Atzinums

Projekta ID
25-TA-195
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
30.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2015.gada 20.maija Direktīvas (ES) 2015/849 par to, lai nepieļautu finanšu sistēmas izmantošanu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanai vai teroristu finansēšanai, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.648/2012 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2005/60/EK un Komisijas Direktīvu 2006/70/EK (turpmāk - direktīva Nr.2015/849) 3.panta 18.punktā norādīts arī uz attiecīgās regulas 2.panta 2.punktā (t.i., ne tikai 3. un 4.punktā) uzskaitītajām kategorijām, tādēļ lūdzam atbilstoši papildināt likumprojektu "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā" (turpmāk - likumprojekts) vai skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams likumprojekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā) (turpmāk - anotācija). Papildus vēršam uzmanību, ka minētā vienība paredz kā alternatīvu izslēdzošu kategoriju to, ka kriptoaktīvs kā citādi kvalificējams kā līdzekļi, savukārt likumprojektā norādīts uz alternatīvu "izņemot, ja tas (..) nav kvalificējams kā naudas līdzekļi", tādēļ lūdzam izvērtēt, vai no likumprojektā formulētās alternatīvas nav jāizslēdz vārds "nav" (t.i., šobrīd sanāk, ka kriptoaktīvam jāatbilst naudas līdzekļiem).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 31. maija direktīvas (ES) 2024/1640 par mehānismiem, kas dalībvalstīm jāievieš, lai nepieļautu finanšu sistēmas izmantošanu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanai vai teroristu finansēšanai, un ar ko groza Direktīvu (ES) 2019/1937 un ar ko groza un atceļ Direktīvu (ES) 2015/849 (turpmāk - direktīva Nr. 2024/1640) 74. pantā ietvertā direktīvas Nr. 2015/849 30. panta 5. punkta pirmā un otrā daļa un 31. panta 4. punkta pirmā un otrā daļa paredz gradāciju, kādā ir nodrošināma attiecīgās informācijas pieejamība, tostarp noteiktos gadījumos pienākumu pierādīt leģitīmās intereses. Direktīvas Nr. 2024/1640 preambulas 40. apsvērumā arī norādīts, "lai ierobežotu iejaukšanos tiesībās uz privātās dzīves neaizskaramību un personas datu aizsardzību, sabiedrības piekļuvei centrālajos reģistros glabātajai informācijai par faktiskajiem īpašniekiem vajadzētu būt atkarīgai no tā, vai ir pierādītas leģitīmas intereses. Atšķirīgas dalībvalstu pieejas attiecībā uz pārbaudēm par to, vai pastāv šādas leģitīmas intereses, varētu kavēt NILL/TFN regulējuma saskaņotu īstenošanu un preventīvā mērķa, kura dēļ šāda sabiedrības locekļu piekļuve ir atļauta, īstenošanu. Tāpēc ir jāizstrādā satvars leģitīmo interešu atzīšanai un pārbaudei Savienības līmenī, pilnībā ievērojot Eiropas Savienības Pamattiesību hartu (“Harta”). Ja leģitīmas intereses pastāv, sabiedrībai būtu jāspēj piekļūt informācijai par tiesību subjektu un juridisko veidojumu faktiskajiem īpašniekiem. Leģitīmas intereses būtu jāprezumē attiecībā uz konkrētām sabiedrības kategorijām. Piekļuvei uz leģitīmu interešu pamata nevajadzētu būt atkarīgai no tās personas juridiskā statusa vai formas, kura pieprasa piekļuvi". Saistībā ar minēto paužam bažas, ka Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk - likums) 18.3 panta pirmajā daļā ietvertais regulējums, kas neparedz attiecīgu gradāciju un no kura faktiski izriet ikvienas personas tiesības saņemt informāciju par patiesajiem labuma guvējiem, nepamatojot, ka informācija par patiesajiem labuma guvējiem nepieciešama saistībā ar klienta uzticamības pārbaudi, kā arī nepierādot leģitīmo interesi piekļūt minētajai informācijai, varētu būt pretrunā ar minētās direktīvas 74. pantu.
Ievērojot minēto, lūdzam nodrošināt nepieciešamo precizējumu veikšanu direktīvas 74. panta pienācīgai pārņemšanai minētā likuma 18.3 panta pirmajā daļā vai sniegt attiecīgu pamatotu skaidrojumu par minēto likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka attiecīgās direktīvas 3. panta 18. un 19. punkts nesatur patstāvīgas tiesību normas, lūdzam likumprojekta anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā skaidrot, kādas direktīvas Nr. 2015/849 vienības (tostarp, 46. panta, tās, kuras uzskaitītas šīs direktīvas 67. panta 3. punktā u.c.) tiek pārņemtas ar likumprojektu (likumu).
Papildus lūdzam skaidrot, kā nacionālajā tiesību sistēmā paredzēts pārņemt pārējās direktīvas 2024/1640 prasības, piemēram, 12., 13. un 15. pantā minētās, kā arī šīs direktīvas prasības, kas pārņemtas likumprojekta 9. pantā.
Visbeidzot, ņemot vērā, ka ar likumprojektu tiek izdarīti grozījumi likuma vienībās, ar kurām iepriekš ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija Regulas (ES) 2023/1113 par līdzekļu un konkrētu kriptoaktīvu pārvedumiem pievienoto informāciju un ar ko groza Direktīvu (ES) 2015/849, prasības, piemēram, ar likumprojekta 6. pantu, lūdzam minētajā tabulā skaidrot attiecīgo regulas prasību ieviešanu likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Priekšlikums
Tā kā likumprojekta 7. pantā ietvertajā 31.6 panta trešās daļas 4. punktā un likumprojekta 13. pantā ietvertajā 54. panta otrajā daļā ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam izdot ārējos normatīvos aktus, aicinām aizpildīt likumprojekta anotācijas 4.1. apakšsadaļu, norādot tiesību aktu projektus, kuru izstrādāšanai paredzēts pilnvarojums likumprojektā.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.3. Cita informācija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar likumprojektu varētu būt ieviestas Eiropas Banku iestādes, Eiropas Apdrošināšanas un aroda pensiju iestādes un Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādes kopīgās pamatnostādnēs Nr. JC 2017 37 04/01/2018 "Kopīgās pamatnostādnes saskaņā ar Direktīvas (ES) 2015/849 17. pantu un 18. panta 4. punktu par vienkāršotu un pastiprinātu klienta uzticamības pārbaudi un faktoriem, kas kredītiestādēm un finanšu iestādēm ir jāņem vērā, novērtējot nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas un teroristu finansēšanas risku, kurš saistīts ar darījumu attiecībām un gadījuma rakstura darījumiem" noteiktais, lūdzam izvērtēt un papildināt likumprojekta anotācijas 5. sadaļā ailītē "Cita informācija" minēto pamatnostādņu pārņemšanu likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likuma 18.6 panta otrajā daļā nav sestā punkta (iespējams domāta trešā daļa), lūdzam attiecīgi precizēt likumprojekta anotācijas 5.4.apakšsadaļas 1.tabulas B aili.
Papildus, ievērojot, ka ar likumprojektu pirmšķietami netiek ieviests Eiropas Parlamenta un Padomes 2023.gada 31.maija Regulas (ES) 2023/1113 par līdzekļu un konkrētu kriptoaktīvu pārvedumiem pievienoto informāciju un ar ko groza Direktīvu (ES) 2015/849 (Eiropas Parlamenta un Padomes 2015.gada 20.maija Direktīva (ES) 2015/849 par to, lai nepieļautu finanšu sistēmas izmantošanu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanai vai teroristu finansēšanai, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.648/2012 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2005/60/EK un Komisijas Direktīvu 2006/70/EK) 38.pants, lūdzam izvērtēt un precizēt minētajā tabulā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-