Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2554
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atbilstoši likumprojektam paredzēts par vienu gadu, t.i. no 2024.gada uz 2025.gadu, atlikt prasību par veselības punktu izveidi Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrētajās valsts un pašvaldību ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās, kā arī institūcijās, kuras nodrošina sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus uz tāda līguma pamata, kas noslēgts ar valsti vai pašvaldību, un atbilstoši anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunktā norādītajam veselības punktu izveidei LM nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums mērķdotācijas pašvaldībām nodrošināšanai 1 800 000 euro apmērā 2024.gadam, paredzot jautājumu par papildu nepieciešamā finansējuma piešķiršanu LM 2024.gadam 1 800 000 euro apmērā izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Ņemot vērā, ka MK 13.01.2023. sēdē, izskatot informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023.gadam un budžeta ietvaram 2023.-2025.gadam”, netika atbalstīta papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršana veselības punktu izveidei un LM maksimāli pieļaujamajā pamatbudžeta izdevumu apjomā 2023., 2024. un 2025.gadam nav plānots finansējums minētajam mērķim 2024.gadam, nav atbalstāms, ka likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvara 2023., 2024. un 2025.gadam” pavadošo likumprojektu paketē tiek virzīts likumprojekts ar normu, kuras īstenošanai ir ietekme uz budžetu vidēja termiņa ietvarā.
Atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma pārejas noteikumu 51.punktam paredzēts, ka no valsts budžeta līdzekļiem 2023.gadā pašvaldībām tiek izmaksātas vienreizējas mērķdotācijas veselības punktu izveidei Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrētajās valsts un pašvaldību ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās un tajās ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās, kuras nodrošina sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus uz tāda līguma pamata, kas noslēgts ar valsti vai pašvaldību. Ņemot vērā, ka MK 13.01.2023. sēdē, izskatot informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023.gadam un budžeta ietvaram 2023.-2025.gadam”, nav atbalstīta papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršana veselības punktu izveidei 2023.gadam, precizējams likumprojekta 8.pants, svītrojot likuma pārejas noteikumu 51.punktu. Savukārt, ja LM minētās normas īstenošanu var nodrošināt LM pamatbudžeta piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, tad LM sniedzams attiecīgs skaidrojums.
Vienlaikus atzīmējam, ka pašvaldībām ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa (turpmāk – IIN) 2022.gadā ir pārsnieguši plānoto IIN ieņēmumu apjomu par vairāk nekā 300 milj. euro, līdz ar to pašvaldībām pastāv iespēja veselības punktu izveidi nodrošināt pašvaldību budžeta līdzekļu ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Atbilstoši likumprojektam paredzēts ieviest jaunu sociālo pakalpojumu – atbalsta personas nodrošināšana lēmumu pieņemšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem un atbilstoši anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunktā norādītajam minētā pasākuma īstenošanai Labklājības ministrijai (turpmāk – LM) nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums 96 131 euro apmērā 2023.gadam, 702 295 euro apmērā 2024.gadam un 617 249 euro apmērā 2025.gadam, nenorādot finansēšanas avotu. Savukārt, atbilstoši MK sēdes protokollēmuma projekta 2.punktam paredzēts likumprojektu iesniegt Saeimā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvara 2023., 2024. un 2025.gadam” pavadošo likumprojektu paketē. Ņemot vērā, ka MK 13.01.2023. sēdē, izskatot informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023.gadam un budžeta ietvaram 2023.-2025.gadam”, netika atbalstīta papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršana minētā pasākuma īstenošanai, uzskatām, ka precizējams likumprojekts, neiekļaujot normas saistībā ar minēto pasākumu, attiecīgi precizējot anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt otrajā teikumā norādīto atsauci uz šā panta 1.2 daļu, aizstājot to ar ar (12) daļu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumprojekts paredz, ka 13.panta pirmajā daļā 14.punktā minēto pakalpojumu (atbalsta personas lēmumu pieņemšanas pakalpojums pilngadīgai personai ar garīga rakstura traucējumiem, kurai noteikta invaliditāte), ko varētu nodrošināt arī citi pakalpojumu sniedzēji tirgū, piemēram, juridisko pakalpojumu sniedzēji, nodrošinās biedrība „Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem „ZELDA””, lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu, kādēļ publisko resursu piešķiršana minētajai biedrībai nav vērtējama kā komercdarbības atbalsts Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta izpratnē, īpaši ņemot vērā, ka konkrētā biedrība netiek izvēlēta atklātā, pārredzamā, konkurenci nodrošinošā konkursa procedūrā, kas ļautu izslēgt ekonomiskās priekšrocības pazīmi.  Pēc analoģijas, aicinām anotāciju papildināt ar atbilstošu skaidrojumu arī par citām iestādēm, kas minētas šajā punktā un nav izvēlētas atbilstošā konkursa procedūrā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši likumprojekta anotācijai likumprojektā iekļauto normu īstenošana tiek paredzēta ar 01.07.2023. un arī finansējums tiek paredzēts ar 01.07.2023., precizējams likumprojekta spēkā stāšanās datums no “1.aprīļa” uz “1.jūliju”.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam norādīt Anotācijas 1. sadaļas "Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība" 1.1. punkta "Pamatojums" "Apraksts" devītajā rindkopā norādīt konvencijas pilnu nosaukumu, norādot izdevēja pilnu nosaukumu un izdošanas gadu un datumu "Apvienoto Nāciju organizācijas 2006. gada 13. decembra konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums

Lūdzam svītrot skaitļus un vārdu "2021-.2026.gadam" pēc vārda "plāna" Anotācijas 1. sadaļas "Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība" 1.1. punkta "Pamatojums" "Apraksts" 5.punktā
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Ņemot vērā juridisko tehniku, lūdzam norādīt Anotācijas 1. sadaļas "Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība" 1.1. punkta "Pamatojums" "Apraksts" 4.punktā vārdus un ciparus "2021. gada 17. septembra" pēc vārdiem "Ministru kabineta" un turpmākajā tekstā, kur attiecināms, pieturēties pie juridiskās tehnikas, norādot normatīvā akta pierakstu, kur izdošanas gads un datums seko pēc normatīvā akta izdevēja.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļas punktā “Risinājuma apraksts” (15.lpp.) norādīto GMI pabalsta izmaksām izlietoto finansējuma apmēru 2021.gadā, jo atbilstoši anotācijas 1.pielikuma 2.tabulā sniegtajai informācijai, tas ir 9 469 988 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un aizstāt vārdus "šā gada" ar vārdiem un cipariem "2022. gada" Anotācijas 1. sadaļas "Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība" 1.3. punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" "Problēmas apraksts" piektajā rindkopā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.4.sadaļā skaidri norādīt, kura Eiropas Savienības fonda ietvaros tiek īstenots iepriekš minētais projekts.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas punkta “Cita informācija” pirmo rindkopu iekļaut anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunkta I sadaļas “Atbalsts minimālo ienākumu palielināšanai” beigās.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunktu (35.lpp.), pie sniegtās informācijas par LM pamatbudžeta apakšprogrammā 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās” plānoto izdevumu palielinājumu 2024. un 2025.gadā svītrojot norādīto LM pamatbudžeta apakšprogrammas numuru “05.01.00”.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunkta I sadaļas 2.punkta septīto rindkopu (33.lpp.) un 4.punkta trešo rindkopu (35.lpp.), svītrojot vārdus “ņemot vērā valsts budžeta ierobežoto fiskālās telpu”.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunktā (34.lpp.) norādīto valsts budžeta līdzfinansējuma apmēru pašvaldībām 30% GMI un mājokļa pabalstam, skaitļa “11 215 952” vietā lietojot skaitli “5 607 976”.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam salāgot anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto informāciju par kopējo nepieciešamo finansējumu mājokļa pabalstam no 2023.gada 1.jūlija ar anotācijas 1.pielikuma 4.tabulā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punktā sniegto informāciju par plānoto finansējumu MIL pasākuma “Naudas summas personiskiem izdevumiem paaugstināšana valsts sociālās aprūpes centru un līgumorganizāciju klientiem” īstenošanai 2023.gadam un turpmākajiem gadiem sadalījumā pa LM pamatbudžeta apakšprogrammām, jo atbilstoši likumam “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” finansējums 219 779 euro apmērā tiek plānots LM pamatbudžeta apakšprogrammā 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās”, savukārt finansējums 33 318 euro apmērā tiek plānots LM pamatbudžeta apakšprogrammā 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas”.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu, norādot, ka 2023.gadam ailē “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” un 2024.gadam ailē “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīts finansējums atbilstoši likumam “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” un 2025.gadam ailē “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīts finansējums 2024.gada apmērā (ņemot vērā, ka likumprojekts “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024., un 2025.gadam” nav vēl apstiprināts).
Piedāvātā redakcija
-
19.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK sēdes protokollēmuma projekta 2.punktu izteikt šādā redakcijā: “Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” pavadošo likumprojektu paketē.”.
Piedāvātā redakcija
-
20.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK sēdes protokollēmuma projekta 3.punktu izteikt šādā redakcijā: “Labklājības ministrijai likumprojektā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu 2024.gadam un turpmāk ik gadu pārskatīt un iekļaut Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši aktualizētajai/prognozētajai minimālo ienākumu mediānai mēnesī un prognozētajām izmaiņām saņēmēju skaitā.”. Vienlaikus precizējama anotācijas 3.sadaļas punkta ”Cita informācija” 2.rindkopa.
Piedāvātā redakcija
-