Atzinums

Projekta ID
21-TA-933
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atkāroti uzturam spēkā iepriekš izteikto iebildumu, ka no tiesību normas izslēdzama piebilde par izmantošanu līdzīgiem mērķiem. Nav samērīgi ierobežot valsts tiesības rīkoties ar tai piekritīgu mantu atbilstoši likvidēta nodibinājuma mērķiem. Normatīvie akti jau nosaka valstij piekritīgās mantas sadales mehānismu, savukārt, tiesību normā paredzot, ka valsts tai piekritīgu mantu iespēju robežās izmanto līdzīgiem mērķiem, tiek paredzēts, ka jāveido jauns/ atsevišķs valstij piekritīgās mantas sadales mehānisms tieši attiecībā uz mantu, kas palikusi pēc nodibinājuma likvidācijas un piekrīt valstij.

Vienlaikus lūdzam šo jautājumu izskatīt starpinstitūciju sanāksmē. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt anotācijas sadaļas "Biedrību un nodibinājumu likvidācija ar UR vai VID lēmumu" risinājuma aprakstu atbilstoši izteiktajiem iebildumiem, ka no likumprojekta 29. un 30.pantā ietvertās Biedrību un nodibinājumu likuma 108.panta otrās daļas un 2.2 daļas redakcijas izslēdzama piebilde par izmantošanu līdzīgiem mērķiem.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Valsts ieņēmumu dienests valstij piekritīgo mantu nenodod bezatlīdzības lietošanā.
Skaidrojam, ka Valsts ieņēmumu dienests uzskaita valstij piekritīgo mantu, nodrošina kontroli par tās novērtēšanu, realizāciju, nodošanu bez maksas, iznīcināšanu un ieņēmumu iemaksu valsts budžetā atbilstoši likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 8.panta 3.punktam un Ministru kabineta 2013.gada 26.novembra noteikumu Nr.1354 “Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 1354) noteiktajā kārtībā. Ja valstij piekritīga manta, atbilstoši MK noteikumos Nr. 1354 noteiktajam sadales mehānismam, ir piekritīga publiskai personai (ne visa valstij piekritīgā manta ir piekritīga publiskām personām), Valsts ieņēmumu dienests to nodod attiecīgajai publiskai personai, un tikai pēc tam šī publiskā persona tālāk rīkojas ar šo mantu jau atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likumam un Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumam.  

Vienlaikus lūdzam šo jautājumu izskatīt starpinstitūciju sanāksmē. 
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļas 6.punktā ir sniegta informācija, ka amata vietas Tieslietu ministrijai (Uzņēmumu reģistram) nodrošinās  no vakantajām amata vietām, kurām nav finansējuma. Ņemot vērā, ka  likumprojekta izpildi Tieslietu ministrija nodrošinās piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, nevar norādīt, ka  amata vietām nav finansējuma. Lūdzam precizēt sniegto informāciju par amata vietām, norādot, ka to ieviešana un uzturēšana tiks nodrošināta Tieslietu ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” ir norādīts, ka likumprojekta normu izpilde tiks nodrošināta Tieslietu ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, savukārt 6.puntā ir sniegta informācija, ka Tieslietu ministrijai ir nepieciešams papildus finansējums  2024.gadā 28 985 euro apmērā, 2025.gadā un turpmāk 52 578 euro apmērā. Lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.punktā svītrot norādīto informāciju par papildu nepieciešamo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas lauku “Cita informācija” attiecībā par VID finansējumu šādā redakcijā “2024.gadā un turpmākajos gados Valsts ieņēmumu dienestam nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts sniedzot priekšlikumu informatīvajam ziņojumam "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2024., 2025. un 2026.gadam"  par nodokļu ieņēmumu no valstij piekritīgās mantas  palielināšanu 2024.gadā 35 220 euro apmērā, 2025.gadā 59 900 euro apmērā, 2026.gadā un turpmāk ik gadu 47 650 euro apmērā, un attiecīgi dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumu palielināšanu Finanšu ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” 2024.gadā 34 071 euro, 2025.gadā 58 890 euro, 2026.gadā un turpmāk ik gadu 46 538 euro apmērā."
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 7.punktu, norādot, ka VID  likumprojektā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamā amata vieta tiks nodrošināta esošo amata vietu ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļu, ņemot vērā, ka informācija par papildu ieņēmumiem un plānotajiem papildu izdevumiem ir norādāma kolonnās izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru. VID ir prognozējis papildu valsts budžeta ieņēmumus 2024.gadā 35 220 euro, 2025.gadā 59 900 euro, 2026.gadā un turpmāk ik gadu 47 650 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Finanšu ministrijas priekšlikums par likumprojekta normu izpildei papildu nepieciešamā finansējuma nodrošināšanu tiks iekļauts informatīvajā ziņojumā “Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2024., 2025. un 2026. gadam”, kuru atbilstoši budžeta sagatavošanas grafikam (MK 17.03.2023. rīk. Nr.130) ir paredzēts izskatīt Ministru kabineta 2023.gada 15.augusta sēdē, vēršama uzmanību, ka likumprojekts būtu virzāms izskatīšanai Ministru kabinetā pēc šī gada 15.augusta.

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.1.sadaļā atsauci uz konkrēto Ministru kabineta 2022. gada 22. februāra rīkojumā Nr. 122 "Par pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2022. gadam" ietvertā uzdevuma numuru, pamatojoties uz kuru izstrādāts likumprojekts.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā norādīto informāciju, ka "Viens no veidiem kā biedrība vai nodibinājums tiks informēts būs oficiālā elektroniskā adrese, ņemot vērā, ka atbilstoši Oficiālās elektroniskās adreses likumam oficiālās elektroniskās adreses izmantošana biedrībām un nodibinājumiem no 2023. gada 1. janvāra būs obligāta.", jo šis termiņš jau ir iestājies.
Piedāvātā redakcija
-