Atzinums

Projekta ID
25-TA-1379
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
10.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
2.1.2.3. sadaļā "Energoefektivitātes pasākumi ēkās, kas nodrošina pašvaldību sociālās funkcijas" tiek paredzēti energoefektivitātes pasākumi ēkās, kas nodrošina pašvaldību sociālās funkcijas, sadaļas tekstā veicot precizējumus: 
1)  vai zemesvītras piezīmēs skaidrot, kas ietilpst sociālo funkciju nodrošināšanā un sociālo ēku skaitā, jo no  sadaļā minētā to skaidri nevar saprast -  tiek minēti sociālie pakalpojumi (sociālās aprūpes institūcijas un sociālās rehabilitācijas iestādes, pansionāti,  sociālā dienesta pakalpojumu sniegšanas ēkas, sociālās aprūpes vai rehabilitācijas dienas centri, sociālās institūcijas, kas maznodrošinātām personām nodrošina naktsmītni, vakariņas un personiskās higiēnas iespējas) un mājokļi (sociālā dzīvojamā māja, dažādu grupu kopdzīvojamās mājas), kas nav sociālie pakalpojumi;
2)   terminu  "sociālās aprūpes ēkas" var attiecināt tikai uz tām ēkām, kuras sniedz Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrētus sociālās aprūpes pakalpojumus. Mājokļi (sociālā dzīvojamā māja, dažādu grupu kopdzīvojamās mājas) nav sociālie pakalpojumi, attiecīgi šāda termina lietošana sašaurina ēku veidus, kuros var nodrošināt energoefektivitātes pasākumus. Arī termina "sociālie pakalpojumi ar izmitināšanu" lietošana sašaurina ēku veidus, liedzot veikt pasākumus ēkās, kas nodrošina sociālos pakalpojumus bez izmitināšanas, piem. sociālā dienesta pakalpojumu sniegšanas ēkas, sociālās aprūpes un rehabilitācijas dienas centri;
3)  tekstā izmantojot atbilstošu Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteikto terminoloģiju, piem. likumā netiek lietots termins pansionāti, sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas, bet gan ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas;
4) novēršot pretrunu starp sadaļā minēto, ka "Atbalsts netiek plānots ieguldījumiem ilgtermiņa aprūpes institūcijās, kurās galvenokārt ilgstoši uzturas ārpusģimenes aprūpē esošie bērni, bērni ar funkcionāliem traucējumiem un pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem. Tādējādi ieguldījumi nav pretrunā ar deinstucionalizācijas aspektu. Ieguldījumi veicinās sociālo pakalpojumu sniegšanu vietējā kopienā (pašvaldībā).", savukārt sadaļas tekstā vairākās vietās ir uzsverta ieguldījumu nepieciešamība ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās, piemēram, ka ir nepieciešams atjaunot vismaz 230 pašvaldību īpašumā esošās ēkas, piem. pansionātus; sociālo pakalpojumu ar izmitināšanu pieejamība ir nepietiekama; atbalsts paredzēts kompleksu ēku renovācijas izmaksu segšanai ... enerģētiskās nabadzības skartās pašvaldību sociālo pakalpojumu sniegšanas infrastruktūrās (piemēram, pansionātos, ...), tiks kompensēti pansionātu rēķini par telpas apkuri un elektrības patēriņu u. tml..;
5) precizējot aprakstu par to, kā pasākums vai investīcija tieksies novērst dzimumu nevienlīdzību atbilstoši sadaļā plānotājiem energoefektivitātes pasākumiem. 



 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
200. lpp. "Kontrole un audits"
"Nozaru ministrijas kā atbildīgās par Fonda atbalsta pasākumu īstenošanu un mērķrādītāju sasniegšanu, sadarbībā ar CFLA nodrošina pilnu Fonda plāna īstenošanas procesa uzraudzību un kontroli, kā arī apliecina sasniegtos mērķus un atskaites punktus [...] ."




 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam pārskatīt, ņemot vērā augstāk nozares ministrijai noteiktos pienākumus un LM iepriekš izteiktos komentārus.
3.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
193 lpp. "Ieviešanas sistēma un atbalsta piešķiršanas mehānisms".
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA):
"Lai nodrošinātu investīciju projektu iesniegumu atlases, projektu īstenošanas pārbaudes un citas uzraudzības un kontroles iestādes funkcijas, tādējādi nodrošinātu Regulā 2023/955 noteikto prasību izpildi nacionālā līmenī, CFLA iesaistās pamatā sadarbībai ar pašvaldībām, plānošanas reģioniem vai citu apjomīgu projektu atlasē (ja plānota atklāta projektu iesniegumu atlase) un uzraudzībā." 




 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam svītrot, ka CFLA iesaistās pamatā sadarbībai ar pašvaldībām, plānošanas reģioniem vai citu apjomīgu projektu atlasē (ja plānota atklāta projektu iesniegumu atlase) un uzraudzībā. Aicinām CFLA iesaisti visos projektos noteikt vienādi, neskatoties uz finansējuma saņēmēju juridisko statusu un projektu finanšu apjomu. Minētais nodrošinās vienotu pieeju pret visiem finansējuma saņēmējiem, mazinās administratīvo slogu, veidojot katrā ministrijā papildu kompetenci uz līdzīgu funkciju izpildi.
 
4.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
193 lpp. "Ieviešanas sistēma un atbalsta piešķiršanas mehānisms".
CFLA veic:
"[...] nepieciešamo datu un informācijas ievadi un uzraudzību KPVIS, t.sk. sagatavo informāciju maksājuma pieprasījumam EK atbilstoši EK noteiktajai veidlapai/ prasībām un KPVIS iestrādātajai formai, sniedz kopsavilkumu nozaru ministrijām un KEM par veiktajām pārbaudēm, kontrolēm, tostarp konstatētajiem trūkumiem un visām veiktajām korektīvajām darbībām, informācijā maksājuma pieprasījumam EK apliecinot sava līmeņa procesa atbilstību Regulas 2023/955 nosacījumiem [...]"



 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt, ka CFLA iesniedz pārvaldības deklarāciju.
5.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
192 lpp. "Ieviešanas sistēma un atbalsta piešķiršanas mehānisms".
Nozaru ministrijas ir atbildīgas par savā pārraudzībā esošo investīciju ieviešanu un:
- izstrādā atlases kritērijus, veic ideju/kvalitātes atlasi (publiskās personas);
- pastāvīgi ievada un aktualizē savas kompetences tvēruma informāciju KPVIS par Fonda plāna progresu un sasniegtajiem atskaites punktiem un mērķrādītājiem, sniedz kopsavilkumu par veiktajām pārbaudēm, kontrolēm, tostarp konstatētajiem trūkumiem un visām veiktajām korektīvajām darbībām (ciktāl attiecināms) atbilstoši EK prasībām un KPVIS iestrādātajai formai; [AV2] 
- sniedz pārvaldības deklarāciju KEM gadījumā, ja projektu vērtēšana, līgumu slēgšana un īstenošanas uzraudzība netiek deleģēta CFLA, apliecinot savā līmeņa procesa atbilstību Regulas 2023/955 nosacījumiem, par to, ka līdzekļi ir izmantoti paredzētajam mērķim, iesniegtā informācija ir pilnīga, precīza un ticama un ka ieviestās kontroles sistēmas sniedz vajadzīgās garantijas, ka līdzekļi tikuši pārvaldīti saskaņā ar visiem piemērojamiem noteikumiem, jo īpaši noteikumiem par izvairīšanos no interešu konfliktiem, krāpšanas novēršanu, korupciju un dubultu finansēšanu no mehānisma vai citām Savienības programmām saskaņā ar pareizas finanšu pārvaldības principu. 

 
Piedāvātā redakcija
 1) Lūdzam skaidrot, kas domāts ar ideju/kvalitātes atlasi. Saskaņā ar CFLA funkciju aprakstu projektu iesniegumu atlasi veiks CFLA.

2) Lūdzam svītrot nozares ministrijām pienākumu ievadīt informāciju KP VIS par SKF progresu (t.sk. par veiktajām pārbaudēm un kontrolēm). Uzskatām, ka pārbaužu veikšanai un informācijas ievadei ir jābūt CFLA kompetencē, ņemot vērā, ka tā nodrošinās investīciju pilna cikla uzraudzību (kur to nenodrošina VIF vai ALTUM).

3) Lūdzam svītrot nozaru ministrijām pienākumu iesniegt pārvaldības deklarāciju, ka arī paredzēt, ka deklarāciju iesniegšanu nodrošina CFLA kā pilna cikla uzraugs (kur to nenodrošina VIF vai ALTUM).
Neuzskatām, ka uz AF iedibinātā prakse, ka, neskatoties, ka CFLA veic pilna cikla uzraudzību, nozares ministrijas paraksta pārvaldības deklarāciju un gatavo CoverNote, ir korekta. Nozares ministrijām jābalstās uz CFLA informāciju, bez iespējas par to gūt pārliecību. Papildus tas rada arī administratīvo slogu, kad, gatavojot atbildes uz EK jautājumiem, nozares ministrijas nereti darbojas kā starpnieki, iegūstot nepieciešamo papildu informāciju no CFLA un FS.
6.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
2.4. Komponente: C4 - Tehniskā palīdzība, 2.4.1. Komponentes apraksts, 170.lpp "Atskaites punkts: SKF plāna koordinēšanas un uzraudzības nodrošinājums", Atskaites punkta apraksts. 

 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam līdzīgi kā pie atskaites punkta “SKF plāna īstenošanas nodrošinājums” papildināt, ka darbības ietvaros tiks nodrošināts finansējums vadošai iestādei un nozaru ministrijām, kā arī ietvert attiecīgu skaidrojumu izziņā. LM nav finansējums papildu funkciju, kas būs jāīsteno Sociālā klimata plāna īstenošanai, finansēšanai un esošo resursu ietvaros tas nav iespējams.
 
7.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Veikt precizējumus 2.2.2.5.sadaļā:
1) precizējot 139. lpp. 4.apakšpunktu aprakstā par to, ko mēra ar atskaites punktu vai mērķrādītāju, izsakot to šādā redakcijā "samazina personu skaitu, kuras saskaras ar transporta nabadzību un mazina šo personu atkarību no fosilā transporta.";
2) precizējot 144. lpp.  3.apakšpunktu aprakstā pie sasniedzamā līmeņa, izsakot to šādā redakcijā "veicināt bērnu un pilngadīgu personu ar invaliditāti vai funkcionāliem traucējumiem iespēju piedalīties sabiedriskajā dzīvē, izglītībā un darba tirgū, samazinot viņu atkarību no fosilā transporta un veicinot transporta piekļūstamību." 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Papildināt 2.2.2.2.sadaļu ar informāciju kontekstā ar plānotajiem pasākumiem autotransporta nodrošināšanā sociālo pakalpojumu sniedzējiem:
1) aprakstot, kura ministrija ir atbildīga par pasākuma īstenošanu un atskaites punkta/mērķrādītāja īstenošanu, novērtēšanu un ziņošanu;
2) norādot informāciju par nacionālo līdzfinansējumu pasākuma kopēju izmaksu segšanai;
3) sniedzot pamatojumu par labuma guvējām struktūrām, kas nav mazaizsargātas mājsaimniecības, mazaizsargāti mikrouzņēmumi un mazaizsargāti transporta lietotāji.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Par Plānu kopumā aicinām salāgot:
1) saīsinājumu lietojumu ANM investīcijas  - AF investīcijas;
2) terminus visās plāna sadaļās – daļā tiek lietoti termini “atskaites punkti un mērķi”, daļā “atskaites punkti un mērķrādītāji”, daļā “rādītāji” vai pat “rezultāti”;
3) terminus visās plāna sadaļās – daļā tiek lietots termins “investīcija”, daļā “atbalsta pasākums”, daļā “pasākums”.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
197.lpp "Administratīvie pasākumi"
"Iesaistīto iestāžu īstenošanas resursi tiek plānoti Fonda plānā ietverto investīciju un reformu īstenošanas nodrošināšanai."


 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izvērtēt, vai šis ir attiecināms uz SKF plāna īstenošanu (ņemot vērā, ka plāna investīcijas neparedz reformu īstenošanu).
 
11.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
196.lpp. "Neskaidrības"
"Fonda plānā iekļautās izmaksu tāmes nepieciešamības gadījumā var tikt pārskatītas un aktualizētās izmaksu tāmes var tikt iesniegtas atkārtotai apstiprināšanai EK."

 
Piedāvātā redakcija
Plānā iekļautās tāmes ir balstītas uz ministriju pieņēmumiem. Lūdzam skaidrot, kas pamato katras izmaksu pozīcijas atkārtotu saskaņošanu ar EK, piemēram, ja inflācijas dēļ ir nobīdes. Šāda procedūra ir ļoti smagnēja un sarežģītāka kā ES fondu un AF īstenošanā.
12.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
196.lpp. "Neskaidrības"
Lai mazinātu interpretācijas iespējas, kas var radīt neskaidrības Fonda plāna ieviešanas laikā, izstrādājot Fonda plānu, tiks definēti precīzi sasniedzami mērķi un atskaites punkti [...]"




 
Piedāvātā redakcija
Ierosinām aizstāt ar vārdu “ir”, jo atskaites punkti un mērķrādītāji jau tiek noteikti SKF plānā, nevis tiks noteikti.
13.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
195.lpp. IT sistēma:
KPVIS ir paredzēta arī elektronizētai informācijas apmaiņai starp Fonda vadībā iesaistītajām iestādēm un projekta iesniedzējiem, un finansējuma saņēmējiem. KPVIS tika izstrādāta 2014.-2020. gada ES fondu plānošanas perioda ietvaros un ir paredzēts turpināt attīstīt un izmantot 2021.-2027. gada plānošanas periodā.



 
Piedāvātā redakcija
Ierosinām aizstāt ar “tiek izmantota”, jo faktiski KPVIS 2021. – 2027. gada plānošanas periodā jau tiek izmantota.
14.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
192 lpp. "Ieviešanas sistēma un atbalsta piešķiršanas mehānisms".
"Fonda plāna īstenošanā kā nozares ministrijas plānotas EM, KEM, LM, SM, VARAM un VM. Sadarbībā ar sociālajiem partneriem, t.sk. biedrībām un nodibinājumiem, izstrādā Fonda plānā iekļautos atbalsta pasākumus , nosaka laika grafiku, veic un pamato aprēķinus un to atbilstību konkrētajam sasniedzamajam atskaites punktam un mērķrādītājam. Nozaru ministrijas ir atbildīgas par savā pārraudzībā esošo investīciju ieviešanu un: [...]"
 
Piedāvātā redakcija
Atbalsta pasākumi un investīcijas jau ir iekļautas šajā plānā, attiecīgi nav saprotams, uz ko ir domāta biedrību un nodibinājumu iesaiste, aicinām precizēt.
 
15.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
191 lpp. "Ieviešanas sistēma un atbalsta piešķiršanas mehānisms":
"Iestādes, izvērtējot savu funkciju apjomu Fonda plāna ietvaros, var esošos cilvēkresursus piesaistīt arī uz Fonda plāna administrēšanas un uzraudzības funkciju nodrošināšanu, finansējot tos kā papildu slodzes vai veikt slodžu aizvietošanu, to saskaņojot ar EK."

 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izvērtēt, vai šis nav pārāk liels administratīvais slogs slodžu izmaiņas skaņot ar EK.
16.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
191 lpp. "Ieviešanas sistēma un atbalsta piešķiršanas mehānisms":
Katras nozares ministrijas pienākums un atbildība ir izstrādāt savā pārziņā esošā Fonda Plānā iekļautās atbalsta pasākuma piešķiršanas mehānisma ieviešanas un īstenošanas nosacījumus (t.i., regulējošos MK noteikumus) [...]"




 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam salāgot terminus visās plāna sadaļās – daļā tiek lietots termins “investīcija”, daļā “atbalsta pasākums”, daļā “pasākums”.
17.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
190.pp. "Plāna uzraudzība un īstenošana". 
"MK ar horizontālajiem Fonda ieviešanas noteikumiem deleģēs KEM koordinējošās iestādes funkcijas, nozaru ministrijām tiks deleģēta funkcija būt atbildīgajām nozaru ministrijām par pasākumu un investīciju ieviešanu, savukārt Fonda plāna ieviešanas pārbaudes būtu šo ministriju (kur attiecināms) un CFLA atbilstošā kompetencē."




 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam SKF plāna ieviešanas pārbaudes paredzēt CFLA kompetencē (gadījumos, kur uzraudzību nenodrošina VIF vai ALTUM), jo ministrijām tā nav tipiska funkcija. AF pieredze liecina, ka šīs funkcijas veikšanai ir jāveido papildu kapacitāte uz jautājumiem, procesiem, kas CFLA jau darbojas gadiem (piemēram, iepirkumu pirmspārbaudes, maksājumu pieprasījumu pārbaudes utt.).