Atzinums

Projekta ID
23-TA-2723
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, izvērtēt noteikumu projekta atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem un nepieciešamības gadījumā to precizēt, ņemot vērā, ka:
1) anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā norādīta Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 20. decembra Direktīvas 2006/126/EK par vadītāju apliecībām (turpmāk - direktīva 2006/126) 6. panta pirmās daļas a) apakšpunkta rīcības brīvības dalībvalstij izmantošana, bet no minētās direktīvas normas neizriet rīcības brīvība dalībvalstīm. Konkrētā Eiropas Savienības tiesību norma paredz noteikumu, ka C1, C, D1 un D kategoriju vadītāju apliecības izsniedz tikai tādiem transportlīdzekļu vadītājiem, kam jau ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus;
2) atbilstoši oficiāli pieejamajai informācijai, Latvija vēl nav veikusi Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīvas (ES) 2022/2561 par dažu kravu vai pasažieru pārvadāšanai paredzētu autotransporta līdzekļu vadītāju sākotnējās kvalifikācijas iegūšanu un periodisku apmācību (kodifikācija) (turpmāk - Direktīva 1022/2561) transponēšanu. Attiecīgi, lūdzam anotācijā skaidrot, kā tiek vai tiks nodrošināta pilnīga tās pārņemšana;
3) Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumu Nr. 103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr.103) 1.1 pielikumā noteikts paraugs Vadītāja kvalifikācijas kartei, kuras paraugs noteikts Direktīvas 2022/2561 II pielikuma 6. punktā un ir jāpārņem nacionālajās tiesību normās tāpat kā citas minētā tiesību akta vienības. Attiecīgi iesakām izvērtēt, vai noteikumos Nr.103 nav jāpārņem arī citas, anotācijas 5. sadaļā nenorādītās Direktīvas 2022/2561 tiesību normas;
4) lūdzam konkretizēt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas rīcības brīvības sadaļu, konkrētāk norādot uz to, kā ir izmantota Eiropas Savienības tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas Eiropas Savienības tiesību akta normas? Kādēļ? 
5) anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas Direktīvas 2022/2561 "Cita informācija" sadaļā skaidrota ar to nesaistīta informācija.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 1.1. apakšsadaļas aprakstu, ņemot vērā, ka konkrētajā sadaļā skaidrojams noteikumu projekta izstrādes pamatojums, bet pašreizējais skaidrojums ir ļoti izvērsts un šķiet, satur arī informāciju, kas attiecināma uz anotācijas 1.3. apakšsadaļu. 
Vienlaicīgi iesakām pārskatīt un precizēt arī anotācijas 1.3. apakšsadaļu, ievērojot, ka daļa tajā ietverto skaidrojumu dublējas, tāpat tajā sniegti šķietami nepilnīgi skaidrojumi, piemēram, par noteikumu projekta 3. punktu, bet noteikumu projekta 2. punkts nav skaidrots vispār. Skaidrojot noteikumu projekta 2. punktu, kas jaunā redakcijā izsaka noteikumu projekta 1. pielikumu, lūdzam ievērot arī to, ka tā redakcija saturiski neatšķiras no redakcijas, kas ir iekļauta pašlaik spēkā esošo noteikumu Nr.103 1. pielikumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumiem Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” (turpmāk - noteikumi Nr.108) 4. nodaļai. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē. Savukārt, atsauces uz Ministru kabineta noteikumiem lūdzam noformēt ievērojot vienotu, noteikumu Nr.108 133. punktam atbilstošu, pieeju. 
Lūdzam ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka, nepieciešamības gadījumā, saīsinājumu piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais normatīvā akta nosaukums, tādā veidā izvairoties no vispārinātām atsaucēm uz normatīvajiem aktiem, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/59/EK Par dažu kravu vai pasažieru pārvadāšanai paredzētu autotransporta līdzekļu vadītāju sākotnējās kvalifikācijas iegūšanu un periodisku apmācību (turpmāk – Direktīva 2003/59/EK) un Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” (turpmāk - noteikumi Nr.108).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīti noteikumu projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekmi uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu, izvērtējot, vai noteikumu projekts neietekmēs arī transportlīdzekļu vadītāju apmācību organizētājus, apmācību programmu īstenotājus. Nepieciešamības gadījumā lūdzam veikt papildinājumus anotācijas 2. sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta ietekmi uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu, ņemot vērā, ka, gadījumos, kad noteikumu projekts ietekmē spēkā esošo tiesību normu sistēmu, tas skaidrojams konkrētajā anotācijas sadaļā. Proti, anotācijas 4.1. apakšpunktā, norādot:
1) tiesību aktu projektus, kuru izstrādāšanai paredzēts pilnvarojums projektā, saistīto tiesību aktu nosaukumu, pamatojumu un aprakstu, kā arī atbildīgo institūciju;
2) citus spēkā esošos (vai jau apstiprinātos) tiesību aktus, kuros jāizdara grozījumi saistībā ar projektu, kā arī skaidro šādu izmaiņu nepieciešamību. Ja nepieciešamie tiesību aktu projekti jau ir izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē, norāda attiecīgās Valsts sekretāru sanāksmes datumu, protokola numuru un paragrāfu vai, ja nepieciešamie tiesību aktu projekti jau ir pieteikti TAP portālā, norāda projekta TA (ID) numuru. Ja nepieciešams, var norādīt vairākus saistītos tiesību aktus, nospiežot “+” zīmi 4.1. apakšsadaļā un aprakstot katru tiesību aktu atsevišķi.
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 1.3. apakšsadaļā tiek minēta nepieciešamība, saistībā ar noteikumu projektā paredzētajiem grozījumiem, izstrādāt grozījumus arī citos tiesību aktos, kas šķietami izvērtējams un skaidrojamas anotācijas 4. sadaļā. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 5. sadaļu, ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumos Nr. 103 veikto grozījumu anotācijām, pielikumos, ko paredz grozīt noteikumu projekts, iepriekš ir pārņemtas arī, piemēram, bet ne tikai, Komisijas 2012.gada 19.novembra Direktīva 2012/36/ES, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2006/126/EK par vadītāju apliecībām 1. pants un pielikums. Tāpat, vēršam uzmanību, ka iepriekš jau ir pārņemts arī 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā norādītais Direktīvas 2006/126 6. panta pirmās daļas a) apakšpunkts. Attiecīgi ir šķietami lieki norādīt uz tās pārņemšanu vēlreiz. 
Pamatojoties uz minēto, lūdzam pārskatīt noteikumu projektu un izvērtēt, vai uz to attiecināmās, anotācijā nenorādītās (iepriekš ieviestās) Eiropas Savienības tiesību normas joprojām ir attiecināmas. Šādā gadījumā iesakām papildināt anotācijas 5. sadaļu ar vispārīgu norādi uz to, ka līdz šim pārņemtās/ieviestās, no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas, ietekmētas un nepieciešamības gadījumā arī svītrot anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas sadaļu par Direktīvas 2006/126 6. panta pirmās daļas a) apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 8.1.9. apakšsadaļas skaidrojumus, precizējot to, kā atļauja iegūt D kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, pirms tam neiegūstot C1 vai D1 kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecību personām, kurām ir B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, ietekmēs transporta pieejamību tieši personām ar invaliditāti.
Vienlaicīgi, pamatojoties uz noteikumu projekta 1. sadaļā sniegtajiem skaidrojumiem par noteikumu projekta pozitīvo ietekmi uz nodarbinātību, iesakām izvērtēt, vai nepastāv noteikumu projekta horizontā ietekme uz iedzīvotāju sociālo situāciju, nepieciešamības gadījumā papildinot arī anotācijas 8.1.8.apakšsadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt plānotos grozījumus noteikumu projekta 2. pielikumā (noteikumu Nr.103 3.pielikums) un, nepieciešamības gadījumā, veikt vajadzīgos precizējumus. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā sniegtajiem skaidrojumiem, noteikumu Nr.103 3. pielikuma 8. punktā tiek pārņemts Direktīvas 2022/2561 5. panta 3. punkta a) apakšpunkta i) un ii) punkts, kur noteikts, ka dalībvalstis savā teritorijā drīkst samazināt  transportlīdzekļa vadītāja vecuma ierobežojumu līdz 18 gadu vecumam, ievērojot konkrētus nosacījumus. Atbilstoši plānotajiem grozījumiem noteikumu Nr.103 3. pielikuma 8. punktā plānotais vecuma ierobežojums ir 19 gadi. Iesakām šo izvēli konkrētāk, izvērstāk pamatot anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas rīcības brīvības sadaļā, kur pašlaik, domājams neprecīzi, norādīts uz to, ka tiek izmantota rīcības brīvība attiecībā uz vecuma ierobežojumu jau no 18 gadu vecuma.
Tāpat no Direktīva 2006/126 6. panta 1. punkta a) apakšpunkta izriet, ka C1, C, D1 un D kategoriju vadītāju apliecības izsniedz tikai tādiem transportlīdzekļu vadītājiem, kam jau ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus. Savukārt no noteikumu projekta 2. pielikuma 8. punkta (noteikumu Nr.103 3. pielikums) izriet, ka C, CE, D1 un D kategoriju vadītāju apliecības izsniedz personām, kura vienlaicīgi atbilst šādām prasībām: sasniegusi 19 gadu vecumu, atrodas militārajā dienestā un ir B kategorijas transportlīdzekļu vadītāja tiesības, kas šķietami neatbilst anotācijā sniegtajiem skaidrojumiem un Direktīvas 2006/126 6. panta 1. punkta a) apakšpunktam.
Vienlaicīgi iesakām pārskatīt arī noteikumu Nr.103 3. pielikuma papildināšanu ar 13. punktu, izvērtējot konkrētā grozījuma korektumu. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 2. pielikuma (noteikumu Nr.103 3. pielikuma) 13. punktā noteiktais, šķietami ir pretrunīgs Autopārvadājumu likuma 30.1 panta 2.daļai, tāpat, no anotācijas 1.3. apakšsadaļas skaidrojumiem izriet, ka ir plānoti grozījumi Autopārvadājumu likuma 30.1 panta 2.2 daļā, attiecīgi pastāv bažas, ka tie iespējams varētu dublēt noteikumu Nr.103 3.pielikuma 13. punktu.
Piedāvātā redakcija
-