Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 19.11.2025 tiks veikti atsevišķu autentifikācijas adapteru uzlabojumi Vienotās pieteikšanās modulī. • Tiks apvienoti eID kartes un e-paraksts kartes autentifikācijas rīki (uz abām kartēm būs viens autentifikācijas rīks) • Tiks pievienots papildus autentifikācijas rīks - eID Scan.
Projekta ID
24-TA-59
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam papildināt Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 22. marta noteikumos Nr. 195 "Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtība"" (turpmāk – projekts) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (turpmāk - anotācija) 5.4. sadaļas 1. tabulu ar skaidrojumu par Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra direktīvas (ES) 2021/2118, ar ko groza Direktīvu 2009/103/EK par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību (turpmāk - Direktīva Nr. 2021/2118) prasību pārņemšanu, sniedzot to detalizētākā veidā, kā arī par citām direktīvas normām, nodrošinot, ka katram minētās direktīvas pantam vai panta daļai un punktam korespondē nacionāla normatīvā akta pants, panta daļa vai punkts, tādējādi nodrošinot, ka kāda no direktīvas prasībām nejaušības pēc nav palikusi nepārņemta vai veids, kādā to plāno pārņemt, nav neatbilstošs (salīdzinājumam lūdzam skat. likumprojekta "Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā" (Nr. 23-TA-1660) (turpmāk - likumprojekts Nr. 23-TA-1660) 5.4. sadaļas 1. tabulu). Ņemot vērā anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju, nepieciešams arī attiecīgi papildināt likumprojekta Nr. 23-TA-1660 anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu, jo pašreiz tajā, šķiet, nav norādes, ka Direktīvas Nr. 2021/2118 1. panta 8. un 18. punkta pārņemšanai nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2005. gada 22. marta noteikumos Nr. 195 "Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 195).

Projekta kontekstā īpaši vēršam uzmanību, ka ar Direktīvas Nr. 2021/2118 1. panta 8. punktu Direktīvā Nr. 2009/103/EK iekļauts 10.a pants, kuram ir apakšvienības. Līdzīgi ar Direktīvas Nr. 2021/2118 1. panta 18. punktu Direktīvā Nr. 2009/103/EK iekļauts 25.a pants ar apakšvienībām. Vēršam arī uzmanību, ka Direktīvas Nr. 2021/2118 2. panta 1. punkta ceturtā daļa ir pārņemta projekta 1.13. apakšpunktā. Citstarp lūdzam arī izvērtēt, vai tiešām, piemēram, visā projekta pielikumā (tostarp tā 1.1. apakšpunktā un 3. punktā) ir pārņemtas direktīvas normas un precizēt tabulu vai sniegt attiecīgu skaidrojumu.

Lūdzam arī aizpildīt aili par rīcības brīvības izmantošanu, ņemot vērā, ka Direktīvā Nr. 2021/2118 vairākās normās ir paredzēta rīcības brīvība (piemēram, ar Direktīvas Nr. 2021/2118 1. panta 8. un 18. punktu Direktīvā Nr. 2009/103/EK iekļautā 10.a panta 2. punktā un 25.a panta 2. punktā).

Papildus aicinām anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā tehniski precizēt norādes uz projekta vienībām, kurās pārņemtas Direktīvas Nr. 2021/2118 prasības (piemēram, "noteikumu 12.1 punkta svītrošana"; "noteikumu pielikums").
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
12. Apdrošinātājs 15 dienu laikā pēc katra pārskata perioda beigām veic ceturkšņa atskaitījumus fondā. Ja minēto termiņu nokavē, tad apdrošinātājs papildus ieskaitāmajai summai fondā iemaksā 0,1 procentu no attiecīgās summas par katru nokavēto dienu.
Iebildums
Apzināmies, ka jau pašreizējā noteikumu Nr. 195 12. punktā ietverta prasība, ka, ja apdrošinātājs nokavē atskaitījuma veikšanas termiņu, tad apdrošinātājs papildus ieskaitāmajai summai iemaksā 0,1 procentu no attiecīgās summas par katru nokavēto dienu. Tomēr, ņemot vērā, ka noteikumu Nr. 195 12. punkts tiek izteikts jaunā redakcijā un ņemot vērā anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju, lūdzam sniegt skaidrojumu par to, kāda tieši Direktīvas Nr. 2021/2118 vienība ir pārņemta projekta 1.4. apakšpunktā izteiktā noteikumu Nr. 195 12. punkta 2. teikumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
13. Lai nodrošinātu fonda maksātspējas nepārtrauktību, fonda līdzekļu minimālais apmērs ir 5 000 000 euro. Ja fonda līdzekļu apmērs kļūst mazāks nekā 5 000 000 euro un neatjaunojas līdz šai summai viena mēneša laikā, apdrošinātāji veic vienreizējās papildu iemaksas, lai papildinātu fonda līdzekļu apjomu līdz 7 000 000 euro. Vienreizējās papildu iemaksas apmēru aprēķina atbilstoši brīdim, kad noticis fonda līdzekļu samazinājums. Vienreizējās papildu iemaksas apmēru aprēķina proporcionāli katra apdrošinātāja noslēgto spēkā esošo līgumu skaitam, ņemot vērā šo apdrošināšanas līgumu termiņus fonda līdzekļu samazinājuma brīdī.
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšsadaļā norādīts, ka noteikumu Nr. 195 normas saskaņotas ar izmaiņām Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā (turpmāk – likums) (Latvijas Republikas Saeimas (turpmāk – Saeima) reģ. Nr. 285/Lp14), kas paredz likumu papildināt ar 51.3 pantu par līdzekļu aizdevumu Garantijas fondam.
Norādām, ka likumprojekts "Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā" (Saeimas reģ. Nr. 285/Lp14) (turpmāk – likumprojekts) nav pieņemts Saeimā. Turklāt no Saeimas mājaslapā ietvertās informācijas izriet, ka par likumprojektā paredzēto likuma 51.3 pantu nepieciešamas papildu diskusijas (skat. https://titania.saeima.lv/LIVS14/saeimalivs14.nsf/0/610CC1E52EC6A7CAC2258AAF0030A5AD?OpenDocument).

Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Valsts iestāžu juridisko dienestu 2010. gada 12. marta sanāksmes protokollēmuma "Par grozījumiem Ministru kabineta 2009. gada 7. aprīļa noteikumos Nr. 300 "Ministru kabineta kārtības rullis" (Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra noteikumi Nr. 170)" (prot. Nr. 2 1. §) 8. punktā noteikto ir atbalstāma Ministru kabineta noteikumu projektu izsludināšana Valsts sekretāru sanāksmē, kad likumprojekts Saeimā izskatīts otrajā lasījumā, kā arī šādi Ministru kabineta noteikumu projekti var tikt izskatīti Ministru kabinetā, kad likumprojekts pieņemts Saeimā.

Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projektā paredzēto grozījumu noteikumu Nr. 195 13. un 16. punktā, kā arī noteikumu Nr. 195 24. punktu vai attiecīgo noteikumu Nr. 195 grozījumu turpmāku saskaņošanu veikt, kad likumprojekts būs pieņemts Saeimā.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
23. Grozījumi šo noteikumu 11. un 12.punktā, 11.1 un 12.1 punkta svītrošana un šo noteikumu pielikums piemērojams apdrošināšanas līgumiem, kas noslēgti sākot ar 2023.gada 23.decembri.
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu Nr. 195 11. un 12. punkts ir jau grozīts, kā arī vēl var tikt grozīts, lūdzam precizēt projekta 1.11. apakšpunktā ietverto noteikumu Nr. 195 23. punktu, norādot, par kādiem grozījumiem ir runa. Papildus lūdzam redakcionāli precizēt projekta 1.11. apakšpunktā ietverto noteikumu Nr. 195 23. punktu, norādot uz grozījumu par pielikuma izteikšanu jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
23. Grozījumi šo noteikumu 11. un 12.punktā, 11.1 un 12.1 punkta svītrošana un šo noteikumu pielikums piemērojams apdrošināšanas līgumiem, kas noslēgti sākot ar 2023.gada 23.decembri.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt to projekta normu, kurās pārņemtas Direktīvas Nr. 2021/2118 prasības, spēkā stāšanās un piemērošanas regulējuma (sk. projekta 1.11. apakšpunktu un 2. punktu) atbilstību un salāgošanu ar likumprojekta Nr. 23-TA-1660 normu, kurās arī pārņemtas attiecīgās Direktīvas Nr. 2021/2118 prasības, spēkā stāšanos vai piemērošanu. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un veikt attiecīgus precizējumus vai sniegt skaidrojumu anotācijā.

Saistībā ar minēto lūdzam arī anotācijā pamatot, kādēļ projekta 1.11. apakšpunktā ietvertais noslēguma jautājums formulēts tieši šādā redakcijā. Reizē vēršam uzmanību, ka tas, šķiet, paredz attiecīgos grozījumus piemērot ar atpakaļejošu spēku. Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtā daļa noteic, ka normatīvajiem aktiem nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā attiecīgi precizēt anotāciju vai sniegt atbilstošu skaidrojumu  anotācijā.

Papildu, ņemot vērā iepriekš minēto un ņemot vērā, ka ne visās projekta normās tiek pārņemtas Direktīvas Nr. 2021/2118 prasības, turklāt direktīvas transponēšanas termiņš jau ir pagājis, aicinām anotācijas 1.2. sadaļā sniegt izvērstāku pamatojumu projekta 2. punktā paredzētajam projekta spēkā stāšanās termiņam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Lūdzam anotācijā izvērstāk skaidrot projekta pielikuma 2. punktā ietverto normu, kā arī to, kādēļ paredzēts tieši šāds atskaitījumu regulējums kontekstā ar parakstītās apdrošināšanas prēmijas definīciju, kas, šķiet, ir atšķirīga atkarībā no tā, vai apdrošināšanas līgums noslēgts Latvijas Republikā.
Piedāvātā redakcija
-