Atzinums

Projekta ID
21-TA-599
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2018.gada 4.janvāra noteikumi Nr.13 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2.pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" šobrīd satur nelikumīga atbalsta atgūšanas normas attiecībā uz projektiem, kam atbalsts tiek piešķirts ar kādu no komercdarbības atbalsta regulējumiem. Attiecīgi lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nelikumīga atbalsta atgūšanas normu attiecībā uz projektiem, ja tas projekta dzīves ciklā kļūst par projektu, kam ir jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums (MKN Nr.13 IX nodaļa).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2018.gada 4.janvāra noteikumu Nr.13 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2.pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" 22.6.apakšpunkts paredz elektroenerģijas ražošanas avotu iekārtu iegādi un uzstādīšanu. Gadījumā, ja attiecīgā projekta ietvaros atbalsts minēto attiecināmo izmaksu segšanai paredzēts visiem atbalsta pretendentiem, skaidrojam, ka komercdarbības atbalsta kontekstā nav jāvērtē tikai tādi subjekti, kas neveic saimniecisko darbību un kuri izmanto vismaz 80% no  saražotās elektroenerģijas AER iekārtā “pašpatēriņam” (lūdzam skatīt Eiropas Komisijas dokumenta https://ec.europa.eu/competition-policy/system/files/2021-04/template_RRF_renewable_power_generation.pdf%20 19. punktu, kā arī e-State aid WIKI sistēmā EK 2017.05.10 un 2019.09.30 atbildes uz Polijas jautājumiem “Para (196) and (207) - No effect on trade - PV micro systems” un “Para 207 - cogeneration, ancillary activity”, kā arī EK 2021.02.24 atbildi uz Luksemburgas jautājumu “Economic activity - private households and renewable energy”). Attiecīgi secināms, ka tie subjekti, kas saražoto elektroenerģijas pārpalikumu pārdod vairāk kā 20% no saražotās enerģijas AER iekārtā gadā, attiecībā uz elektroenerģijas ražošanu un pārpalikuma realizēšanu ir kvalificējami kā saimnieciskās darbības veicēji komercdarbības atbalsta izpratnē. Līdz ar to, ņemot vērā skaidroto, lai nodrošinātu, ka attiecībā uz atbalstu enerģijas ražotājiem AER iekārtā tiktu ievērots komercdarbības atbalsta kontroles regulējums, nepieciešams papildināt noteikumu projektu ar komercdarbības atbalsta prasībām attiecībā uz tiem subjektiem, kas kvalificējas kā saimnieciskās darbības veicējs komercdarbības atbalsta izpratnē (piemēram, de minimis atbalsts). Tas pats attiecas arī uz subjektiem, kam atbalsta programmas ietvaros jau piešķir atbalstu, kas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts (MKN Nr.13 VII un VIII nodaļa). Attiecībā uz  gadījumiem, ja atbalstu saražotās enerģijas pašpatēriņam paredzēts sniegt valsts vai pašvaldības apmaksātiem veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem, tad atbalstam saražotās enerģijas pašpatēriņam jāietilpst atlīdzības (kompensācijas) apmērā. Ņemot vērā skaidroto, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normām, lai nodrošinātu skaidrus komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus visiem pretendentiem elektroenerģijas ražošanas avotu iekārtu iegādei un uzstādīšanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par 1.pielikumā norādītā finansējuma kopsummas nesakritību ar 4.2.1.2.pasākuma otrajai kārtai kopā pieejamo finansējumu, tādejādi nodrošinot informācijas izsekojamību.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar konkrētiem projektu numuriem atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas datiem, kā arī iekļaut pie katra minētā projekta nepieciešamās ES fondu un valsts budžeta finansējuma summas. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar konkrētu pamatojumu un izvērtējumu finansējuma nepieciešamībai, t.sk., balstoties uz attiecīgo resoru iestāžu (Veselības ministrijas un Labklājības ministrijas) viedokli. Tāpat lūdzam izvērtēt un iekļaut argumentāciju, kā tiek ievērots nosacījums, ka ES fondu finansējumu nevar novirzīt projekta izmaksu sadārdzinājuma segšanai, t.i., sadārdzinājums nevar būt attiecināmās izmaksas (ES fondu saistītie jautājumi 12.1. “Skaidrojums par sadārdzinājumu ES fondu projektos” (https://www.esfondi.lv/vadlinijas--skaidrojumi)).
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 3.punktam anotācijas uzdevums ir informēt lēmuma pieņēmējus un ieinteresētās puses par projekta ietekmi un sekām, ko projekts var radīt uz dažādām darbības jomām. Noteikumu projekta anotācijā noteikts, ka noteikumu projekta mērķis ir paredzēt publiskā finansējuma pārdali, taču nav iekļauts skaidrojums par noteikumu projekta 2.-5.punktā noteiktajiem grozījumiem, kas neskar finansējuma pārdali. Attiecīgi lūdzam papildināt anotāciju, lai rastu viennozīmīgu izpratni par grozījumu mērķi un jēgu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par noteikumu projekta ietekmi uz īstenošanā esošajiem projektiem un noslēgtajiem līgumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, norādot, “[..]otrās iesniegumu atlases kārtas atsevišķu projektu finansēšanai”, jo papildu finansējumu piešķir diviem 2. kārtas projektiem.
 
Piedāvātā redakcija
Noteikumu projekts paredz publiskā finansējuma pārdali.
4.2.1.2. pasākuma otrās iesniegumu atlases kārtas finansējuma (brīvs no 22.09.2020 Ministru kabineta sēdes protokola Nr.55 30.§ 2.1.apakšpunkts) pārdali uz 4.2.1.2. pasākuma pirmās iesniegumu atlases kārtas projekta attiecināmo izmaksu palielināšanai, kā arī otrās iesniegumu atlases kārtas atsevišķu projektu finansēšanai.
9.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam precizēt tekstā “[..]pārdali uz 4.2.1.2. pasākuma pirmās iesniegumu atlases kārtas projektu attiecināmo izmaksu palielināšanai[..]" no "projektu" uz "projekta".
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1.3.p. pie "Risinājumu apraksts" trešā rindkopā "Labklājības ministrija īstenojot 4.2.1.2.pasākuma otrās kārtas projektus, ir konstatējusi finansējuma nepieciešamību projektā Valsts sociālās aprūpes centrs “Zemgale” projektam „Ziedkalnes 3”, Vilces pagasts, Jelgavas novads 279 633,4 euro apmērā. Vienlaikus Labklājības ministrija lūgusi rast iespēju piešķirt finansējumu projekta īstenošanai" trūkst pamatojama finansējuma pārdales nepieciešamībai un Ekonomikas ministrijas viedoklis. Lūdzam precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1.3.p. pie "Risinājumu apraksts" otrā rindkopā "Kapitālsabiedrības, kurās Veselības ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja, īstenotajos 4.2.1.2.pasākuma otrās kārtas projektu  ir radusies situācija, ka VSIA “Strenču psihoneiroloģiskā slimnīca” projektiem “Energoefektivitātes paaugstināšana VSIA “Strenču psihoneiroloģiskā slimnīca” stacionāra 1.nodaļas ēkā” un “Energoefektivitātes paaugstināšana VSIA “Strenču psihoneiroloģiskā slimnīca” stacionāra 6.nodaļas ēkā” dēļ nepietiekama Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta finansējuma ir plānotas neattiecināmās izmaksas. Veselības ministrija ir lūgusi pārdalīt naudu  projektiem: valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Strenču psihoneiroloģiskā slimnīca" ar pieejamo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu līdz 804 569 euro un valsts budžeta finansējumu līdz 141 983 euro." trūkst informācijas, vai Ekonomikas ministrija ir izvērtējusi problēmu un atbalsta šādu risinājumu. Lūdzam papildināt.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam 1.3.p. pie "Risinājumu apraksts" pirmo rindkopu "Ir identificēti projekti, kuros nepieciešams papildus finansējums projekta veiksmīgai pabeigšanai" dzēst, jo teikums atkārtojas no problēmu apraksta.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam 1.3.p. pie "Pašreizējā situācija" apraksta precizēt, norādot, “[..]otrās iesniegumu atlases kārtas atsevišķu projektu finansēšanai”, jo papildu finansējumu piešķir diviem 2. kārtas projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
1) Precizēto finansiālo ietekmi 5 250 euro apmērā lūdzam norādīt arī 3.ailē 5.1. apakšpunktā.
2) Tekstu pie citas informācijas lūdzam precizēt šādā redakcijā: “Finansējums 35 000 EUR (ERAF 29 750; VB 5250) apmērā tiks pārdalīts 4.2.1.2. pasākuma pirmās iesniegumu atlases kārtas projektu īstenošanai.” Vienlaikus atzīmējam, ka informācija par finansējuma pieprasīšanu no 80.00.00 programmas nav nepieciešama, ņemot vērā, ko noteikumu projekts paredz atlases kārtas īstenošanai pieejamā finansējuma samazinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Tādā pašā veidā, kādā ir izteikti 46.2, 46.3, 46.4 un 46.5 punkti, lūdzam izteikt 47.1 punktu šādā redakcijā: “Ja tiek konstatēts, ka projekta dzīves ciklā ēkā vai ēku grupā, par kuru iesniegts projekta iesniegums, tiek veikta saimnieciskā darbība, kas nav uzskatāma par papildpakalpojumu, vai tiek veikta papildinoša saimnieciskā darbība, kas pārsniedz šo noteikumu 47.3. apakšpunktā minēto apmēru, vai tiek veikta saimnieciskā darbība, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisko darbību, projekta iesniedzējam proporcionāli šai ēkas vai ēku grupas daļai platības, laika vai finanšu izteiksmē ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem, no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.”
 
Piedāvātā redakcija
Ja tiek konstatēts, ka projekta dzīves ciklā ēkā vai ēku grupā, par kuru iesniegts projekta iesniegums, tiek veikta saimnieciskā darbība, kas nav uzskatāma par papildpakalpojumu, vai tiek veikta papildinoša saimnieciskā darbība, kas pārsniedz šo noteikumu 47.3. apakšpunktā minēto apmēru, vai tiek veikta saimnieciskā darbība, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisko darbību, projekta iesniedzējam proporcionāli šai ēkas vai ēku grupas daļai platības, laika vai finanšu izteiksmē ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem, no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.