Atzinums

Projekta ID
23-TA-1701
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Konceptuālais ziņojums ir virzāms izskatīšanai Ministru kabineta sēdē tikai pēc tam, kad būs skaidri zināmi nekustamā īpašuma īstenošanas projekta finansēšanas avoti.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Nav atbalstāma nelimitēta valsts budžeta saistību uzņemšanās. Līdz ar to, sadarbības līgums un nodomu protokols ar Cēsu novada pašvaldību ir virzāms saskaņošanai tikai tad, kad veicamajām darbībām ir finansiāls nodrošinājums. Atzīmējam, ka jautājums par papildus nepieciešamo finansējumu ir skatāms ikgadējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas. Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punkts ir svītrojams.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot punktu un attiecīgi precizējot sadaļu arī konceptuālajā ziņojumā.  Ministru kabineta rīkojums ir iekšējs tiesību akts, saskaņā ar kuru nevar uzdot tiešus uzdevumus pašvaldībai. Turklāt tas neatbilst normatīvajos aktos noteiktajiem pašvaldību aizņemšanās nosacījumiem un kārtībai. Pašvaldībām ir tiesības pieprasīt aizņēmumu investīciju projektam tikai pēc iepirkumu procedūras noslēgšanās, ievērojot gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktos aizņemšanās mērķus, nosacījumus un limitu. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot punktu, jo tas neatbilst normatīvajos aktos noteiktajiem pašvaldību aizņemšanās nosacījumiem un kārtībai, attiecīgi precizējot sadaļu arī konceptuālajā ziņojumā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 6.punkts ir precizējams, izsakot to šādā redakcijā:
“6. Jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu Latvijas Nacionālā arhīva nomas maksas, apsaimniekošanas līguma maksas un komunālo pakalpojumu izdevumu segšanai ir skatāms ikgadējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas.”.
Attiecīgi precizējama informācija konceptuālajā ziņojumā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka konceptuālā ziņojuma 33. lpp. zem tabulas Nr. 12 “VZD izmaksu prognoze” ir norādīts, ka VZD nepieciešamais finansējums nomas maksas un komunālo izmaksu segšanai tiks nodrošināts Tieslietu ministrijas budžeta programmas 07.00.00 „Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana” piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, lūdzam precizēt Ministru kabineta rīkojuma projekta 7.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
7. Noteikt, ka Tieslietu ministrija (Valsts zemes dienests) nepieciešamo finansējumu izdevumu segšanai par telpu Valsts zemes dienesta Vidzemes reģionālās pārvaldes centrālā arhīva glabātavas vajadzībām Ata Kronvalda ielā 37, Cēsīs, Cēsu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 42010040722) nomas maksu (tajā skaitā Cēsu novada pašvaldības aizņēmuma daļas un aizņēmuma procentu maksājumu izmaksas atbilstoši Valsts zemes dienesta vajadzībām izbūvētajai glabātavas daļai) un komunālajiem pakalpojumiem 135 521 euro apmērā katru gadu sākot ar 2028. gadu nodrošinās piešķirto Valsts budžeta līdzekļu ietvaros no Tieslietu ministrijas budžeta programmas 07.00.00 "Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana".
 
7.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ja Kultūras ministrijai pēc būvniecības projekta pabeigšanas būs nepieciešams papildu finansējums uzturēšanas izdevumu segšanai, jautājums ir skatāms ikgadējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas. Tādējādi attiecīgs Ministru kabineta rīkojuma projekts varētu tikt virzīts izskatīšanai Ministru kabineta sēdē, ja papildu finansējums tiktu piešķirts. Ņemot vērā minēto, ir precizējama Ministru kabineta rīkojuma projekta 10.punkta redakcija.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ja Tieslietu ministrijai pēc būvniecības projekta pabeigšanas būs nepieciešams papildu finansējums uzturēšanas izdevumu segšanai, jautājums ir skatāms ikgadējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas. Tādējādi attiecīgs Ministru kabineta rīkojuma projekts varētu tikt virzīts izskatīšanai Ministru kabineta sēdē, ja papildu finansējums tiktu piešķirts. Ņemot vērā minēto, ir precizējama Ministru kabineta rīkojuma projekta 11.punkta redakcija.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Konceptuālais ziņojums ir papildināms, norādot no kādiem finansējuma avotiem tiks nodrošināta Ministru kabineta rīkojuma projekta 13. un 14.punktā iekļauto izmaksu segšana.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt rīkojuma projekta 15.punktu, tajā minētā uzdevuma izpildei norādot arī Kultūras ministriju kā par nozari atbildīgo institūciju, kā arī izvērtējot nepieciešamību norādīt Finanšu ministriju (turpmāk – FM). Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz Eiropas Savienības fondu finansējuma pieejamību šāda informācija būtu jāvērtē un jāsniedz primāri nozares ministrijām/Eiropas Savienības fondu atbildīgajām iestādēm, ņemot vērā to pārziņā esošās investīciju programmas/specifiskos atbalsta mērķus, nevis FM kā ES fondu vadošajai iestādei.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma IV sadaļā "Risinājuma varianti" pie 2.risinājuma varianta - vienotā kompleksa izbūve LNA Vidzemes reģiona centra, Muzeja krājuma un VZD Vidzemes reģionālās pārvaldes centrālā arhīva izveide Cēsīs (ziņojuma 29.lpp.) norādīta atsauce uz Ministru kabineta 2018.gada 20.februāra noteikumu Nr.97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.97) 31.punktu, kurā norādīts, ka, ja pieteikumu par nomas objektu, kas ir atvasinātas publiskas personas nekustamais īpašums, iznomātājam iesniedz cita atvasināta publiska persona, tās iestāde, valsts iestāde, kapitālsabiedrība vai privātpersona, kurai nomas objekts nepieciešams publiskas funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma veikšanai, izsoli var nerīkot un nomas objektu iznomāt minētajai atvasinātai publiskai personai, tās iestādei, valsts iestādei, kapitālsabiedrībai vai privātpersonai, un rakstiski informēt par to pārējos nomas tiesību pretendentus.
Vēršam uzmanību, ka konceptuālajā ziņojumā aprakstītajā situācijā nomas maksas aprēķinam būtu piemērojama MK noteiumu Nr.97 3.nodaļa, kas noteic nomas maksas noteikšanas metodiku, ja nekustamo īpašumu iznomā publiskai personai vai tās iestādei, kapitālsabiedrībai vai privātpersonai publiskas funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma veikšanai. Savukārt MK noteikumu Nr.97 31.punkts ir ietverts šo noteikumu 2.1.apakšnodaļā, kurā ietverti vispārīgie iznomāšanas noteikumi (proti, gadījumiem, kad publiskas personas nekustamais īpašums tiek piedāvāts nomai vispārējā, tas ir, izsoles kārtībā).
Ņemot vērā minēto nav skaidra konceptuālajā ziņojumā ietvertā atsauce uz MK noteikumu Nr.97 31.punktu un lūdzam minēto atsauci no ziņojuma svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma IV sadaļā "Risinājuma varianti" pie 2.risinājuma varianta - vienotā kompleksa izbūve LNA Vidzemes reģiona centra, Muzeja krājuma un VZD Vidzemes reģionālās pārvaldes centrālā arhīva izveide Cēsīs, norādīts, ka kopīpašuma domājamo daļu sadale notiek divos posmos:
1) pēc jaunuzbūvētās ēkas pieņemšanas ekspluatācijā un
2) pēc nomas līgumā noteiktā nomas perioda beigām, pēc kura LNA ir atmaksājis Cēsu novada pašvaldībai kapitālieguldījumus ēkas daļas izbūvei LNA vajadzībām.
Lūdzam informatīvo ziņojumu papildināt ar detalizētāku skaidrojumu par kopīpašuma domājamo daļu sadales posmiem, proti, kāds kopīpašums tiks izveidots pēc ēkas pieņemšanas ekspluatācijā un kāds pēc nomas līgumā noteiktā nomas perioda beigām.



 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka konceptuālā ziņojuma 8.tabulā norādīta kopējās krājuma glabātavas jaunbūves būvniecības procesa izmaksu prognoze 18 033 638 euro apmērā, savukārt VII sadaļā “Kopsavilkums par konceptuālajā ziņojumā iekļauto risinājumu (risinājumu variantu) realizācijai nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta finansējumu” piedāvāta otrā risinājuma varianta ietekme uz pašvaldību budžetu ir 18 232 517 euro. Lūgums sniegt skaidrojumu uzrādīto summu atšķirībām. Vienlaikus lūdzam pašvaldības budžeta ietekmes finansējumu sadalīt pa finansējuma avotiem (pašvaldības pašas resursi, aizņēmuma resursi un ES fondu finansējums).
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma 33.lpp zem tabulas Nr.12 “VZD izmaksu prognoze” norādīts, ka Tieslietu ministrijai (VZD) nepieciešamais finansējums nomas maksas un komunālo izmaksu segšanai 135 521 euro apmēra tiks nodrošināts TM budžeta programmas 07.00.00 „Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana” piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, savukārt ziņojuma VII. nodaļā “Kopsavilkums par konceptuālajā ziņojumā iekļauto risinājumu (risinājumu variantu) realizācijai nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta finansējumu” šis finansējums norādīts kā papildus nepieciešamais, līdz ar to lūdzam precizēt ziņojuma VII. nodaļā iekļauto tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma 10.tabulā "LNA izmaksu prognoze" plānotās nomas līguma un apsaimniekošanas izmaksas neatbilst 9.tabulā "NĪ nomas maksas, papildu maksājumu un apsaimniekošanas līguma maksas prognoze" norādītajām.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Ir papildināms pamatojums konceptuālā ziņojuma V.sadaļas “Ietekme uz problēmas risināšanu” pēdējā rindkopā 2.risinājuma varianta izvēlei, ņemot vērā, ka nomas maksas izdevumu prognoze 25 gadu periodā 2.risinājuma variantam ir par 2 155 656 euro lielāka nekā 1.risinājuma variantam, savukārt 2.risinājuma variantā plānots izbūvēt krājumu glabātavas 3 600 m2 apjomā, kas ir par 600 m2 mazāk nekā 1.risinājuma variantā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Ir precizējams plānotais finansējuma apmērs Latvijas Nacionālā arhīva nomas maksai un apsaimniekošanas līguma maksai, izslēdzot abos aprēķinos dublējošās pozīcijas, piemēram, izdevumu pozīciju "Izdevumu prognoze plānotajiem remontdarbiem, kas nepieciešami NĪ uzturēšanai, kas nav iekļauti A komponentē".
Piedāvātā redakcija
-
18.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums

Konceptuālā ziņojuma I sadaļā "Kopsavilkums" minēts, ka konceptuālais ziņojums nerisina nekustamā īpašuma aprīkojuma jautājumus – kustamās mantas iegādes un piegādes jautājumus.
Vēršam uzmanību, ka konceptuālā ziņojuma 1.risinājuma variantā norādītas kustamās mantas iegādes un pārvākšanās izmaksas (tabula Nr.5 "LNA koncepcijā norādītā LNA Vidzemes reģiona centra izveides izmaksu prognoze”).
Attiecīgi lūdzam precizēt konceptuālajā ziņojumā iekļauto informāciju un arī 2.risinājuma variantā iekļaut šādu informāciju, lai abi risinājumi būtu savstarpēji salīdzināmi.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ziņojumu ar detalizētu ekonomisko pamatojumu izvēlētajam projekta “Latvijas Nacionālā arhīva Vidzemes reģiona centra, Cēsu Vēstures un mākslas muzeja krājuma un Valsts zemes dienesta Vidzemes reģionālās pārvaldes centrālā arhīva” (turpmāk – projekts) finansēšanas modelim, tajā skaitā izvērtējot tā atbilstību Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā noteiktajam  par finanšu līdzekļu un mantas lietderīgu izmantošanu. Atbilstoši projekta īstenošanas periodam lūdzam norādīt informāciju par projekta finansēšanas avotiem un tā sadalījumu pa gadiem: nepieciešamo aizņēmuma apmēru un Cēsu novada pašvaldības budžeta līdzfinansējuma iespējām. Atzīmējam, ka visi jautājumi, kas saistīti ar valsts budžetu, tajā skaitā pašvaldību aizņēmumiem, ir skatāmi gadskārtējā likumprojekta par valsts budžetu un vidējā termiņa ietvaru iestrādes procesā.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka konceptuālā ziņojuma IV sadaļā “Risinājuma varianti” tabulā Nr.5 „LNA koncepcijā norādītā LNA Vidzemes reģiona centra izveides izmaksu prognoze” norādītajās kopējās izmaksās 13 798 707 euro apmērā ir iekļautas arī kustamās mantas iegādes un pārvākšanās izmaksas, kas plānojamas Kultūras ministrijas budžetā, lūdzam attiecīgi precizēt konceptuālā ziņojuma VII sadaļā “Kopsavilkums par konceptuālajā ziņojumā iekļauto risinājumu (risinājumu variantu) realizācijai nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta finansējumu” 1.risinājumā norādītā papildu nepieciešamā finansējuma sadalījumu starp ministrijām.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam konceptuālo ziņojumu papildināt ar izvērtējumu, vai projekta ietvaros ir/nav paredzēts atbalsts saimnieciskai darbībai, ievērojot to, ka projekta ietvaros ir paredzēts publisko līdzekļu piešķīrums muzeja un arhīvu funkciju nodrošināšanai. Izskatot iesniegtos dokumentus, pirmšķietami ir secināms, ka atbalsts Latvijas Nacionālajam arhīvam  un Valsts zemes dienestam projekta ietvaros tiks sniegts to valsts deleģēto funkciju veikšanai, un attiecīgi atbalsts nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai un tālāk nav arī jāvērtē Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētās pazīmes.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka piešķirot atbalstu pasākumiem kultūras nozarē (šajā gadījumā Cēsu Vēstures un mākslas muzejam) ir jāvērtē, vai ieņēmumi no maksas par muzeja pakalpojumiem nepārsniegs 50% no tā kopējiem izdevumiem. Gadījumā, ja ieņēmumi no maksas par pakalpojumiem pārsniedz 50% no kopējiem izdevumiem, atbalsta pasākums jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētajām komercdarbības atbalsta pazīmēm. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam atbilstoši papildināt konceptuālo ziņojumu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam konceptuālā ziņojuma VII sadaļā “Kopsavilkums par konceptuālajā ziņojumā iekļauto risinājumu (risinājumu variantu) realizācijai nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta finansējumu” 1.risinājumā ailē “Budžeta programmas (apakš­programmas) kods un nosaukums” norādīt Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammu 41.13.00 “Finansējums VAS "Valsts nekustamie īpašumi" īstenojamiem projektiem un pasākumiem”.
Piedāvātā redakcija
-