Projekta ID
21-TA-232Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
2. Rīkojuma projekta 1. punktā norādīts, ka kapitālsabiedrības peļņa tiek sadalīta dividendēs un dividendēs izmaksājamo summu plānots novirzīt universālā pasta pakalpojuma pilnveidošanai atbilstoši pasta tirgus attīstības tendencēm. Vienlaikus anotācijas 1.3. sadaļā noteikts, ka “Ministru kabineta rīkojuma projekts (..) paredz, ka VAS „Latvijas Pasts” nemaksā dividendes no peļņas par 2020. gadu un Satiksmes ministrijai kā kapitāla daļu turētājai nodrošināt, ka peļņa par 2020. gadu saskaņā ar Pasta likuma 27. panta otro daļu tiek novirzīta universālā pasta pakalpojuma pilnveidošanai atbilstoši pasta tirgus attīstības tendencēm.”
Līdz ar to Rīkojuma projektā ir būtiskas pretrunas ar anotācijā norādīto, jo Rīkojuma projekts paredz dividenžu noteikšanu, taču anotācija paredz, ka dividendes netiek izmaksātas.
2.1. Skaidrojam, ka atbilstoši Komerclikuma 180. panta trešajai daļai kapitālsabiedrības peļņa var tikt izlietota jeb sadalīta, izmaksājot to dividendēs vai izlietojot citiem mērķiem, piemēram, ieskaitīšanai kapitālsabiedrības rezervēs, izmantošanai kapitālsabiedrības attīstībai u.c. Respektīvi, kapitālsabiedrības peļņa var tikt sadalīta vai nu dividendēs, kuras tālāk izmaksā dalībniekam, vai nu peļņa var tikt izlietota citiem mērķiem, piemēram, kapitālsabiedrības attīstībai.
Gadījumā, ja visu kapitālsabiedrības peļņu tiek plānots novirzīt citiem mērķiem, nav jāpieņem lēmums par dividenžu noteikšanu, jo dividendes ir valstij kā akcionāram pienākošies līdzekļi par valsts kapitāla izmantošanu, un tās ir nošķiramas no peļņas, kuru plānots atstāt kapitālsabiedrības rīcībā. Tāpat norādām, ka gadījumā, ja kapitālsabiedrības peļņu plānots sadalīt dividendēs, atbilstoši Komerclikuma 161. panta septītajai daļai kapitālsabiedrības dalībnieku lēmums par to, ka dividendes kaut uz laiku atstājamas kapitālsabiedrības rīcībā, nav spēkā. Attiecīgi dividendes nav iespējams atstāt kapitālsabiedrības attīstībai, jo tās ir jāizmaksā valstij kā akcionāram.
2.2. Savukārt kas attiecas uz Rīkojuma projekta 1. un 2. punktā norādīto, ka dividendēs izmaksājamo summu plānots novirzīt universālā pasta pakalpojuma pilnveidošanai atbilstoši pasta tirgus attīstības tendencēm, norādām sekojošo.
Atbilstoši Likuma par valsts budžetu un finanšu vadību (turpmāk – Valsts budžeta likums) 5. panta otrajā daļā noteikts, ka valsts budžeta līdzekļi ir arī maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu, kurus katru gadu veic valsts uzņēmumi, kā arī uzņēmējsabiedrības, kurās ir valsts kapitāla daļa. Tāpat šī panta otrā daļa paredz, ka Ministru kabinets nosaka apmēru un kārtību, kādā maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu tiek veikti un ieskaitīti valsts budžetā, savukārt trešajā daļā noteikts, ka valsts budžeta līdzekļus var piešķirt vai saņemt vienīgi ar gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētu apropriāciju.
Ministru kabineta noteikumu Nr. 806 17. punkts paredz kapitālsabiedrības valdes pienākumu nodrošināt, ka dividendes tiks iemaksātas Valsts kasē 10 darba dienu laikā pēc dalībnieku sapulces lēmuma.
Ņemot vērā, ka gan Valsts budžeta likums, gan MK noteikumi Nr. 806 paredz pienākumu valstij dividendēs izmaksājamo kapitālsabiedrību peļņas daļu ieskaitīt Valsts kasē, lai šie līdzekļi nonāktu valsts budžetā, Projekta 1. un 2. punkts, kurš paredz no normatīvajiem aktiem atšķirīgu rīcību ar valsts kapitālsabiedrības dividendēm, ir pretrunā normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, kādā veicamas valsts kapitālsabiedrību dividenžu iemaksas Valsts kasē.
Līdz ar to Tieslietu ministrija lūdz, pirmkārt, precizēt Rīkojuma projektu un anotāciju, tā, lai abos dokumentos iekļautais savstarpēji nekonfliktētu un atbilstu Komerclikuma noteikumiem par peļņas sadali. Savukārt gadījumā, ja ar Rīkojuma projektu tomēr tiks paredzēta kapitālsabiedrības peļņas sadale dividendēs un Rīkojuma 1. un 2. punkts tiks saglabāts pašreizējā redakcijā, aicinām iekļaut Rīkojuma projektā normatīvo pamatojumu atšķirīgai rīcībai ar valsts kapitālsabiedrības dividendēm, kas iemaksājamas Valsts kasē, vai novērst Rīkojuma projekta neatbilstību Valsts budžeta likumam un MK noteikumiem Nr. 806.
Līdz ar to Rīkojuma projektā ir būtiskas pretrunas ar anotācijā norādīto, jo Rīkojuma projekts paredz dividenžu noteikšanu, taču anotācija paredz, ka dividendes netiek izmaksātas.
2.1. Skaidrojam, ka atbilstoši Komerclikuma 180. panta trešajai daļai kapitālsabiedrības peļņa var tikt izlietota jeb sadalīta, izmaksājot to dividendēs vai izlietojot citiem mērķiem, piemēram, ieskaitīšanai kapitālsabiedrības rezervēs, izmantošanai kapitālsabiedrības attīstībai u.c. Respektīvi, kapitālsabiedrības peļņa var tikt sadalīta vai nu dividendēs, kuras tālāk izmaksā dalībniekam, vai nu peļņa var tikt izlietota citiem mērķiem, piemēram, kapitālsabiedrības attīstībai.
Gadījumā, ja visu kapitālsabiedrības peļņu tiek plānots novirzīt citiem mērķiem, nav jāpieņem lēmums par dividenžu noteikšanu, jo dividendes ir valstij kā akcionāram pienākošies līdzekļi par valsts kapitāla izmantošanu, un tās ir nošķiramas no peļņas, kuru plānots atstāt kapitālsabiedrības rīcībā. Tāpat norādām, ka gadījumā, ja kapitālsabiedrības peļņu plānots sadalīt dividendēs, atbilstoši Komerclikuma 161. panta septītajai daļai kapitālsabiedrības dalībnieku lēmums par to, ka dividendes kaut uz laiku atstājamas kapitālsabiedrības rīcībā, nav spēkā. Attiecīgi dividendes nav iespējams atstāt kapitālsabiedrības attīstībai, jo tās ir jāizmaksā valstij kā akcionāram.
2.2. Savukārt kas attiecas uz Rīkojuma projekta 1. un 2. punktā norādīto, ka dividendēs izmaksājamo summu plānots novirzīt universālā pasta pakalpojuma pilnveidošanai atbilstoši pasta tirgus attīstības tendencēm, norādām sekojošo.
Atbilstoši Likuma par valsts budžetu un finanšu vadību (turpmāk – Valsts budžeta likums) 5. panta otrajā daļā noteikts, ka valsts budžeta līdzekļi ir arī maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu, kurus katru gadu veic valsts uzņēmumi, kā arī uzņēmējsabiedrības, kurās ir valsts kapitāla daļa. Tāpat šī panta otrā daļa paredz, ka Ministru kabinets nosaka apmēru un kārtību, kādā maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu tiek veikti un ieskaitīti valsts budžetā, savukārt trešajā daļā noteikts, ka valsts budžeta līdzekļus var piešķirt vai saņemt vienīgi ar gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētu apropriāciju.
Ministru kabineta noteikumu Nr. 806 17. punkts paredz kapitālsabiedrības valdes pienākumu nodrošināt, ka dividendes tiks iemaksātas Valsts kasē 10 darba dienu laikā pēc dalībnieku sapulces lēmuma.
Ņemot vērā, ka gan Valsts budžeta likums, gan MK noteikumi Nr. 806 paredz pienākumu valstij dividendēs izmaksājamo kapitālsabiedrību peļņas daļu ieskaitīt Valsts kasē, lai šie līdzekļi nonāktu valsts budžetā, Projekta 1. un 2. punkts, kurš paredz no normatīvajiem aktiem atšķirīgu rīcību ar valsts kapitālsabiedrības dividendēm, ir pretrunā normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, kādā veicamas valsts kapitālsabiedrību dividenžu iemaksas Valsts kasē.
Līdz ar to Tieslietu ministrija lūdz, pirmkārt, precizēt Rīkojuma projektu un anotāciju, tā, lai abos dokumentos iekļautais savstarpēji nekonfliktētu un atbilstu Komerclikuma noteikumiem par peļņas sadali. Savukārt gadījumā, ja ar Rīkojuma projektu tomēr tiks paredzēta kapitālsabiedrības peļņas sadale dividendēs un Rīkojuma 1. un 2. punkts tiks saglabāts pašreizējā redakcijā, aicinām iekļaut Rīkojuma projektā normatīvo pamatojumu atšķirīgai rīcībai ar valsts kapitālsabiedrības dividendēm, kas iemaksājamas Valsts kasē, vai novērst Rīkojuma projekta neatbilstību Valsts budžeta likumam un MK noteikumiem Nr. 806.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
1. Atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 806 „Kārtība, kādā valsts kapitālsabiedrības un publiski privātās kapitālsabiedrības, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs), prognozē un nosaka dividendēs izmaksājamo peļņas daļu un veic maksājumus valsts budžetā par valsts kapitāla izmantošanu” (turpmāk – Noteikumi Nr. 806) 9. punktam dividendēs izmaksājamajai peļņas daļai lēmumā jābūt norādītai procentos no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas.
Rīkojuma projekta 1. punktā iekļautais teksts “no 80 procentu no tīrās peļņas par 2020. gadu 3 370 378 euro apmēra atskaitot 466 300 euro, kas radušies, pārvērtējot ieguldījumu īpašumus (nekustamos īpašumus) 2020. gadā, un ieskaitot uzņēmuma ienākuma nodokli 580 816 euro apmērā” ne tikai neatbilst MK Noteikumu Nr. 806 9. punktam, jo neatspoguļo precīzu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu procentos, bet ir arī smagnējs un grūti uztverams.
Turklāt norādām, ka atbilstoši MK Noteikumu Nr. 806 5. punktam Ministru kabineta rīkojuma projekts par valstij dividendēs izmaksājamo valsts kapitālsabiedrības peļņas daļu nav jāgatavo, ja valsts kapitālsabiedrība dividendēs plāno izmaksāt 80% no peļņas. Ministru kabineta rīkojums ir jāgatavo tikai tad, ja dividendēs izmaksājamo peļņas daļu plānots noteikt mazāku par 80% vai tādu, kas atšķiras no kapitālsabiedrības stratēģijā noteiktās. Līdz ar to, iekļaujot Rīkojuma projektā norādi par dividenžu izmaksāšanu 80% apmērā, var rasties šaubas par Rīkojuma projekta izstrādes nepieciešamību.
Ņemot vērā minēto, aicinām precizēt Rīkojuma projekta 1. punktu, norādot korektu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu procentos no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas.
Rīkojuma projekta 1. punktā iekļautais teksts “no 80 procentu no tīrās peļņas par 2020. gadu 3 370 378 euro apmēra atskaitot 466 300 euro, kas radušies, pārvērtējot ieguldījumu īpašumus (nekustamos īpašumus) 2020. gadā, un ieskaitot uzņēmuma ienākuma nodokli 580 816 euro apmērā” ne tikai neatbilst MK Noteikumu Nr. 806 9. punktam, jo neatspoguļo precīzu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu procentos, bet ir arī smagnējs un grūti uztverams.
Turklāt norādām, ka atbilstoši MK Noteikumu Nr. 806 5. punktam Ministru kabineta rīkojuma projekts par valstij dividendēs izmaksājamo valsts kapitālsabiedrības peļņas daļu nav jāgatavo, ja valsts kapitālsabiedrība dividendēs plāno izmaksāt 80% no peļņas. Ministru kabineta rīkojums ir jāgatavo tikai tad, ja dividendēs izmaksājamo peļņas daļu plānots noteikt mazāku par 80% vai tādu, kas atšķiras no kapitālsabiedrības stratēģijā noteiktās. Līdz ar to, iekļaujot Rīkojuma projektā norādi par dividenžu izmaksāšanu 80% apmērā, var rasties šaubas par Rīkojuma projekta izstrādes nepieciešamību.
Ņemot vērā minēto, aicinām precizēt Rīkojuma projekta 1. punktu, norādot korektu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu procentos no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas.
Piedāvātā redakcija
-
