Atzinums

Projekta ID
24-TA-1200
Atzinuma sniedzējs
"Mazo aptieku asociācija"
Atzinums iesniegts
02.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Pārdomas, kas tika nosūtītas arī pavasarī Veselības ministrijai: Veselības ministrija ir izstrādājusi priekšlikumus jaunam zāļu cenu veidošanas modulim, lai veicinātu zāļu pieejamību Latvijas iedzīvotājiem, bet šajā piedāvātajā modulī saskatāu draudus, kas var strādāt gluži pretēji un vēl vairāk sagraut zāļu pieejamību, sevišķi tālākos nostūros, mazapdzīvotās vietās. Ar jauno cenu veidošanas modeli tiek stipri samazināts lieltirgotavu piecenojums zālēm, kas visnotaļ ir pozitīvi, taču rodas jautājums, vai lietirgotavas vēlēsies, vai tām būs lietderīgi piegādāt zāles mazajām aptiekām, sevišķi, ja aptieka nav lielo aptieku maršrutā, vai lietirgotava gribēs, spēs piegādāt zāles, ja aptieka laukos vai prom no galvenās nozīmes ceļiem pasūtīs recepšu zāles, nepasūtot uztura bagātinātājus. Reizēm ir, ka aptiekai uz nākamo dienu ir jāpasūta neliels daudzums zāļu-bieži vien konkrētas, specifiskas recpešu zāles. Tagad pēc jaunā modeļa sistēmas, ja mazā aptieka pasūta vairākas recepšu zāles, to summa sastāda, piemēram, 200 vai 100 Eur, tad lietirgotava uz šo piegādi patērē vairāk līdzekļus nekā nopelna (ja tie ir 0,50 Eur uz iepakojumu). Vai šeit nerodas draudi, ka mazās aptiekas tiks apgādātas ar zālēm retāk (zāļu pieejamība laukos samazinās) vai arī pasūtījums būs jāveic lielāks, veidosies lielāki zāļu un citu preču atlikumi aptiekā, kas būs papildus finansiāls slogs un bez kārtīgas preču, zāļu iegādes plānošanas arī drauds bankrotam, vai arī būs jāmaksā konkŗeta summa par katru zālu piegādi, kas mazajām aptiekām var būt izdzīvošanas jautājums.
Ieteikums, lai samzinātu zaļu cenas – viennozīmīgi ir medikamentu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samazinājums, kā tas ir redzams daudzās ES valstīs.
Farmaceitiskā aprūpe sastāv ne tikai no medikamenta izsniegšanas, pacienta konsultēšnas (reizēm aptieka un farmaceits pilda neiedomajamu sociālu lomu, sniedz palīdzību, sevišķi laukos vai mazapdzīvotās vietās),  bet arī no medikamentu pasūtīšanas, pieņemšanas, regulāras pašinspekcijas, verifikācijas, derīguma termiņu kontroles, sadarbības ar lieltirgotavām, sarunām par medikamentu atgriešanu (rezēm lieltirgotavas ir saprotošas, pretīmnākošas, bet pēdējā laikā diemžēl vērojama tendence nepieņemt recpšu zāles ar labiem termiņiem, kas konkrētajai aptiekai vairs kādu iemeslu dēļ nav nepieciešmas). Samaksa par farmaceitisko aprūpi atkarībā no aptiekas atrašanās vietas attiecīgi 1,50 EUR un 2,50 EUR būtu jāattiecina uz medikamenta iepakojumu, nevis uz recepšu skaitu (tiek izrakstītas zāles 3 mēnešiem vai gada patēriņam).
Tikai samērīgi būtu, ka maksājumā par farmaceitisko aprūpi atkarībā no aptiekas atrašanās vietas attiecīgi 1,50 EUR un 2,50 EUR  - PVN netiktu iekļauts, jo valsts un  iedzīvotājs maksā par farmaceitisko aprūpi (pielīdzināta veselības aprūpei).
Īpašas pārdomas ir par dārgajiem medikamentiem – sākot no 100 Eur un uz augšu, varbūt ir iespēja tiem piemērot īpašu augstāku uzcenojumu mehānismu. Aptiekai ir jāiegulda liela summu (reizēm ir medikamneti, kuru cena ir vairaki simti, plus vēl īpaši uzglabāšnas noteikumi), bet nopelnīt, iznsniedzot dargo medikamentu, varēs 1 Eur +1,5 vai 2,5 Eur. Un kā ir ar riskiem, ja pacients neatnāk (dažādu iemeslu dēļ) un lieltirgotava atsaka pieņemt atpakaļ konkrēto medikamentu. Tad farmaceits, aptieka riskē ar vairākiem simtiem, lai nopelnītu nepilnus 3 Eur -  tas liekas nesamērīgi.
Vai par dārgajām zālēm ļausim maksāt ar karti (mūsdienās pacients ar lielu skaidras naudas summu apkārt nestaigā) - ja bankas komisijas maksa būs lielāka par pieļaujamo uzcenojumu zālēm?
No VM prezentācijas palika nesaprotams:
1. Kādā veidā tiks nodrošināta informācija par zāļu pieejamību aptiekās un kurš veiks šādas sistēmas uzturēšanu un vai šīs uzdevums neveidos papildus izdevumus kādai aptiekai kas nav aptieku tīkla sastāvā.
2. Nav skaidrs kādā veidā tiks ieviests farmaceitisks pakalpojums un kādā veidā Valsts to finansē, vai nebūs līdzīgi kā ar KZS ( aptieka nodrošina pakalpojuma sniegšanu avansā )?
3. Vai lieltirgotavas uzcenojums 0,5 euro par iepakojumu būs pietiekami izdevīgs lai zāļu piegāde aptiekai, īpaši tālu no lieltirgotavas, būtu financiāli iespējama.

 
Piedāvātā redakcija
-