Atzinums

Projekta ID
23-TA-691
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
04.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Datu valsts inspekcija (turpmāk - Inspekcija) norāda, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Datu regula) 4. panta 1. punktu, par  personas datiem uzskatāma jebkura informācija, kas attiecas uz identificētu vai identificējamu fizisku personu (“datu subjekts”), savukārt, identificējama fiziska persona ir tāda, kuru var tieši vai netieši identificēt, jo īpaši atsaucoties uz identifikatoru, piemēram, minētās personas vārdu, uzvārdu, identifikācijas numuru, atrašanās vietas u.c. datiem.

Ievērojot minēto, Ministru kabineta noteikumu projekta “Energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumi” (23-TA-691) (turpmāk – noteikumu projekts) 3. pielikumā  norādāmā informācija par fizisku personu - vārds, uzvārds un personas kods -, Datu regulas izpratnē ir uzskatāma par personas datiem.

Savukārt, personas datu apstrāde ir jebkura ar personas datiem vai personas datu kopumiem veikta darbība vai darbību kopums, ko veic ar vai bez automatizētiem līdzekļiem, piemēram, vākšana, reģistrācija, glabāšana, (Datu regulas 4. panta 2. punkts). Ņemot vērā, ka, no Enerģētikas likuma 17.1 panta un noteikumu projekta 3. pielikuma izriet nepieciešamība un nosacījums par energokopienu reģistrā apstrādājamiem fizisku personu personas datiem, šādai datu apstrādei piemērojami Datu regulas nosacījumi.

Enerģētikas likuma 17.2 panta trešajā daļā Ministru kabinetam deleģēts pienākums noteikt enegokopienu reģistrā iekļaujamās ziņas, reģistrācijas prasības un kārtību, reģistrācijas vai darbības izbeigšanas iesniegumā ietveramo informāciju, kas nozīmē, ka noteikumu projektā (attiecībā uz fizisku personu personas datiem) norādāms personas datu apstrādes nolūks, apstrādājamie dati un datu glabāšanas termiņi. Proti, no tā, ka 3. pielikumā prasīts norādīt personas datus, nav izsecināms, vai šie dati tiks iekļauti reģistrā, kādā nolūkā tas tiks darīts, cik ilgi dati tiks glabāti un kas tiem varēs piekļūt.

1. Saskaņā ar Datu reguals 6. panta 3. punktu, ja datu apstrāde tiek veikta, lai izpildītu konkrētu iestādes uzdevumu, apstrādes nolūku vai konkrēto uzdevumu, kura izpilde bez datu apstrādes nav iespējama, nosaka juridiskajā pamatā. Ņemot vērā, ka no noteikumu projekta nav izsecināms ne personas datu apstrādes nolūks, ne uzdevums, kura ietvaros dati apstrādājami, tas ir papildināms ar atbilstoša satura regulējumu. Tikai iepretim nolūkam ir iespējams izvērtēt arī to, vai ir ievēroti citi personas datu apstrādes pamatprincipi, piemēram, datu minimizēšanas princips vai datu glabāšanas ierobežojuma princips. Tāpat nolūka norādīšana ir nepieciešama, lai izpildītu Datu regulas 5. panta 1. punkta a) apakšpunktā ietverto pārredzamības principu, jo personai, kuras pamattiesības tiek ierobežotas, ir tiesības zināt, kādā nolūkā tas tiek darīts. 

2. Datu regulas 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā noteikts datu minimizēšanas princips, kas paredz, ka personas dati tiek apstrādāti tikai tādā apjomā, lai spētu sasniegt noteikto nolūku. Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 46. punkta un noteikumu projekta 2. pielikuma satura neizriet nepieciešamība pēc fizisku personu personas datiem kā tādiem, bet no Likumprojekta 48. punkta un Likumprojekta 3. pielikuma izriet personas datu apstrāde. Ņemot vērā to, ka noteikumu projekts nenosaka nolūku, kādam personas dati tiek apstrādāti, Datu valsts inspekcija arī nevar izvērtēt, vai 3. pielikumā norādītais personas datu apjoms ir atbilstošs. Vienlaikus šāds izvērtējums ir jāveic normatīvā akta izstrādātājam, noteikumu projektā ietverot konkrētus reģistrā apstrādājamos personas datus. Tāpat, ir jāietver regulējums par to, kas šos personas datus ir tiesīgs apstrādāt.

3. Saskaņā ar Datu regulas 5. panta 1. punkta e) apakšpunktu datus glabā tikai tik ilgi, cik tas nepieciešams nolūka sasniegšanai. Ievērojot minēto, pēc konkrēta nolūka identificēšanas un norādīšanas noteikumu projektā, noteikumu projekts ir papildināms arī ar regulējumu par to, cik ilgi personas dati tiek glabāti (iekļaujot to kā termiņu vai arī nosacījumu dzēšanai). 

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Likumprojekta 2. pielikumā, ar kuru tiek iesniegts pieteikums par reģistrāciju energokopienu reģistrā nav norādāmi fizisku personu personas dati, savukārt, pēc reģistrācijas energokopienu reģistrā, ja notiek kādas izmaiņas ir jāsniedz informācija saskaņā ar 3. pielikumu, kurš paredz iesniegt plašu informāciju, tai skaitā par fizisku personu. 
Ņemot vērā, ka no Enerģētikas likuma izriet nepieciešamība apstrādāt fizisku personu personas datu, 2. pielikumā būtu nosakāma konkrēta informācija, kas nepieciešama par fizisku personu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
No Likumprojekta 3. pielikuma redzakcijas izriet, ka tiks apstrādāti fizisku personu personas dati, līdz ar to, Anotācijas 8.1.13. sadaļa ir aizpildāma.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk