Projekta ID
24-TA-59Atzinuma sniedzējs
Latvijas Banka
Atzinums iesniegts
20.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma (turpmāk – OCTA likums) 51. panta sestās daļas 2.punktu Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas fonda (turpmāk – Garantijas fonds) līdzekļus veido, t.sk. atskaitījumi no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām.
Ministru kabineta 2005. gada 22. marta noteikumu Nr. 195 “Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 195) 11. punkts noteic, ka apdrošinātājs veic ikmēneša atskaitījumus no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām (turpmāk – ikmēneša atskaitījumi). Ikmēneša atskaitījumus nosaka saskaņā ar šo noteikumu pielikumu no katra sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līguma, kas stājies spēkā pārskata periodā (viens kalendāra mēnesis).
OCTA likuma 51. panta devītā daļa noteic, ka Garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets, bet Garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtības ievērošanu uzrauga Finanšu un kapitāla tirgus komisija (Latvijas Banka).
Noteikumu Nr. 195 19. punktā noteikts, ka Garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtības ievērošanu uzrauga Finanšu un kapitāla tirgus komisija (Latvijas Banka), ne retāk kā reizi gadā veicot Garantijas fonda pārbaudi. Finanšu un kapitāla tirgus komisija (Latvijas Banka) informē Finanšu ministriju un Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju (turpmāk – LTAB) par Garantijas fonda pārbaudes rezultātiem.
No minētā izriet, ka pašreiz spēkā esošais regulējums neparedz apdrošinātāju pienākumu sniegt regulāru informāciju Finanšu un kapitāla tirgus komisijai (Latvijas Bankai) par ikmēneša atskaitījumiem OCTA likumā noteiktā uzdevuma (uzraudzīt Garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtības ievērošanu) izpildei vai Finanšu un kapitāla tirgus komisijai (Latvijas Bankai) veikt regulāru apdrošinātāju izdarīto atskaitījumu kontroli.
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunktā iekļautā noteikumu Nr. 195 11. punkta redakcija paredz, ka apdrošinātājs reizi ceturksnī veic atskaitījumus Garantijas fondā (turpmāk – ceturkšņa atskaitījumi) no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu, kas stājušies spēkā pārskata periodā (kalendāra ceturksnī), parakstītajām apdrošināšanas prēmijām saskaņā ar šo noteikumu pielikumu.
Noteikumu projekta pielikuma 3. punktā paredzēts, ka vienlaikus ar ceturkšņa iemaksas veikšanu apdrošinātājs nosūta LTAB un Latvijas Bankai pārskatu par pārskata periodā parakstīto apdrošināšanas prēmiju summu, norādot spēkā stājušos apdrošināšanas līgumu skaitu, parakstītās apdrošināšanas prēmijas summu un valsti, kurā noslēgti pārskatā iekļautie apdrošināšanas līgumi.
Ar noteikumu projektu pēc būtības tiek mainīts regulējums par atskaitījumu veikšanu Garantijas fondā, kā arī no noteikumu projekta pielikuma 3. punkta secināms, ka attiecīgais pārskats nepieciešams ceturkšņa atskaitījumu veikšanai.
Ņemot vērā minēto un to, ka OCTA likuma 51. panta devītā daļa un noteikumu Nr. 195 19. punkts, kas attiecas uz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai (Latvijas Bankai) noteikto uzdevumu, pēc būtības netiek mainīts, lūdzam svītrot noteikumu projekta pielikuma 3. punktā paredzēto pienākumu apdrošinātājiem iesniegt pārskatu Latvijas Bankai.
Ministru kabineta 2005. gada 22. marta noteikumu Nr. 195 “Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 195) 11. punkts noteic, ka apdrošinātājs veic ikmēneša atskaitījumus no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām (turpmāk – ikmēneša atskaitījumi). Ikmēneša atskaitījumus nosaka saskaņā ar šo noteikumu pielikumu no katra sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līguma, kas stājies spēkā pārskata periodā (viens kalendāra mēnesis).
OCTA likuma 51. panta devītā daļa noteic, ka Garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets, bet Garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtības ievērošanu uzrauga Finanšu un kapitāla tirgus komisija (Latvijas Banka).
Noteikumu Nr. 195 19. punktā noteikts, ka Garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtības ievērošanu uzrauga Finanšu un kapitāla tirgus komisija (Latvijas Banka), ne retāk kā reizi gadā veicot Garantijas fonda pārbaudi. Finanšu un kapitāla tirgus komisija (Latvijas Banka) informē Finanšu ministriju un Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju (turpmāk – LTAB) par Garantijas fonda pārbaudes rezultātiem.
No minētā izriet, ka pašreiz spēkā esošais regulējums neparedz apdrošinātāju pienākumu sniegt regulāru informāciju Finanšu un kapitāla tirgus komisijai (Latvijas Bankai) par ikmēneša atskaitījumiem OCTA likumā noteiktā uzdevuma (uzraudzīt Garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtības ievērošanu) izpildei vai Finanšu un kapitāla tirgus komisijai (Latvijas Bankai) veikt regulāru apdrošinātāju izdarīto atskaitījumu kontroli.
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunktā iekļautā noteikumu Nr. 195 11. punkta redakcija paredz, ka apdrošinātājs reizi ceturksnī veic atskaitījumus Garantijas fondā (turpmāk – ceturkšņa atskaitījumi) no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu, kas stājušies spēkā pārskata periodā (kalendāra ceturksnī), parakstītajām apdrošināšanas prēmijām saskaņā ar šo noteikumu pielikumu.
Noteikumu projekta pielikuma 3. punktā paredzēts, ka vienlaikus ar ceturkšņa iemaksas veikšanu apdrošinātājs nosūta LTAB un Latvijas Bankai pārskatu par pārskata periodā parakstīto apdrošināšanas prēmiju summu, norādot spēkā stājušos apdrošināšanas līgumu skaitu, parakstītās apdrošināšanas prēmijas summu un valsti, kurā noslēgti pārskatā iekļautie apdrošināšanas līgumi.
Ar noteikumu projektu pēc būtības tiek mainīts regulējums par atskaitījumu veikšanu Garantijas fondā, kā arī no noteikumu projekta pielikuma 3. punkta secināms, ka attiecīgais pārskats nepieciešams ceturkšņa atskaitījumu veikšanai.
Ņemot vērā minēto un to, ka OCTA likuma 51. panta devītā daļa un noteikumu Nr. 195 19. punkts, kas attiecas uz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai (Latvijas Bankai) noteikto uzdevumu, pēc būtības netiek mainīts, lūdzam svītrot noteikumu projekta pielikuma 3. punktā paredzēto pienākumu apdrošinātājiem iesniegt pārskatu Latvijas Bankai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Saskaņā ar noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādīto, katra dalībvalsts veic atbilstīgus pasākumus nolūkā nodrošināt, ka maksātnespējas iestādes rīcībā ir pietiekami daudz līdzekļu, lai cietušajām personām izmaksātu kompensāciju. Minētie pasākumi var ietvert prasības veikt finanšu iemaksas ar noteikumu, ka tās ir obligātas tikai apdrošināšanas sabiedrībām, kuras ir licencējusi dalībvalsts, kas tās piemēro.
Noteikumu projekta pielikuma 1.2 un 1.3. apakšpunktā norādīts, ka:
“1. Apdrošinātājs veic ceturkšņa atskaitījumus fondā no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu, kas stājušies spēkā pārskata periodā, parakstīto apdrošināšanas prēmiju summas, šādā apmērā:
1.1. [..]
1.2. apdrošinātāja maksātnespējas risku segšanai: 0,94 % no Latvijas Republikā reģistrēto apdrošinātāju parakstītajām prēmijām par apdrošināšanas līgumiem, kas noslēgti Latvijas Republikā,
1.3. apdrošinātāja maksātnespējas risku segšanai: 0,94 % no Latvijas Republikā reģistrēto apdrošinātāju parakstītajām prēmijām par apdrošināšanas līgumiem, kas noslēgti ārpus Latvijas Republikas.”
Saskaņā ar OCTA likuma 1. panta pirmās daļas 6. punktu apdrošinātājs ir persona, kurai ir tiesības veikt transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu un kura ir LTAB biedrs.
Savukārt saskaņā ar Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 1. panta pirmās daļas 9. punktu apdrošinātājs ir apdrošināšanas sabiedrība vai Latvijas Republikā reģistrēta dalībvalsts vai ārvalsts apdrošinātāja filiāle, kurai saskaņā ar šo likumu ir tiesības veikt apdrošināšanu. Atbilstoši minētās daļas 5. punktam apdrošināšanas sabiedrība ir Latvijas Republikā reģistrēta akciju sabiedrība vai Eiropas komercsabiedrība, vai savstarpējās apdrošināšanas kooperatīvā sabiedrība, kurai saskaņā ar šo likumu ir tiesības veikt apdrošināšanu.
Saskaņā ar Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 1. panta pirmās daļas 24. punktu ārvalsts apdrošinātāja filiāle ir Latvijas Republikā izveidota un reģistrēta ārvalsts apdrošinātāja filiāle. Ārvalsts apdrošinātāja filiāle saskaņā ar Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 164. panta pirmo daļu var uzsākt darbību Latvijas Republikā pēc Latvijas Bankas licences saņemšanas. Savukārt, atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 1. panta pirmās daļas 23. punktam dalībvalsts apdrošinātāja filiāle ir Latvijas Republikā izveidota un reģistrēta dalībvalsts apdrošinātāja filiāle.
No minētā izriet, ka ar terminu "Latvijas Republikā reģistrēts apdrošinātājs" apdrošināšanas jomu regulējošajos normatīvajos aktos tiek saprasta:
1) apdrošināšanas sabiedrība;
2) ārvalsts apdrošinātāja filiāle;
3) dalībvalsts apdrošinātāja filiāle.
Ņemot vērā minēto, Latvijas Banka uzskata, ka šobrīd noteikumu projekta pielikuma 1.2. un 1.3. apakšpunktā noteiktās prasības attiecas gan uz apdrošināšanas sabiedrībām, gan dalībvalsts vai ārvalsts apdrošinātāja filiālēm, kurām ir tiesības veikt transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu un kuras ir LTAB biedri, kas ir pretrunā ar noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādīto.
Lai nodrošinātu, ka noteikumu projektā ietvertās normas ir skaidras un saprotamas, ierosinām noteikumu projekta pielikuma 1.2. un 1.3. apakšpunktā lietoto terminu "Latvijas Republikā reģistrēti apdrošinātāji" aizstāt ar terminu "apdrošināšanas sabiedrības vai ārvalsts apdrošinātāja filiāles".
Noteikumu projekta pielikuma 1.2 un 1.3. apakšpunktā norādīts, ka:
“1. Apdrošinātājs veic ceturkšņa atskaitījumus fondā no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu, kas stājušies spēkā pārskata periodā, parakstīto apdrošināšanas prēmiju summas, šādā apmērā:
1.1. [..]
1.2. apdrošinātāja maksātnespējas risku segšanai: 0,94 % no Latvijas Republikā reģistrēto apdrošinātāju parakstītajām prēmijām par apdrošināšanas līgumiem, kas noslēgti Latvijas Republikā,
1.3. apdrošinātāja maksātnespējas risku segšanai: 0,94 % no Latvijas Republikā reģistrēto apdrošinātāju parakstītajām prēmijām par apdrošināšanas līgumiem, kas noslēgti ārpus Latvijas Republikas.”
Saskaņā ar OCTA likuma 1. panta pirmās daļas 6. punktu apdrošinātājs ir persona, kurai ir tiesības veikt transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu un kura ir LTAB biedrs.
Savukārt saskaņā ar Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 1. panta pirmās daļas 9. punktu apdrošinātājs ir apdrošināšanas sabiedrība vai Latvijas Republikā reģistrēta dalībvalsts vai ārvalsts apdrošinātāja filiāle, kurai saskaņā ar šo likumu ir tiesības veikt apdrošināšanu. Atbilstoši minētās daļas 5. punktam apdrošināšanas sabiedrība ir Latvijas Republikā reģistrēta akciju sabiedrība vai Eiropas komercsabiedrība, vai savstarpējās apdrošināšanas kooperatīvā sabiedrība, kurai saskaņā ar šo likumu ir tiesības veikt apdrošināšanu.
Saskaņā ar Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 1. panta pirmās daļas 24. punktu ārvalsts apdrošinātāja filiāle ir Latvijas Republikā izveidota un reģistrēta ārvalsts apdrošinātāja filiāle. Ārvalsts apdrošinātāja filiāle saskaņā ar Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 164. panta pirmo daļu var uzsākt darbību Latvijas Republikā pēc Latvijas Bankas licences saņemšanas. Savukārt, atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 1. panta pirmās daļas 23. punktam dalībvalsts apdrošinātāja filiāle ir Latvijas Republikā izveidota un reģistrēta dalībvalsts apdrošinātāja filiāle.
No minētā izriet, ka ar terminu "Latvijas Republikā reģistrēts apdrošinātājs" apdrošināšanas jomu regulējošajos normatīvajos aktos tiek saprasta:
1) apdrošināšanas sabiedrība;
2) ārvalsts apdrošinātāja filiāle;
3) dalībvalsts apdrošinātāja filiāle.
Ņemot vērā minēto, Latvijas Banka uzskata, ka šobrīd noteikumu projekta pielikuma 1.2. un 1.3. apakšpunktā noteiktās prasības attiecas gan uz apdrošināšanas sabiedrībām, gan dalībvalsts vai ārvalsts apdrošinātāja filiālēm, kurām ir tiesības veikt transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu un kuras ir LTAB biedri, kas ir pretrunā ar noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādīto.
Lai nodrošinātu, ka noteikumu projektā ietvertās normas ir skaidras un saprotamas, ierosinām noteikumu projekta pielikuma 1.2. un 1.3. apakšpunktā lietoto terminu "Latvijas Republikā reģistrēti apdrošinātāji" aizstāt ar terminu "apdrošināšanas sabiedrības vai ārvalsts apdrošinātāja filiāles".
Piedāvātā redakcija
-
