Atzinums

Projekta ID
23-TA-2034
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
04.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus ar  Pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pārvaldības informācijas sistēmas regulējumu.  Minētais regulējums citastarp paredz fizisku personu datu apstrādi šajā sistēmā. Ņemot vērā minēto, lūdzam aizpildīt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu ar skaidrojumu par minētā regulējuma ietekmi uz datu aizsardzību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
2.1 Pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pārvaldības informācijas  sistēma (turpmāk – informācijas sistēma) ir vienotās pirmās palīdzības sniegšanas apmācības sistēmas daļa, kas nodrošina vienotu elektronisku informācijas apriti par pirmās palīdzības sniegšanas apmācību elektronisko pakalpojumu pieejamību fiziskām personām un par pirmās palīdzības sniegšanas apmācību kursu (turpmāk – apmācību kurss) beigušajām personām, tostarp ar institūcijām, kurām normatīvajos aktos noteikto funkciju pildīšanai nepieciešama informācija par apmācību kursu beigušajām personām.
Iebildums
Datu valsts inspekcija (turpmāk - inspekcija) norāda, ka deleģējuma norma - Ārstniecības likuma 9. panta trešā daļa -  nosaka, ka Ministru kabinets nosaka pirmās palīdzības sniegšanas apmācības sistēmu, pirmās palīdzības sniegšanas apmācības programmu saturu un šīs apmācības nodrošināšanas kārtību. Proti, no deleģējuma normas neizriet pilnvarojums Ministru kabinetam noteikumos noteikt pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pārvaldības informācijas sistēmas tiesisko ietvaru, noteikt sistēmā iekļaujamo datu apjomu un to apstrādes kārtību.  
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka tiesības uz personas datu aizsardzību ir personas pamattiesības un to ierobežošanai (personas datu apstrādei noteiktam nolūkam) likumdevējam ir jāveic pamattiesību ierobežojuma nepieciešamības un samērīguma izvērtējumu. Ja, veicot izvērtējumu likumdevējs atzīst, ka pamattiesību ierobežojums ir pamatots, personas datu apstrāde ir veicama, ievērojot Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk - Datu regula) prasības. 
Datu regulas 5. panta 1. punkta “a” apakšpunkts paredz, ka personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā. Vienlaikus Datu regulas 6. panta 1. un 3. punkts paredz, ka publiska persona fiziskas personas datu apstrādi veic, pamatojoties uz Eiropas Savienības tiesību aktā vai dalībvalsts tiesību aktā, kas piemērojami pārzinim, noteiktu tiesisku pamatu un  personas datu apstrādes nolūku. Savukārt personas datu apstrādes juridiskajā pamatā nosakāmi apstrādāto datu veidi, datu subjekti, kurus skar attiecīgā personas datu apstrāde, vienības, kurām personas dati var tikt izpausti un mērķi, kādiem tie var tikt izpausti.
Inspekcijas ieskatā visām šīm prasībā ir jābūt noteiktām likuma līmenī.
Papildus minētajam norādām, ka noteikumu projektā nav ietverts regulējums par informācijas sistēmā iekļauto personas datu glabāšanas termiņu, līdz ar to nav izvērtējama regulējuma atbilstība Datu regulas 5.panta 1.punkta "e" apakšpunktā noteiktajam glabāšanas ierobežojuma principam. 
Ņemot vērā minēto, Inspekcija neatbalsta noteikumu projekta tālāku virzību daļā, kas skar pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pārvaldības informācijas sistēmas regulējuma noteikšanu. 
Piedāvātā redakcija
-