Atzinums

Projekta ID
22-TA-1059
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 14.punktā norādīto atsauci, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 6.4. apakšpunktā nav noteikts, ka Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu, bet tas ir noteikts noteikumu projekta 16.4.punktā.
 
Piedāvātā redakcija
14. Ja projekta iesnieguma izvērtēšanai trūkst informācijas vai tā nav skaidra, Lauku atbalsta dienests jebkurā projekta vērtēšanas posmā var rakstiski pieprasīt papildu informāciju projekta iesnieguma precizēšanai. Pieprasīto informāciju atbalsta pretendents iesniedz septiņu kalendāra dienu laikā no pieprasījuma paziņošanas dienas. Ja pieprasītā informācija noteiktajā termiņā netiek iesniegta, Lauku atbalsta dienests pieņem šo noteikumu 16.4. apakšpunktā minēto lēmumu.
 
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst trešo teikumu, jo tas dublē tiesību aktos noteikto. Saskaņā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumu, konta izraksts ir papīra vai elektroniskā veidā sagatavots dokuments, kuru maksājumu pakalpojumu sniedzējs izsniedz maksājuma pakalpojuma izmantotājam un kurā atspoguļota visa noteiktā laika periodā maksājumu kontā notikušo naudas līdzekļu kustība un maksājumu konta atlikums šā perioda sākumā un beigās.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pirmajā teikumā lietots “konta pārskats”, otrajā “konta izdruka”, noteikumu projekta 46.1.2.apakšpunktā “konta izraksts”. Lūdzam vienādot noteikumu projektā lietoto apzīmējumu atbilstoši Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumam (konta izraksts).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams aizstāt vārdu “bankas” ar vārdu “kredītiestādes” saskaņā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā lietoto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt redakciju (un papildināt anotāciju ar skaidrojumu), norādot, uz kādu atbalsta saņēmēju loku attiecas šī norma. Lūdzam ņemt vērā, ka atbalsta saņēmēji, kuriem ar likumu vai saskaņā ar šiem noteikumiem tiek noteikta obligāta valsts budžeta līdzekļu apgūšana kontā Valsts kasē, nav iespējams pretendēt uz avansa maksājumu, jo avansa saņemšanai obligāts nosacījums ir kredītiestādes garantija. Vienlaikus lūdzam skaidrot anotācijā, kādos gadījumos var pieprasīt avansa maksājumu, un kādos priekšfinansējumu (vai var pieteikties uz abiem finansēšanas veidiem vienlaikus).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams aizstāt vārdu “bankas” ar “kredītiestādes” saskaņā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā lietoto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams svītrot vārdus “un iesniedz to Valsts kasē” (atbilstoši precizējot arī noteikumu projekta 41.punktu), jo Valsts kase izpilda klientu iesniegtos maksājuma rīkojumus atbilstoši Ministru kabineta 2019.gada 17.decembra noteikumiem Nr.652 “Kārtība, kādā Valsts kase nodrošina maksājumu pakalpojumu sniegšanu”.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt 41.punkta galveni, jo Valsts kase izpilda klientu iesniegtos maksājuma rīkojumus atbilstoši Ministru kabineta 2019.gada 17.decembra noteikumiem Nr.652 “Kārtība, kādā Valsts kase nodrošina maksājumu pakalpojumu sniegšanu” – attiecīgi tas būs Lauku atbalsta dienests, kas atbilstoši finansējuma saņēmēja tiesiskajam statusam, veiks pārskaitījumu vai nu valsts budžetā vai atbalsta saņēmējam.
Piedāvātā redakcija
Lauku atbalsta dienests attiecināmās izmaksas atbilstoši projekta iesniegumā noteiktajai Eiropas Savienības finansējuma un valsts budžeta finansējuma proporcijai  pārskaita:
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 41.1.apakšpunktā nav saprotams, ko tieši plānots ieskaitīt valsts budžeta ieņēmumos, ja atbalsta saņēmējs ir valsts budžeta iestāde, ņemot vērā, ka budžeta iestāde finansējumu plāno tās budžetā un Valsts kasei šādā situācijā nebūtu jāveic šāds pārskaitījums. Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam pārskatīt un precizēt šo apakšpunktu, sniedzot attiecīgu skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams skaidrojot anotācijā izvēlēto subjekta loku, kam tiek noteikti atšķirīgi finansēšanas principi, ņemt vērā, ka šāda norma ierobežo minētos subjektu, jo neļauj minētajām institūcijām pretendēt uz noteikumu projekta 38.punktā minēto avansu, jo tas paredzēts tikai attiecībā uz kredītiestādes kontu.
Lūdzam arī anotācijā skaidrot, kādēļ valsts kapitālsabiedrībām un tām zinātniskajām institūcijām, kuru tiesiskais statuss ir privāto tiesību juridiskā persona, tiek noteikta atšķirīga norma no citām privāto tiesību juridiskām personām, kā arī tiek izdalītas tikai noteiktas publiskās personas.
Vienlaikus jāņem vērā, ka zinātniskās institūcijas statuss nav tiesiskā forma un tās var būt gan publiskas, gan privātas personas, tai skaitā valsts budžeta iestādes, kurām valsts budžeta līdzekļus (un kontus to apgūšanai) atver saskaņā ar citiem normatīvajiem aktiem. (nesaņem priekšapmaksu).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt apakšpunkta redakciju:
1) svītrot pēdējo teikumu, jo tas dublē Ministru kabineta 2010.gada 28.decembra noteikumos Nr.1220 "Asignējumu piešķiršanas un izpildes kārtība" 7.4.apakšpunktā noteikto;
2) aizstāt vārdu "priekšfinansējumu" ar "finansējumu", jo valsts budžeta iestādēm resursus veido piešķirtā dotācija no vispārējiem ieņēmumiem, kas tiek piešķirta normatīvajos aktos noteiktā kārtībā (nevis saskaņā ar maksājumu pieteikumu);
3) svītrot vārdus "no valsts budžeta līdzekļiem", jo tā ir liekvārdība, jo visi valsts budžeta iestāžu līdzekļi ir valsts budžeta līdzekļi.
Piedāvātā redakcija
48.1. valsts budžeta iestāde nepieciešamo finansējumu projekta īstenošanai plāno un izdevumus veic no līdzekļiem, kas paredzēti tās ministrijas vai citas centrālās valsts iestādes budžetā, kuras padotībā atrodas atbalsta saņēmējs;
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un skaidrot anotācijā, kādēļ šādu obligātu normu nepieciešams noteikt attiecībā uz konkrēto subjektu loku.
Norādām, ka minētais dublē Likuma par budžetu un finanšu vadību noteikto, ka visām valsts budžeta finansētām institūcijām valsts budžeta līdzekļu saņemšanai un izdevumu veikšanai kontu atver Valsts kasē, ja citos normatīvajos aktos nav noteikts savādāk.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam būtiski papildināt anotācijas 1.3.sadaļu, lai pie noteikumu projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas pilnvērtīgi izskaidrotu noteikumu projekta punktos paredzēto.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Punktā noteikts, ka ja attiecināmās izmaksas veido tikai daļu no projekta kopējām izmaksām, atbalsta saņēmējs nodrošina projekta īstenošanu par saviem līdzekļiem atbilstoši projekta iesniegumā paredzētajām darbībām un mērķiem. Lūdzam skaidrot anotācijā, vai tas nozīmē, ka šādos gadījumos atbalsta saņēmējs nevar pretendēt uz avansa maksājumu vai priekšfinansējumu no valsts budžeta līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai nerodas pretruna ar noteikumu projekta 43.1.apakšpunktā minēto subjektu loku, (piemēram, ja biedrība vai kapitālsabiedrība vienlaikus ir reģistrēta kā zinātniskā institūcija -  vai uz to attiecas 43.1. vai 43.2.apakšpunktā noteiktie priekšapmaksas saņemšanas un apguves nosacījumi, tai skaitā vai noteikumu 48.2.apakšpunktā noteiktais nav pretrunā ar 43.2.2.apakšpunktā noteikto). Lūdzam skaidrot anotācijā, lai norma būtu viennozīmīgi saprotama.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt un skaidrot anotācijā, kas domāts ar apzīmējumu “valsts institūcijas” – kādas institūcijas ietilpst šajā grupā. Vēršam uzmanību, ka uz valsts budžeta iestādēm neattiecina priekšapmaksu un starpposma maksājumus, jo to finansē Ministru kabineta 2010.gada 28.decembra noteikumos Nr.1220 "Asignējumu piešķiršanas un izpildes kārtība" noteiktajā kārtībā.
Vienlaikus norādām, ka zinātniskā institūcija nav tiesiskais statuss, tādēļ lūdzam arī skaidrot anotācijā viennozīmīgai noteikumu izpratnei, kā piemērot nosacījumus konkrētā gadījumā, ja tiesiskais statuss, piemēram, ir biedrība vai kapitālsabiedrība, bet vienlaikus subjekts ir reģistrēts zinātnisko institūciju reģistrā.
Piedāvātā redakcija
-