Atzinums

Projekta ID
21-TA-941
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
22.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Lūdzam izziņu par sabiedrisko apspriešanu papildināt ar Ekonomikas ministrijas sniegtajiem komentāriem, kas nosūtīti Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai š.g.21.oktobrī, vēstule nr. 3.3-24/2021/7453N, un attiecīgu viedokli par to iestrādi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Lūgums III nodaļas 17.6.punktā svītrot vārdus "Nacionālo dabas tūrisma attīstības plānu/" un kā atbildīgo ministriju norādīt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, kura ir atbildīga par infrastruktūras politikas jomu. Norādām, ka līdzatbildīgā iestāde ir Ekonomikas ministrija, kas atbildīga par tūrisma politiku. Rīcības virzienus būtu vērsts uz vienota telpiskā plānojums apkopošanu/sagatavošanu, ko informācijas nolūkos iespējams sniegt dabas tūrisma pakalpojuma sniedzējiem, lai būtu iespējams plānot uzņēmumu attīstības iespējas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Lūgums III nodaļas 41.6.punktā kā atbildīgo ministriju norādīt arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, kura ir atbildīgā ministrija atkritumu politikas jomā. Norādām, ka Atkritumu apsaimniekošanas likums, kas ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas kompetences tiesību akts, nosaka pētniecības nosacījumus atkritumu apsaimniekošanas mazināšanas jomā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Lūgums III nodaļas 12.2.punktā kā līdzatbildīgo ministriju norādīt arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, jo attiecīgās infratruktūras ieviešana var skar un attiekties uz pašvaldībām, pašvaldību īpašumu, kā arī sabiedrisko transportu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Lūgums precizēt III nodaļas 9.2.punktā noteikto uzdevumu, lai tas atbilstu spēkā esošajā politikas plānošanas dokumentā - Latvijas Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.-2030.gadam" noteiktajam rīcībpolitikas pasākumam - "veicināt atjaunojamo energoresursu un energoefektivitātes uzlabošanu centralizētajā vai lokālajā siltumapgādē".
Piedāvātā redakcija
9.2. "Sniegt finansiālu atbalstu zemu, tai skaitā nulles, emisiju AER izmantošanai centralizētajā un lokālajā siltumapgādē".
6.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
72.lpp tabulā, kas atspoguļo tendences ir nepieciešams precizēts redakcijas, lai skaidri parādītu, ka pieaug aprēķinātās emisijas, kurās netiek ņemtas vērā uzstādītās attīrīšanas iekārtas
Piedāvātā redakcija
Daļiņu PM emisijas no ražošanas - Pieaug aprēķinātais (aprēķināts neņemot vērā uzstādītos filtrus) emisiju apjoms no enerģijas un siltuma ražošanas sektora
 
7.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Lūgums 8.nodaļā iekļaut informāciju, ka enerģijas ražošanas slāpekļu oksīdu un daļiņu emisijas ir aprēķinātās nevis patiesās emisijas.
Lūgums iekļaut informāciju, ka šīs emisijas tiek rēķinātas, izmantojot Tier1 emisijas faktorus, un aprēķinos nav ņemtas vērā enerģijas ražošanas uzņēmumos uzstādītās gaisa attīrīšanas iekārtas. To skaidri parāda "Latvia's Informative Inventory Report 2021" (https://videscentrs.lvgmc.lv/files/Gaiss/Gaisa_piesarnojums/2021_IR/IIR_2021_LV_30042021.pdf), kur Annex I Table 1 "Emission factors for Energy Industries (NFR 1A1)" ir minēts, ka emisijas faktori ir no EMEP/EEA 2019 1A1 Table 3-7 (cietās biomasas gadījumā). savukārt EMEP/EEA 2019.gada vadlīnijās (https://www.eea.europa.eu/publications/emep-eea-guidebook-2019/part-b-sectoral-guidance-chapters/1-energy/1-a-combustion/1-a-1-energy-industries/view) Table 3-7 ir "Tier 1 emission factors for source  category 1.A.1.a using biomass". Minēto vadlīniju 14.-15.lpp ir arī norādīts "In the absence of detail on types and relative use of types of combustion or abatement technology, which will be different for each country, the proposed factors represent a mean for the range of technologies in use with the 95% figures a measure of the range of emissions in the sector. The factors will represent a very wide range of combustion technologies and emissions; they do not represent BAT or unabated emissions." Tātad ir secināms, ka pamatnostādnēs minētās daļiņu emisijas no Enerģētikas sektora (Transformācijas sektora) atspoguļo aprēķinātās nevis patiesās daļiņu emisijas. Lūgums attiecīgi labot pamatnostādņu 8.nodaļu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
3.1.nodaļā tabulā 31.-32.lpp, kas parāda tendences, ir nepieciešams norādīt, kādā periodā tiek konstatētas tendences, jo, piemēram, kopējās SEG emisijas valstī 2011.-2014.g. samazinājās, 2014.-2018.g. palielinājās, bet 2018.-2020.gadā atkal samazinājās.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Lūgums precizēt 2.attēla nosaukumu, jo tajā atspoguļoti ne tikai politikas plānošanas dokumenti, bet arī informatīvie ziņojumi, piemēram "Latvijas stratēģija klimatneitralitātes sasniegšanai līdz 2050.gadam".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
pielikuma 37.lpp 7.3.1.apakšnodaļā ir minēts, ka ", dalībvalstis, tai skaitā Latvija, paziņo EK un Klimata Konvencijas sekretariātam valsts prognozes par SEG antropogēnām emisijām no avotiem un to piesaisti piesaistītājos" sākot ar 2019.gada 15.martu un pēc tam reizi divos gados. Norādām, ka SEG prognozes Latvija gatavo jau vairāk nekā 10 gadus, tāpēc nekorekti rakstīt, ka SEG prognozes tiek gatavotas tikai sākot ar 2019.gadu. Norādām, ka sākot ar 2019.gadu SEG prognozes tiek gatavotas un iesniegtas saskaņā ar Regulu Nr.2018/1999, bet iepriekš tās tika veiktas Lēmuma 280/2004/EC ietvaros vai Regulas 525/2013 ietvaros.. Lūgums precizēt redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Norādām, ka pielikuma 30.lpp minētais Kioto protokola Dohas grozījums aptver laika periodu līdz 31.12.2020., tātad tas neattieksies uz Vides politikas pamatnostādņu 2021.-2027.gadam periodu. Ziņošanas nosacījumi periodā pēc 2020.gada ir nosakāmi saskaņā ar Parīzes nolīgumu. Lūgums precizēt 7.1.nodaļu
Piedāvātā redakcija
-
12.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Pielikuma 6.lapā minētie MK 2017.gada 12.decembra noteikumi Nr.736 „Kārtība, kādā novērš, ierobežo un kontrolē gaisu piesārņojošo vielu emisiju no sadedzināšanas iekārtām” ir atcelti ar MK 2021.gada 7.janvāra noteikumiem Nr.17 "Noteikumi par gaisa piesārņojuma ierobežošanu no sadedzināšanas iekārtām". Lūgums nomainīt redakciju
Piedāvātā redakcija
-
13.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
vai pamatnostādņu 18.lpp redakcijai "VPP2027 galvenie mērķi (skat. 7.attēlu) izriet no NAP2027 stratēģiskiem mērķiem un vides aizsardzības prioritātēm periodam līdz pat 2030. gadam, bet klimata jomā līdz pat 2025.gadam." būtu nepieciešams precizēt, ka klimata jomā "līdz pat 2050.gadam"?
Piedāvātā redakcija
-
14.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
Lūgums izvērtēt VPP aptvēruma periodu, ņemot vērā, ka pamatnostādņu apstiprināšana Ministru kabinetā nenotiks 2021.gadā, līdz ar to pamatnostādnes neaptvers 2021.gadu
Piedāvātā redakcija
-
15.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
Lūgums pielikumā vai atsevišķajos pielikumos iekļaut arī grafisko attēlojumu iesaistītajām institūcijām SEG un gaisa piesārņojošo vielu ikgadējo ziņojumu izstrādē
Piedāvātā redakcija
-