Projekta ID
22-TA-3544Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
14.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka turpinās diskusijas ar kompetentajām iestādēm par amatpersonas statusa piemērošanu daudzpakāpju projektos, lai nodrošinātu labāko risinājumu interešu konflikta risku novēršanai. Pēc panāktās vienošanās informēsim par turpmāko rīcību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši izziņas 7. punktā izteiktajam iebildumam un EM sniegtajam skaidrojumam, atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju ar vispārīgu risku izvērtējumu un interešu konflikta risku mazinošiem pasākumiem, kas nodrošina finanšu korekcijas riska mazināšanu nākotnē. Vēršam uzmanību, ka EK savā 17.11.2023. e-pasta vēstulē neformāli saskaņo kompetences centru konceptu, taču, izstrādājot MK noteikumu projektu, nepieciešams mazināt riskus un trūkumus, kas konstatēti Komisijas audita Nr.DAC514LV1050 ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar sanāksmē sniegto skaidrojumu, interešu konflikta pazīmju novēršana atlases laikā attiecas uz projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, nevis uz projekta iesniedzējiem, ņemot vērā, ka projekta iesniegumā nebūs pieejama informācija par sadarbības partneriem, pētniecības projektu veicējiem. Lūdzam dzēst noteikumu projekta 30.7.apakšpunktu, dubultā finansējuma riska vērtējumu paredzot noteikumu projekta 3.pielikumā atbilstošu vispārējo atbilstības kritēriju ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt šajā punktā korektu atsauci uz šo noteikumu 48.punktu, nevis 49.punktu. Pēc analoģijas lūdzam precizēt arī šo noteikumu 49.2.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam no noteikumu projekta 64.punkta svītrot vārdus "normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem vai", ņemot vērā, ka zaļā publiskā iepirkuma un sociāli atbildīga publiskā iepirkuma principi regulējuma līmenī ir attiecināmi tikai uz publisko iepirkumu regulējumu, bet nav regulēti normatīvajos aktos par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem .
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju svītrot noteikumu projekta 75.punktu un turpināt saskaņošanas procesu par datu pieejamību pēc noteikumu projekta apstiprināšanas MK. Pēc iesaistīto pušu pozitīva atzinuma Ekonomikas ministrija varēs veikt šo noteikumu grozījumus, nodrošinot regulējumu iestādes funkciju izpildei nepieciešamās informācijas pieejamībai. Ņemot vērā augstāk minēto, lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Valsts ieņēmumu dienests norāda, ka šobrīd ne noteikumu projekta ne no anotācijas nevar izsecināt, kādus datus un kādam mērķim ir nepieciešams saņem šajā punkta ietvaros. Datu apjoms skar fizisko personu pārāk plašu informāciju un datu apstrādi, kura tiešā veidā nav sasaistītā ar investīcijas īstenošanu, piemēram informācija par radniecību, kura skar tai skaitā par mazāk-aizsargājamām personām, adresi u.t.t. Pārzinim, apstrādājot fizisku personas datus (turpmāk – dati) ir jānodrošina, ka tie tiek apstrādāti (tostarp, izsniegti vai nodoti) likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā; dati tiek apstrādāti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā; dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. (Datu regulas 5. panta 1. punkta “a”, “b”, “c” apakšpunkti)
Datu apstrāde ir likumīga tikai tādā apmērā un tikai tad, ja piemērojams vismaz viens no Datu regulas 6. panta 1. punktā uzskaitītajiem pamatojumiem, savukārt, lai īstenotu datu apstrādi, izpildot uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu – kā tas ir plānots šajā gadījumā – datu apstrādes nolūkam (mērķim) jābūt noteiktam tiesību aktos, kas piemērojami pārzinim. Vienlaikus datu apstrāde nevar tikt pamatota ar šķietamu nepieciešamību vai nepamatota vispār; datu subjektam vajadzētu gūt pārliecību ka normatīvajos aktos noteiktais datu apjoms ir samērīgi vērtēts un atbilst nolūka (mērķa) sasniegšanai nepieciešamajam, kā arī norādīts, ka šos datus neapstrādājot vispār nolūks (mērķis) nav sasniedzams, vai arī tas ir sasniedzams ar mazāku datu apjomu; tādējādi mazāk aizskarot fiziskas personas tiesības uz privātumu.
Vēršam uzmanību, ka 75.1., 75.3. un 75.8. apakšpunktos nav saskatāma nepieciešamība datu apstrādei, tādēļ lūdzam sniegt samērīguma vērtējumu (atspoguļojot to anotācijā), kā arī izskatāmas iespējas noteikto nozares ministrijas uzdevumu sasniegšanai apstrādāt mazāku datu apjomu, precizējot noteikumu projekta redakciju, vai arī neapstrādāt datus vispār.
Projekta 75. punkts paredz nodrošināt nekontrolētu piekļuvi liela apjoma fizisko personu datiem, tostarp mazāk aizsargātu personu datiem, kas var ietvert arī īpašu kategoriju datus. Izsniedzamo datu apjomu VID saņem un turpmāk apstrādā kā pārzinis normatīvajos aktos noteiktiem nolūkiem (mērķiem), kuru savietojamība ar projektā norādīto datu apstrādes nolūku (mērķi) nav vērtēta, tostarp ievērojot, ka VID rīcībā nav skaidrojuma par to, kā konkrētais datu apjoms nodrošina attiecīgā mērķa sasniegšanu (vienlaikus nepārkāpjot Datu regulas 5. pantā noteiktos datu apstrādes principus).
Valsts ieņēmumu dienests norāda, ka šobrīd ne noteikumu projekta ne no anotācijas nevar izsecināt, kādus datus un kādam mērķim ir nepieciešams saņem šajā punkta ietvaros. Datu apjoms skar fizisko personu pārāk plašu informāciju un datu apstrādi, kura tiešā veidā nav sasaistītā ar investīcijas īstenošanu, piemēram informācija par radniecību, kura skar tai skaitā par mazāk-aizsargājamām personām, adresi u.t.t. Pārzinim, apstrādājot fizisku personas datus (turpmāk – dati) ir jānodrošina, ka tie tiek apstrādāti (tostarp, izsniegti vai nodoti) likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā; dati tiek apstrādāti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā; dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. (Datu regulas 5. panta 1. punkta “a”, “b”, “c” apakšpunkti)
Datu apstrāde ir likumīga tikai tādā apmērā un tikai tad, ja piemērojams vismaz viens no Datu regulas 6. panta 1. punktā uzskaitītajiem pamatojumiem, savukārt, lai īstenotu datu apstrādi, izpildot uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu – kā tas ir plānots šajā gadījumā – datu apstrādes nolūkam (mērķim) jābūt noteiktam tiesību aktos, kas piemērojami pārzinim. Vienlaikus datu apstrāde nevar tikt pamatota ar šķietamu nepieciešamību vai nepamatota vispār; datu subjektam vajadzētu gūt pārliecību ka normatīvajos aktos noteiktais datu apjoms ir samērīgi vērtēts un atbilst nolūka (mērķa) sasniegšanai nepieciešamajam, kā arī norādīts, ka šos datus neapstrādājot vispār nolūks (mērķis) nav sasniedzams, vai arī tas ir sasniedzams ar mazāku datu apjomu; tādējādi mazāk aizskarot fiziskas personas tiesības uz privātumu.
Vēršam uzmanību, ka 75.1., 75.3. un 75.8. apakšpunktos nav saskatāma nepieciešamība datu apstrādei, tādēļ lūdzam sniegt samērīguma vērtējumu (atspoguļojot to anotācijā), kā arī izskatāmas iespējas noteikto nozares ministrijas uzdevumu sasniegšanai apstrādāt mazāku datu apjomu, precizējot noteikumu projekta redakciju, vai arī neapstrādāt datus vispār.
Projekta 75. punkts paredz nodrošināt nekontrolētu piekļuvi liela apjoma fizisko personu datiem, tostarp mazāk aizsargātu personu datiem, kas var ietvert arī īpašu kategoriju datus. Izsniedzamo datu apjomu VID saņem un turpmāk apstrādā kā pārzinis normatīvajos aktos noteiktiem nolūkiem (mērķiem), kuru savietojamība ar projektā norādīto datu apstrādes nolūku (mērķi) nav vērtēta, tostarp ievērojot, ka VID rīcībā nav skaidrojuma par to, kā konkrētais datu apjoms nodrošina attiecīgā mērķa sasniegšanu (vienlaikus nepārkāpjot Datu regulas 5. pantā noteiktos datu apstrādes principus).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka katra projekta progresa pārskata iesniegšanas maksājuma grafiks nevar būt piesaistīts investīcijas kopējam rādītājam, kas norādīts noteikumu projekta 7. punktā. Katrs projekts finanšu apguvi plāno atbilstoši sava projekta īstenošanas laika grafikam, nevis atbilstoši kopējam investīcijas rādītājām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka aģentūrai nav paredzētas funkcijas veikt projektu uzraudzību pēc 2026.gada 31.augusta, kas ir investīciju ieviešanas beigu datums. Ja Atbildīgā iestāde plāno projektu uzraudzību pēc noslēguma ziņojuma iesniegšanas EK, rosinām izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu projektu, paredzot, ka uzraudzību pēc minētā ziņojuma iesniegšanas EK nodrošinās Atbildīgā iestāde, ievērojot beigu termiņu CFLA funkcijām AF projektu uzraudzībā. Lūdzam precizēt darbības pēc 2026.gada 31.augusta, nosakot EM uzdevumu ziņot par to Ministru kabinetā.
Tāpat lūdzam dzēst noteikumu projekta 76.7. apakšpunktu atbilstoši izteiktajam priekšlikumam par noteikumu projekta 91. punktu, ievērojot to, ka aģentūrai nav paredzētas funkcijas veikt projektu uzraudzību pēc 2026.gada 31.augusta, kas ir investīciju ieviešanas beigu datums.
Tāpat lūdzam dzēst noteikumu projekta 76.7. apakšpunktu atbilstoši izteiktajam priekšlikumam par noteikumu projekta 91. punktu, ievērojot to, ka aģentūrai nav paredzētas funkcijas veikt projektu uzraudzību pēc 2026.gada 31.augusta, kas ir investīciju ieviešanas beigu datums.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka lēmumu par atbalsta pasākumu īstenošanu, tai skaitā finansējuma piešķiršanu, pieņem Ministru kabinets, lūdzam noteikt, ka lēmums par finansējuma pārvirzīšanu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam plānošanas perioda atbalsta pasākumiem jāpieņem Ministru kabinetam nevis nozares ministrijai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā šobrīd minēts: "MK noteikumu projekta ietvaros finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris preču piegādātāja vai pakalpojuma sniedzēja izvēlei piemēro Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumu Nr.104 "Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem" noteikto kārtību vai atbilstoši publisko iepirkumu normatīvajiem aktiem, pārliecinoties, ka līdzfinansēto preču un pakalpojumu izmaksas atbilst tirgus cenai un nepastāv interešu konflikts piegādātāja vai pakalpojumu sniedzēja izvēlē vai publiskā iepirkuma regulējuma nosacījumus."
Ņemot vērā, ka iepirkumi attiecīgi tiks veikti atbilstoši noteikumiem, kas izriet vai nu no publisko iepirkumu regulējuma vai minētajiem MK noteikumiem Nr.104, tad no minētā teikuma nepieciešams svītrot vārdus "vai atbilstoši publisko iepirkumu normatīvajiem aktiem, pārliecinoties, ka līdzfinansēto preču un pakalpojumu izmaksas atbilst tirgus cenai un nepastāv interešu konflikts piegādātāja vai pakalpojumu sniedzēja izvēlē".
Nepieciešamības gadījumā tekstu par atbilstību tirgus cenai var izdalīt atsevišķā teikumā bez sasaistes ar publisko iepirkumu regulējumu.
Ņemot vērā, ka iepirkumi attiecīgi tiks veikti atbilstoši noteikumiem, kas izriet vai nu no publisko iepirkumu regulējuma vai minētajiem MK noteikumiem Nr.104, tad no minētā teikuma nepieciešams svītrot vārdus "vai atbilstoši publisko iepirkumu normatīvajiem aktiem, pārliecinoties, ka līdzfinansēto preču un pakalpojumu izmaksas atbilst tirgus cenai un nepastāv interešu konflikts piegādātāja vai pakalpojumu sniedzēja izvēlē".
Nepieciešamības gadījumā tekstu par atbilstību tirgus cenai var izdalīt atsevišķā teikumā bez sasaistes ar publisko iepirkumu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādītais finansējuma sadalījums pa gadiem neveido noteikumu projektā paredzēto kopējo Atveseļošanas fonda finansējumu 40 000 000 euro apmērā, attiecīgi lūdzam veikt precizējumus. Vienlaikus sadaļas punktā "Cita informācija" lūdzam norādīt, ka finansējumu no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" lūgs pārdalīt Finanšu ministrija.
Piedāvātā redakcija
-