Atzinums

Projekta ID
24-TA-1200
Atzinuma sniedzējs
"APTIEKU ATTĪSTĪBAS BIEDRĪBA"
Atzinums iesniegts
05.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu 5.punkta jaunā redakcija paredz zāļu ražotāja pienākumu informēt Zāļu valsts aģentūru ne vēlāk kā vienu dienu (vai ne vēlāk kā paziņošanas dienā) pirms jaunās zāļu ražotāja cenas piemērošanas. Uzskatām, ka nepieciešams saglabāt līdzšinējo termiņu 30 dienas, lai citi zāļu izplatīšanas ķēdes dalībnieki (lieltirgotavas un aptiekas) var plānot savu darbību. Izziņā ir sniegta Veselības ministrijas atsauce uz nepieciešamību nodrošināt , ka Latvijas zāļu reģistrā iekļauto recepšu zāļu cena nepārsniedz šo zāļu ražotāja realizācijas cenu vai vairumtirdzniecības cenu Igaunijā un Lietuvā, tomēr tas nesniedz skaidrojumu kādēļ iepriekšējais 30 dienu termiņš vairs nav derīgs un ir jāmaina uz 1 dienu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu 2.pielikumā ir jāatjauno korekcijas koeficients, kas varētu būt nozudis tehnisku iemeslu dēļ, kā arī Noteikumu 13.punkta pirmajā teikumā jāatjauno teksts (izlaistie vārdi) , kāds tas ir spēkā pašreizējā Noteikumu redakcijā, tas ir, par iepirkuma cenas reizināšanu ar korekcijas koeficientu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu 17.5 punktā norādītā maksa par farmaceita pakalpojumu būs pakļauta inflācijai, kas norāda uz nepieciešamību Noteikumos iekļaut normu par šīs maksas ikgadējo indeksāciju vai citu regulāras pārskatīšanas iespēju.  Izziņā norādītais par Informatīvā ziņojuma iesniegšanu Ministru kabinetā uz 2026.gada 01.februāri kā pamatu iespējamai indeksācijai nesniedz konkrētu tiesību normā nostiprinātu solījumu indeksēt. Turklāt arī paša Informatīvā ziņojuma iesniegšana nav obligāta.
     Tāpat jāņem vērā, ka aptiekā recepšu medikamentus pacientiem faktiski izsniedz ne tikai farmaceiti, bet arī farmaceita asistenti. Turklāt atbilstoši Farmācijas likumam aptieka var piederēt tikai farmaceita asistentam un tajā pat var nestrādāt farmaceits.  Tāpēc nepieciešams precizēt personu loku , kas saņem maksu par pakalpojumu, aizvietojot vārdu “farmaceita” ar vārdiem “farmācijas speciālista” . Komentārs attiecas arī uz Noteikumu punktiem 17.5 , 17.6 , 17.7 . 
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
No Grozījumu projekta Tieslietu ministrijas iebildumu dēļ ir svītrots Noteikumu 201. punkts, kas paredzēja norēķinus ar aptiekām par farmācijas speciālista pakalpojumiem. Tajā pat laikā jauns regulējums nav paredzēts, kas rada neskaidrības, kas, kad, un, vai vispār maksās .
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu 2.pielikumā ir jāatjauno korekcijas koeficients, kas varētu būt nozudis tehnisku iemeslu dēļ, kā arī Noteikumu 13.punkta pirmajā teikumā jāatjauno teksts (izlaistie vārdi) , kāds tas ir spēkā pašreizējā Noteikumu redakcijā, tas ir, par iepirkuma cenas reizināšanu ar korekcijas koeficientu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ticam, ka, sadarbojoties nozarei un valsts institūcijām, iespējams panākt risinājumu, kas gan piepildīs iedzīvotāju gaidas par zemākām medikamentu cenām, gan arī vairos zāļu izplatīšanā iesaistīto komersantu stabilu un pārredzamu darbību, ļaujot tiem arī attīstīties.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aptieku attīstības biedrība (turpmāk – AAB) ir iepazinusies ar koriģēto projektu Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" (24-TA-1200) (turpmāk – Grozījumi) un pauž konceptuālu atbalstu iecerei samazināt recepšu medikamentu cenas iedzīvotājiem, vienlaikus iesniedzot arī iebildumus un priekšlikumus.

Tā kā zāļu cenu samazināšanas pasākumos nav ietverta reāla pievienotās vērtības nodokļa likmes pārskatīšana zāļu izplatīšanas ķēdes dalībnieki (lieltirgotavas un aptiekas) būs jo īpaši ietekmēti no regulējuma izmaiņām. Nepieciešams apsvērt aptieku darbu uzlabojošus pasākumus, piemēram,  paplašināt bezrecepšu medikamentu klāstu aptiekās, sekmēt to savstarpējo konkurenci. Kā instruments šī mērķa realizācijai varētu būt regulējuma (Ministru kabineta noteikumi nr.416  “Zāļu izplatīšanas un kvalitātes kontroles kārtība”) pārskatīšana , kas aizliedz izvietot zāles (bezrecepšu medikamentus) apmeklētāju apkalpošanas zāles daļā, kurā uzturas apmeklētāji.

Grozījumi satur virkni neskaidrību un līdz galam neatrisinātu problēmjautājumu, par kuriem viedoklis tiek izteikts  Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumu Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" konsolidētās redakcijas tvērumā (turpmāk – Noteikumi):
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Noteikumu 10.1 punktā paredzētā korekcijas summa 0.50 EUR nebūs pietiekama zāļu lieltirgotavas iekšējo procesu nodrošināšanai, kas ietver pasūtījumu apstrādi, pakošanas materiālus un piegādi uz aptiekām saskaņā ar esošo normatīvo aktu prasībām. Pastāv risks, ka lieltirgotavas būs spiestas pieprasīt  aptiekām papildus samaksu par medikamentu  piegādes nodrošināšanu (atbilstoši tiesību aktiem), kas ietekmēs aptieku finanšu rādītājus.
Turklāt nevar noliegt iespēju, ka noteiktus recepšu medikamentus (piemēram, dārgākus par 50.00 EUR) lieltirgotavām būs neizdevīgi izplatīt salīdzinoši zemās korekcijas summas dēļ.
Fiksēta korekcijas summa būs pakļauta inflācijai, kas norāda uz nepieciešamību Noteikumos iekļaut normu par korekcijas summas ikgadējo indeksāciju vai citu regulāras pārskatīšanas iespēju. Izziņā norādītais par Informatīvā ziņojuma iesniegšanu Ministru kabinetā uz 2026.gada 01.februāri kā pamatu iespējamai indeksācijai nesniedz konkrētu tiesību normā nostiprinātu solījumu indeksēt. Turklāt arī paša Informatīvā ziņojuma iesniegšana nav obligāta.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Noteikumu 13.1 punktā paredzētā fiksētā korekcijas summa (0.50 vai 1.20 vai 2.00 EUR) būs pakļauta inflācijai, kas norāda uz nepieciešamību Noteikumos iekļaut normu par korekcijas summas ikgadējo indeksāciju vai citu regulāras pārskatīšanas iespēju.  Izziņā norādītais par Informatīvā ziņojuma iesniegšanu Ministru kabinetā uz 2026.gada 01.februāri kā pamatu iespējamai indeksācijai nesniedz konkrētu tiesību normā nostiprinātu solījumu indeksēt. Turklāt arī paša Informatīvā ziņojuma iesniegšana nav obligāta.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Grozījumos nepieciešams izstrādāt un ietvert pārejas noteikumus par to, kā notiek to kompensējamo zāļu izplatīšana un apmaksa no Nacionālā veselības dienesta puses, kas lieltirgotavās un aptiekās ievesti vēl pie iepriekšējā cenu veidošanas modeļa. Līdztekus nav arī skaidras nekompensējamo recepšu zāļu izplatīšanas cenas, ja tās, piemēram, aptiekā ir ievestas pirms 2024.gada 1.novembra (iepriekš norādītais Grozījumu spēkā stāšanās laiks). Vai šādā gadījumā cena paliek nemainīga, bet tiek piemērota maksa par farmācijas speciālista  pakalpojumiem?
Tā kā jaunais cenu veidošanas modelis atsevišķus, pašlaik salīdzinoši lētus, medikamentus var padarīt dārgākus, iztrūkst informācija par to, kā tiks informēti, izglītoti un atbalstīti klienti neskaidrību un satrauktu jautājumu gadījumā. Lūdzu paredzēt un izstrādāt kārtību, norādot Veselības ministrijas vai Nacionālā veselības dienesta kontaktinformāciju, kur klienti varēs vērsties jautājumu un neskaidrību gadījumā jauno cenu veidošanas principu ieviešanas sākumposmā.
Grozījumu projektā vairs nav atrodams sākotnējais Grozījumu spēkā stāšanās laiks 2024.gada 1.novembris. Šī  tehniskā kļūda būtu jānovērš. Varbūt pat datums jākoriģē uz vēlāku, ņemot vērā nepieciešamību veikt papildus IT izstrādes aptiekās, to saskaņošanu un testēšanu ar NVD sistēmām.
Piedāvātā redakcija
-