Projekta ID
21-TA-606Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā Latvijā vairākkārtīgi izsludinātās ārkārtējās situācijas un starp tām ieviestos ierobežojumus, t.sk. valsts pārvaldes iestāžu pakalpojumu pieteikšanai un saņemšanai, lai nodrošinātu pieejamību tiem, Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 8.pantā noteikti atviegloti nosacījumu iesnieguma administratīvā procesa uzsākšanai iesniegšanai iestādē un konkrēti attiecībā uz elektronisko formu minētā panta trešā daļa nosaka, ka iesniegumu administratīvajā procesā var iesniegt elektroniski bez droša elektroniskā paraksta valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv, ja iesniegumu iesniedz un personas identitāti pārbauda, izmantojot tiešsaistes formas, kuras pieejamas šajā portālā (spēkā no 2020.gada 10.jūnija). Tātad likumdevējs ir mazinājis formālās prasības elektroniskā paraksta esamībai, nodrošinot, ka personas identitāte ir pārbaudīta, izmantojot tiešsaistes formas.
Iespējams, minētais regulējums ir iemesls, kāpēc intensīvāk tiek izmantots pakalpojuma “Iesniegums iestādei” elektroniskā kanāls un EKONS/IDDV informācijas sistēma. Vienlaikus minētais arī norāda uz faktisko situāciju citu elektronisko rīku (elektroniskais paraksts, eID un eParakstsmobile) kūtrai izmantošanai. Ziņojumā detalizēti šie aspekti nav atspoguļoti un vērtēti, kas ir būtiski turpmāko lēmumu pieņemšanai.
Personas apliecība (eID karte) būs obligāts personu apliecinošs dokuments Latvijas pilsonim vai nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu, no 2023.gada 1.janvāra, savukārt līdz 2030. gada 31. decembrim minēto normu nepiemēros attiecībā uz virkni personu (vairākumā sociāli mazāk aizsargātas personas) (Personu apliecinošu dokumentu likums).
Oficiālās elektroniskās adreses likums nenosaka fiziskām personām obligātu oficiālās elektroniskās adreses lietošanu un turklāt arī tās lietošana iespējama, izmantojot pieejamos kvalificētus personas elektroniskās identifikācijas līdzekļus.
Papildus ir vēršama uzmanība, ka šobrīd Saeimā tiek virzīts likumprojekts “Grozījumi Administratīvā procesa likumā”” ( Nr: 887/Lp13), kas cita starpā paredz grozīt Administratīvā procesa likuma 56.pantu, t.i. papildināt pirmās daļas pirmo teikumu ar vārdiem "arī elektroniski bez droša elektroniskā paraksta, ja iestāde nodrošina, ka fiziskās personas identitāte ir pārbaudīta saskaņā ar Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumu”.
Ņemot vērā minēto, būtu jāņem vērā sekojošais -
- ziņojumā iekļaujot datus un analīzi par tiem, kas saistīti ar tik plašu “Iesniegums iestādei” elektroniskā kanāla un EKONS/IDDV informācijas sistēmas lietošanu un tik kūtru citu elektronisko rīku (elektroniskais paraksts, eID un eParakstsmobile, oficiālā elektroniskā adrese) lietošanu;
Par izmaiņām “Iesniegums iestādei” elektroniskā kanāla un EKONS/IDDV informācijas sistēmas darbībā gan nosaukuma maiņai, gan darbības pārtraukšanai ar 2022. gada 1. janvāri, vismaz uz laiku, kamēr pastāv noteiktie epidemioloģiskās drošības ierobežojumi, kas ietekmē valsts pārvaldes pieejamību, bet no sistēmas viedokļa visatbilstošākais vismaz līdz 2023.gada 1.janvāra, t.i. līdz personas apliecība (eID karte) kā obligāta personu apliecinoša dokumenta ieviešanai.
Iespējams, minētais regulējums ir iemesls, kāpēc intensīvāk tiek izmantots pakalpojuma “Iesniegums iestādei” elektroniskā kanāls un EKONS/IDDV informācijas sistēma. Vienlaikus minētais arī norāda uz faktisko situāciju citu elektronisko rīku (elektroniskais paraksts, eID un eParakstsmobile) kūtrai izmantošanai. Ziņojumā detalizēti šie aspekti nav atspoguļoti un vērtēti, kas ir būtiski turpmāko lēmumu pieņemšanai.
Personas apliecība (eID karte) būs obligāts personu apliecinošs dokuments Latvijas pilsonim vai nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu, no 2023.gada 1.janvāra, savukārt līdz 2030. gada 31. decembrim minēto normu nepiemēros attiecībā uz virkni personu (vairākumā sociāli mazāk aizsargātas personas) (Personu apliecinošu dokumentu likums).
Oficiālās elektroniskās adreses likums nenosaka fiziskām personām obligātu oficiālās elektroniskās adreses lietošanu un turklāt arī tās lietošana iespējama, izmantojot pieejamos kvalificētus personas elektroniskās identifikācijas līdzekļus.
Papildus ir vēršama uzmanība, ka šobrīd Saeimā tiek virzīts likumprojekts “Grozījumi Administratīvā procesa likumā”” ( Nr: 887/Lp13), kas cita starpā paredz grozīt Administratīvā procesa likuma 56.pantu, t.i. papildināt pirmās daļas pirmo teikumu ar vārdiem "arī elektroniski bez droša elektroniskā paraksta, ja iestāde nodrošina, ka fiziskās personas identitāte ir pārbaudīta saskaņā ar Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumu”.
Ņemot vērā minēto, būtu jāņem vērā sekojošais -
- ziņojumā iekļaujot datus un analīzi par tiem, kas saistīti ar tik plašu “Iesniegums iestādei” elektroniskā kanāla un EKONS/IDDV informācijas sistēmas lietošanu un tik kūtru citu elektronisko rīku (elektroniskais paraksts, eID un eParakstsmobile, oficiālā elektroniskā adrese) lietošanu;
Par izmaiņām “Iesniegums iestādei” elektroniskā kanāla un EKONS/IDDV informācijas sistēmas darbībā gan nosaukuma maiņai, gan darbības pārtraukšanai ar 2022. gada 1. janvāri, vismaz uz laiku, kamēr pastāv noteiktie epidemioloģiskās drošības ierobežojumi, kas ietekmē valsts pārvaldes pieejamību, bet no sistēmas viedokļa visatbilstošākais vismaz līdz 2023.gada 1.janvāra, t.i. līdz personas apliecība (eID karte) kā obligāta personu apliecinoša dokumenta ieviešanai.
Piedāvātā redakcija
Priekšlikumus turpmākajai rīcībai -
1. Laika periodā līdz 2022. gada 31. decembrim uzturēt Kanāla darbību, neemainot nosaukumu “Iesniegums iestādei”.
2. Ar 2022. gada 1. janvāri veikt Kanāla un EKONS/IDDV, kas ir E-adresei dublējoši IKT risinājumi, darbības pārtraukšanu.
3. Valsts pārvaldes iestādēm:
3.1. savās tīmekļvietnēs, Portāla pakalpojumu kartiņās un citos elektroniskajos kanālos un informatīvajos materiālos nodrošināt, ka ar 2023. gada 1. janvāri tiek pārtraukta Kanāla komunicēšana un izmantošana;
3.2. komunikācijā ar privātpersonām veicināt E-adreses izmantošanu Iesniegumu iesniegšanā, kā arī pakalpojumu pieteikšanā gadījumos, kad pakalpojumiem nav izstrādāti specializēti e-pakalpojumi.
1. Laika periodā līdz 2022. gada 31. decembrim uzturēt Kanāla darbību, neemainot nosaukumu “Iesniegums iestādei”.
2. Ar 2022. gada 1. janvāri veikt Kanāla un EKONS/IDDV, kas ir E-adresei dublējoši IKT risinājumi, darbības pārtraukšanu.
3. Valsts pārvaldes iestādēm:
3.1. savās tīmekļvietnēs, Portāla pakalpojumu kartiņās un citos elektroniskajos kanālos un informatīvajos materiālos nodrošināt, ka ar 2023. gada 1. janvāri tiek pārtraukta Kanāla komunicēšana un izmantošana;
3.2. komunikācijā ar privātpersonām veicināt E-adreses izmantošanu Iesniegumu iesniegšanā, kā arī pakalpojumu pieteikšanā gadījumos, kad pakalpojumiem nav izstrādāti specializēti e-pakalpojumi.
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Informatīvais ziņojums "Par pakalpojuma “Iesniegums iestādei” elektroniskā kanāla un EKONS/IDDV informācijas sistēmas darbības turpināšanas lietderību"
Iebildums
Par Informatīvo ziņojumu kopumā un par protokollēmuma projekta 2.punktu un 3.1.apakšpunktu:
E-pakalpojums (“Iesniegums iestādei” un no 2021.gada 1.septembra “Priekšlikuma, sūdzības, jautājuma vai lūguma iesniegšana”) kā pakalpojuma pieteikšanas kanāls ir reglamentēts ārējos normatīvajos aktos – piemēram, Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 8.panta trešajā daļā (paredz, ka iesniegumu administratīvajā procesā var iesniegt elektroniski bez droša elektroniskā paraksta Portālā Latvija.lv, ja iesniegumu iesniedz un personas identitāti pārbauda, izmantojot tiešsaistes formas, kuras pieejamas šajā portālā – anotācijā sniegts skaidrojums, ka norma attiecas uz E-pakalpojumu), Ministru kabineta 2018.gada 24.jūlija noteikumu Nr.439 “Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas pieprasīšanas un izsniegšanas kārtība” 17.2.apakšpunktā (paredz iespēju pieprasījumu Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas saņemšanai Valsts zemes dienestā iesniegt, izmantojot E-pakalpojumu, ja ir veikta personas elektroniskā identifikācija), Ministru kabineta 2021.gada 29.jūnija noteikumi Nr.455 “Adresācijas noteikumi” 69.1.apakšpunkā (paredz iespēju pieprasījumu Valsts adrešu reģistra informācijas saņemšanai Valsts zemes dienestā iesniegt, izmantojot E-pakalpojumu, ja ir veikta personas elektroniskā identifikācija). Turklāt protokollēmuma projekts arī neparedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pienākumu sagatavot atbilstošus grozījumus pašā E-pakalpojuma izveidi pamatojošā Iesniegumu likuma 2.panta trešajā daļā.
Valsts zemes dienesta ieskatā E-pakalpojuma darbība nav pārtraucama, kamēr nav veiktas izmaiņas normatīvajos aktos, kas paredz E-pakalpojuma izmantošanu.
Vēršam uzmanību, ka šobrīd fiziskām personām e-adreses izveide ir brīvprātīga. Turklāt gan oficiālā e-adrese, gan Informatīvajā ziņojumā minētās e-formas ir pieejamas tikai tām personām, kurām ir drošs elektroniskais paraksts un kurām ir aktivizēts oficiālās e-adreses konts. Atbilstoši Digitālās drošības uzraudzības komitejas uzturētajam Kvalificētu un kvalificētu paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas pakalpojumu sniedzēju reģistram tikai VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centra” izsniedz šādus paaugstinātas drošības kvalificētus vai kvalificētus elektroniskās identifikācijas līdzekļus (eID karte, eParaksts karte, eParaksts karte+ un eParaksts). Līdz ar to oficiālā e-adrese un e-formas ir pieejamas tikai tām personām, kuras elektronisko identifikāciju veic, izmantojot eID karti, eParaksts karti, eParaksts karti+ un eParaksts, bet nav pieejama personām, kuras elektronisko identifikāciju var veikt savādāk (piemēram, izmantojot bankas izsniegtus elektroniskās identifikācijas līdzekļus).
Tāpat Valsts zemes dienesta ieskatā E-pakalpojuma darbības izbeigšana nav veicama Covid-19 infekcijas izplatības laikā, lai neierobežotu iespēju pieteikt tādus pakalpojumus, kas nav piesakāmi klātienē, bet kurus var pieteikt arī tādas personas, kuras elektronisko identifikāciju var veikt, neizmantojot VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centra” izsniegtos elektroniskās identifikācijas līdzekļus (t.i. arī tām personām, kurām nav drošs e-paraksts, bet kuras elektronisko identifikāciju veic ar bankas izsniegtiem elektorniskās identifikācijas līdzekļiem, kuri citstarp iekļauti arī Valsts reģionālās attīstības aģentūras koplietošanas komponentē “Vienotā pieteikšanās”).
Vienlaikus informējam, ka Valsts zemes dienests šobrīd izstrādā specializētu e-pakalpojumu iesnieguma iesniegšanai, kas aizstātu E-pakalpojumu, un tā izstrādi plānots pabeigt 2022.gada janvārī.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija 2021.gada 20.oktobra iestādēm vēstulē Nr.1-132/9285 “Par e-adreses kanāla izmantošanas veicināšanu komunikācija ar privātpersonām” iestādēm norādīja: “E-adrese nodrošina drošu komunikāciju atbilstoši ierobežotas pieejamības informācijas statusam, atšķirībā no e-pasta nešifrētas sarakstes. VARAM nerekomendē izmantot nešifrētu e-pasta komunikāciju saziņai, ņemot vērā pastāvošos kiberdrošības riskus, kas saistīti ar e-pastu iespējamu adresātu un satura viltošanu, kā arī iespējamu e-pasta saturu publiskošanas risku datu pārraides laikā starp e-pasta pakalpojumu sniedzējiem.” Līdz ar to Informatīvajā ziņojumā norādītais, ka iedzīvotājiem ir iespēja iesniegumus iesniegt arī e-pastā, nebūtu attiecināms uz tādiem privātpersonu iesniegumiem, kas satur fizisko personu datus vai citu ierobežotas pieejamības informāciju, ņemot vērā kiberdrošības un e-pata satura publiskošanas riskus. Līdz ar to e-pasts kā alternatīva E-pakalpojumam nebūtu norādāms Informatīvajā ziņojumā.
Protokollēmuma projektā paredzams, ka E-pakalpojuma darbības pārtraukšana veicama tikai pēc tam, kad stājušās spēkā atbilstošas izmaiņas normatīvajos aktos, kas šobrīd paredz E-pakalpojuma izmantošanu pakalpojumu pieteikšanā.
E-pakalpojums (“Iesniegums iestādei” un no 2021.gada 1.septembra “Priekšlikuma, sūdzības, jautājuma vai lūguma iesniegšana”) kā pakalpojuma pieteikšanas kanāls ir reglamentēts ārējos normatīvajos aktos – piemēram, Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 8.panta trešajā daļā (paredz, ka iesniegumu administratīvajā procesā var iesniegt elektroniski bez droša elektroniskā paraksta Portālā Latvija.lv, ja iesniegumu iesniedz un personas identitāti pārbauda, izmantojot tiešsaistes formas, kuras pieejamas šajā portālā – anotācijā sniegts skaidrojums, ka norma attiecas uz E-pakalpojumu), Ministru kabineta 2018.gada 24.jūlija noteikumu Nr.439 “Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas pieprasīšanas un izsniegšanas kārtība” 17.2.apakšpunktā (paredz iespēju pieprasījumu Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas saņemšanai Valsts zemes dienestā iesniegt, izmantojot E-pakalpojumu, ja ir veikta personas elektroniskā identifikācija), Ministru kabineta 2021.gada 29.jūnija noteikumi Nr.455 “Adresācijas noteikumi” 69.1.apakšpunkā (paredz iespēju pieprasījumu Valsts adrešu reģistra informācijas saņemšanai Valsts zemes dienestā iesniegt, izmantojot E-pakalpojumu, ja ir veikta personas elektroniskā identifikācija). Turklāt protokollēmuma projekts arī neparedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pienākumu sagatavot atbilstošus grozījumus pašā E-pakalpojuma izveidi pamatojošā Iesniegumu likuma 2.panta trešajā daļā.
Valsts zemes dienesta ieskatā E-pakalpojuma darbība nav pārtraucama, kamēr nav veiktas izmaiņas normatīvajos aktos, kas paredz E-pakalpojuma izmantošanu.
Vēršam uzmanību, ka šobrīd fiziskām personām e-adreses izveide ir brīvprātīga. Turklāt gan oficiālā e-adrese, gan Informatīvajā ziņojumā minētās e-formas ir pieejamas tikai tām personām, kurām ir drošs elektroniskais paraksts un kurām ir aktivizēts oficiālās e-adreses konts. Atbilstoši Digitālās drošības uzraudzības komitejas uzturētajam Kvalificētu un kvalificētu paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas pakalpojumu sniedzēju reģistram tikai VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centra” izsniedz šādus paaugstinātas drošības kvalificētus vai kvalificētus elektroniskās identifikācijas līdzekļus (eID karte, eParaksts karte, eParaksts karte+ un eParaksts). Līdz ar to oficiālā e-adrese un e-formas ir pieejamas tikai tām personām, kuras elektronisko identifikāciju veic, izmantojot eID karti, eParaksts karti, eParaksts karti+ un eParaksts, bet nav pieejama personām, kuras elektronisko identifikāciju var veikt savādāk (piemēram, izmantojot bankas izsniegtus elektroniskās identifikācijas līdzekļus).
Tāpat Valsts zemes dienesta ieskatā E-pakalpojuma darbības izbeigšana nav veicama Covid-19 infekcijas izplatības laikā, lai neierobežotu iespēju pieteikt tādus pakalpojumus, kas nav piesakāmi klātienē, bet kurus var pieteikt arī tādas personas, kuras elektronisko identifikāciju var veikt, neizmantojot VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centra” izsniegtos elektroniskās identifikācijas līdzekļus (t.i. arī tām personām, kurām nav drošs e-paraksts, bet kuras elektronisko identifikāciju veic ar bankas izsniegtiem elektorniskās identifikācijas līdzekļiem, kuri citstarp iekļauti arī Valsts reģionālās attīstības aģentūras koplietošanas komponentē “Vienotā pieteikšanās”).
Vienlaikus informējam, ka Valsts zemes dienests šobrīd izstrādā specializētu e-pakalpojumu iesnieguma iesniegšanai, kas aizstātu E-pakalpojumu, un tā izstrādi plānots pabeigt 2022.gada janvārī.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija 2021.gada 20.oktobra iestādēm vēstulē Nr.1-132/9285 “Par e-adreses kanāla izmantošanas veicināšanu komunikācija ar privātpersonām” iestādēm norādīja: “E-adrese nodrošina drošu komunikāciju atbilstoši ierobežotas pieejamības informācijas statusam, atšķirībā no e-pasta nešifrētas sarakstes. VARAM nerekomendē izmantot nešifrētu e-pasta komunikāciju saziņai, ņemot vērā pastāvošos kiberdrošības riskus, kas saistīti ar e-pastu iespējamu adresātu un satura viltošanu, kā arī iespējamu e-pasta saturu publiskošanas risku datu pārraides laikā starp e-pasta pakalpojumu sniedzējiem.” Līdz ar to Informatīvajā ziņojumā norādītais, ka iedzīvotājiem ir iespēja iesniegumus iesniegt arī e-pastā, nebūtu attiecināms uz tādiem privātpersonu iesniegumiem, kas satur fizisko personu datus vai citu ierobežotas pieejamības informāciju, ņemot vērā kiberdrošības un e-pata satura publiskošanas riskus. Līdz ar to e-pasts kā alternatīva E-pakalpojumam nebūtu norādāms Informatīvajā ziņojumā.
Protokollēmuma projektā paredzams, ka E-pakalpojuma darbības pārtraukšana veicama tikai pēc tam, kad stājušās spēkā atbilstošas izmaiņas normatīvajos aktos, kas šobrīd paredz E-pakalpojuma izmantošanu pakalpojumu pieteikšanā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija (turpmāk – administrācija) ir iepazinusies ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) sagatavoto informatīvo ziņojumu un kopumā atbalsta tajā izklāstīto u piedāvāto tālāko virzību elektronikas saziņas nodrošināšanai starp privātpersonām un publiskās pārvaldes iestādēm, proti eAdreses izmantošanu kā primāro saziņas līdzekli.
Vienlaikus administrācija vērš uzmanību uz faktu, ka elektronisko pakalpojumu portālā www.latvija.lv pieejamo pakalpojumu “Priekšlikuma, sūdzības, jautājuma vai lūguma iesniegšana” (turpmāk – ePakalpojums) ir piedāvāts slēgt ļoti īsā laikā periodā pēc ziņojuma izskatīšanas, t.i., jau 2022 gada 1. janvārī. Administrācija vērš uzmanību uz faktu, ka ievērojot jau iepriekš VARAM sniegto informāciju par ePakalpojuma pielietojuma sfēras samazinājumu un eAdreses attīstības nepieciešamību ir uzsākusi pasākumus savu klientu informēšanai par eAdreses izmantošanas iespējām un priekšrocībām. Tomēr kā liecina administrācijas apkopotie dati, tad pēdējo divu gadu laikā ePakalpojuma lietojumu skaits saziņā starp privātpersonām un administrāciju ir bijis nemainīgi augsts, sasniedzot attiecīgi 11 070 pieteikumus 2020. gadā, un 8 966 līdz šim brīdim 2021. gadā.
Administrācija norāda, ka ePakalpojums no tās klientu puses ir ticis izmantots atbilstoši tā mērķiem, proti, izmantojot to privātpersonas ir vērsušās administrācijā ar dažāda veida lūgumiem, kā arī iesniegušas papildus informāciju jau apstiprinātas vai izskatīšanā esošas uzturlīdzekļu lietas ietvaros, kuru pieteikumi ir tikuši iesniegti izmantojot šim mērķim speciāli izveidotu elektronisko pakalpojumu “Pieteikšanās uzturlīdzekļu saņemšanai” (https://latvija.lv/Meklesana?sp=EP54).
Tāpat administrācijas rīcībā esošā informācija no tās klientiem liecina, ka eAdreses izmantošana no privātpersonu puses esošajā situācijā notiektos gadījumos ir apgrūtināta dēļ, tā, ka personām trūkst informācijas par šo risinājumu un to ieskatā autentifikācijas risinājums eAdresē, izmantojot tikai paaugstinātas drošības autentifikācijas līdzekļus, ir būtisks kavējošs faktors. Administrācija esošo situāciju var skaidrot ar apstākli, ka tās klientu lokā bieži nonāk personas no sociāli apdraudētām un neaizsargātām sabiedrības grupām, kuru kopējās iemaņas elektroniskajā vidē ir vājas, par ko liecina fakts, ka administrācija ik mēnesi sniedz vismaz 200 konsultācijas saviem klientiem par elektroniski parakstītu dokumentu atvēršanas un izmantošanas iespējām, vienlaikus nereti identificējot, ka persona arī turpmāk saziņai izvēlas izmantot papīra rakstveida formu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lai nevērstu situāciju, ka administrācijai un iespējams arī citām publiskās pārvaldes iestādēm, jo īpaši tādām, kuras ikdienā sniedz ar sociālo aizsardzību saistītus pakalpojumus, būtiski palielinās papīra formātā apstrādājamo dokumentu apjomus, kas ir pretrunā ar kopējām valsts pārvaldes nostādnēm attiecīgā uz elektronizācijas ieviešanu, šo iestāšu klientiem nespējot īsā laikā pielāgoties izmaiņām elektroniskās saziņas kanālos ar publiskās pārvaldes iestādēm, administrācija izsaka priekšlikumu pagarināt ePakalpojuma darbības izbeigšanas laika periodu līdz 30.06.2022. Attiecīgais termiņa pagarinājums dodu papildus laiku iestādēm izvērst vēl aktīvāku sabiedrības informēšanas un atbalsta kampaņu attiecībā uz eAdreses izmantošanu, šim mērķim arī izmantojot papildus pamatojumu par ePakalpojuma darbības izbeigšanu, kas iepriekš no iestāžu puses nebija zināms.
Vienlaikus administrācija vērš uzmanību uz faktu, ka elektronisko pakalpojumu portālā www.latvija.lv pieejamo pakalpojumu “Priekšlikuma, sūdzības, jautājuma vai lūguma iesniegšana” (turpmāk – ePakalpojums) ir piedāvāts slēgt ļoti īsā laikā periodā pēc ziņojuma izskatīšanas, t.i., jau 2022 gada 1. janvārī. Administrācija vērš uzmanību uz faktu, ka ievērojot jau iepriekš VARAM sniegto informāciju par ePakalpojuma pielietojuma sfēras samazinājumu un eAdreses attīstības nepieciešamību ir uzsākusi pasākumus savu klientu informēšanai par eAdreses izmantošanas iespējām un priekšrocībām. Tomēr kā liecina administrācijas apkopotie dati, tad pēdējo divu gadu laikā ePakalpojuma lietojumu skaits saziņā starp privātpersonām un administrāciju ir bijis nemainīgi augsts, sasniedzot attiecīgi 11 070 pieteikumus 2020. gadā, un 8 966 līdz šim brīdim 2021. gadā.
Administrācija norāda, ka ePakalpojums no tās klientu puses ir ticis izmantots atbilstoši tā mērķiem, proti, izmantojot to privātpersonas ir vērsušās administrācijā ar dažāda veida lūgumiem, kā arī iesniegušas papildus informāciju jau apstiprinātas vai izskatīšanā esošas uzturlīdzekļu lietas ietvaros, kuru pieteikumi ir tikuši iesniegti izmantojot šim mērķim speciāli izveidotu elektronisko pakalpojumu “Pieteikšanās uzturlīdzekļu saņemšanai” (https://latvija.lv/Meklesana?sp=EP54).
Tāpat administrācijas rīcībā esošā informācija no tās klientiem liecina, ka eAdreses izmantošana no privātpersonu puses esošajā situācijā notiektos gadījumos ir apgrūtināta dēļ, tā, ka personām trūkst informācijas par šo risinājumu un to ieskatā autentifikācijas risinājums eAdresē, izmantojot tikai paaugstinātas drošības autentifikācijas līdzekļus, ir būtisks kavējošs faktors. Administrācija esošo situāciju var skaidrot ar apstākli, ka tās klientu lokā bieži nonāk personas no sociāli apdraudētām un neaizsargātām sabiedrības grupām, kuru kopējās iemaņas elektroniskajā vidē ir vājas, par ko liecina fakts, ka administrācija ik mēnesi sniedz vismaz 200 konsultācijas saviem klientiem par elektroniski parakstītu dokumentu atvēršanas un izmantošanas iespējām, vienlaikus nereti identificējot, ka persona arī turpmāk saziņai izvēlas izmantot papīra rakstveida formu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lai nevērstu situāciju, ka administrācijai un iespējams arī citām publiskās pārvaldes iestādēm, jo īpaši tādām, kuras ikdienā sniedz ar sociālo aizsardzību saistītus pakalpojumus, būtiski palielinās papīra formātā apstrādājamo dokumentu apjomus, kas ir pretrunā ar kopējām valsts pārvaldes nostādnēm attiecīgā uz elektronizācijas ieviešanu, šo iestāšu klientiem nespējot īsā laikā pielāgoties izmaiņām elektroniskās saziņas kanālos ar publiskās pārvaldes iestādēm, administrācija izsaka priekšlikumu pagarināt ePakalpojuma darbības izbeigšanas laika periodu līdz 30.06.2022. Attiecīgais termiņa pagarinājums dodu papildus laiku iestādēm izvērst vēl aktīvāku sabiedrības informēšanas un atbalsta kampaņu attiecībā uz eAdreses izmantošanu, šim mērķim arī izmantojot papildus pamatojumu par ePakalpojuma darbības izbeigšanu, kas iepriekš no iestāžu puses nebija zināms.
Piedāvātā redakcija
-