Projekta ID
24-TA-3343Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
10.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ne no noteikumu projekta, ne arī no tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) nav saprotams, uz kādu nodarbināto loku attieksies konkrētie grozījumi, jo ir tikai norāde- amatpersonas. Ievērojot minēto lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.punktu papildināt ar detalizētām norādēm (aprēķiniem), kādam amatpersonu lokam (skaits) tiek paredzēti attiecīgie grozījumi, kā arī ņemot faktu, ka tiek norādīts ka piešķirtais finansējums ir paredzēts gan mēnešalgu palielinājumam par 10%, gan arī jaunajai piemaksu, lūdzam pievienot detalizētus aprēķinus, kas parāda, cik personām tiek paredzēts palielināt mēnešalgu, kā arī tās vidējo apmēru un cik personām tiek plānots piemērot jauno piemaksu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Valsts kanceleja konceptuāli iebilst pret piemaksas “par noteikto funkciju un uzdevumu izpildi” 300 euro apmērā Nodokļu un muitas policijā nodarbinātajiem.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabinets ar MK 19.09.2024. sēdes protokola Nr. 38 #52 6.punktu uzdeva Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju vienoties par kopēju risinājumu. Tas nozīmē, ka Nodokļu un muitas policija tiek iekļauta iekšlietu resorā, kas mūsu ieskatā secīgi arī prasa vienādot atlīdzības sistēmu, tādējādi nodrošinot, ka par līdzvērtīgu darbu tiek noteikta arī līdzvērtīga atlīdzība, tai skaitā pēc vienādiem principiem. Neveicot strukturālas izmaiņas un nenodrošinot vienotu resorisku pieeju tiek kropļota arī pārējo valsts pārvaldē nodarbināto atlīdzības sistēma.
Valsts kanceleja jau iepriekš ir norādījusi (skat. 24-TA-2292 “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 806 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru"”), ka nav lietderīgi un pamatoti veidot jaunu piemaksu, pie kam par amata pienākumiem, kurus jau atbilstoši amata aprakstam pilda katrs nodarbinātais, nosakot fiksētu piemaksu identiskā apmērā visiem nodarbinātajiem. Valsts kancelejas ieskatā piemaksas nevar būt pilnīgi identiskā apmērā visiem nodarbinātajiem bez izņēmuma, turklāt nepārtraukti un ilgtermiņā. Piemaksas būtība ir, ka tā tiek noteikta papildus pie esošās mēnešalgas, t.i. , par tādiem pienākumiem, kas nav ietverti mēnešalgā un kuri nav pamatpienākumi. Norādāms, ka saskaņā ar piemaksas nosaukumu “par noteiktu funkciju un uzdevumu izpildi” un ņemot vērā, ka tās apmērs ir identisks visām amatpersonām, secināms, ka šādas piemaksas mērķis ir maksāt par tām funkcijām un uzdevumiem, kas jau ir ietverti amata aprakstā. Ievērojot minēto un projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādīto, jāsecina, ka pēc būtības šāds papildu piešķirtais finansējums (300 euro apmērā visām amatpersonām) nodrošina jau esošās mēnešalgas palielinājumu pilnīgi visām amatpersonām bez izņēmuma. Līdz ar to Valsts kancelejas ieskatā tā vietā, lai noteiktu jaunu piemaksu, ir jāpalielina visām amatpersonām mēnešalga par 300 euro. Tādējādi, tas būs ne tikai motivējošs, bet arī garantēts atlīdzības palielinājums. Līdz ar šādu pieeju tiek sasniegti divi mērķi, no kuriem viens ir motivējošs un otrs mēnešalgas apmērs ir stabils un ienākumu līmenis prognozējams. Vienlaikus šāda pieeja arī mazinās administratīvo slogu, neradot liekus personāllietvedības dokumentus šīs piemaksas piešķiršanai.
Vēršam uzmanību, ka ne no noteikumu projekta, ne arī no tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) nav saprotams, uz kādu nodarbināto loku attieksies konkrētie grozījumi, jo ir tikai norāde- amatpersonas.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabinets ar MK 19.09.2024. sēdes protokola Nr. 38 #52 6.punktu uzdeva Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju vienoties par kopēju risinājumu. Tas nozīmē, ka Nodokļu un muitas policija tiek iekļauta iekšlietu resorā, kas mūsu ieskatā secīgi arī prasa vienādot atlīdzības sistēmu, tādējādi nodrošinot, ka par līdzvērtīgu darbu tiek noteikta arī līdzvērtīga atlīdzība, tai skaitā pēc vienādiem principiem. Neveicot strukturālas izmaiņas un nenodrošinot vienotu resorisku pieeju tiek kropļota arī pārējo valsts pārvaldē nodarbināto atlīdzības sistēma.
Valsts kanceleja jau iepriekš ir norādījusi (skat. 24-TA-2292 “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 806 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru"”), ka nav lietderīgi un pamatoti veidot jaunu piemaksu, pie kam par amata pienākumiem, kurus jau atbilstoši amata aprakstam pilda katrs nodarbinātais, nosakot fiksētu piemaksu identiskā apmērā visiem nodarbinātajiem. Valsts kancelejas ieskatā piemaksas nevar būt pilnīgi identiskā apmērā visiem nodarbinātajiem bez izņēmuma, turklāt nepārtraukti un ilgtermiņā. Piemaksas būtība ir, ka tā tiek noteikta papildus pie esošās mēnešalgas, t.i. , par tādiem pienākumiem, kas nav ietverti mēnešalgā un kuri nav pamatpienākumi. Norādāms, ka saskaņā ar piemaksas nosaukumu “par noteiktu funkciju un uzdevumu izpildi” un ņemot vērā, ka tās apmērs ir identisks visām amatpersonām, secināms, ka šādas piemaksas mērķis ir maksāt par tām funkcijām un uzdevumiem, kas jau ir ietverti amata aprakstā. Ievērojot minēto un projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādīto, jāsecina, ka pēc būtības šāds papildu piešķirtais finansējums (300 euro apmērā visām amatpersonām) nodrošina jau esošās mēnešalgas palielinājumu pilnīgi visām amatpersonām bez izņēmuma. Līdz ar to Valsts kancelejas ieskatā tā vietā, lai noteiktu jaunu piemaksu, ir jāpalielina visām amatpersonām mēnešalga par 300 euro. Tādējādi, tas būs ne tikai motivējošs, bet arī garantēts atlīdzības palielinājums. Līdz ar šādu pieeju tiek sasniegti divi mērķi, no kuriem viens ir motivējošs un otrs mēnešalgas apmērs ir stabils un ienākumu līmenis prognozējams. Vienlaikus šāda pieeja arī mazinās administratīvo slogu, neradot liekus personāllietvedības dokumentus šīs piemaksas piešķiršanai.
Vēršam uzmanību, ka ne no noteikumu projekta, ne arī no tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) nav saprotams, uz kādu nodarbināto loku attieksies konkrētie grozījumi, jo ir tikai norāde- amatpersonas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt punktu, ņemot vērā, ka 32. punkts ir noslēguma jautājumu punkts, kas piemērojams jau ar 2025. gada 1. janvāri un netiek grozīts, līdz ar to nevar noteikt tā grozījumu spēkā stāšanos ar 2026. gada 1. janvāri. Savukārt par 3. un 4. pielikuma grozījumu spēkā stāšanos lūdzam tiesiskās skaidrības labad norādīt, kādi tieši grozījumi 3. un 4. pielikumā stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Konceptuāli nav atbalstāms 19. punkts. Norādāms, ka saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma 3. pantu Nodokļu un muitas policijas funkcijas ir atklāt, novērst un izmeklēt noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā. Ievērojot minēto un to, ka noteikumu projekts paredz papildināt regulējumu ar jaunu piemaksu "Nodokļu un muitas policijas pārvaldes amatpersonai par nosacījumiem, kas saistīti ar amata specifiku, par noteiktu funkciju un uzdevumu izpildi", tad nav tiesiska pamata saglabāt arī piemaksu par "Nodokļu un muitas policijas amatpersonas (darbinieki), kuru dienests tieši saistīts ar noziedzīgu nodarījumu atklāšanu un novēršanu valsts nodokļu, nodevu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu jomā", kas pēc būtības ir tieši saistīts ar amata specifiku un noteiktu uzdevumu un funkciju izpildi. Tādējādi pēc būtības sanāk, ka tiktu maksāts par vienu un to pašu divas dažādas piemaksas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt 10.1. un 10.2. apakšpunktu. Norādāms, ka šādi netiek veikti grozījumi, tā vietā noslēguma jautājumi jāpapildina ar jaunu punktu, kas noteiktu, ka minētie apakšpunkti ir spēkā līdz 2025. gada 31.decembrim.
Piedāvātā redakcija
-
