Projekta ID
22-TA-1469Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
03.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies ar Veselības ministrijas izstrādāto noteikumu projektu par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīciju 4.1.1.3.i. "Atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā" (turpmāk – Noteikumu projekts).
LTRK izsaka abalstu noteikumu projektam, vienlaikus acinām pārskatīt Noteikuma projekta 15. un 20.punktus, kas nosaka:
“15. Ja finansējuma saņēmējs noteiktajā termiņā nav sagatavojis projektu un iesniedzis to vadības informācijas sistēmā vai no projekta īstenošanas ir atteicies, tad Ministru kabinets lemj par brīvā finansējuma piešķiršanu citiem investīciju projektiem atbilstoši Atveseļošanas fonda plānam.”
“20. Individuāli katram finansējuma saņēmēja projektam pieejamais publiskais finansējums, tai skaitā Atveseļošanas fonda un valsts budžeta finansējums, nav lielāks, kā noteikts noteikumu pielikumā.”
LTRK norāda, ka salīdzinot ar citām programmām un tām plānotā finansējuma apjomu, un ārstniecības iestāžu skaitu, kas uz šo finansējumu var pretendēt, kā arī iepriekšējos periodos Eiropas Savienības līdzekļu neproporcionālo (kritiski zemo) sadalījumu sekundāro veselības aprūpes pakalpojumiem, salīdzinot ar citām jomām, turklāt privātās ārstniecības iestādes, kuras arī sniedz valsts apmaksātos pakalpojumus, tika izslēgtas no iespējas pretendēt uz šiem līdzekļiem, aicinām Noteikumu projekta 20.punktu izslēgt un 15.punktu izteikt sekojošā redakcijā:
“15. Ja finansējuma saņēmējs noteiktajā termiņā nav sagatavojis projektu un iesniedzis to vadības informācijas sistēmā vai no projekta īstenošanas ir atteicies, tad Veselības ministrija izsludina atkārtotu konkursu, kurā papildus var pretendēt pielikumā minētās ārstniecības iestādes uz atlikušo finansējumu.”
LTRK izsaka abalstu noteikumu projektam, vienlaikus acinām pārskatīt Noteikuma projekta 15. un 20.punktus, kas nosaka:
“15. Ja finansējuma saņēmējs noteiktajā termiņā nav sagatavojis projektu un iesniedzis to vadības informācijas sistēmā vai no projekta īstenošanas ir atteicies, tad Ministru kabinets lemj par brīvā finansējuma piešķiršanu citiem investīciju projektiem atbilstoši Atveseļošanas fonda plānam.”
“20. Individuāli katram finansējuma saņēmēja projektam pieejamais publiskais finansējums, tai skaitā Atveseļošanas fonda un valsts budžeta finansējums, nav lielāks, kā noteikts noteikumu pielikumā.”
LTRK norāda, ka salīdzinot ar citām programmām un tām plānotā finansējuma apjomu, un ārstniecības iestāžu skaitu, kas uz šo finansējumu var pretendēt, kā arī iepriekšējos periodos Eiropas Savienības līdzekļu neproporcionālo (kritiski zemo) sadalījumu sekundāro veselības aprūpes pakalpojumiem, salīdzinot ar citām jomām, turklāt privātās ārstniecības iestādes, kuras arī sniedz valsts apmaksātos pakalpojumus, tika izslēgtas no iespējas pretendēt uz šiem līdzekļiem, aicinām Noteikumu projekta 20.punktu izslēgt un 15.punktu izteikt sekojošā redakcijā:
“15. Ja finansējuma saņēmējs noteiktajā termiņā nav sagatavojis projektu un iesniedzis to vadības informācijas sistēmā vai no projekta īstenošanas ir atteicies, tad Veselības ministrija izsludina atkārtotu konkursu, kurā papildus var pretendēt pielikumā minētās ārstniecības iestādes uz atlikušo finansējumu.”
Piedāvātā redakcija
Definētie kritēriji finansējuma saņēmēju lokam neatbilst MK Noteikumu projektā izvirzītajam mērķim. Respektīvi, mērķis ir stiprināt sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas infrastruktūru, nodrošinot visaptverošu, ilgtspējīgu un integrētu veselības pakalpojumu sniegšanu, lai mazinātu infekciju slimību izplatību un veicinātu epidemioloģisko prasību ievērošanu. Lai nodrošinātu Atveseļošanas fonda plānā noteiktā rādītāja (48 ārstniecības iestādes) sasniegšanu, atbalsta saņēmēju lokā tiek iekļautas ārstniecības iestādes, kam valsts apmaksāto ambulatoro kvotēto programmu skaits ir vismaz 10. Šādā veidā tiek veicināta nevis spēcīgu privātu veselības nozares kompetences centru attīstība konkrētajās veselības apakšnozarēs, kas koncentrē attiecīgās apakšnozares profesionāļus, sniedz valsts apmaksātus pakalpojumus un lielam pacientu skaitam sniedz kvalitatīvus valsts apmaksātos pakalpojumus konkrētā nozarē (piemēram, Gremošanas slimību centrs GASTRO), bet investīcijas nonāk atsevišķās mazās klīnikās, kuras it kā sniedz valsts apmaksātos ambulatoros pakalpojumus 10 vai 12 programmās, bet reālais pacientu skaits, kas saņem valsts apmaksātos pakalpojumus ir 5 reizes mazāks nekā dažās monoprofila klīnikās, kā, piemēram, GASTRO, kur ir liels unikālo pacientu skaits (virs 10 000 pacientiem gadā), lai arī GASTRO valsts apmaksāto ambulatoro kvotēto programmu skaits ir tikai 5. Papildus jāņem vērā, ka klīnikas piedalās vēža skrīninga valsts programmās, izmeklējot ievērojamu pacientu skaitu (GASTRO ir viens no lielākajiem kolonoskopijas veicējiem valstī). Šāda klīniku izslēgšana ir konkurenci graujoša. Aicinām pārskatīt kritērijus, kas ļauj ārstniecības iestādēm kvalificēties finansējuma saņēmēju lokam, samazinot pakalpojumu veidu skaitu, pretējā gadījumā uz atbalstu nevar pretendēt tādi nopietni pakalpojumu sniedzēji, kā ARS, GASTRO, Vizuālā diagnostika, LAAC u.c.. Kā arī aicinām izvērtēt, ka pielikumā ārstniecības iestādēm norādītajā apjomā vajadzētu uzrādīt visu sniegto pakalpojumu apjomu, tajā skaitā nekvotēto - vēža skrīninga valsts programmu u.c.