādi ar administratīvā pārkāpuma procesa veikšanu saistīti jautājumi nav regulējumi (sk. arī iebildumu par grozāmo noteikumu 6.5. apakšpunktu). Turklāt mantas izņemšana ir tikai viena no izmeklēšanas darbībām. Administratīvā pārkāpuma procesā ikvienai amatpersonai piemīt plašas tiesības (pienākumi).
 
Piedāvātā redakcija
-