Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2789
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Publisko iepirkumu likuma 42.panta piektās daļas c) apakšpunktā (spēkā no 2023.gada 1.janvāra) ietvertais jēdziens: “Pasūtītājs ņem vērā informāciju, kas ievietota Ministru kabineta noteiktajā informācijas sistēmā Valsts ieņēmumu dienesta publiskās nodokļu parādnieku datubāzes un Nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanas sistēmas pēdējās datu aktualizācijas datumā.”
Savukārt MK noteikumu projektā  no VID saņemamā informācija ir plašāka, proti - ziņas par nodokļu parādniekiem kuru parāda summa ir līdz 150 euro, ziņas par ārvalstīs reģistrēta nodokļu maksātāja nodokļu saistību izpildes pārbaudēm Latvijā, ziņas par to, vai savlaicīgi ir tikušas iesniegtas nodokļu deklarācijas, un ziņas par Latvijā reģistrēta nodokļu maksātāja darbinieku vidējām stundas tarifa likmēm profesiju grupās. Tā kā no VID saņemamā informācija ir plašāka, tā tiks nodota izmantojot citus kanālus. Lūdzam precizēt, ka informācijas aprite uz e-iepirkumu sistēmu tiks nodrošināta no VID informācijas sistēmām.
Piedāvātā redakcija
Valsts ieņēmumu dienests (informācijas sistēmas, kurās apstrādā ziņas par nodokļu (nodevu) parādiem, nodokļu deklarācijām, kā arī darbinieku vidējām stundas tarifa likmēm profesiju grupās);
 
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā jau notikušās diskusijas starp Finanšu ministriju, Iepirkumu uzraudzības biroju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, Valsts reģionālās attīstības aģentūru, kā arī jau iepriekš Finanšu ministrijas izteikto iebildumu (izziņas 20.punkts), lūdzam no anotācijas svītrot šo skaidrojuma daļu:
"Skatoties nākotnē, kad situācija varbūtēji mainīsies, un ziņas būs iespējams saņemt arī no citiem reģistriem, būs nepieciešams mainīt Ministru kabineta regulējumu, tomēr līdz tas būs iespējams, pasūtītājiem ārvalstu piegādātāji par izslēgšanas iemesliem Latvijā būs pārbaudāmi individuāli vēršoties tieši pie reģistriem un pieprasot sniegt ziņas par PIL  42.panta otrās daļas  1., 2. (tikai attiecībā uz pašvaldību administrētajiem nodokļiem), 5. un 6. punktā minētajiem izslēgšanas iemesliem.
Vienlaikus iepirkumu norisi uzraugošo institūciju gatavotie metodiskie skaidrojumi un instrukcijas iepirkumu veicējiem būtu papildināmas ar ārvalstu piegādātāju pārbaužu kārtību, ievērojot iepriekš minētos apstākļus."


Ņemot vērā anotācijā jau ietverto problēmsituācijas aprakstu par izslēgšanas iemeslu pārbaudi attiecībā uz ārvalstu subjektiem, kā arī to, ka Publisko iepirkumu likums (un attiecīgi arī pārējie publisko iepirkumu jomas likumi) neparedz vēršanos tieši pie reģistriem, bet gan paredz, ka konkrētā informācija pārbaudāma Ministru kabineta noteiktajā sistēmā (EIS), pasūtītājs būs izpildījis PIL 42.pantā paredzēto, veicot pārbaudi EIS atbilstoši PIL 42.panta piektās daļas 1.punktam. Proti, nav paredzēts prasīt ziņas individuāli no reģistriem, nav noteikta šāda kārtība, termiņš, vēl jo vairāk nebūtu arī samērīgi vērsties pie pašvaldībām (kuru skaits var būt pietiekoši liels).
Attiecīgi, ņemot vērā jau līdz šim notikušās diskusijas un apsverot papildus administratīvo slogu un tiesisko nenoteiktību, kas rastos, ja ziņas no reģistriem un pašvaldībām būtu jāpieprasa individuāli, Finanšu ministrija un Iepirkumu uzraudzības birojs varētu piekrist vienotai izpratnei par regulējuma interpretāciju, proti, ka atbilstoši PIL 42.panta vienpadsmitās daļas 4.punktam noteikumu projektā tiek noteikts pārbaudāmās informācijas apjoms, kas konkrētajā gadījumā būs ziņas par ārvalstu subjektiem no VID reģistra (attiecīgi pasūtītājs, veicot EIS pārbaudi noteikumu projektā noteiktajā pārbaudāmās informācijas apjomā, būs izpildījis PIL prasības). 

 Vienlaikus, protams, ņemot vērā PIL 42.panta piektās daļas 1.punktā noteikto, turpināms darbs, lai nākotnē nodrošinātu, ka ar EIS starpniecību attiecībā uz ārvalstu subjektiem veicama arī pārējo noteikto izslēgšanas iemeslu pārbaude.
 
Piedāvātā redakcija
-