Atzinums

Projekta ID
23-TA-1018
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Reģionālo attīstības centru un novadu apvienība"
Atzinums iesniegts
18.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka 4.1.2.2. pasākuma “Veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošana vietējai sabiedrībai” īstenošanas noteikumu 4. redakcija nostāda nevienlīdzīgās pozīcijās pašvaldības, kuru minimālā viena projekta summa, ievērojot pielikumā norādīto, ir mazāka par 200 000 euro. No 25 biedrības “Reģionālo attīstības centru un novadu apvienība” pašvaldībām tās 11 pašvaldības: Alūksnes novada, Augšdaugavas novada, Balvu novada, Gulbenes novada, Krāslavas novada, Līvānu novada, Ludzas novada, Preiļu novada, Smiltenes novada, Valkas novada un Ventspils novada pašvaldība.
Kā norāda vairums uzskaitīto pašvaldību - pie šī brīža situācijas, pašvaldības nesaskata iespējas papildus šo noteikumu pielikumā minētajam Eiropas Sociālā fonda Plus un nacionālajam valsts budžeta finansējumam, paredzēt pašvaldības līdzfinansējumu, lai sasniegtu 200 000 euro projekta izmaksu slieksni, kā arī uzskata, ka tādējādi tiek rosināta nevienlīdzība veselības jomā, uzliekot papildus slogu atsevišķu pašvaldību budžetiem, kur daļai no projekta īstenotājiem ar lielāku iedzīvotāju skaitu ir paredzēts 100% Eiropas Sociāla fonda Plus un nacionālais valsts budžeta finansējums, kamēr mazākām pašvaldībām trūkstošais finansējums jārod savā budžetā. 
Kas attiecas uz projekta ieviešanu, slēdzot sadarbības līgumus ar citām pašvaldībām, pašvaldības norāda, ka tas radīs papildu administratīvo slogu ikvienam no projektā iesaistītajiem partneriem. Viens no galvenajiem riskiem ir neskaidrības par šādas sadarbības efektīvu administrēšanu. Tiek norādīts, ka projekta ieviešana, slēdzot sadarbības līgumus ar citām pašvaldībām, radīs nevajadzīgu papildu administratīvo slogu ikvienam no projektā iesaistītajiem partneriem, jo īpaši vadošajam (atbildība, atskaites, komunikācija), tāpat pienākumu sadalījums starp vairākiem sadarbības partneriem var izraisīt sarežģījumus visās projekta fāzēs: tapšanas, ieviešanas gaitā un uzraudzībā, kā arī, ieviešot projektu partnerībā, pastāv daudz augstāks risks kavēt projekta progresu. Tāpat šajā gadījumā neskaidra ir iepirkumu organizēšana un tiek prognozēts administratīvo izmaksu pieaugums (iepirkumu procedūrām kļūstot lielākām un sarežģītākām, nepieciešams papildus administratīvais resursus). 
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 53.panta 2.punkta nosacījumam, ja darbības līmenī ir kāds projekts zem 200 000 euro, visām projekta izmaksām ir jāpiemēro tikai vienkāršotās izmaksas. Vairums minēto pašvaldību norāda, ka sniedzot viedokli uz 12.2023 Nr. 01-10.1-01/6062 Veselības ministrijas vēstuli, norādīja, ka izvēlas piedāvāto variantu Nr. 2, jo tas paredzēja risinājumu Nr.1 - visām pašvaldībām pieejamais finansējums tiek proporcionāli izlīdzināts, tādējādi pārdalot mazajām pašvaldībām summu, kas iztrūkst līdz 200 000 euro. Piedāvātajā anketā nebija paredzēta iespēja sarindot izvēles prioritārā secībā, kur pie iespējas, ja netiek atbalstīts šis risinājums, pašvaldības kā nākamo izvēlētos iespēju īstenot projektu pēc vienas vienības izmaksu piemērošanas principa. Minēto pašvaldību pārstāvji norāda, ka veiktā aptauja neatspoguļo faktisko viedokli, jo pie šāda scenārija vairums (neskaitot tos, kuri uzreiz izvēlējas vienas vienības likmes) būtu izvēlējušies iespēju ieviest projekta aktivitātes projekta pasākumam plānotajā un MK pielikumā noteiktajā apmērā, ievērojot iepriekš noteiktās aprēķinātās 1 vienības likmes un īstenojot projektu autonomi. 
Visu minēto pašvaldību pārstāvji iebilst pret virzīto noteikumu redakciju, norādot uz augstiem riskiem kā projekta tapšanas, tā ieviešanas un uzraudzības periodā, kā rezultātā šo pašvaldību iespējas apgūt finansējumu tiek mākslīgi sarežģītas un var novest pie situācijas, ka finansējumu, kurš ir tik ļoti nepieciešams, ir iespēja apgūt vien teorētiski, taču ne praktiski.  
Pašvaldības lūdz veikt precizējumus 4.1.2.2. pasākuma “Veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošana vietējai sabiedrībai” īstenošanas noteikumi, nenosakot minimālo viena projekta summu 200 000 EUR un nosakot noteikumu pielikumā aprēķinātās summas (līdzīgi kā bija noteikumu 1.redakcijā).
Gadījumā, ja Regula nepieļauj kompromisu un pašvaldības būs spiestas veidot sadarbības, lūdzam iespējami īsā termiņā rīkot saskaņošanas sanāksmi, kā arī izstrādāt skaidri definētas, rakstiskas vadlīnijas projekta īstenošanai: 1. Sadarbības modelis - definēt sadarbības mehānismus starp projekta partneriem, tostarp sadarbības līgumu nosacījumus un sadarbības procedūras - līgumu slēgšana, atbildību noteikšana, pasākumu īstenošana un skaidra finansējuma pārvaldes struktūra, 2. Skaidras vadlīnijas iepirkumu procedūru veikšanai - kā tas darāms sadarbības modelī, 3. Nodrošināt plānus neparedzētām situācijām un iespējamu problēmu risināšanu).
Kā alternatīvs kompromisa variants tika virzīts arī pārskatīt 1 vienības likmes reģionu griezumā un palielināt tās.
Tāpat gadījumā, ja kāda no augstāk minētajām pašvaldībām tai paredzēto finansējumu nespēj apgūt minēto apstākļu dēļ, ierosinām izskatīt iespēju rīkot 2. atlases kārtu, mīkstinot nosacījumus.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai katram projektam, ņemot vērā tam pieejamo finansējumu, tiks noteikti minimālie sasniedzamie rādītāji (pasākumos iesaistīto iedzīvotāju skaits). 
Kā arī lūdzam skaidrot, vai noteikumi paredz īstenot projektu, piemēram, viena gada laikā. 
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrojumu par iepirkumu organizēšanu, kad projekta summa ir zem 200 000 eur un apvienojas vairākas pašvaldības.  
Piedāvātā redakcija
-