Atzinums

Projekta ID
23-TA-1451
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
15.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta anotācijā Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvā (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (turpmāk – Direktīvas (ES) 2018/2001) termina “degvielu piegādātājs” definīcija ir skaidrota, balstoties uz likuma “Par akcīzes nodokli” 18. panta pirmās daļas nosacījumiem, tādējādi izslēdzot no Likumprojekta noteiktās “degvielas piegādātāju” definīcijas Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Regulas (ES) 2023/2405 par vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu ilgtspējīgam gaisa transportam (Refueleu Aviation) (turpmāk – Regula 2023/2405) 3. panta 19. punktā noteiktos aviācijas degvielas piegādātājus. Savukārt, Regulas Nr. 2023/2405 3. panta 19. punkts noteic, ka “aviācijas degvielas piegādātājs” ir degvielas piegādātājs, kā tas ir definēts Direktīvas (ES) 2018/2001 2. panta otrās daļas 38. punktā un, kas piegādā aviācijas degvielu vai aviācijas ūdeņradi Savienības lidostā. Tādējādi no Likumprojekta izriet, ka aviācijas degvielas piegādātāji ir ārpus Likumprojekta tvēruma. Norādām, ka Regulas Nr.2023/2405 preambulas 13., 14., 16., 20., 24. punkts vairākkārtēji atsaucas, ka Regulas Nr.2023/2405 noteikumi ir paredzēti, lai papildinātu Direktīvu (ES) 2018/2001. Ņemot vērā minēto, lūdzam skaidrot, vai Likumprojektā minēto degvielas piegādātāju tvērumā ir ietverti arī aviācijas degvielas piegādātāji Regulas Nr.2023/2405 izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Priekšlikums
Likumprojekta 5.panta otrajā daļā ir noteikts, ka būvējot jaunu publiski pieejamu degvielas uzpildes staciju un pārbūvējot vai renovējot esošu publiski pieejamu degvielas uzpildes staciju, kā arī esošajās publiski pieejamās degvielas uzpildes stacijās līdz 2030.gada 31.decembrim ir jānodrošina  vismaz viens uzlādes punkts vai alternatīvās degvielas uzpildes punkts atbilstoši tehniskajām iespējām un izmaksu efektivitātei, ņemot vērā, ka, ja degvielas uzpildes stacijas atrodas pie Eiropas Transporta tīkla valsts autoceļiem, jāparedz vismaz viens lieljaudas uzlādes punkts. Lūdzam precizēt Likumprojektu un norādīt tiesību subjektu, kuram šīs prasības ir noteiktas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra regulas (ES) 2023/1804 par alternatīvo degvielu infrastruktūras ieviešanu un ar ko atceļ Direktīvu 2014/94/ES (turpmāk – Regula 2023/1804) 20. pantu dalībvalstīm, sākot ar 2025.gada 14.aprīli jānodrošina uzlādes punktu operatoru, uzlādes punktu un e-mobilitātes pakalpojuma sniedzēju reģistrācija, izdodot un pārvaldot unikālos identifikācijas (ID) kodus, un jāizraugās organizācija, kas veiks iepriekš minētās darbības. Ņemot vērā Regulas 2023/1804 prasības, nacionāla līmeņa normatīvajos aktos nepieciešams noteikt pienākumu “izraudzītajai iestādei” veikt reģistrācijas funkciju. Savukārt administratīvās izmaksas, kas rodas, uzturot šo reģistru, nepieciešams segt no reģistrācijas nodevas vienreizējām iemaksām.
Lūdzam Likumprojektā paredzēt pienākumu “izraudzītajai iestādei” veikt uzlādes punktu operatoru, uzlādes punktu un e-mobilitātes pakalpojuma sniedzēju reģistrāciju, vienlaikus veicot reģistra uzturēšanas funkcijas.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt Likumprojekta 5. panta ceturto daļu ar 5. un 6.punktu šādā redakcijā:
“5) atbildīgo iestādi, kas veic uzlādes punktu operatoru, uzlādes punktu un e-mobilitātes pakalpojuma sniedzēju reģistrāciju, tostarp piešķirot identifikatorus ar valsts kodu un nosakot identifikatoru sastāvu;
6) kārtību, kādā veicama uzlādes punktu operatoru, uzlādes punktu un e-mobilitātes pakalpojuma sniedzēju reģistrācija, tostarp identifikatoru sastāva noteikšana, piešķiršana un pārvaldība.”
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izteikt Likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļas “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” apakšsadaļas “Pašreizējā situācija” tekstu “Satiksmes ministrija (turpmāk – SM) organizē un koordinē valsts politikas izstrādi un īstenošanu alternatīvo degvielu un elektromobilitātes jomā un deleģē valsts akciju sabiedrībai “Ceļu satiksmes drošības direkcija” pienākumu izveidot un uzturēt elektromobilitātes infrastruktūru” šādā redakcijā:
“Satiksmes ministrija (turpmāk – SM) organizē un koordinē valsts politikas izstrādi un īstenošanu alternatīvo degvielu un elektromobilitātes jomā un deleģē valsts akciju sabiedrībai “Ceļu satiksmes drošības direkcija” pienākumu izveidot un uzturēt nacionālā elektrotransportlīdzekļu uzlādes tīkla infrastruktūru”.
Precizējumi ir nepieciešami, lai korekti norādītu VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” noteikto pienākumu attiecībā uz elektrouzlādes tīklu izveidi un uzturēšanu, jo to pienākumi attiecas tikai uz nacionālo uzlādes tīklu, bet ne uz visām pārējām uzlādes stacijām.
Piedāvātā redakcija
-