Projekta ID
22-TA-2867Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
07.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Ziņu par Ukrainas civiliedzīvotāja uzturēšanās (izmitināšanas) vietas adresi (kontaktadresi) iekļaušana Fizisko personu reģistrā saskaņā ar šā likuma 2. panta piekto daļu un 3. panta piekto daļu ir uzskatāma par dzīvesvietas deklarēšanas pienākuma izpildi.”.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likumprojektā piedāvātā norma par dzīvesvietas deklarēšanas pienākuma izpildi , kas vadoties pēc Saeimas mājas lapā esošās informācijas, jau ir pieņemta 06.10.2022 (likumprojekta Nr. 1658/Lp13), ir neskaidra. Arī likumprojekta anotācija nedod atbildes uz virkni jautājumiem, tai skaitā par normas praktisko piemērošanu. Anotācijā būtu jāskaidro, vai norma saprotama tikai galvenokārt tā, ka līdz ar to nevar piemērot sodu par dzīvesvietas nedeklarēšanu vai tomēr daudz plašāk, proti, ka iestādei norādītās dzīvesvietas adreses ir jāpielīdzina dzīvesvietas deklarēšanai ar visām no tā izrietošām tiesiskajām sekām? Ja ar to tiek saprasta plašā interpretācija, tad anotācijā būtu jābūt detalizētai informācijai, tai skaitā par ietekmi uz pašvaldības budžetu un informācijai par ietekmi virknē jomu, kā arī jābūt norādītiem finanšu avotiem, no kā to plānots segt.
Vienlaikus noklausoties Iekšlietu ministrijas pārstāvja teikto 2022.gada 4.oktobrī pirmajam lasījumam Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas sēdē par likumprojektu Nr. 1658/Lp13 šo normu virzot pirmajam lasījumam, tika teikts arī sekojošais :" Vienlaikus norma neaizliedz deklarēties arī atbilstoši Dzīvesvietas deklarēšanas likumam, ja ir vienošanās ar izmitināšanas vietas īpašnieku." Šī informācija no likumprojekta autoriem dod pamatu secināt, ka piedāvātā norma ir starpnorma un tā nav pilnībā (ar visām no tā izrietošajām tiesiskajām sekām, tai skaitā attiecīgajai pašvaldībai), pielīdzināma dzīvesvietas deklarēšanai. Tomēr anotācija to neatrunā. Līdz ar ko būtu jābūt informācijai no likumprojekta autoriem, kas precizētu visus šos jautājumus.
Jāņem arī vērā, ka ukraiņu civiliedzīvotāju gadījumā tās ir mutiski norādītās adreses, kas normatīvajos aktos nav definētas. Svarīgi definēt šo mutiski norādīto adrešu sasaisti ar citiem normatīvajiem aktiem.
Vienlaikus noklausoties Iekšlietu ministrijas pārstāvja teikto 2022.gada 4.oktobrī pirmajam lasījumam Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas sēdē par likumprojektu Nr. 1658/Lp13 šo normu virzot pirmajam lasījumam, tika teikts arī sekojošais :" Vienlaikus norma neaizliedz deklarēties arī atbilstoši Dzīvesvietas deklarēšanas likumam, ja ir vienošanās ar izmitināšanas vietas īpašnieku." Šī informācija no likumprojekta autoriem dod pamatu secināt, ka piedāvātā norma ir starpnorma un tā nav pilnībā (ar visām no tā izrietošajām tiesiskajām sekām, tai skaitā attiecīgajai pašvaldībai), pielīdzināma dzīvesvietas deklarēšanai. Tomēr anotācija to neatrunā. Līdz ar ko būtu jābūt informācijai no likumprojekta autoriem, kas precizētu visus šos jautājumus.
Jāņem arī vērā, ka ukraiņu civiliedzīvotāju gadījumā tās ir mutiski norādītās adreses, kas normatīvajos aktos nav definētas. Svarīgi definēt šo mutiski norādīto adrešu sasaisti ar citiem normatīvajiem aktiem.
Piedāvātā redakcija
-