Atzinums

Projekta ID
22-TA-888
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Alkohola nozares asociācija
Atzinums iesniegts
11.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iebilstam pret likumprojektu kopumā, jo nav veikts iepriekšējo ierobežojumu izvertētējums, vai tie ir bijuši jēdzīgi vai nav. Kā arī iebilstam pret likumprojektu, jo nav skaidrs kādu uzlabojumu pārmērīga alkohola lietošanā sabiedrībā šie ierobežojumi sniegs. Būtu jāperedz no VM sākumā izvertējums ko katrs punkts uzlabotu, un tad pēc zināma perioda šos ierobežojumus varētu izvertēt attiecīgi kurš ir jēdzīgs un kurš nav. Pēc nozares rīcības esošās informācijas kaimiņvalstīs (Lietuvā un Igaunijā) līdzīgi ierobežojumi nav snieguši nekādus redzamus uzlabojumus. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iebilstam pret ierobežojumu noteikšanu kazino, sporta bāros un totalizatoros, taču varētu tikt atbalstīti ierobežojumi spēļu zālēs ar nosacījumu, ka persona pati var pienest dzērienu no bāra uz spēļu zāli, jo citādāk var gadīties ka persona var ātrāk malkot dzērienus šajā bārā ar domu iet spēlēt azartspēles, kas neuzlabos  patēriņa kūltūru.
Piedāvātā redakcija
(11) Spēļu zāļu organizēšanas vietās alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība ir atļauta tikai telpā, kura ir konstruktīvi nodalīta no telpas, kurā atrodas spēļu automāti, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdi vai citas azartspēļu iekārtas un kas ēkas tehniskās inventarizācijas plānā atzīmēta kā konstruktīvi nodalīta telpa. Azartspēļu organizēšanas vietās ir aizliegts pienest alkoholisko dzērienus pie spēļu automātiem, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdiem vai citām azartspēļu iekārtām.”
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Kā jau iepriekš minējām ar trīs avotiem, nav skaidras vienprātības Veselības nozares pārstāvju vidū, ka alkoholisko dzērienu patēriņš mēreni kaitētu veselībai, tādēļ būtu nepieciešams pievienot vārdu pārmērīga.
Piedāvātā redakcija

Papildināt ar (25) daļu šādā redakcijā:

“(25) Mazumtirdzniecības vietās jāizvieto redzams uzraksts, kas brīdina, ka pārmērīgai  alkoholisko dzērienu lietošanai ir negatīva ietekme uz veselību, alkoholiskos dzērienus nedrīkst pārdot nepilngadīgām personām, kā arī nepilngadīgas personas nedrīkst tos iegādāties, lietot un glabāt.”;
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iebilstam pret enerģijas izvietošanas uz pudeles un sastāvdaļu un uzturvērtības norādes ar QR koda likumprojekta virzīšanu šobrīd, jo Eiropas Komisijas (EK) šobrīd pārskata pārtikas marķējumu visām pārtikas grupām arī alkoholiskajiem dzērieniem. Lai gan konceptuāli atbalstām un daudzi ražotāji/ izplatītāji jau norāda enerģiju uz pudeles un sastāvdaļas, uzturvērtību ar QR kodu, tomēr pēc jaunākās informācijas var nākt klāt citi etiķešu markēšanas nosacījumi, kas šo visu procesu padara bezjēdzīgu, jo nozarei nākot jaunam piedāvājam no EK, var atkal nākties pārstrādāt etiķetes, kas ir liekas papildus bezjēdzīgas izmaksas. Nozare aicina konceptuāli sagaidīt EK piedāvājumu visam ES vienotajam tirgum, nevis "skriet" ar regulējumu pa priekšu un vēlāk to atkal mainīt. Papildus šī norma būs jāskaņo ar EK, kur ar ārkartīgi lielu varbūtību vairums valstu paudīs līdzīgus argumentus, ka būtu jāsagaida vienotais ES regulējumus.
Piedāvātā redakcija
“7.1 pants. Alkoholisko dzērienu marķēšanas prasības

(1) Alkoholiskos dzērienus marķē saskaņā ar normatīvajiem aktiem par pārtikas produktu informācijas sniegšanu patērētājiem un fasētas pārtikas marķēšanu, kā arī tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem, kas reglamentē noteiktu alkoholisko dzērienu apriti.
(2) Uz katras alkoholisko dzērienu iepakojuma vienības, vai tam pievienotas etiķetes, kas ražota Latvijā, ievesta no citām Eiropas Savienības dalībvalstīm un Eiropas Ekonomikas zonas valstīm vai trešajām valstīm un paredzēta realizēšanai vairumtirdzniecībai un mazumtirdzniecībai Latvijā, izvieto viegli pamanāmu 
1) brīdinājuma piktogrammu – grafiskais attēls, kas ietver simbolu un citus grafiskus elementus (piemēram, robežlīnijas, fona zīmējumu vai krāsu), kurā ietverts brīdinājums nelietot alkoholiskos dzērienus grūtniecības laikā un vadot transportlīdzekli, un kas uzdrukāts uz alkoholiskā dzēriena iepakojuma etiķetes vai ir tai piestiprināts ar speciālu uzlīmi.

 
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūgums pamatot konkrēti, kas uzlabosies Latvijas iedzīvotāju alkoholisko dzērienu patēriņa lietošanas kultūrā. Kurā gadā, kādus konkrēti rādītājus mēs varētu sasniegt ar šiem ierobežojumiem, kamēr nav šāda izvertējuma - iebilstam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
lūdzam pamatot konkrēti kurā gadā, kāds rādītājs tiks sasniegts/uzlabots ar šo ierobežojumu. 

Īpaši neloģisks ir šis punkts: 2) piedāvā kopā iegādāties (tajā skaitā vienā iepakojumā) vairākas alkoholisko dzērienu vienības par zemāku cenu (izņemot piedāvājumos, kuros, iegādājoties vienā iepakojumā iepakotas vairākas alkoholisko dzērienu vienības, piedāvātā cena par vienu vienību nav zemāka, kā pērkot alkoholisko dzērienu vienu vienību atsevišķi);

Šo nav iespējams reāli izpildīt, lai tas strādātu - minēšu trīs piemērus.
1. Veikals var tajā brīdī nepārdot vienas vienības pudeli ar tilpumu 0,5 litru, bet vienā iepakojumā (kur ir vairākas pudeles) var pārdot šo tilpumu ar atlaidi, tikmēr turpinot atsevišķi pārdot tilpumu 0,7 litri, 1 litrs, vai 0,33 litri. 
2. Ja piemēram vienā iepakojumā tiek ielikti produkti ar dažādām garšām, vai citas kategorijas produktu, tad automātiski sanāk, ko šo vienu iepakojumu varēs tirgot lētāk.
3. Administratīvais slogs pret "ieguvumu" kura nav ir bezjēdzīgs, kurš šo visu kontrolēs, vai tiks pieņemti jauni darbinieki, ņemot vērā ka šis ir relatīvi viegli apejams nosacījums. 
Piedāvātā redakcija
-