Atzinums

Projekta ID
23-TA-3296
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
02.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ar likumprojekta 2.punktu paredzēts atjaunot Komerclikumā 161.1 panta trešo daļu tādā redakcijā, kāda tā bija līdz 2022.gada 16.jūnijam "(3) Sabiedrība var izmaksāt ārkārtas dividendēs ne vairāk kā 85 procentus no peļņas, kas gūta periodā, par kuru ārkārtas dividendes noteiktas," saistībā ar to, ka Komerclikuma 161.1 panta trešā daļa 2022.gada 6.jūlijā izsludināta par izslēgtu no Komerclikuma, kļūdaina ieraksta rezultātā. 
Valsts kancelejai nav iebildumu šīs normas iekļaušanai likumprojektā, tomēr vēršam uzmanību, ka juridiskajai tehnikai neatbilst risinājums, kas paredz izteikt jaunā redakcijā no likuma izslēgtu tiesību normu. 
Atjaunojot tiesību aktā norādīto regulējumu, nepieciešams papildināt pantu ar jaunu normu vai izteikt visu Komerclikuma 161.1 pantu jaunā redakcijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojektā iekļautā  224.1 panta devītajā daļā paredzēts saglabāt valdes loceklim ir tiesības, kuras tam bija pirms atvaļinājuma izmantošanas, tostarp tiesības uz atlīdzības apmēra palielināšanu un citiem uzlabojumiem, kādas tam pienāktos, ja viņš nebūtu devies speciālajā atvaļinājumā. 
Normas gramatiskais formulējums, ciktāl tajā norādīts uz valdes locekļa tiesībām uz uzlabojumiem, Valsts kancelejas ieskatā, nav veiksmīgs, jo šāda terminoloģija netiek izmantota normatīvos aktos un ir saturiski interpretējama. Lai novērstu pārpratumus, lūdzam precizēt normā izmantoto terminoloģiju. Vēršam uzmanību, ka teorijā, runājot par valdes loceklim pieejamiem labumiem, kas nav amata atlīdzība, tiek izmantoti termini "ieguvumi", "priekšrocības" vai "labumi" (angl. - benefits")
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Izstrādātā  224.1 panta septītās daļas redakcijā paredzēts, ka sabiedrība iesniedz komercreģistra iestādei paziņojumu par izmaiņām valdes sastāvā  ne vēlāk kā triju dienu laikā pēc valdes locekļa speciālā atvaļinājuma sākuma dienas un pilnvaru atjaunošanas dienas.

1) Komerclikuma 10.pantā noteikts, ka ieraksts komercreģistrā tiek izdarīts uz ieinteresētās personas pieteikuma vai tiesas nolēmuma pamata, savukārt, Komerclikuma 221. un 301.pantā paredzēts, ka komercsabiedrību (10.panta kontekstā - ieinteresēto personu) pārstāv valde. Līdz ar norādīto lūdzam skaidrot, kurš aizpilda un paraksta paziņojumu Komercreģistram gadījumos, kad sabiedrībā ir tikai viens valdes loceklis un tas brīdī, kad jāiesniedz pieteikums Komercreģistram, jau ir devies atvaļinājumā.
2) Lūdzam ņemt vērā, ka valdes locekļa pilnvaru apturēšana nav uzskatāma par izmaiņām valdes sastāvā, bet gan par izmaiņām valdes locekļa pilnvarojuma apjomā un attiecīgi precizēt normas redakciju. Tas nepieciešams arī tādēļ, lai nodrošinātu iespēju reģistrēt 
 dalībnieku lēmumu par valdes locekļa atsaukšanu no amata tad, ja tam ir svarīgs iemesls. Ja pie pilnvaru apturēšanas komercreģistrā tiks izdarīts ieraksts par valdes locekļa izslēgšanu no valdes sastāva, Komerclikumā nav paredzēta procedūra, kā iespējams reģistrēt valdes locekļa atsaukšanu no amata svarīgu iemeslu dēļ.
3) Normā paredzēts, ka valdes locekļa speciālā atvaļinājuma laikā, komercreģistrā izdara ierakstu par valdes locekļa izslēgšanu no komercreģistra. Lūdzam ņemt vērā, ka komercreģistrā ieraksta un no komercreģistra izslēdz komersantus, nevis valdes locekļus. Par valdes locekļiem komercreģistrā ieraksta ziņas, tai skaitā kapitālsabiedrības valdes locekļu vārdu, uzvārdu, personas kodu,  ieņemamo amatu un valdes locekļu tiesības pārstāvēt kapitālsabiedrību atsevišķi vai kopīgi.  Rosinām apsvērt iespēju paredzēt, ka valdes locekļa speciālā atvaļinājuma laikā, komercreģistrā izdara ierakstu par valdes locekļa pilnvaru apturēšanu vai ierobežojumu (izmaiņām valdes locekļa pilnvaru apjomā).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lai arī izstrādātajā Komerclikuma 224.panta otrās daļas redakcijā norādīts, ka paziņojums par atvaļinājumu jāiesniedz "saprātīgā termiņā", vienlaikus paredzētais risinājums atbilstoši anotācijā sniegtajam skaidrojumam, paredz valdes loceklim tiesības doties atvaļinājumā jau nākamajā dienā pēc paziņojuma par atvaļinājuma izmantošanu iesniegšanu valdei vai dalībniekiem (ja ir tikai viens valdes loceklis). 
Uzskatām, ka šāds risinājums rada nesamērīgu apdraudējumu dalībnieku un pašas kapitālsabiedrības interesēm, pie tam anotācijā nav sniegts izvērtējums un pamatojums šāda akcionāru un kapitālsabiedrības interešu aizskāruma samērīgumam ar valdes locekļa interesēm. 
Pantā paredzētas valdes locekļa tiesības izmantot tiesības uz atvaļinājumiem, kas ir plānojami savlaicīgi un valdes loceklis ir atbildīgs par kapitālsabiedrības darbības nepārtrauktības nodrošināšanu. Līdz ar norādīto, īpaši ņemot vērā valdes locekļa atbildības pienākumu, nepieciešams risinājumā paredzēt konkrētu termiņu, kas valdes loceklim jāievēro, piesakot atvaļinājumu.
Vēršam uzmanību, ka īpaši svarīgi tas ir gadījumos, kad sabiedrībā ir tikai viens valdes loceklis un vairāki dalībnieki. Šādos gadījumos, valdes loceklim dodoties atvaļinājumā, jaunu valdes locekli var iecelt tikai ar dalībnieku sapulces lēmumu. Dalībnieku sapulci, savukārt, atbilstoši Komerclikuma 213.panta noteikumiem var sasaukt tikai valde (vai īpašos gadījumos - padome vai Komercreģistra iestāde), pie tam atbilstoši Komerclikuma 214.pantā norādītajam, paredzēts, ka paziņojumu par dalībnieku sapulces sasaukšanu valde nosūta visiem dalībniekiem ne vēlāk kā divas nedēļas pirms sapulces.

Kapitālsabiedrībās, kurās ir viens valdes loceklis un vairāki dalībnieki valdes locekli iespējams iecelt tikai ar dalībnieku lēmumu, tādēļ Komerclikumā paredzētā dalībnieku sapulces (vai lēmuma pieņemšanas bez sapulces sasaukšanas)  procedūra ievērojama obligāti. 
Ņemot vērā norādīto, nav atbalstāms risinājums, kurā nav ņemtas vērā Komerclikumā noteiktās dalībnieku sapulces sasaukšanas un lēmuma pieņemšanas procedūras īpatnības un termiņi, radot iespēju valdes loceklim nenodrošināt dalībnieku lēmuma pieņemšanas koordināciju un vienlaikus neparedzot alternatīvu lēmuma pieņemšanas procedūru, kuru ārkārtas situācijā var izmantot paši dalībnieki. 
Jāņem vērā, ka gadījumos, kad neviens no kapitālsabiedrības dalībniekiem nepārstāv vairāk par pusi no kapitālsabiedrības pamatkapitāla, lēmumu par valdes locekļa iecelšanu nebūs iespējams pieņemt nekavējoties, pie tam, Komerclikuma 217.pants paredz formālu pamatu dalībnieku lēmuma atzīšana par spēkā neesošu -  dalībnieku lēmumu par spēkā neesošu, ja šāds lēmums vai tā pieņemšanas procedūra ir pretrunā ar likumu vai statūtiem vai pieļauti būtiski pārkāpumi sapulces sasaukšanā vai lēmuma pieņemšanā. Gan nespēja nekavējoties reaģēt uz valdes locekļa atvaļinājuma pieteikumu, gan iespējama dalībnieka lēmuma apstrīdēšana, ja tāds pieņemts, neievērojot Komerclikuma 213.pantā paredzēto procedūru, rada patiesu risku komercsabiedrības darbības nepārtrauktībai, tostarp arī norēķiniem ar uzņēmuma kreditoriem un darbiniekiem. 

Ņemot vērā, ka valdes loceklis ir amatpersona, uz kuru gulstas atbildība par savlaicīgu komercsabiedrības darbības plānošanu, ņemot vērā pantā paredzēto atvaļinājumu specifiku, kā arī Komerclikuma noteikumus, kas nosaka dalībnieku sapulces sasaukšanas kārtību, un apsverot iespējamos riskus komercsabiedrības un trešo personu interesēm, rosinām noteikt valdes loceklim pienākumu informēt dalībniekus par plānoto atvaļinājumu tādā termiņā, kurā dalībnieki, izmantojot Komerclikumā paredzēto dalībnieku lēmuma pieņemšanas (t.sk. - sapulces sasaukšanas ) procedūru, ir spējīgi nodrošināt komercsabiedrības darbības nepārtrauktību. 
Tāpat lūdzam noteikt, ka gadījumos, kad kapitālsabiedrībā ir viens valdes loceklis, tā pienākums ir informēt dalībniekus par plānoto došanos atvaļinājumā, vienlaikus izsludinot dalībnieku sapulci ar atbilstošu darba kārtību.

Ja Tieslietu ministrijas ieskatā šāds risinājums nav nepieciešams, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kādā veidā dalībnieki nodrošina komercsabiedrības darbības nepārtrauktību un jauna valdes locekļa iecelšanu gadījumos, kad valdes loceklis devies atvaļinājumā, nenodrošinot dalībnieku sapulces sasaukšanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts vispārējs apraksts par valdes locekļa, kas izmanto tiesības doties atvaļinājumā tiesībām, statusu un atgriešanos amatā, bet nav skaidrots paredzētais process no komercreģistra ierakstu aspekta, līdz ar ko tiesību piemērotājiem nebūs iespējams gūt skaidru priekšstatu par procesā veicamajām darbībām.
Lai būtu skaidrs, kāda veida pieteikumu komersants sniedz komercreģistra iestādei, brīdī, kad valdes loceklis dodas atvaļinājumā un kādā veidā publiski tiek atspoguļots atvaļinājumā esošā valdes locekļa statuss un pilnvarojuma apjoms, lūdzam papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu. Tāds pats skaidrojums nepieciešams arī attiecībā uz pagaidu valdes locekļa pilnvaru izbeigšanos.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Iebilstam anotācijas 4.3.punktā sniegtajam skaidrojumam par uz laiku ieceltā valdes locekļa pilnvaru termiņ un tā notecējumu, kā arī ar to saistītajām darbībām. Uzskatām, ka šāda pieeja rada nesamērīgu apgrūtinājumu komersantiem un neparedzamību kapitālsabiedrības un pagaidu valdes locekļa savstarpējās attiecībās.
Skaidrojumā norādīts, ka "ja dalībnieku sapulce (akciju sabiedrībās  – padome) ir izmantojusi tiesības uz valdes locekļa prombūtnes laiku ievēlēt citu valdes locekli, tad t.s. “pagaidu” jeb “cita” valdes locekļa pilnvaras beidzas jeb pilnvaru termiņš notek, kad no atvaļinājuma atgriežas atsauktais valdes loceklis. Dalībnieku sapulcei par šī valdes locekļa atsaukšanu nebūtu jāpieņem atsevišķs lēmums, jo valdes locekļa pilnvarām būtu jābeidzas līdz ar noteiktā termiņa iztecēšanu, t.i., ar prombūtnē esošā valdes locekļa atgriešanos." 
Vēršam uzmanību, ka komercreģistrā iespējams izdarīt ierakstus par valdes locekļa pilnvaru termiņu tikai, ja tāds ir paredzēts Sabiedrības statūtos, tomēr būtu nesamērīgi prezumēt, ka komersantiem katru reizi, kad kāds valdes loceklis dosies atvaļinājumā, būs jāsalāgo statūtu noteikumi ar atvaļinājumā ejošā valdes locekļa iesniegumā norādīto termiņu. Jo īpaši neatbilstoša šāda prasība ir tādēļ, ka izstrādātajā likumprojektā paredzēts, ka valdes loceklis var doties ilgstošā atvaļinājumā, nenorādot tā beigu termiņu, līdz ar ko dalībniekiem nebūs iespējams paredzēt uz laiku ieceltā valdes locekļa pilnvaru termiņa beigas. Nenoteiktība sekmēs konfliktu rašanos starp pagaidu valdes locekļiem un komercsabiedrībām un mazinās pagaidu valdes locekļu interesi ieņemt šo amatu uz laiku.

Ja statūtos šāds termiņš netiek norādīts, tad arī par pagaidu valdes locekli komercreģistra ierakstam nebūs terminēts raksturs, līdz ar ko, uz pagaidu termiņu ieceltā valdes locekļa atbrīvošana no amata nenotiks automātiski (neparādīsies reģistrā), un dalībniekiem būs tomēr jāpieņem lēmums par atbrīvošanu no amata un jāiesniedz attiecīgs pieteikums un lēmums komercreģistra iestādei. Ja paredzēta cita kārtība, tad lūdzam skaidrot, kādā kārtībā un uz kādu tiesību normu pamata komercreģistra iestāde izdarīs ierakstu par uz laiku ieceltā valdes locekļa atbrīvošanu no amata.

Vienlaikus uzskatām, ka, risinot jautājumu par valdes locekļa došanos atvaļinājumā, nav nepieciešams iejaukties dalībnieku kompetencē, regulējot arī uz laiku ieceltā valdes locekļa pilnvaru termiņu. Ņemot vērā, ka Komerclikuma 144.pants vairs nenosaka pienākumu statūtos norādīt konkrētu valdes locekļu skaitu, atvaļinājumā esošā valdes locekļa atgriešanās amatā var nebūt šķēršļu. Tāpat arī komercsabiedrības dalībnieki valdes locekļa atvaļinājuma laikā ir tiesīgi brīvi lemt par valdes locekļu skaitu, jebkuriem statūtu grozījumiem, tai skaitā, ar mērķi nodrošināt valdes locekļa zinātības pārmantojamību (īpaši pēc bērna kopšanas atvaļinājuma), paturēt amatā abus valdes locekļus. 

Ņemot vērā norādīto, kā arī to, ka pagaidu valdes locekļa automātiskās atbrīvošanas no amata procesuālais risinājums nav ietverts izstrādātajā likumprojektā, lūdzam vai nu dzēst no anotācijas norādes par pagaidu valdes locekļa pilnvaru automātisku zaudēšanu, vai papildināt likumprojektu ar tiesību normām, kurās norādīta šāda ieraksta izdarīšanas procesuālā kārtība.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Panta otrajā daļā paredzēts paziņojumā par speciālā atvaļinājuma izmantošanu norādīt sākuma un beigu datumus.
Panta sestajā daļā, savukārt, norādīts, ka valdes loceklis ne vēlāk kā 14 dienas pirms speciālā atvaļinājuma beigām iesniedz sabiedrībai paziņojumu par atgriešanos no atvaļinājuma. 
Lai novērstu dažādu interpretāciju attiecībā uz to, kas uzskatāms par "atvaļinājuma beigām" un veicinātu prognozējamu komercsabiedrības vadību, lūdzam precizēt sestās daļas redakciju, aizstājot vārdu "beigām" ar vārdiem "beigu datuma".
Piedāvātā redakcija
-