Projekta ID
25-TA-1223Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
02.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
ATR autoceļu projekti Koncepcija minēti kā daļēji realizēti ar finansējumu līdz 2026. gadam. Lūgums precizēt Koncepcijā uzdevumus saistība ar nerealizētājiem ATR projektiem , Koncepcijas 3.7 sadaļā. Nepieciešams precizēt uzdevumus SM un VARAM, lai nodrošināt finansējumu atlikušajiem objektiem (150,83 km, 90,32 milj. EUR)
Piedāvātā redakcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) sadarbībā ar Satiksmes ministriju un VSIA “Latvijas Valsts ceļi” jānodrošina:
Finansējuma avotu identificēšana un piesaiste atlikušajiem ATR ceļu saraksta objektiem, tai skaitā izvērtējot iespējas piesaistīt līdzekļus no Atveseļošanas fonda, Mobilizācijas fonda, valsts budžeta programmas “Valsts autoceļu fonds” un citiem iespējamiem avotiem.
Ikgadēja aktualizēta informācija par būvdarbu progresu un nepieciešamo finansējumu, iesniedzama Finanšu ministrijā un Pārresoru koordinācijas centrā budžeta sagatavošanas procesā.
Sadarbība ar plānošanas reģioniem un pašvaldībām, lai precizētu prioritāros ceļu posmus, kas nodrošina vietējo sasniedzamību, pakalpojumu pieejamību un reģionālās attīstības mērķu izpildi.
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Kopumā Stratēģijas tālāka virzība ir atbalstāma, taču dokumentā skaidri norādīts, ka finansējums pēc 2026. gada un pēc 2040. gada nav garantēts, bet tas būs atkarīgs no ikgadējā budžeta procesa līdz ar pastāv atseviški riski, ka :
-vēsturiskās investīcijas zaudēs ilgtspēju,
- ceļu stāvoklis pasliktināsies, īpaši vietējos un reģionālajos ceļos.
Koncepcijā pamatoti norādīts nepieciešams papildu finansējums līdz 2040. gadam, attiecīgi valsts reģionālajiem ceļiem- 325 milj. EUR, attiecīgi valsts vietējiem ceļiem 195 EUR , taču nav norādīti finansējuma avoti
Lai nodrošinātu Valsts autoceļu attīstības stratēģijas līdz 2040. gadam pilnvērtīgu īstenošanu, nepieciešams skaidri definēt stabilus un prognozējamus finansējuma avotus, kas ļautu realizēt stratēģijā noteiktās prioritātes, tostarp:
TEN-T pamattīkla attīstību un pārbūvi;
reģionālo un vietējo autoceļu segumu atjaunošanu un pārbūvi;
vietējās sasniedzamības uzlabošanu;
autoceļu pieejamības nodrošināšanu visa gada garumā.
Lai Koncepcij būtu istenojama, Valsts budžeta likumā un vidēja termiņa budžeta ietvarā jāparedz mehānisms, kas nodrošina, ka
Likuma “Par autoceļiem” 12. panta ceturtajā daļā precīzi nosaka noteikto nodokļu un nodevu novirzīšanu programmai “Valsts autoceļu fonds”,
paredzētt ikgadēju finansējuma pieaugumu apmērā,
Papildu finansējuma piesaisti no publiskās un privātās partnerības projektiem, Eiropas Savienības fondiem un Atveseļošanas fonda līdzekļiem.
Mērķdotāciju pašvaldību ceļiem vismaz 25% apmērā no kopējā autoceļu finansējuma.Kā norādits Stratēgijā nepietiekams finansējums autoceļu būvniecībai un uzturēšanai rada zaudējumus tautsaimniecībai līdz pat 728 milj. EUR gadā, palielinot transporta izmaksas, brauciena ilgumu un SEG emisijas. Stabilu finansējuma avotu definēšana ir būtiska, lai nodrošinātu ilgtspējīgu autoceļu tīklu, uzlabotu satiksmes drošību un veicinātu reģionālo attīstību
Nav pieļaujams, ka finansējums autoceļu uzturēšanai un attīstībai tiek veikts " pēc budžeta pārpalikuma principa, ""
-vēsturiskās investīcijas zaudēs ilgtspēju,
- ceļu stāvoklis pasliktināsies, īpaši vietējos un reģionālajos ceļos.
Koncepcijā pamatoti norādīts nepieciešams papildu finansējums līdz 2040. gadam, attiecīgi valsts reģionālajiem ceļiem- 325 milj. EUR, attiecīgi valsts vietējiem ceļiem 195 EUR , taču nav norādīti finansējuma avoti
Lai nodrošinātu Valsts autoceļu attīstības stratēģijas līdz 2040. gadam pilnvērtīgu īstenošanu, nepieciešams skaidri definēt stabilus un prognozējamus finansējuma avotus, kas ļautu realizēt stratēģijā noteiktās prioritātes, tostarp:
TEN-T pamattīkla attīstību un pārbūvi;
reģionālo un vietējo autoceļu segumu atjaunošanu un pārbūvi;
vietējās sasniedzamības uzlabošanu;
autoceļu pieejamības nodrošināšanu visa gada garumā.
Lai Koncepcij būtu istenojama, Valsts budžeta likumā un vidēja termiņa budžeta ietvarā jāparedz mehānisms, kas nodrošina, ka
Likuma “Par autoceļiem” 12. panta ceturtajā daļā precīzi nosaka noteikto nodokļu un nodevu novirzīšanu programmai “Valsts autoceļu fonds”,
paredzētt ikgadēju finansējuma pieaugumu apmērā,
Papildu finansējuma piesaisti no publiskās un privātās partnerības projektiem, Eiropas Savienības fondiem un Atveseļošanas fonda līdzekļiem.
Mērķdotāciju pašvaldību ceļiem vismaz 25% apmērā no kopējā autoceļu finansējuma.Kā norādits Stratēgijā nepietiekams finansējums autoceļu būvniecībai un uzturēšanai rada zaudējumus tautsaimniecībai līdz pat 728 milj. EUR gadā, palielinot transporta izmaksas, brauciena ilgumu un SEG emisijas. Stabilu finansējuma avotu definēšana ir būtiska, lai nodrošinātu ilgtspējīgu autoceļu tīklu, uzlabotu satiksmes drošību un veicinātu reģionālo attīstību
Nav pieļaujams, ka finansējums autoceļu uzturēšanai un attīstībai tiek veikts " pēc budžeta pārpalikuma principa, ""
Piedāvātā redakcija
Nepieciešams Koncepciju pamatot ar to, ka Autoceļu attīstības finansējuma plānošanā jāņem vērā ne tikai satiksmes intensitāte, bet arī sociālekonomiskie faktori, kas ietekmē sabiedrības labklājību un reģionu attīstību. Tādēļ nepieciešams izstrādāt kompleksu ceļu nozīmīguma novērtēšanas modeli, kas ietver valsts un pašvaldību pakalpojumu pieejamību, skolēnu pārvadājumu vajadzības un uzņēmējdarbības potenciālu kā būtiskus kritērijus finansējuma piešķiršanai, kā arī iespēju piesaistīt Mobilizācijas fonda līdzekļus stratēģiski svarīgu ceļu attīstībai.
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Papildināt protollēmumu ar sekojošu punktu
Piedāvātā redakcija
Uzdot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sadarbībā ar Satiksmes ministriju līdz 2026. gada 31. decembrim sagatavot priekšlikumu par finansējuma nodrošināšanu atlikušajiem ATR ceļu saraksta objektiem 150,83 km apjomā, kopējā summā 90,32 milj. EUR ar PVN, iesniedzot to ikgadējā valsts budžeta sagatavošanas procesā.
