Projekta ID
24-TA-2847Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
06.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
4) Elektronisko veselības datu piekļuves iestāde – ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita valsts institūcija vai atvasināta publiskā persona, kurai ar šo likumu noteikta kompetence elektronisko veselības datu sekundārai izmantošanai;
Iebildums
Inspekcija uztur iepriekš izteikto iebildumu attiecībā uz elektronisko veselības datu piekļuves iestādes definīciju. Proti, definīcija paredz, ka elektronisko veselības datu piekļuves iestāde var būt gan tiešās un pastarpinātās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska iestāde, gan arī cita valsts institūcija. Vienlaikus nav saprotams, kas ir domāts ar citu valsts institūciju, ņemot vērā, ka Valsts pārvaldes iekārtas likumā nav ietverta šāda definīcija - cita valsts institūcija, kas ļautu noprast jēdziena būtību.
Ņemot vērā, ka Inspekcijas vairāki iebildumi ir izteikti atkārtoti, Inspekcija aicina izvērtēt nepieciešamību neskaidros jautājumus pārrunāt starpinstitūciju sanāksmē.
Ņemot vērā, ka Inspekcijas vairāki iebildumi ir izteikti atkārtoti, Inspekcija aicina izvērtēt nepieciešamību neskaidros jautājumus pārrunāt starpinstitūciju sanāksmē.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
4) izglītības vai mācību pasākumiem veselības nozarē profesionālajā vai augstākajā izglītībā;
Iebildums
Inspekcija uztur iepriekš izteikto iebildumu, proti, Atbilstoši Veselības datu telpas regulas 53. panta 1. punkta d) apakšpunktam elektroniskos veselības datus sekundārai izmantošanai apstrādā šādā nolūkā - izglītības vai mācību pasākumi veselības vai aprūpes nozarēs profesionālajā vai augstākajā izglītības līmenī.
Savukārt atbilstoši Likumprojekta 4. panta pirmās daļas 4) apakšpunktam nolūks definēts kā - izglītības vai mācību pasākumiem veselības nozarē profesionālās vai augstākās izglītības līmenī
Ņemot vērā minēto, lūdzam precīzi pārņemt Regulā ietverto nolūku, attiecinot datu apstrādi arī uz aprūpes nozari.
Savukārt atbilstoši Likumprojekta 4. panta pirmās daļas 4) apakšpunktam nolūks definēts kā - izglītības vai mācību pasākumiem veselības nozarē profesionālās vai augstākās izglītības līmenī
Ņemot vērā minēto, lūdzam precīzi pārņemt Regulā ietverto nolūku, attiecinot datu apstrādi arī uz aprūpes nozari.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
16. Tiesības aizliegt elektronisko veselības datu sekundāro izmantošanu
Priekšlikums
Inspekcija norāda, ka šobrīd pantā ietverti dažādi jēdzieni, proti, panta otrā daļa satur jēdzienu "atteikties", savukārt panta nosaukums un pirmā daļa - aizliegt. No attiecīgas normas izriet, ka persona var mainīt savu viedokli un aizliegt datu apstrādi, savukārt pēc tam atļaut un tad atkal aizliegt. Šajā procesā ,kamēr atļauja ir dati tiks izmantoti un nodoti pētniekiem un pēc aizlieguma var rasties situācijas, kad dati vairāk nebūs atsaucami no pētniekiem vai vairāk nevarēs apturēt to apstrādi, kas tika veikta pagātnē.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt nepieciešamību likumprojektā norādīt,ka šāds aizliegums neietekmē apstrādi, kas ir notikusi pirms aizlieguma un tās apstrādes rezultāti vairāk nav atsaucami. Piemēram, ja pirms aizlieguma uz konkrētas personas datiem tiks trenēta MI sistēma, no iegūtiem rezultātiem vairāk nevarēs nodalīt konkrētas personas datus.
Ņemot vērā minēto, lūdzam attiecīgi izvērtēt iespēju precizēt likumprojektu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt nepieciešamību likumprojektā norādīt,ka šāds aizliegums neietekmē apstrādi, kas ir notikusi pirms aizlieguma un tās apstrādes rezultāti vairāk nav atsaucami. Piemēram, ja pirms aizlieguma uz konkrētas personas datiem tiks trenēta MI sistēma, no iegūtiem rezultātiem vairāk nevarēs nodalīt konkrētas personas datus.
Ņemot vērā minēto, lūdzam attiecīgi izvērtēt iespēju precizēt likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-
