Atzinums

Projekta ID
21-TA-868
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs (turpmāk - Reģistrs) ir iepazinies ar sagatavoto informatīvā ziņojuma projektu un sniedz šādu viedokli.
Ziņojumā iekļauta LPS informācija par nepieciešamību izstrādāt jaunu noteikumu projektu un tajā iekļaut papildu datu apmaiņu ar Reģistru, kas nodrošinās ne tikai operatīvu datu pieejamību VID un Reģistra informācijas sistēmās, bet “arī uzlabos saņemto datu kvalitāti”. Lai arī ziņojumā nav iekļauts konkrēts priekšlikums minētā ieviešanai, attiecībā uz norādīto LPS priekšlikumu Reģistrs vērš uzmanību, ka Reģistrs datu apmaiņu nodrošina visiem saņēmējiem standarta kanālā, atbilstoši valsts politikai – API pārvaldniekā. Līdz ar to Reģistrs Iebilst par jebkādu papildu datu apmaiņu. Papildus norādām, ka Reģistra ieskatā nav skaidrs, kas domāts ar norādīto priekšlikumu un kādēļ vajadzīgi Ministru kabineta noteikumi tam, kas jau sen eksistē.
Attiecībā uz NACE klasifikatoru norādīšanas priekšlikumiem - nav saprotams, vai ar šo domāts, ka informācija glabāsies VID. Vēršam uzmanību, ka šobrīd Reģistra vestajos reģistros netiek ierakstītas ziņas par NACE klasifikatoru un arī turpmāk to ierakstīšana Reģistra vestajos reģistros netiek plānota.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 1.1.3. apakšsadaļā norādīts: "Tā kā biznesa ēkās no normatīvo aktu viedokļa ir pieļauts, ka katrai telpu grupai var nepiešķirt atsevišķu adresi, arī juridiskajām adresēm ir jānodrošina papildus kadastra apzīmējumu lietojums, tādējādi nodrošinot šo reģistru un informācijas sistēmu automātisku datu apmaiņu un integrēšanu".
Lūdzam skaidrot, kas saprotams ar "papildus kadastra apzīmējumu lietojumu". Paskaidrojam, ka katram kadastra objektam – telpu grupai – jau tiek piešķirts unikāls identifikators – kadastra apzīmējums. No informatīvā ziņojuma nav saprotama problemātika attiecībā uz telpu grupas kadastra apzīmējumu un adresi. Lūdzam precizēt informatīvo ziņojumu atbilstoši iepriekš minētajam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 1.1.3. apakšsadaļā norādīts: "Ievērojot minēto un tā kā saimnieciskās darbības veikšanai ir nepieciešama saimnieciskās darbības veikšanas vieta, jau šobrīd tiek prezumēts, ka komersants saimniecisko darbību veic kādā no tā reģistrētajām adresēm – juridiskajā adresē vai reģistrētās struktūrvienības adresē. Turklāt, ņemot vērā, ka struktūrvienība tiek reģistrēta tikai tad, ja saimnieciskā darbība tiek veikta no juridiskās adreses nošķirtā saimnieciskā vienībā, tiek uzskatīts – ja nav tikusi reģistrēta struktūrvienība, saimnieciskā darbība tiek veikta juridiskajā adresē. Vienlaikus nepieciešama arī Uzņēmumu reģistra datu savietošana ar NĪVKIS.  Šobrīd tikai atsevišķas privātpersonas veic juridisko adrešu savietošanu, t.sk. uzrādot adreses ar lielāko skaitu par reģistrētajām juridiskajām personām. Tomēr šādu informācijas savietošanu būtu nepieciešams iestrādāt arī automatizētos nodokļu nomaksas risku procesos."
Uzņēmumu reģistra darbības nodrošināšanai Dienests nodod gan aktuālos Valsts adrešu reģistra informācijas sistēmas datus, gan Kadastra informācijas sistēmas datus. Tāpat arī Kadastra informācijas sistēmas darbības nodrošināšanai Uzņēmumu reģistrs iekļaušanai Kadastra informācijas sistēmā Dienestam sniedz ziņas par juridisko personu, tajā skaitā tās juridisko adresi. No informatīvā ziņojuma nav saprotams, kāda papildus informācija būtu savietojama norādītajam mērķim.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 1.1.3. apakšsadaļā norādīts: "Šobrīd NĪVKIS datu savietošana ar citām valsts informācijas sistēmām nav iespējama, jo to neparedz NĪVKIS datu struktūra, tomēr savietošana būtu nepieciešama, lai valsts reģistros netiktu reģistrēti atšķirīgi dati par viena un tā paša kadastra objekta, kurā veic saimniecisko darbību, lietošanas veidu." un sadaļas "Kopsavilkums" 5. punktā norādīts: "Pašlaik NĪVKIS datu savietošana ar citām valsts informācijas sistēmām nav iespējama."
Dienests Kadastra informācijas sistēmas teksta datus nodod valsts tiešās pārvaldes iestādēm un visām pašvaldībām, kuras tos ir integrējušas savā pārziņā esošajās informācijas sistēmās. Tāpat arī Kadastra informācijas sistēmas teksta datus saņem un savās informācijas sistēmās iekļauj privātpersonas. Kadastra informācijas sistēmas teksta datus Dienests nodod, izmantojot dažādus tehniskos risinājumus – piemēram, VID datus Dienests nodod, izmantojot ASCII (teksta) faila WINDOWS Baltic Rim 1257 kodējuma standartu VID FTP serverī, taču citām iestādēm Dienests teksta formāta datus nodot arī citos formātos Dienesta FTP serverī, izmantojot datubāzes replicēšanu, kā arī XML formātā, izmantojot tīmekļa pakalpi.
Ņemot vērā minēto un to, ka informatīvajā ziņojumā nav sniegts detalizētāks skaidrojums šādu apgalvojumu pamatošanai, Dienests lūdz svītrot minētos teikumus vai tos pamatot.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Kadastra informācijas sistēmas datu savietošanai ar citu informācijas sistēmu datiem būtu jāizmanto kadastra objekta identifikators (kadastra numurs, kadastra apzīmējums). Savukārt, ja citās informācijas sistēmās objekta identificēšanai tiek izmantota adrese, nevis kadastra objekta identifikators, korektai šādas informācijas sistēmas datu savietošanai var izmantot arī adresācijas objekta kodu, kas ir nemainīgs visā adresācijas objekta pastāvēšanas laikā, neatkarīgi no izmaiņām administratīvajā iedalījumā un nosaukuma vai numura maiņas, un Valsts adrešu reģistra informācijas sistēmā tiek ģenerēts automātiski.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma projekta 1.1.2. apakšsadaļā norādīts: "VID nodokļu maksātāju struktūrvienību vai saimnieciskās darbības veikšanas vietu reģistrācijas procesā šobrīd netiek saņemta pietiekama informācija par telpu, kurā faktiski nodokļu maksātājs veic saimniecisko darbību (juridiskajā adresē vai struktūrvienībā), platību un lietojuma veidu. VID piekrīt, ka minētās informācijas iegūšana nodrošinātu  pilnīgāku nodokļu maksātāju faktisko saimnieciskās darbības vietu un/vai struktūrvienību reģistrēšanu konkrētā adresē atbilstoši nodokļu maksātāja norādītajam saimnieciskās darbības veidam (NACE 2. red.) un telpu lietošanas veidam." Savukārt informatīvā ziņojuma 1.1.3. apakšsadaļā norādīts: "VID rīcībā ir jābūt pilnīgai informācijai par saimnieciskajā darbībā izmantojamiem kadastra objektiem".
No tā secināms, ka Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk - VID) nav pieejami Kadastra informācijas sistēmas dati par telpu grupām un tajās ietilpstošo telpu platību un lietošanas veidu. Atbilstoši 2018. gada 13. augusta starpresoru vienošanai starp Dienestu un VID Dienests VID nodod datus VID prasībām atbilstošā datu struktūrā, apjomā, formātā un kārtībā. Atbilstoši minētajai kārtībai uz VID FTP servera Dienests nodod arī datus par būvju galveno lietošanas veidu un telpu grupu lietošanas veidu un platībām. Ja VID ir nepieciešama papildus informācija no aktuālajiem Kadastra informācijas sistēmas datiem, Dienests nesaskata tiesiskus vai faktiskus šķēršļus to nodošanai, taču līdz šim Dienests nav saņēmis atbilstošu VID pieprasījumu. Attiecīgi Dienests lūdz veikt atbilstošus precizējumus informatīvajā ziņojumā – piemēram, skaidrojot, kādi papildus Kadastra informācijas sistēmas dati VID ir nepieciešami.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 1.1.3. apakšsadaļā norādīts: "[..], lai nodrošinātu vienādu datu struktūru visās valsts iestāžu informācijas sistēmās par nodokļu maksātāju reģistrētajām saimnieciskās darbības veikšanas vietām un kadastra objektiem, kuros tiek veikta saimnieciskā darbība, NĪVKIS jāsavieto visās publiskās pārvaldes institūcijās reģistrētās, deklarētās vai paziņotās saimnieciskās darbības vietas konkrētajos kadastra objektos un Valsts zemes dienestam jānosaka pienākums visus savietotos datus nodot publiskās pārvaldes institūcijām, lai atšķirīgu datu gadījumā tās varētu veikt nepieciešamās darbības. Ja šādi dati būtu savietoti NĪVKIS, tos kopsakarā ar citiem VID rīcībā esošajiem datiem VID varētu izmantot nodokļu nomaksas risku automatizētas analīzes veikšanā" un "Lai minēto varētu īstenot, Valsts zemes dienestam būtu jāuzdod veikt nepieciešamās darbības, lai NĪVKIS būtu iespējams savietot visās publiskās pārvaldes institūcijās paziņotās, deklarētās vai reģistrētās saimnieciskās darbības vietas konkrētajos kadastra objektos, kā arī jānosaka Valsts zemes dienesta pienākums visus savietotos datus nodot publiskās pārvaldes institūcijām, lai datu pretrunu gadījumā tās varētu veikt nepieciešamās darbības." Savukārt informatīvā ziņojuma sadaļas "Kopsavilkums" 5. punktā norādīts: "darba grupas ietvaros secināts, ka automātiski mainīt telpu lietojuma veidu valsts informācijas sistēmā, ja tajā reģistrē struktūrvienību vai saimnieciskās darbības vietu bez būvniecības jomas vispārējas koncepcijas maiņas un jaunu normatīvo aktu izstrādes, nav iespējams.".
Dienests atbalsta informatīvā ziņojuma priekšlikumu, kas nodrošinātu valsts pārvaldē noteikto informācijas iesniegšanas vienas reizes principu ievērošanu, taču vērš uzmanību, ka šāda uzdevuma veikšanai būtu veicami grozījumi ne tikai normatīvajos aktos Kadastra informācijas sistēmas jomā, tajos paredzot šādu papildus datu uzkrāšanu un aktualizāciju par kadastra objektiem, bet arī jāveic atbilstošas izmaiņas Kadastra informācijas sistēmas tehniskajā risinājumā un izplatīšanas kanālos, paredzot tam atbilstošu finansējumu. Šādu izmaiņu veikšana nav iespējama arī bez atbilstošām izmaiņām arī normatīvajos aktos būvniecības jomā un citos saistītajos normatīvajos aktos – piemēram, izveidojot informatīvā ziņojuma 1.1.3. apakšsadaļā minētos klasifikatorus un paredzot to piemērošanas kārtību saistītajos normatīvajos aktos.
Attiecīgi Dienests lūdz precizēt informatīvā ziņojuma sadaļas "Kopsavilkums" 5. punktu, tajā paredzot, ka jāveic ne tikai būvniecības jomas vispārējās koncepcijas maiņa, bet arī jāmaina Kadastra informācijas sistēmas darbības principi (reģistrējamo datu apjoms, Kadastra informācijas sistēmas funkcionalitāte, datu aktualizācijas un izplatīšanas kārtība), vienlaikus izvērtējot ne tikai normatīvo aktu prasības, bet arī finansiālo ietekmi uz Dienesta budžetu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija sēdes protokola Nr. 46, 33. § 4. punktā dotajam uzdevumam informatīvais ziņojums ir sagatavots, lai risinātu Latvijas Pašvaldību savienības atzinumā norādītos problēmjautājumus. Taču no informatīvā ziņojuma neizriet turpmākas darbības, uzdevumi minēto problēmjautājumu risināšanai. Lūdzam atbilstoši precizēt informatīvo ziņojumu un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Izskatot iesniegto informatīvo ziņojumu "Par projekta "Nodokļu pakalpojumu automatizācija" ieviešanas gaitā izteikto Latvijas Pašvaldību savienības problēmjautājumu izvērtējumu" (turpmāk - informatīvais ziņojums), Valsts zemes dienests (turpmāk - Dienests) to nesaskaņo šādu iemeslu dēļ:
1. informatīvā ziņojuma saturs būtiski mainīts pēc tā saskaņošanas darba grupā;   
2. minētās būtiskās izmaiņas attiecas uz šobrīd iestrādāto prasību perspektīvā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) reģistrēt saimnieciskās darbības veida (NACE 2. red.) kodus, un tos tiešā veidā saistīt ar Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumos Nr. 326 "Būvju klasifikācijas noteikumi" (turpmāk - Būvju klasifikācija) noteiktajiem būvju lietošanas veidiem. Paredzēts Dienestam pēc reģistrētajiem NACE 2 kodiem aktualizēt ēku un telpu grupu lietošanas veidus Kadastra informācijas sistēmā.
Minētais jautājums pēc Latvijas Pašvaldību savienības ierosinājuma tika izdiskutēts darba grupas sanāksmēs, un Dienests vispusīgi izskaidroja, ka:
1. Dienests ir tiesīgs aktualizēt datus Kadastra informācijas sistēmā pēc kadastra subjekta iniciatīvas un, pamatojoties uz būvvaldes akceptētu Būvju klasifikācijai atbilstošu lietošanas veida kodu. Nepastāv sasaiste starp divām klasifikācijām - NACE 2 kodiem un būvju un telpu grupu lietošanas veidiem, un Dienestam nav tiesiska pamata no NACE 2 kodiem “izskaitļot” lietošanas veidus, ņemot vērā, ka darba grupā pieminētajos gadījumos vienā telpu grupā (dzīvoklī) ir piereģistrēti vairāk par 10 visdažādākajiem saimnieciskās darbības veidiem;
2. būvvaldes, iespējams, varētu būt tās, kas izvērtē NACE 2 kodus konkrētos objektos un to lietošanas veidus, un ar jau šobrīd darbojošos kārtību no būvniecības informācijas sistēmas padot Kadastra informācijas sistēmai spēkā esošos būves vai telpu grupas lietošanas veida kodus to aktualizācijai. Lūdzam atbilstoši precizēt informatīvo ziņojumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 7. lapā 2. rindkopā vārdus "ievadot nekustamā īpašuma adresi" aizstāt ar vārdiem "ievadot nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā objekta adresi", jo nekustamam īpašumam adresi nepiešķir.
Piedāvātā redakcija
(..) ievadot nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā objekta adresi, automātiski parādītos informācija par nekustamā īpašuma – būves vai telpu grupas – lietošanas veida neatbilstību nodokļu maksātāja norādītajam saimnieciskās darbības veidam un tiktu atteikta struktūrvienības vai saimnieciskās darbības vietas reģistrācija.
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 1.1.2. apakšsadaļā noteikto: "Šajā sakarā Ekonomikas ministrijai būtu jāsagatavo informācija par katra ēku un telpu grupu lietošanas veida atbilstību konkrētiem saimnieciskās darbības veidiem (NACE 2. red.), kādus konkrētajā ēkā vai telpu grupā atbilstoši tās lietošanas veidam no būvniecību reglamentējošo normatīvo aktu viedokļa ir pieļaujams lietot (ekspluatēt) bez pārbūves vai lietošanas veida maiņas" norādīt arī informatīvā ziņojuma sadaļā "Kopsavilkums" kā atbilstošu uzdevumu.
Piedāvātā redakcija
6) Ekonomikas ministrijai jāsagatavo informācija par katra ēku un telpu grupu lietošanas veida atbilstību konkrētiem saimnieciskās darbības veidiem (NACE 2. red.), kādus konkrētajā ēkā vai telpu grupā atbilstoši tās lietošanas veidam no būvniecību reglamentējošo normatīvo aktu viedokļa ir pieļaujams lietot (ekspluatēt) bez pārbūves vai lietošanas veida maiņas.