Atzinums

Projekta ID
22-TA-155
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
04.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies Pārresoru koordinācijas centra izstrādāto likumprojektu “Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā" (22-TA-155) (turpmāk – Likumprojekts), ar ko paredzēts vienkāršot publisku kapitālsabiedrību dibināšanas procedūru, vienlaikus precizējot lēmumu par kapitālsabiedrību dibināšanu, līdzdalības iegūšanu un izvērtēšanu pieņemšanas procesā izvērtējamo apstākļu kopumu.
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma (turpmāk – VPIL) 88.panta trešās un ceturtās daļas normas, kas paredz ārējo normatīvo aktu izdošanu publisku kapitālsabiedrību dibināšanai, laika periodā kopš tās ieviešanas 2016.gadā praksē nav pilnvērtīgi īstenotas, jo pastāv neskaidrības par to piemērošanas kārtību.
LTRK ar savu 2021. gada 14. maija vēstuli Nr.2021/521 “Par nepieciešamību stiprināt brīvas un godīgas konkurences praksi” vērsa Konkurences padomes uzmanību VPIL 88. panta trešajā daļā noteiktajam pienākumam, norādot, ka nav saprotams, vai un kā tas tiek izpildīts. Minētais regulējums tapa pēc Valsts kontroles 2015. gadā iesniegtajiem priekšlikumiem[1], kas tika izstrādāti sadarbībā ar Konkurences padomi u.c. institūcijām. Tirgus nepilnību vai stratēģiski svarīgās preces un pakalpojumus ir paredzēts noteikt ārējā normatīvajā aktā, bet pēc tam uz šī n.a. pamata pieņemt lēmumus komerctiesību jomā. Mērķis bija nodrošināt kontroles iespējas, kā arī iespēju pašvaldībai aizstāvēt savas tiesības pat tiesas ceļā, ja tā nepiekrīt kontrolējošās institūcijas viedoklim. Savukārt Konkurences padomes iesaiste tika paredzēta, lai savlaicīgi novērstu situāciju, ka publiska persona nepamatoti iejaucas attiecībās, kuras var noregulēt ar brīvā tirgus mehānismiem.
Vienlaikus būtiski norādīt, ka pienākums publiskām personām ne retāk kā reizi piecos gados pārvērtēt katru tās tiešo līdzdalību kapitālsabiedrībā un atbilstību šā likuma 4.panta nosacījumiem, kas izriet no Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 7.panta pirmās daļas, lielākoties iestājās tikai 2021.gada nogalē. Tāpat 2020. gada nogalē tika veikti grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā attiecībā uz jaunizveidoto novadu pašvaldību pienākumu veikt līdzdalības izvērtēšanu kapitālsabiedrībās līdz 2022.gada 1.jūnijam. Ņemot vērā minēto, LTRK ieskatā nav bijis pietiekami ilgs laiks, lai objektīvi vērtētu normu efektivitāti, un normas faktiski vēl nav tikušas piemērotas.
LTRK ieskatā ir jāsaglabā publisku personu pienākums izdot ārējo normatīvo aktu, tāpēc iebilst pret Likumprojekta 2. un 3.pantu. Spēkā esošo tiesību normu saglabāšana ļautu skaidrāk definēt  arī stratēģiskas kapitālsabiedrības un pakalpojumus, kas ir svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai, kas ir viens no priekšnoteikumiem publisku personu līdzdalībai komercdarbībā. Ņemot vērā, ka līdz šim nav novēroti mēģinājumi izstrādāt kaut vienu ārējo normatīvo aktu, LTRK nepiekrīt secinājumam, ka pastāv neskaidrības par normas piemērošanu, bet ir novērojams publisku personu gribas trūkums to darīt. Tāpēc LTRK aicina izstrādāt Ministru kabineta noteikumus vai vadlīnijas par VPIL 88.panta trešās un ceturtās daļas piemērošanas kārtību un svītrot Likumprojekta 2. un 3.pantu.


[1] http://titania.saeima.lv/LIVS12/SaeimaLIVS12.nsf/0/A55D3E0FD995B0A4C2257DEA002CE27E?OpenDocument
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies Pārresoru koordinācijas centra izstrādāto likumprojektu “Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā" (22-TA-155) (turpmāk – Likumprojekts), ar ko paredzēts vienkāršot publisku kapitālsabiedrību dibināšanas procedūru, vienlaikus precizējot lēmumu par kapitālsabiedrību dibināšanu, līdzdalības iegūšanu un izvērtēšanu pieņemšanas procesā izvērtējamo apstākļu kopumu.
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma (turpmāk – VPIL) 88.panta trešās un ceturtās daļas normas, kas paredz ārējo normatīvo aktu izdošanu publisku kapitālsabiedrību dibināšanai, laika periodā kopš tās ieviešanas 2016.gadā praksē nav pilnvērtīgi īstenotas, jo pastāv neskaidrības par to piemērošanas kārtību.
LTRK ar savu 2021. gada 14. maija vēstuli Nr.2021/521 “Par nepieciešamību stiprināt brīvas un godīgas konkurences praksi” vērsa Konkurences padomes uzmanību VPIL 88. panta trešajā daļā noteiktajam pienākumam, norādot, ka nav saprotams, vai un kā tas tiek izpildīts. Minētais regulējums tapa pēc Valsts kontroles 2015. gadā iesniegtajiem priekšlikumiem[1], kas tika izstrādāti sadarbībā ar Konkurences padomi u.c. institūcijām. Tirgus nepilnību vai stratēģiski svarīgās preces un pakalpojumus ir paredzēts noteikt ārējā normatīvajā aktā, bet pēc tam uz šī n.a. pamata pieņemt lēmumus komerctiesību jomā. Mērķis bija nodrošināt kontroles iespējas, kā arī iespēju pašvaldībai aizstāvēt savas tiesības pat tiesas ceļā, ja tā nepiekrīt kontrolējošās institūcijas viedoklim. Savukārt Konkurences padomes iesaiste tika paredzēta, lai savlaicīgi novērstu situāciju, ka publiska persona nepamatoti iejaucas attiecībās, kuras var noregulēt ar brīvā tirgus mehānismiem.
Vienlaikus būtiski norādīt, ka pienākums publiskām personām ne retāk kā reizi piecos gados pārvērtēt katru tās tiešo līdzdalību kapitālsabiedrībā un atbilstību šā likuma 4.panta nosacījumiem, kas izriet no Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 7.panta pirmās daļas, lielākoties iestājās tikai 2021.gada nogalē. Tāpat 2020. gada nogalē tika veikti grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā attiecībā uz jaunizveidoto novadu pašvaldību pienākumu veikt līdzdalības izvērtēšanu kapitālsabiedrībās līdz 2022.gada 1.jūnijam. Ņemot vērā minēto, LTRK ieskatā nav bijis pietiekami ilgs laiks, lai objektīvi vērtētu normu efektivitāti, un normas faktiski vēl nav tikušas piemērotas.
LTRK ieskatā ir jāsaglabā publisku personu pienākums izdot ārējo normatīvo aktu, tāpēc iebilst pret Likumprojekta 2. un 3.pantu. Spēkā esošo tiesību normu saglabāšana ļautu skaidrāk definēt  arī stratēģiskas kapitālsabiedrības un pakalpojumus, kas ir svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai, kas ir viens no priekšnoteikumiem publisku personu līdzdalībai komercdarbībā. Ņemot vērā, ka līdz šim nav novēroti mēģinājumi izstrādāt kaut vienu ārējo normatīvo aktu, LTRK nepiekrīt secinājumam, ka pastāv neskaidrības par normas piemērošanu, bet ir novērojams publisku personu gribas trūkums to darīt. Tāpēc LTRK aicina izstrādāt Ministru kabineta noteikumus vai vadlīnijas par VPIL 88.panta trešās un ceturtās daļas piemērošanas kārtību un svītrot Likumprojekta 2. un 3.pantu.


[1] http://titania.saeima.lv/LIVS12/SaeimaLIVS12.nsf/0/A55D3E0FD995B0A4C2257DEA002CE27E?OpenDocument
 
Piedāvātā redakcija
-