Atzinums

Projekta ID
23-TA-1220
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam aizpildīt konceptuālā ziņojuma projekta 7.sadaļas “Kopsavilkums par konceptuālajā ziņojumā iekļauto risinājumu (risinājumu variantu) realizācijai nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta finansējumu” tabulu atbilstoši MK 2014.gada 2.decembra noteikumu Nr.737 “Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” 3.pielikumam:
-) precizējot vidēja termiņa budžeta ietvara likuma norādītos gadus, jo šobrīd spēkā ir likums “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”, un attiecīgi precizējot norādītos gadus, kuros būs nepieciešams papildu finansējums;
-) norādot ministriju, kuras budžetā tiek plānots finansējums konceptuālā ziņojuma projektā paredzēto pasākumu īstenošanai atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”, kā arī norādot ministriju, kurai būs nepieciešams papildu finansējums konceptuālā ziņojuma projektā paredzēto pasākumu īstenošanai.
Vienlaikus lūdzam precizēt tabulā sniegto informāciju, jo šobrīd risinājuma variantiem norādītais plānotais un papildu nepieciešamais finansējums attiecīgajā gadā neveido norādīto kopējo plānoto un papildu nepieciešamo finansējuma apmēru attiecīgajā gadā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas izteikto iebildumu, ka neatbalstām kapitālsabiedrībām, kuras saņēmušas sociālā uzņēmuma statusus, iespēju sadalīt peļņu dividendēs (skat. Finanšu ministrijas 24.08.2023. atzinumā izteikto 4.iebildumu). Attiecībā uz Labklājības ministrijas Izziņā iekļauto skaidrojumu, ka minētais iebildums nav ņemts vērā, norādām sekojošo. Vēršam uzmanību, ka Finanšu ministrijas sniegtajā atzinumā par Labklājības ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu "Par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību laika posmā no 2020. gada 1.aprīļa līdz 2022. gada 1.aprīlim" arī tika izteikts iebildums risinājumam, kas paredz iespēju kapitālsabiedrībām, kuras saņēmušas sociālā uzņēmuma statusu, peļņas daļu sadalīt dividendēs. Ņemot vērā, ka šādu risinājumu Labklājības ministrija no minētā informatīvā ziņojuma izslēdza, tad Finanšu ministrija to atbalstīja, uzskatot, ka minētais risinājums turpmāk vairs netiek izskatīts. Papildus jau iebildumos izteiktajiem argumentiem, vēlamies norādīt, ka dodot iespēju 50 procentus no peļņas sadalīt dividendēs, veicot vienreizēju ieguldījumu pamatkapitālā, atlikušie 50 procenti no peļņas būs jāsadala saimnieciskās darbības nodrošināšanai un sociālās darbības nodrošināšanai. T.i., mazāku līdzekļu apjomu (ne tikai 50 procentus no peļņas, bet arī atlikušo peļņas daļu, kas jānovirza saimnieciskās darbības nodrošināšanai) turpmāk varēs novirzīt sociālo mērķu sasniegšanai. Vienlaicīgi, konceptuālajā ziņojumā tiek paredzēts arī valsts līdzfinansējums darbaspēka izmaksu samazināšanas pasākumu īstenošanai. Tādējādi, ņemot vērā, ka jau šobrīd sociālie uzņēmumi saņem atbalstu par darbaspēku un šis atbalsta loks tiek paplašināts, varam secināt, ka lielu daļu stimulu kapitālsabiedrībām, kurām piešķirts sociālā uzņēmuma statuss, sniedz valsts. Savukārt, tā kā kapitālsabiedrībām, kuras ir līdzvērtīgos apstākļos, nav iespējas izmantot priekšrocības, kādas ir pieejamas sociālajiem uzņēmumiem, uzskatām, ka dodot iespēju arī sociālajiem uzņēmumiem aprēķināt dividendes, tiks kropļota konkurence. Lai gūtu patiesu priekšstatu par kapitālsabiedrībām, kuras saņēmušas sociālā uzņēmuma statusu, dotajām priekšrocībām (piemēram, nodarbināt brīvprātīgo darbaspēku, priekšrocībām izsludinātajos publiskajos iepirkumos) un iespēju saņemt atbalstu, lūdzam konceptuālajā ziņojumā iekļaut pieejamo priekšrocību un atbalstu apkopojumu, kas ļautu objektīvāk izvērtēt sociālo uzņēmumu problēmas, vērtējot to ieguvumus un nepilnības kopumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju papildināt konceptuālā ziņojuma projektu ar citu valstu pieredzes plašāku vērtējumu, tostarp izmantojot pamatotus un uzticamus informācijas avotus, kas sniegtu pārliecību, ka, ņemot vērā arī citu valstu pieredzi, konceptuālajā ziņojumā piedāvāts Latvijas situācijai atbilstošākais risinājums ieguldījumu stimulēšanai un finansējuma dažādošanai sociālajos uzņēmumos, lai veicinātu to izaugsmes iespējas ilgtermiņā.

Vienlaikus aicinām apskatīt un izanalizēt tādus informācijas avotus kā:
1) “A map of social enterprises and their eco-systems in Europe”
https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/b556d0e5-8907-11e5-b8b7-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-112155686
2) Social entrepreneurship in EU - a short overview and recommendations for an excellent model of social entrepreneurship in Serbia 
https://www.bacid.eu/images/b/b3/Studie_Social_Entrepreneurship_20190731.pdf
3) Eiropas Komisijas tīmekļa vietnes sadaļā “Access to Finance” https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=952&intPageId=2914&langId=en
 
Piedāvātā redakcija
-