Atzinums

Projekta ID
24-TA-464
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums

Tieslietu ministrijā ir izskatīts Iekšlietu ministrijas precizētais Ministru kabineta noteikumu projekts “Finanšu izlūkošanas dienesta nolikums” (turpmāk – projekts) un par to atkārtoti izsakām šādus iebildumus.
Projektu nepieciešams papildināt un izteikt atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma (turpmāk -VPIL) 16. panta otrajā daļā noteiktajam par valsts tiešās pārvaldes iestādes nolikuma struktūru, proti, projektam jāatbilst visām iestāžu nolikumiem paredzētajām obligātajām prasībām. Tieslietu ministrija nevar piekrist izziņā par atzinumos izteiktajiem iebildumiem minētajam argumentam, ka projektā netiek dublēts tiesiskais regulējums, kas jau ir noteikts dažādos likumos. Tieslietu ministrija piedāvā iestādes nolikumu veidot līdzīgi un tādā apjomā, kā tas ir veidots, piemēram, Valsts robežsardzei, kuras darbību vienlaikus nosaka Valsts robežsardzes likums un Ministru kabineta 2005. gada 15. februāra noteikumi Nr.122 “Valsts robežsardzes nolikums” vai Valsts ieņēmumu dienestam, kura darbību vienlaikus nosaka likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu” un Ministru kabineta 2004. gada 16. novembra noteikumi Nr.940 “Valsts ieņēmumu dienesta nolikums”. Vēršam uzmanību, ja valsts tiešās pārvaldes iestāžu padotību sistēmiski nosaka Ministru kabinets, tad tam jābūt Ministru kabineta izdotam ārējam normatīvajam aktam, piemēram, iestādes nolikumam, nevis Saeimas izdotam likumam. Šāda sistēma izriet no varas (likumdošanas un izpildvaras) dalīšanas principa. Tādējādi valsts tiešās pārvaldes iestāžu padotības sistēmas noteikšanai primāri jābūt kā Ministru kabineta, nevis Saeimas kompetences jautājums, neskatoties uz likumdošanā noteikto tiesību normu hierarhiju.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 3. punktu nepieciešams izvērtēt un piedāvājam to svītrot. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 50. panta ceturtā daļa paredz, ka Ministru kabinets institucionālo pārraudzību īsteno ar iekšlietu ministra starpniecību. Pārraudzība neattiecas uz Finanšu izlūkošanas dienestam noteikto uzdevumu un tiesību īstenošanu, kā arī Finanšu izlūkošanas dienesta iekšējās organizācijas jautājumiem, tostarp iekšējo normatīvo aktu izdošanu, uzziņas sagatavošanu un lēmumiem, kuri attiecas uz nodarbinātajiem. Tādējādi tā ir iekšējo normatīvo aktu izdošanas speciālā norma attiecībā pret VPIL 75. panta pirmajā daļā noteikto vispārējo regulējumu, ka iestādes reglamentu saskaņo ar Ministru kabineta locekli. Ievērojot minēto, Finanšu izlūkošanas dienestam iekšējie normatīvie akti nav jāsaskaņo ar Ministru kabineta locekli un projekta 3. punktu nepieciešams svītrot. Turklāt arī projekta anotācijā netiek skaidrots, kādēļ iestādes reglamenta būtu saskaņojams ar Ministru prezidentu.
 
Piedāvātā redakcija
-