Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 10.aprīlī
Projekta ID
23-TA-1284
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
25.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši izziņas 11.punktā iekļautajam iebildumam atkārtoti lūdzam izvērtēt, kādā statusā projekta īstenošanā būs sadarbības partnera Valsts izglītības satura centra plānotā partnerība ar nacionālā līmeņa zinātnes, izglītības un kultūras institūciju - zinātnes universitāti, un vai tā nav pakalpojuma sniegšana publisko iepirkumu regulējuma izpratnē. Vēršam uzmanību, ka 13.07.2023. MK noteikumu Nr.408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.-2027. gada plānošanas periodā" 4.punkts nosaka, ka sadarbības partneris nav tiesīgs tālāk nodot citai personai ar projekta īstenošanu saistītās tiesības un pienākumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojot izziņas 22.punktā iekļauto iebildumu ir teikts, ka "22.1.2.apakšpunkts precizēts un vienlaikus skaidrojam, ka 22.1.2. sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla izmaksas izriet no 12.un 13.punktos minētajām atbalstāmajām darbībām", taču no saskaņošanā esošās MK noteikumu projekta redakcijas izriet, ka gan 22.1.1., gan 22.1.2.apakšpunktā tiek paredzētas īstenošanas personāla izmaksas MK noteikumu projekta 12. un 13.punktā minētajiem sadarbības partneriem. Atkārtoti lūdzam precizēt, uz kuros punktos minētajiem sadarbības partneriem un kurām atbalstāmajām darbībām ir attiecināmas 22.1.2.apakšpunktā minētās personāla izmaksas. Aicinām savstarpēji saskaņot 22.1.1. un 22.1.2. apakšpunktos noteiktās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti uzturam spēkā izziņas 27.punktā iekļautos iepriekš izteiktos iebildumus, kuros tika lūgts izvērtēt un anotācijā detalizēti pamatot, kādam mērķim un kuram personālam ir nepieciešami ārvalstu komandējumi, kā arī MK noteikumu projekta 22.2.4.apakšpunktā norādīt konkrētas 20.punkta apakšpunktos minētās atbalstāmās darbības, kuru ietvaros paredzēti ārvalstu komandējumi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Daļēji uzturam spēkā izziņas 28.punktā iekļauto iebildumu, jo no MK noteikumu projekta 22.2.5.apakšpunkta un anotācijā sniegtā skaidrojuma nav skaidras juridiskās attiecības starp finansējuma saņēmēju un augstākās izglītības iestādēm, no kurām tiks deleģēti doktoranti - MK noteikumu projekts šobrīd neparedz augstāko izglītības iestāžu kā sadarbības partneru iesaisti 20.7.apakšpunktā minētās darbības "datu analītiķu tīkla izveide pašvaldību atbalstam" īstenošanā, Vienlaicīgi nav skaidrs arī pašvaldību statuss projektā, jo pašvaldības netiek paredzētas kā sadarbības partneri. Lūdzam attiecīgi papildināt MK noteikumu projektu un informāciju anotācijā, lai ir skaidri izsekojama shēma, kādā veidā tiks veikta doktorantu atlase un piesaiste (slēgti līgumi, t.sk. līgumslēdzēju puses statuss projektā, veikti maksājumi). Papildus lūdzam anotācijā skaidrot, kā tiks nodrošināta dubultā finansējuma riska novēršana un nepārklāšanās ar atbalstu doktorantiem citos SAM/pasākumos.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Attiecībā uz šī punkta īstenošanu anotācijā ir precizēta informācija, norādot, ka pasākuma ietvaros plānots izveidot Izglītības kvalitātes padomi, kurai nav plānots pasākuma finansējums. Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā tiks nodrošināta minētās padomes darbība, t.sk., norādot finansējuma avotu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam svītrot informāciju attiecībā uz pārdali no 4.2.1.5. pasākuma, ņemot vērā, ka tas ir ERAF pasākums, kura finansējumu ir ierosināts novirzīt jauna 2.5.1. specifiskā atbalsta mērķa “Ieguldījumi, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu” īstenošanai, par ko ir saņemti neformāli komentāri no Eiropas Komisijas puses.
Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 8.punktu, samazinot pasākumam pieejamo finansējumu.
Vienlaikus lūdzam attiecīgi precizēt finansējuma sadalījumu pa intervences kodiem, t.sk. norādot dalījumu pa intervences kategorijām (Intervences laukums, Finansējuma veids, Teritoriālie sasniegšanas mehānismi, ESF+ sekundārās tēmas un Dzimumu līdztiesība), norādot intervences kodus un tam piemērojamo pasākuma fondu finansējuma apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Aicinām precizēt Anotācijas 3. sadaļas Cita informācija teikumus "Tostarp jautājums par papildus nepieciešamo finansējumu pēc projekta beigām tiks izskatīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā kopā ar visu ministriju un citu valsts pārvaldes iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. 2029.gadā tas tiks izskatīts likumprojekta "Par valsts budžetu 2029.gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2029., 2030. un 2031.gadam" sagatavošanas procesā.", pirmajā teikumā norādot gadu, kurā indikatīvi būs nepieciešams papildus valsts budžeta finansējums, kā arī papildinot to ar tekstu "sagatavojot likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru",  dzēšot teikumu "2029.gadā tas tiks izskatīts likumprojekta "Par valsts budžetu 2029.gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2029., 2030. un 2031.gadam" sagatavošanas procesā.".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas apakšsadaļu “Cita informācija” ar informāciju, kā tiks nodrošināta projekta rezultātu ilgtspēja, ja attiecīgā vidējā termiņa budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā netiks atbalstīta papildu finansējuma piešķiršana Izglītības un zinātnes ministrijas rosinātajam prioritārajam pasākumam. Papildus norādām, ka apakšsadaļā "Cita informācija" norādītā papildus nepieciešamā valsts budžeta finansējuma apmērs pēc projekta īstenošanas beigām (indikatīvi 300 000 euro/gadā) neatbilst šajā apakšsadaļā iekļautajam aprēķinam, lūdzam novērst neprecizitāti. Tāpat lūdzam skaidrot, kā Izglītības un zinātnes ministrija plāno nodrošināt šīs apakšsadaļas pēdējā teikumā minēto.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka finansējuma saņēmēja īstenošanas personāls ir minēts tikai MK noteikumu projekta 22.1.1.apakšpunktā, lūdzam no 22.2.3.apakšpunkta dzēst atsauci uz 22.1.2.apakšpunktā minēto personālu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam atkārtotu uzmanību, ka finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla un projekta īstenošanas personāla, kā arī sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla izmaksas ir noteiktas MK noteikumu projekta 22.1.1. un 22.1.2.apakšpunktos. Ja MK noteikumu projekta izstrādātājs 22.2.14.apakšpunktā ir domājis definēt izmaksas, kas attiecas uz mācību, izglītojošu, informatīvu,  sadarbības un tīklošanās pasākumu, semināru un konferenču organizēšanu un īstenošanu, tad iesakām tās norādīt līdzīgi kā tas ir noteikts 11.06.2024. MK noteikumu Nr. 358 par 4.2.2.3.pasākuma īstenošanu 23.2.apakšpunktā, atsaucoties uz konkrētām atbalstāmām darbībām, kas minētas MK noteikumu projekta 20.punkta apakšpunktos, izņemot 20.9. un 20.10.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Uzturam izziņas 86.punktā norādīto komentāru un atkārtoti lūdzam papildināt noteikumu projekta punktu ar atsauci uz konkrētu noteikumu projekta punktu un atbalstāmo darbību. Vienlaikus, anotācijā lūdzam pie ātrāk attiecināmajām izmaksām precizēt atsauci uz 19.1.apaškpunktu, ņemot vērā, ka atbalstāmās darbības minētas noteikumu projekta 20.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar anotācijā sniegto informāciju un aprēķiniem izmaksas ātrāk uzsākamajām darbībām nepieciešamas no 2024.gada 1.jūlija. Lūdzam anotācijā skaidrot, kādas darbības ir paredzēts īstenot 2024.gada 1.pusgadā un vai tām nav nepieciešams finansējums, savukārt, ja ātrāk uzsākamo darbību īstenošana tiek uzsākta tikai no 2024.gada 1.jūlija, aicinām paredzēt izmaksu attiecināmību no 2024.gada 1.jūlija.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tā kā nav noteikts ilgtspējas nodrošināšanas ilgums (gados) un līdz šim anotācija nav papildināta ar skaidrojumu, kādas ir iesaistīto iestāžu funkcijas ilgtspējas nodrošināšanā un uzraudzībā (saskaņā ar izziņas 40.punktā minēto iebildumu), lūdzam anotācijā norādīt, ka CFLA nav pienākums veikt projekta pēcuzraudzību. 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā norādīt kādi pētījumi tiek plānoti zem anotācijā minētā nacionālā rādītāja "3.2. līdz 2029. gada 31. decembrim veikti IKMS attīstībai nepieciešami pētījumi, tai skaitā nozares reformu ieviešanas efektivitātes pētījumi – seši".
Vienlaikus atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju attiecībā uz nacionālajiem rādītajiem, kuras atbalstāmās darbības ietvaros katru no tiem plānots sasniegt.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam sniegt izvērstāku skaidrojumu par pārdali no 4.2.3.2. pasākuma, proti kā un kādā apmērā tiks nodrošināta interešu izglītība, ņemot vērā samazināto finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar izziņas 98. punktā sniegto informāciju, ka līdz ar MKN apstiprināšanu 4.2.2.4.pasākumam saturiskas izmaiņas nav paredzamas.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Turpinām uzturēt komentāru par nepieciešamību veikt izmaksu un ieguvumu analīzi anotācijas ietvaros. Izziņā minētie Izglītības un zinātnes ministrijas argumenti, ka:
“pasākuma plānotā ietekme […] nav monetāri nosakāma, jo nākotnes alternatīvās izpaudīsies gadu desmitu griezumā, kas vairākkārt laika ziņā pārsniedz pasākuma projekta terminējumu”;
“izmaksu un ieguvumu analīze ir nodrošināta - izstrādājot NAP2027, IAP2027 un darbības programmu”,
nav objektīvi, līdz ar to neatbilst MK protokollēmumam, kas pieļauj neveikt izmaksu un ieguvumu analīzi gadījumos, kad “Atbildīgā iestāde minēto risinājumu var nepiemērot, ja to objektīvi un izvērsti pamato Ministru kabineta noteikumu par specifisko atbalsta mērķa īstenošanu anotācijā.”

Ja projekta izmaksu un ieguvumu analīze jau ir veikta, aicinām rezultātus aprakstīt anotācijas 1.3. sadaļā “Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?”.
Attiecībā uz argumentu, ka “pasākuma plānotā ietekme […] nav monetāri nosakāma, jo nākotnes alternatīvās izpaudīsies gadu desmitu griezumā, kas vairākkārt laika ziņā pārsniedz pasākuma projekta terminējumu”, norādām, ka publiskās pārvaldes projektos 30 gadu dzīves cikla izmantošana ir ierasta prakse (nepieciešamības gadījumā var izmantot arī garāku periodu), un šādā laika periodā ieguldījumi izglītībā jau sāktu dot ieguvumus sabiedrībai.
Neveicot izmaksu un ieguvumu analīzi, nevar rasties objektīvos datos balstīts priekšstats par pasākuma efektivitāti, kā arī nav iespējams izvēlēties labākās mērķa sasniegšanas alternatīvas. Izvērtējumi, kas sniedz atbildi par to, vai sistēmu var izveidot par noteiktu finansējuma apmēru, nesniedz atbildi uz to, vai sabiedrības ieguvumi būs lielāki par projekta izmaksām.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļas "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" 15.lpp 3.rindkopā norādīto informāciju par pasākumam pieejamā jeb pārdalāmā ESF+ finansējuma avotiem. Vēršam uzmanību, ka pārdalāmā ESF+ finansējuma kopsumma veido 18 095 403 euro (1 euro nobīde). Nobīde veidojas, jo no 4.2.3.2. pasākuma ierosinātā finansējuma pārdale ir 11 870 694 euro.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par 4.2.2.4.pasākuma plānoto ietekmi uz tautsaimniecību, t.sk. norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/ rādītājus. Investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk