Atzinums

Projekta ID
24-TA-480
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Apdrošinātāju asociācija"
Atzinums iesniegts
20.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Grozījumi paredz izteikt APIL 12.pantu jaunā redakcijā, vienlaikus paturot esošās redakcijas formulējumu uz tiesībām nekavējoši izbeigt izplatīšanas līgumu. Norma paredz attiecīgos noteikumus, kad tieši ir tiesības nekavējoši izbeigt līgumu, iekļaut pašā līgumā. Tomēr šādam formulējumam trūkst lietderības. Līdz ar to normā būtu jāparedz nevis pienākums iekļaut izplatīšanas līgumā attiecīgas tiesības, bet gan noteikt šīs tiesības jau likumā, kas ļauj izvairīties no liekām administratīvām darbībām. Tādējādi šīs tiesības subjekts var izmantot uzreiz jau uz likuma, nevis līguma regulējuma pamata. Minētais ļauj izvairīties arī no administratīva sloga, kas būtu jāveic, lai grozītu jau esošos noslēgtos izplatīšanas līgumus.
Piedāvātā redakcija
12. pants. Izplatīšanas līguma noteikumi un līguma nekavējoša izbeigšana
(1) Šā likuma 11. panta pirmajā daļā un 13. panta desmitajā daļā minētajā izplatīšanas līgumā ietver:
1) apdrošināšanas izplatīšanas noteikumus;
2) šā panta otrajā daļā neminētus apdrošināšanas līguma izbeigšanas noteikumus, ja tādi ir;
3) apdrošināšanas komersanta, ārvalsts apdrošinātāja filiāles, apdrošināšanas brokera, dalībvalsts vai ārvalsts apdrošināšanas brokera filiāles un apdrošināšanas aģenta vai apdrošināšanas papildpakalpojuma starpnieka tiesības vienoties par izplatīšanas līguma izbeigšanas papildu nosacījumiem;
4) citus noteikumus, kas nepieciešami, lai nodrošinātu šā likuma, uz šā likuma pamata izdoto normatīvo aktu vai tieši piemērojamo Eiropas Savienības tiesību aktu prasību apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas izplatīšanas jomā izpildi.
(2) Apdrošināšanas komersantam, ārvalsts apdrošinātāja filiālei, apdrošināšanas brokerim, dalībvalsts vai ārvalsts apdrošināšanas brokera filiālei ir tiesības nekavējoties izbeigt noslēgto izplatīšanas līgumu, ja:
a) apdrošināšanas aģents vai apdrošināšanas papildpakalpojuma starpnieks ir pārkāpis šo likumu, uz šā likuma pamata izdoto normatīvo aktu vai tieši piemērojamo Eiropas Savienības tiesību aktu prasības apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas izplatīšanas jomā,
b) apdrošināšanas aģents vai apdrošināšanas papildpakalpojuma starpnieks, kas darbojas dalībvalstī, ievērojot dibināšanas vai pakalpojumu sniegšanas brīvības principu, ir pārkāpis dalībvalsts sabiedrības intereses aizsargājošo normatīvo aktu prasības,
c) apdrošināšanas aģents ir pārkāpis noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas normatīvo aktu prasības,
d) Latvijas Banka ir pieņēmusi lēmumu pieprasīt apdrošināšanas komersantam, ārvalsts apdrošinātāja filiālei, apdrošināšanas brokerim, dalībvalsts vai ārvalsts apdrošināšanas brokera filiālei anulēt attiecībā uz apdrošināšanas aģentu vai apdrošināšanas papildpakalpojuma starpnieku izdarīto ierakstu apdrošināšanas aģentu reģistrā vai apdrošināšanas papildpakalpojuma starpnieku reģistrā,
e) apdrošināšanas aģentam vai apdrošināšanas papildpakalpojuma starpniekam ir pasludināts maksātnespējas process, vai uzsākta tā likvidācija vai tas ir likvidēts,
f) apdrošināšanas aģentam vai apdrošināšanas papildpakalpojuma starpniekam nav atbildīgās personas.
 
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
14. pants. Apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas izplatīšanā tieši iesaistītu darbinieku reģistrs
LAA nepiekrīt, ka minētais pants tiek attiecināts uz apdrošināšanas komersanta darbiniekiem. Lielākā daļa apdrošināšanas sabiedrību darbinieki ir apdrošināšanā tieši iesaistīti darbinieki, protams, ka ir darbinieku mainība un šādas prasības attiecināšana ir liels administratīvais slogs apdrošinātājiem.
Lūdzam paskaidrot ar ko ir pamatota visu apdrošināšanas komersantu apdrošināšanas izplatīšanā tieši iesaistītu darbinieku saraksta publiskošana? Kādu problēmsituāciju ar šo ir plānots novērst tieši attiecībā uz apdrošināšanas sabiedrībām?
Anotācijā ir aprakstītas ļoti specifiskas situācijas, no kurām neviena neattiecas uz apdrošināšanas sabiedrībām.
Problēmas apraksts
Par apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas izplatīšanā tieši iesaistītu darbinieku reģistru

Likumprojekts (jaunā redakcijā izteiktā Likuma 8. panta desmitā daļa) paredzēs to, ka, piemēram, apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas brokerim, kuram ir tiesības izplatīt attiecīgo apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas izplatīšanas veidu, pastāvīgi ir jābūt vismaz vienam apdrošināšanas izplatīšanā tieši iesaistītam darbiniekam ar attiecīgām zināšanām un prasmēm. Lai nodrošinātu, ka uzraudzības iestāde varētu vienkārši un ērti to kontrolēt, kā arī, lai apdrošināšanas brokera klients, kuram ir nepieciešama konsultācija par dzīvības apdrošināšanu, varētu pārliecināties, ka, piemēram, apdrošināšanas brokerim, kuram ir tiesības izplatīt dzīvības apdrošināšanu, ir apdrošināšanas izplatīšanā tieši iesaistīts darbinieks, kam ir zināšanas un prasmes dzīvības apdrošināšanas izplatīšanā, nepieciešams grozīt Likuma 14. pantu.
Risinājuma apraksts
Likuma 14. pantā ir veikti grozījumi, precizējot un papildinot ar to, kāda informācija ir jānorāda apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas izplatīšanā tieši iesaistītu darbinieku reģistrā un ka tai ir jābūt pieejamai apdrošināšanas izplatītāja tīmekļvietnē.   

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LAA lūdz izvērtēt plānotā grozījuma, kas paredz izslēgt palīgteikumu “izņemot gadījumu, kad apdrošināšanas izplatītāji ietilpst vienā komercsabiedrību grupā” mērķi, ievērojot ka minētā panta otrā daļa paredz tiesības brokeriem savienot amatus vienas brokeru grupas ietvaros, un to, ka praksē, piemēram, auto tirdzniecības uzņēmumu  grupā ir vairāki uzņēmumi (auto līzings, auto noma), kas nodarbojas ar transportlīdzekļu tirdzniecību vai sniedz līzinga, nomas pakalpojumus. Šie uzņēmumi  papildus savai pamatdarbībai nodrošina klientiem transportlīdzekļu apdrošināšanu, un veikt apdrošināšanas izplatīšanas darbības ir apmācīti vieni un tie paši darbinieki, jo tas izmaksu un administratīvā sloga ziņā ir efektīvāk.
No anotācijas izriet, ka grozījumu mērķis ir paredzēt, ka apdrošināšanas papildpakalpojuma starpnieki, uz kuriem neattiecas Likums atbilstoši Likuma 3. panta otrajai daļai, var izplatīt tikai savstarpēji nekonkurējošus apdrošināšanas produktus, kā arī  novērst potenciālus interešu konfliktus un pienākuma – ievērot klientu intereses – iespējamu pārkāpšanu. LAA ieskatā, ja aģentam un papildpakalpojuma sniedzējam nav tiesības izplatīt vairāku apdrošinātāju savstarpēji konkurējošus produktus, tad nevajadzētu rasties ne interešu konfliktam, ne arī kādām problēmām ar 22.panta 1.daļas esošo redakciju.
 
Piedāvātā redakcija
Apdrošināšanas aģenta vai apdrošināšanas papildpakalpojuma starpnieka, arī tāda, uz kuru saskaņā ar šā likuma 3. panta otro daļu neattiecas šis likums, atbildīgā persona un apdrošināšanas izplatīšanā tieši iesaistīts darbinieks nav tiesīgi pildīt valdes locekļa, atbildīgās personas un apdrošināšanas izplatīšanā tieši iesaistīta darbinieka pienākumus vienlaikus pie vairākiem apdrošināšanas izplatītājiem, izņemot gadījumu, kad apdrošināšanas izplatītāji ietilpst vienā komercsabiedrību grupā.
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LAA vērš uzmanību, ka šobrīd paredzētais regulējums praksē nav īstenojams. Parasti pievienošanās apdrošināšanas līgumam notiek veselības, ceļojumu un nelaimes apdrošināšanas gadījumos, kad apdrošinājuma ņēmējs ir attiecīga valsts vai pašvaldības institūcija, vai arī komercsabiedrība. Ar attiecīgo juridisko personu tiek noslēgts apdrošināšanas līgums, ievērojot visas Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likuma (APIL) un Apdrošināšanas līguma likuma (ALL) prasības. ALL 1.panta pirmās daļas 7.punkts nosaka, ka apdrošināšanas līgums ir apdrošinātāja un apdrošinājuma ņēmēja vienošanās, saskaņā ar kuru apdrošinājuma ņēmējs uzņemas saistības maksāt apdrošināšanas prēmiju līgumā noteiktajā veidā, termiņos un apmērā, kā arī izpildīt citas līgumā noteiktās saistības un apdrošinātājs uzņemas saistības, iestājoties apdrošināšanas gadījumam, izmaksāt līgumā norādītajai personai apdrošināšanas atlīdzību atbilstoši apdrošināšanas līgumam, kā arī izpildīt citas līgumā noteiktās saistības. Ievērojot minēto,  apdrošināšanas līgums paredz apdrošinājuma ņēmēja pienākumu veikt apdrošināšanas prēmijas samaksu, kā arī  iepazīstināt ar apdrošināšanas līguma noteikumiem savus darbiniekus, t.sk., tos, kas tiks pievienoti līgumam vēlāk. Praksē ir situācijas, kad piemēram, veselības apdrošināšanā, darbinieks pats veic prēmijas daļas, kas paredzēta par papildus programmām, samaksu, bet tad tas tiek noteikts līgumā kā izņēmums no ALL noteiktā regulējuma.
Ar jaunā regulējuma ieviešanu apdrošinātājam tiek uzlikts nesamērīgs slogs, turklāt praksē to būs grūti izpildīt, jo palielināsies par katru apdrošināto apstrādājamo datu apjoms. Ja parasti tas ir vārds, uzvārds, personas kods, dzimšanas datums, tad tagad papildus būs nepieciešami arī dati, kas nodrošinās tiešo komunikāciju ar darbinieku un nodrošinās iespēju nosūtīt visu ar līguma noslēgšanu saistīto informāciju - e-pasts, tālruņa numurs, adrese.
 
Piedāvātā redakcija
Izslēgt 33.panta piekto daļu
Vai
Papildināt 38.panta pirmo daļu un izteikt to šādā redakcijā:
38. pants. Atbrīvojums no pienākuma sniegt informāciju
(1) Apdrošināšanas izplatītājam nav pienākuma izpildīt šā likuma 34., 35. un 36. panta prasības, ja tas izplata lielo risku apdrošināšanu vai ja tas piedalās publiskos iepirkumos vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumos, vai arī iepirkumos, ko rīko privāto tiesību juridiskās personas.