Atzinums

Projekta ID
25-TA-203
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Norādām, ka 2024.gada 30.aprīlī ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). Saskaņā ar tiem 2025.gada 21.janvārī ir apstiprināts Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028.gadam, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā. Balstoties uz šī brīža prognozēm, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas, kas ministrijām un citām centrālajām iestādēm jāņem vērā normatīvo aktu izstrādē. Papildus izdevumu finansēšana būtu iespējama piedāvājot jaunus diskrecionāros ieņēmumu pasākumus (piemēram, izmaiņas ieņēmumu bāzē vai likmēs) vai samazinot citus izdevumus, lai rastu nepieciešamo finansējumu jaunu pasākumu finansēšanai, attiecīgi visas nozaru ministrijas tiek aicinātas papildus nepieciešamos finanšu līdzekļus rast, pamatā pārskatot jau tām piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu, vai piedāvāt jaunus diskrecionārus ieņēmumu avotus.
Turklāt atbilstoši 2025.gada 27.marta Ministru kabineta rīkojuma Nr.179 “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas grafiku” 2.1.apakšpunktam, lai nodrošinātu publiskā sektora izdevumu efektivizāciju, izstrādājot valsts budžeta likumprojektu “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” nozaru ministrijām uzdots veikt nozaru budžetu izdevumu analīzi, sagatavot priekšlikumus sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai (tai skaitā izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas), lai Ministru kabinetā izskatītu jautājumu par iespējamām nozares politikas izmaiņām un finansējuma pārdalēm.
Papildus vēršam uzmanību, ka 2025.gada 15.aprīlī Ministru kabinets ir apstiprinājis informatīvo ziņojumu “Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.-2028. gadam 2025. gada Progresa ziņojums”, kurā atbilstoši definētajiem fiskālajiem nosacījumiem pie šī brīža prognozēm fiskālā telpa 2026.-2029.gadam ir novērtēta kā negatīva, attiecīgi brīvu finanšu resursu šobrīd nav.
Ņemot vērā iepriekš minēto uzskatām, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centram nepieciešamais finansējums jānodrošina esošo budžeta līdzekļu ietvaros, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu vai piedāvājot citus fiskāli neitrālus priekšlikumus. Attiecīgi ir jāprecizē un jāsvītro anotācijas 3.sadaļā sniegtā informācija, vienlaikus sadaļas punktā “Cita informācija” norādot finansēšanas avotu Patērētāju tiesību aizsardzības centram nepieciešamo izdevumu nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-