Projekta ID
22-TA-813Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbalstām noteikumu projekta 20.punktu precizētajā redakcijā (ar atsauci uz regulas Nr. 2018/1046 136.panta 1.punktu).
Vienlaikus, ņemot vērā izziņā ietvero noteikumu projekta autoru izpratni par regulas piemērošanu, vēršam uzmanību, ka minētā regulas norma, kas noteic izslēgšanas kritērijus no atlases Eiropas Savienības līdzekļu īstenošanai, ir adresēta visām 27 Eiropas Savienības dalībvalstīm. Līdz ar to regula neietver vienas vai citas dalībvalsts tiesību sistēmai pielāgotu terminoloģiju. It īpaši norādām, ka regulas Nr. 2018/1046 136.panta 1.punkts satur atsauces uz valsts tiesībām un piemērojamiem normatīvajiem aktiem. Līdz ar to projektu vērtēšanas komisijai būs pienākums regulas 136.panta 1.punktā noteiktos izslēgšanas kritērijus piepildīt ar saturu atbilstoši nacionālajam normatīvajam regulējumam - piemēram, regulējumam, kas normatīvajos aktos ietverts, pārņemot Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 5. jūlija direktīvas 2017/1371/ES par cīņu pret krāpšanu, kas skar Savienības finanšu intereses, izmantojot krimināltiesības.
Līdz ar to aicinām noteikumu projekta anotācijā tomēr ietvert skaidrojumu par izslēgšanas kritēriju saturu un informācijas iegūšanas kārtību, tai skaitā, kā paredzēts iegūt informāciju par iepriekš minēto sodāmību, piemēram, vai iestāde plāno pati iegūt šādu informāciju vai arī tā būs jāiesniedz pašam projekta iesniedzējam (šajā sakarā vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts saskaņā ar TAP pieejamo informāciju nav nodots saskaņošanai Iekšlietu ministrijai (Iekšlietu ministrijas Informācijas centram).
Vienlaikus, ņemot vērā izziņā ietvero noteikumu projekta autoru izpratni par regulas piemērošanu, vēršam uzmanību, ka minētā regulas norma, kas noteic izslēgšanas kritērijus no atlases Eiropas Savienības līdzekļu īstenošanai, ir adresēta visām 27 Eiropas Savienības dalībvalstīm. Līdz ar to regula neietver vienas vai citas dalībvalsts tiesību sistēmai pielāgotu terminoloģiju. It īpaši norādām, ka regulas Nr. 2018/1046 136.panta 1.punkts satur atsauces uz valsts tiesībām un piemērojamiem normatīvajiem aktiem. Līdz ar to projektu vērtēšanas komisijai būs pienākums regulas 136.panta 1.punktā noteiktos izslēgšanas kritērijus piepildīt ar saturu atbilstoši nacionālajam normatīvajam regulējumam - piemēram, regulējumam, kas normatīvajos aktos ietverts, pārņemot Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 5. jūlija direktīvas 2017/1371/ES par cīņu pret krāpšanu, kas skar Savienības finanšu intereses, izmantojot krimināltiesības.
Līdz ar to aicinām noteikumu projekta anotācijā tomēr ietvert skaidrojumu par izslēgšanas kritēriju saturu un informācijas iegūšanas kārtību, tai skaitā, kā paredzēts iegūt informāciju par iepriekš minēto sodāmību, piemēram, vai iestāde plāno pati iegūt šādu informāciju vai arī tā būs jāiesniedz pašam projekta iesniedzējam (šajā sakarā vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts saskaņā ar TAP pieejamo informāciju nav nodots saskaņošanai Iekšlietu ministrijai (Iekšlietu ministrijas Informācijas centram).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti aicinām precizēt noteikumu projekta 24.punktu, svītrojot Administratīvā procesa likumu (APL) dublējošo regulējumu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2.apakšpunktā noteiktajam. Papildu pamatojumu par to, kāpēc nav atbalstāma augstāka juridiskā spēka normatīvajos iekļauta regulējuma dublēšana, lūdzam skatīt t.sk.Valsts kancelejas 2016.gadā izstrādātajā Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmatā, pieejama: https://lvportals.lv/wwwraksti/TEMAS/FAILI/NORMATIVO_AKTU_PROJEKTU_IZSTRADES_ROKASGRAMATA.PDF
Papildus, saistībā ar izziņā minēto skaidrojumu "Tāpat arī norādām, ka identiska lēmumu apstrīdēšanas kārtība un termiņi ir ietverti Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 27.panta 1.daļā un Kohēzijas politikas fondi, ko regulē iepriekšminētais likums ir tuvu stāvošs ārvalstu investīciju instruments Atveseļošanas fondam, bet likuma izstrādes gaitā netika konstatētas atkāpes no APL vai tā pārkāpumi attiecībā uz administratīvā akta apstrīdēšanas termiņiem", vēršam uzmanību, ka likumā, kāds ir, piemēram, Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likums, pamatotos gadījumos ir pieļaujams noteikt no APL atšķirīgus termiņus (sk. APL 64.panta pirmo daļu). Tomēr vienā likumā noteiktus procesuālos termiņus nevar pēc analoģijas attiecināt uz citām tiesiskajām attiecībām , savukārt Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 pantā īpaši lēmumu pieņemšanas termiņi vai citi lēmumu izdošanas nosacījumi, līdz ar to Atveseļošanas fonda projektu iesniegumu apstiprināšanā piemērojama vispārējā APL noteiktā kārtība. Ja Valsts kanceleja uzskata, ka lēmumu pieņemšanai objektīvi nepieciešams garāks termiņš, aicinām iesniegt attiecīgus priekšlikumus Finanšu ministrijai (sk. Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra sēdes prot. Nr. 60 33. § 2.punktu).
Papildus, saistībā ar izziņā minēto skaidrojumu "Tāpat arī norādām, ka identiska lēmumu apstrīdēšanas kārtība un termiņi ir ietverti Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 27.panta 1.daļā un Kohēzijas politikas fondi, ko regulē iepriekšminētais likums ir tuvu stāvošs ārvalstu investīciju instruments Atveseļošanas fondam, bet likuma izstrādes gaitā netika konstatētas atkāpes no APL vai tā pārkāpumi attiecībā uz administratīvā akta apstrīdēšanas termiņiem", vēršam uzmanību, ka likumā, kāds ir, piemēram, Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likums, pamatotos gadījumos ir pieļaujams noteikt no APL atšķirīgus termiņus (sk. APL 64.panta pirmo daļu). Tomēr vienā likumā noteiktus procesuālos termiņus nevar pēc analoģijas attiecināt uz citām tiesiskajām attiecībām , savukārt Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 pantā īpaši lēmumu pieņemšanas termiņi vai citi lēmumu izdošanas nosacījumi, līdz ar to Atveseļošanas fonda projektu iesniegumu apstiprināšanā piemērojama vispārējā APL noteiktā kārtība. Ja Valsts kanceleja uzskata, ka lēmumu pieņemšanai objektīvi nepieciešams garāks termiņš, aicinām iesniegt attiecīgus priekšlikumus Finanšu ministrijai (sk. Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra sēdes prot. Nr. 60 33. § 2.punktu).
Piedāvātā redakcija
-