Atzinums

Projekta ID
21-TA-416
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
03.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
3.RV 3.UZD. Izstrādāt kārtību, kādā IAUI izvērtē azartspēļu organizēšanas vietas atbilstību normatīvo aktu prasībām un izsniedz attiecīgās atļaujas. - lūdzam izstrādāt kārtību, kādā izvērtē azartspēļu organizēšanas vietas atbilstību normatīvo aktu prasībām un saskaņo attiecīgās atļaujas noteikumus ar attiecīgo pašvaldību.
Ņemot vērā, ka Azartspēļu un izložu likuma 42. panta par pašvaldības tiesībām azartspēļu regulēšanā desmitā daļa nosaka, ka “Pašvaldībai ir tiesības izdot saistošos noteikumus, ar kuriem tiek noteiktas vietas un teritorijas, kurās azartspēles nav atļauts organizēt”, tad lūdzam pamatnostādņu rīcības virziena Nr. 3 “Azartspēļu un izložu pieejamības regulēšana.” pasākumam Nr. 3.3.2. “Izstrādāti Ministru kabineta noteikumi.” papildināt darbības rezultātu ar nosacījumu, ka, izvērtējot pieteikumus azartspēļu organizēšanas vietu atvēršanai, pirms lēmuma par azartspēļu organizēšanas atļaujas izsniegšanas Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija nosūta attiecīgajai pašvaldībai informāciju saskaņošanai un priekšlikumu sniegšanai par iesniegumu, un atļaujas nosacījumiem. Azartspēļu jautājums ļoti būtiski skar pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotājus, teritoriālo plānojumu u.c., tādēļ uzskatām, ka tieši konkrētās pašvaldības rīcībā ir pilnīga, detalizēta un precīza informācija.
/P.S. šāda analoģiska kārtība pašlaik noteikta saņemot piesārņojošas darbības atļaujas A un B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai, kuras izsniedz Valsts vides dienests.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Priekšlikums
3. RV 1.UZD. Paplašināt to vietu uzskaitījumu, kur aizliegts organizēt azartspēles, paredzot lēmuma pieņemšanu par azartspēļu organizēšanu tikai valsts līmenī.
Normatīvajos aktos noteikt šādus papildu kritērijus jaunu azartspēļu vietu atvēršanai, nosakot, ka aizliegts organizēt azartspēles:
a) ēkās vai būvēs, kur izvietotas pirmsskolas izglītības iestādes, pamata un vidējās izglītības iestādes un 250 metru attālumā/ perimetrā no to ieejas;
b) publiskos spēļu un rekreācijas laukumos (termins “publiskais spēļu un rekreācijas laukums” tiek lietots 2020.gada 7.janvāra Ministru kabineta noteikumu Nr. 18 “Spēļu un rekreācijas laukumu drošuma noteikumi” izpratnē) un 250 metru attālumā/ perimetrā no to ieejas;
c) dzīvojamās ēkās ārpus Rīgas centra un tā aizsardzības zonas, kā arī dzīvojamās ēkās citās Latvijas pilsētās. - 
Priekšlikums papildināt neatļauto azartspēļu organizēšanas vietu sarakstu ar komentāru, ka tās nav atļauts organizēt 250 metru attālumā/ perimetrā no minēto iestāžu ieejas, pamatojoties uz to, ka to tuvums varētu atstāt negatīvu ietekmi uz pašvaldības iedzīvotājiem, nepilngadīgām un izglītojamām personām un radīt pastiprinātu vēlmi iesaistīties azartspēlēs.
Papildināt 3. Rīcības virziena – Azartspēļu un izložu pieejamības regulēšana 1.uzdevumu šādā redakcijā:
“Normatīvajos aktos noteikt šādus papildu kritērijus jaunu azartspēļu vietu atvēršanai, nosakot, ka aizliegts organizēt azartspēles:
a) ēkās un būvēs, kur izvietotas pirmsskolas izglītības iestādes, pamata, vidējās, profesionālās ievirzes (mūzikas, mākslas, sporta) un interešu izglītības iestādes, kā arī pašvaldības kultūras iestādes (un noteikt lielāku attālumu no iestādes ieejas, jo attālums 250 m ir diezgan neliels, apmēram, līdz trīs minūšu gājiena attālumā)
b) publiskos spēļu un rekreācijas laukumos (termins “publiskais spēļu un rekreācijas laukums” tiek lietots 2020.gada 7.janvāra Ministru kabineta noteikumu Nr. 18 “Spēļu un rekreācijas laukumu drošuma noteikumi” izpratnē) un 250 metru attālumā/ perimetrā no to ieejas;
c) dzīvojamās ēkās ārpus Rīgas centra un tā aizsardzības zonas, kā arī dzīvojamās ēkās citās Latvijas pilsētās;
d) ārstniecības un izglītības iestāžu ēkās un 250 metru attālumā/ perimetrā no to ieejas;
e) kultūras iestāžu ēkās un 250 metru attālumā/ perimetrā no to ieejas.”
Aicinām noteikt pašvaldības kā līdzatbildīgās institūcijas un paredzēt, ka tiek noteikts aizliegums azartspēļu zāles izveidei vietās, kur noteiktā rādiusā nav pieejamas alternatīvas brīvā laika pavadīšanas iespējas, piem. kultūras, sporta iestādes, dienas centri u.c. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Priekšlikums
Iesaistīt NVO, kas realizē projektus atkarības profilaksē, ka arī valsts un pašvaldību institūcijas, automātiskā uzvedības monitoringa analītiskā rīka izstrādē un indicētās profilakses interaktīvās intervences programmas pārņemšanā un popularizēšanā - Šobrīd valstī nav šādu NVO, kas strādātu ar atbilstošo mērķa grupu un spētu nodrošināt pakalpojumu pieejamību visas valsts līmenī. Jāuzsver, ka viena NVO iesaistīšana jaunu pakalpojumu attīstīšanā vidēji, piemēram, Rīgas pašvaldībai izmaksā 200 000 euro/gadā. Šo finansējumu iespējams iegūt pārdalot ienākumus no azartspēļu nodokļiem par labu  pašvaldībām.
Tāpat jānorada, ka sociālā dienesta u.c. institūciju iesaiste rada papildus slogu darbiniekiem, kā arī papildus izmaksas, t.sk. nepieciešams paredzēt regulāras apmācības darbam ar mērķa grupu un programmu jaunajiem institūciju (t.sk. sociālā dienesta) darbiniekiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
Automātiskajā uzvedības monitoringa analītiskajā rīkā identificētās personas (t.sk. riskantie azartspēļu spēlētāji un interaktīvo izložu dalībnieki) novirzīt atbalsta saņemšanai , arī virtuālajā vidē, piedāvājot alternatīvu saturu un interaktīvās intervences programmu, kas veicina resocializācijas iespējas. - Lūdzam skaidrot, kas īstenos novirzīšanu, kas veidos alternatīvo saturu, intervences programmu. Kas segs radušās izmaksas? Ja šis uzdevums tiks novirzīts pašvaldībām, tad aicinām paredzēt nodokļa pārdali no azartspēlēm par labu pašvaldībām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Noteikt normatīvajā regulējumā azartspēļu un izložu organizētājiem pienākumu konstruktīvi   nodalīt azartspēļu organizēšanas vietās ēdināšanas sniegšanas pakalpojumu telpas no telpām, kurās tiek spēlētas azartspēles.  -  Lūdzam definēt terminu konstruktīvi šī pamatnostādņu uzdevuma izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
1. RV 12.UZD. Noteikt normatīvajā regulējumā ierobežojumu azartspēļu spēlēšanas laikā alkohola piedāvāšanai par brīvu. - Priekšlikums normatīvajā regulējumā noteikt aizliegums jebkādu dzērienu (t.sk. kafijas) piedāvāšanu par brīvu azartspēļu organizēšanas vietās vai arī aizliegt pārdot alkoholu no plkst. 22:00 līdz 8:00, vai aizliegt piedāvāt alkoholu par pazeminātu cenu. Zināms, ka daudzas personas, kuras līdz šim nav izjutušas tieksmi spēlēt azartspēles pirmo reizi nonāk azartspēļu vietās, jo šeit iespējams par zemāku maksu iegādāties alkoholu pēc pulksten 22:00, šādā veidā tiek vecināta azartspēļu vietas atraktivitāte un pieejamība iedzīvotājiem. Priekšlikums būtu piedāvāt bezmaksas ūdeni azartspēļu norises vietas apmeklētājiem, lai mazinātu alkoholisko dzērienu patēriņu. Pārmērīgs alkohola patēriņš vai tā pieejamība azartspēļu norises vietās veicina spēlēšanas ilgumu un palielina zaudētās naudas apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Priekšlikums
1. RV 11.UZD. Paredzēt normatīvajā regulējumā smēķēšanas aizliegumu azartspēļu zālēs un kazino, izņemot uz regulējuma apstiprināšanas dienu speciāli paredzētajās smēķēšanas telpās, kur nodrošināta pastiprināta gaisa ventilācija (datums tiks precizēts likuma pieņemšanas brīdī). - Priekšlikums paredzēt visu veida smēķēšanas produktu lietošanas aizliegumu, t.sk. elektroniskās ierīces.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Priekšlikums
Pašvaldībām izstrādāt priekšlikumus alternatīvo brīvā laika pavadīšanas veidu integrācijai teritorijās, kur azartspēļu zāle ir vieglāk pieejama alternatīva salīdzinājumā ar citām brīvā laika pavadīšanas iespējām, tajā skaitā izmantojot pašvaldību rīcībā esošo infrastruktūru. - Priekšlikums noteikt pašvaldības kā līdzatbildīgas institūcijas, kā arī noteikt aizliegumu azartspēļu zāles izveidi vietās, kur noteiktā rādiusā nav pieejamas alternatīvas brīvā laika pavadīšanas iespējas, piemēram, kultūras, sporta iestādes, dienas centri u.c.  Kā arī paredzēt, ka daļa no ienākumiem (no azartspēļu nodokļiem) tiek pārvirzīti pašvaldībām uzdevumā minēto funkciju nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Priekšlikums
Īstenot izglītojošas profilakses programmas skolās par procesu atkarības riskiem, adaptējot labās prakses programmas modeli no citām valstīm:
1) izstrādāt materiālus izglītojošām skolu prevencijas programmām skolēniem, programmu vadītājiem;
2) apmācīt programmu vadītājus;
3) īstenot programmu vispārizglītojošās skolās Latvijā. - Paredzot šādu uzdevumu, nepieciešams iesaistīt pašvaldības kā līdzatbildīgās institūcijas (sadarbības partnerus), ņemot vērā, ka pašvaldības t.sk. atbild par mācību procesa nodrošināšanu skolās.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Priekšlikums
Nodrošināt pašvaldībās veselības veicināšanas un profilakses pasākumus procesu atkarības (tostarp azartspēļu atkarības) risku mazināšanai. - Likumprojekta “Pašvaldības likums” paredz pašvaldībām pienākumu gādāt par iedzīvotāju veselības saglabāšanu (īstenot veselīga dzīvesveida veicināšanas pasākumus un nodrošināt veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, kā arī atskurbināšanas pakalpojumu pieejamību). Līdz ar to aicinām izmantot likumprojektā minēto formulējumu un ņemt vērā tā anotācijā minēto skaidrojumu par jēdziena “nodrošināt” un “gādāt” nozīmi un izmantošanu likumā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Priekšlikums
1.6.      Mazināta atkarība no azartspēlēm un izlozēm (% no esošo problemātisko spēlētāju skaita gadā) - Priekšlikums izvērtēt pamatnostādnēs paredzēto rezultātu “atkarība no azartspēlēm un izlozēm” incidences samazinājumu procentos. 5% ik gadu ir augsts atkarību izplatības samazināšanās rezultatīvais rādītājs, ņemot vērā kopējo atkarību izraisošo vielu un procesu izplatību valstī. Papildus aicinām ņemt vērā VM izstrādāto Sabiedrības veselības pamatnostādņu  2021-2027. gadam projektā minēto rezultatīvo rādītāju “Latvijas iedzīvotāju īpatsvars 15-64 gadu vecumā, kas spēlējuši kādu no azartspēļu vai loteriju veidiem pēdējā gada laikā” no 26,2% 2019. gadā uz 24,2% 2027. gadā.
5% procesu atkarības izplatības samazinājums katru gadu iespējams tikai situācijā, kad valstī lielā apjomā tiek samazināta azartspēļu pieejamība gan pilsētvidē, gan internetā. Šāda rezultatīva rādītāja sasniegšana būtu jādefinē pamatnostādnes nospraustajos mērķos un uzdevumos, un jāatspoguļojas  finansējumā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plāna projekts
Priekšlikums
1.1.      Konkrētai spēlētāju kategorijai tiek liegta iespēja piedalīties azartspēlēs un izlozēs - Priekšlikums nodefinēt konkrēto spēlētāju kategoriju – to skaidrojot, kurai pamatnostādnēs ir paredzēts liegt piedalīties azartspēlēs un izlozēs. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Priekšlikums
1.RV 1.UZD. Noteikt vecuma ierobežojumu dalībai azartspēlēs no 21 gada vecuma - Atbalstam, ka dalība azartspēlēs ir pieļaujama no 21 gadu vecuma, jo kā zināms bieži vien izglītojamie vidusskolas klasēs jau ir sasnieguši pilngadības vecumu, kuriem ir tiesības apmeklēt un uzturēties spēļu zālēs, līdz ar to tas var radīt arī interesi nepilngadīgo izglītojamo vidū.
Piedāvātā redakcija
-