Atzinums

Projekta ID
23-TA-2484
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta 10. punktā ir ietverta atsauce ne tikai uz Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187/1) (turpmāk – regula Nr. 651/2014) 58. panta 5. punktu, bet arī panta 4. punktu, kā arī uz 59. pantu. Turklāt arī noteikumu projekta 1., 2., 5., 8. un 11. punktā ir ietvertas atsauces uz regulu Nr. 651/2014 vai tās normām. Attiecīgi aicinām precizēt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju par regulas Nr. 651/2014 normu ieviešanu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu, norādot, kur un kā projektā pārņemts Eiropas Komisijas 2022. gada 17. janvāra Īstenošanas lēmuma 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai (turpmāk - lēmums 2022/197) 2. pants. Paužam bažas, ka minētā lēmuma vienība projekta 12. punktā ir pārņemta nekorekti, ņemot vērā, ka lēmuma 2. pantā pārejas periods noteikts līdz 2024. gada 18. janvārim, taču projekta 12. punktā - līdz 2024. gada 31. decembrim. Attiecīgi lūdzam vai nu precizēt projektu, vai nu sniegt pamatotu skaidrojumu, tostarp skaidrojot šādu atkāpi no attiecīgās lēmuma 2022/197 prasības (salīdzinājumam sk. tiesību akta 23-TA-1874 anotācijas 5. sadaļā ietverto skaidrojumu).
Papildus aicinām izvērtēt un skaidrot, vai korekti pārņemts lēmuma 2022/197 2. pants, ņemot vērā, ka 2. pantā ir runa par marķiera izmantošanu, savukārt projekta 12. punktā - par realizēšanu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturto daļu normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Attiecīgi lūdzam precizēt projekta 12. punktu, jo tajā faktiski ietverts regulējums ar atpakaļejošu spēku. Proti, saskaņā ar projekta 12. punktu attiecīgajam nolūkam nav atļauts izmantot normā minēto ķīmisko vielu, kas iegādāta pēc 2023. gada 25. jūlija, kaut arī iepriekš šāds ierobežojums, šķiet, no normatīvajiem aktiem neizrietēja, attiecīgi tā adresāti arī nebija informēti par prasību maiņu un tiem nebija ierobežojumu attiecīgo ķīmisko vielu iegādāties. Turklāt šāds ierobežojums nav ietverts lēmumā 2022/197. Nav arī skaidrs, kādēļ kā normā minētais datums noteikts tieši datums, kad Finanšu ministrija noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumos Nr. 525 "Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa"" (23-TA-1874) izsludināja publiskai apspriešanai. Attiecīgi lūdzam precizēt projektu (piemēram, sasaistot ķīmiskās vielas iegādes brīdi ar šo grozījumu spēkā stāšanās dienu vai vēlāku datumu, un to attiecīgi pamatojot). Alternatīvi lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu, tostarp skaidrojot normas ietekmi uz tās adresātiem.

Papildus vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2020. gada 31. marta noteikumos Nr. 173 "Noteikumi par samazinātās akcīzes nodokļa likmes piemērošanu zvejniecībā izmantojamai dīzeļdegvielai" (turpmāk - noteikumi Nr. 173) 12. punkts regulē to, ko zvejnieks ir tiesīgs iegādāties (proti, marķēto dīzeļdegvielu, kurai uz 1000 litriem dīzeļdegvielas ir pievienotas attiecīgās vielas). Savukārt projekta 12. punkts paredz konkrētu prasību piegādātājam attiecībā uz iezīmēto (marķēto) naftas produktu realizēšanu lietotājam, turklāt attiecinot to uz naftas produktiem kopumā, kaut noteikumi Nr. 173 attiecas uz konkrētiem 1.1. apakšpunktā minētiem naftas produktiem. Turklāt norādām, ka noteikumos Nr. 173 nemaz netiek lietoti tādi termini kā "piegādātājs", "lietotājs", bet gan tiek lietoti tādi termini kā, piemēram, "zvejnieks", "komersants". Attiecīgi lūdzam precizēt projekta 12. punktu. Attiecīgi, ja projekta 12. punkts ir veidots kā izņēmums no projekta 7. punkta, lūdzam to tā arī izteikt, ņemot vērā iepriekš minēto. Alternatīvi lūdzam izvērtēt un skaidrot normas atbilstību likuma  "Par akcīzes nodokli" 18. panta 6.5 daļā paredzētajam pilnvarojumam. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts sagatavots arī Eiropas Savienības tiesiskā regulējuma dēļ, aicinām papildināt anotācijas 1.1. sadaļā ietverto izstrādes pamatojumu, norādot arī attiecīgos Eiropas Savienības tiesību aktus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 2. sadaļā ne tikai norādīt, ka noteikumu projekts attiecas uz konkrētām personu grupām (piemēram, zvejniekiem, kas varētu pieteikties marķētās dīzeļdegvielas ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi saņemšanai), bet arī raksturot projekta praktisko ietekmi uz šīm personu grupām. Attiecīgi aicinām precizēt sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-