Atzinums

Projekta ID
23-TA-1996
Atzinuma sniedzējs
"Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija"
Atzinums iesniegts
29.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Balstoties uz Administratoru asociācijas iesniegto iebildumu par Noteikumu projektu 6.punktu, Administratoru asociācija joprojām uzskata, ka nav pamatoti vienādot pienākumus starp maksātnespējas procesa administratoriem un uzraugošajām personām bez administratora amata apliecības attiecībā uz minimālo apdrošinājuma summas apmēru. Maksātnespējas procesa administrators ir augsti kvalificēts speciālists ar plašu pieredzi maksātnespējas tiesībām, komerctiesībām, uzņēmējvadībā utml. Vēl jo vairāk maksātnespējas procesa administratoriem atšķirībā no uzraugošajām personām regulāri jāapmeklē kvalifikācijas pilnveides pasākumi (starp kvalifikācijas eksāmeniem jāapmeklē atbilstošas mācības vismaz 80 akadēmisko stundu garumā).
Administratoru asociācija uzskata, ka Noteikumu projekta 5.punktā varētu saglabāties norādītā minimālā apdrošinājuma summa uz gadu 100 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas, attiecinot to tikai un vienīgi uzraugošajām personām, kuras nav vienlaicīgi maksātnespējas procesa administratori.
 
Piedāvātā redakcija
Uzraugošajai personai, kura nav maksātnespējas procesa administrators, minimālā apdrošinājuma summa uz gadu par visiem uzraudzītajiem tiesiskās aizsardzības procesiem ir 100 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas.

 
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Biedrība “Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija”, turpmāk – Administratoru asociācija, atkārtoti iepazinās ar Noteikumu projektu par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas un maksātnespējas procesa administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību un minimālo apdrošinājuma summu, turpmāk – Noteikumu projekts.
Administratoru asociācija secina, ka Noteikumu projektā nekas netika mainīts saistībā ar Administratoru asociācijas iesniegtajiem iebildumiem. Tādējādi tiek uzturēti iepriekš norādītie iebildumi pilnā apmērā, kritiski vērtējot iniciatīvu kardināli palielināt administratoram minimālo apdrošināšanas summu no 42 600 euro līdz 62 000 euro, kas no 2024.gada 01.janvāra sasniegs jau 70 000 euro. Minētais minimālās apdrošināšanas summas apmērs plānojās būt praktiski divas reizes vairāk, nekā pašlaik, turklāt pieaugot minimālās algas apmēram, minimālās apdrošināšanas summas apmērs pakāpeniski pieaugs.
Administratoru asociācija nesaskata nekādu pamatojumu tik neadekvātam palielinājumam, jo Maksātnespējas likuma grozījumu (12.8 panta ceturtā un piektā daļa) mērķis bija paredzēt pienākumu tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošām personām apdrošināt savu civiltiesisko atbildību par iespējamo kaitējumu, jo iepriekš tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošām personām bija tiesības apdrošināt savu civiltiesisko atbildību, izņemot gadījumu, ja uz to uzstāja kreditoru vairākums.
Tādējādi minētie Maksātnespējas likuma grozījumi nekādā veidā neparedzēja nepieciešamību būtiski grozīt maksātnespējas procesa administratoriem minimālās apdrošināšanas summu. Anotācijā veiktajam papildinājumam ar norādi uz inflāciju nav nekādas juridiskās slodzes, jo joprojām nav skaidrības un pamatojuma minimālās apdrošināšanas summas administratoriem būtiskai palielināšanai. Vēl jo vairāk, ja pašlaik noteiktā minimālā apdrošināšanas summa 42 600 euro apmērā nekad netika balstīta uz tā brīža valstī noteikto minimālo algu.
Administratoru asociācija norāda, ka nav saprotams, kādi faktori/objektīvi apstākļi ir veicinājušimaksātnespējas procesa administratoriem minimālās apdrošināšanas summas palielinājumu un pieturēšanos tieši pie 100 minimālo mēneša algu kritērija. Arī anotācijā nav norādīti dati vai statistika par apdrošināšanas gadījumiem, pieteiktajām un atzītajām summām, kas atspoguļotu jebkādu spēkā esošā regulējuma problemātiku kontekstā ar minimālās apdrošināšanas summas apmēru.
Būtiski atgādināt, ka salīdzinot ar zvērinātu tiesu izpildītājiem paredzēto pienākumu noslēgt apdrošināšanas līgumu, spēkā ir Ministru kabineta 2005.gada 05.aprīļa noteikumi Nr.238 “Noteikumi par zvērinātu tiesu izpildītāju individuālā apdrošināšanas līguma un grupas apdrošināšanas līguma minimālo apdrošinājuma summu un apdrošināšanas līguma obligātajiem nosacījumiem”. Minēto noteikumu 2.punktā ir paredzēts, ka zvērinātu tiesu izpildītāju individuālā apdrošināšanas līguma minimālā apdrošinājuma summa ir 42 600 euro.
Kā var redzēt no minētās informācijas, tad zvērinātiem tiesu izpildītājiem minētais normatīvais regulējums ir spēkā jau kopš 2005.gada 05.aprīļa un apdrošināšanas līguma minimālā apdrošinājuma summa 42 600 euro apmērā NAV mainījusies un Administratoru asociācijas esošā informācija neliecina, ka minēto regulējumu ir plānots tuvākajā laika grozīt, attiecīgi palielinot.  
Tādējādi rodas jautājums, cik pamatota vispār ir likumdevēja (šajā gadījumā Noteikumu projekta autora Maksātnespējas kontroles dienesta) iniciatīva gandrīz divkāršot maksātnespējas procesa administratoriem minimālās apdrošināšanas summas apmēru, neskatoties uz to, ka šo Noteikumu projekta izstrādes pamatojums no likumdevēja puses ir bijis tikai un vienīgi noteikt pienākumu tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošām personām apdrošinātsavu civiltiesisko atbildību par iespējamo kaitējumu.
Šajā brīdī ir svarīgi atcerēties likumdošanas kvalitātes pamatus, kas parasti tiek aplūkoti no diviem aspektiem.Pirmā ir formāli juridiskā kvalitāte, tas ir, kā likumi tiek formulēti. Tas, protams, nav vienkārši, jo likumam ir jāatspoguļo jeb vārdos jāietērpj likumdevēja griba, kas ir komplicēta parādība. Jo precīzāk parlaments spēj formulēt šo savu gribu, jo lielāka vara tam ir, tāpēc ka samazinās iespējas likuma piemērotājiem vēlāk šajā likumā "ieinterpretēt" savu gribu. Otrais aspekts ir saistīts ar likumu saturisko kvalitāti. Ko tas īsti nozīmē? Varētu teikt, ka tas ir tāds likums, kas veicina ilgtspējīgu valsti un ilgtspējīgu sabiedrību atbilstoši Satversmē noteiktajām vērtībām. Tieši šīs vērtības, kas Satversmē kā normu kopumā ir atrodamas gan expressis verbis Satversmes ievadā, gan izriet no 1. panta, kā arī kopīgās vērtības, kas vieno visas Eiropas Savienības valstis, ir mēraukla, kas būtu jāņem vērā, vērtējot likumu saturisko kvalitāti Latvijā. Un pretēji – ja mums konstitūcijā būtu nostiprinātas citādas vērtības nekā tagad, tad arī priekšstati par to, kādiem saturiski jābūt likumiem, būtu pilnīgi citi. Kad esam noskaidrojuši šo likumu satura kvalitātes mērauklu, varam vērtēt, vai konkrētais likums ir labs vai slikts.
Lai nebūtu vajadzības vērtēt un kritizēt nekvalitatīvu Noteikumu projektu nākotnē, Administratoru asociācija aicina laicīgi izvērtēt un pamatot likumdevēja gribu, nepamatoti un bez jebkādas statistikas analīzes palielinot maksātnespējas procesa administratoriem minimālo apdrošināšanas summu.
Administratoru asociācija pozitīvi vērtē prasību noteikt tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošām personām pienākumu apdrošināt savu civiltiesisko atbildību par iespējamo kaitējumu. Tomēr, kategoriski pret praktiski divkāršot maksātnespējas procesa administratoriem minimālās apdrošināšanas summas apmēru, proti, no 42 600 euro līdz 62 000 euro, kas no 2024.gada 01.janvāra sasniegs jau 70 000 euro. Attiecīgi Administratoru asociācija nesaskata nekādus objektīvus šķēršļus paredzēt, ka administratoram minimālā apdrošinājuma summa uz gadu par visiem administrētajiem procesiem kopā ir 60 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas, kas maksimāli pietuvināta pie spēkā esošā apmērā - 42 600 euro.
 
Piedāvātā redakcija
Administratoram minimālā apdrošinājuma summa uz gadu par visiem administrētajiem procesiem kopā ir 60 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas.