Projekta ID
24-TA-3344Atzinuma sniedzējs
Militāro tehnoloģiju, dronu un robotikas asociācija
Atzinums iesniegts
15.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Atzinuma dokumenti
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Priekšlikums (MilTech - 15.01.2025.)
Apzinoties, ka rezultatīvo rādītāju kvantitatīvo mērķu aprēķinā ir detalizēta metodika, būtu vēlams, ka tiek minēts, kādi ir rezultatīvie rādītāji uz šo brīdi (“izejas pozīcijas”), lai pārliecinātos par AM uzstādīto mērķu ambiciozitāti un apņēmību. Šis, jo īpaši, ir būtiski NBS iegāžu aprēķinam no vietējās industrijas, kas ir primārais industrijas attīstības dzinulis un instruments, jo saskaņā ar iepirkumu datiem par 2024. gadu – 93,5% no visiem pretendentiem iepirkumos, kas organizēti, izmantojot Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumu, ir bijuši no Latvijas. Savukārt, līdz 2028. gadam kopumā plānots investēt vairāk nekā 400 milj. EUR militārajā infrastruktūrā, kas nodrošinās būtiskus pasūtījumus būvniecības uzņēmumiem. Mūsu skatījumā ir svarīgi nodrošināt, ka Projektā ietvertie sasniedzamie mērķi ir sasniedzami primāri ar tādiem instrumentiem vai rīcību, kas tiešā veidā stiprina militāro ražošanu.
Apzinoties, ka rezultatīvo rādītāju kvantitatīvo mērķu aprēķinā ir detalizēta metodika, būtu vēlams, ka tiek minēts, kādi ir rezultatīvie rādītāji uz šo brīdi (“izejas pozīcijas”), lai pārliecinātos par AM uzstādīto mērķu ambiciozitāti un apņēmību. Šis, jo īpaši, ir būtiski NBS iegāžu aprēķinam no vietējās industrijas, kas ir primārais industrijas attīstības dzinulis un instruments, jo saskaņā ar iepirkumu datiem par 2024. gadu – 93,5% no visiem pretendentiem iepirkumos, kas organizēti, izmantojot Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumu, ir bijuši no Latvijas. Savukārt, līdz 2028. gadam kopumā plānots investēt vairāk nekā 400 milj. EUR militārajā infrastruktūrā, kas nodrošinās būtiskus pasūtījumus būvniecības uzņēmumiem. Mūsu skatījumā ir svarīgi nodrošināt, ka Projektā ietvertie sasniedzamie mērķi ir sasniedzami primāri ar tādiem instrumentiem vai rīcību, kas tiešā veidā stiprina militāro ražošanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Priekšlikums (MilTech - 15.01.2025.)
no Projekta nav izsecināms, kā valsts vēlētos redzēt vietējās aizsardzības industrijas klātbūtni (īpatsvars) katrā no NBS kritisko kaujas spēju prioritātēm. Lai nodrošinātu jēgpilnus inovāciju un investīciju virzienus atbilstoši NBS kā lietotāja vajadzībām, ir nepieciešams identificēt arī tās prasības par piegāžu drošību jomām, kurās līdz šim industrija nav veikusi investīcijas;
no Projekta nav izsecināms, kā valsts vēlētos redzēt vietējās aizsardzības industrijas klātbūtni (īpatsvars) katrā no NBS kritisko kaujas spēju prioritātēm. Lai nodrošinātu jēgpilnus inovāciju un investīciju virzienus atbilstoši NBS kā lietotāja vajadzībām, ir nepieciešams identificēt arī tās prasības par piegāžu drošību jomām, kurās līdz šim industrija nav veikusi investīcijas;
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Priekšlikums (MilTech - 15.01.2025.)
Norādes par esošo atbalsta programmu (aizdevumi ar kapitāla atlaidi un produktivitātes aizdevumi) attiecināšanu uz militāru preču ražošanu ir nedaudz neskaidras tajā ziņā, vai tās būs speciāli rezervētas šīs industrijas atbalstam, vai arī industrijas uzņēmumiem būs tādas pašas tiesības uz atbalstu, kā civilās ražošanas uzņēmumiem, kas jau aktīvi izlieto visu pieejamo atbalstu programmas.
Norādes par esošo atbalsta programmu (aizdevumi ar kapitāla atlaidi un produktivitātes aizdevumi) attiecināšanu uz militāru preču ražošanu ir nedaudz neskaidras tajā ziņā, vai tās būs speciāli rezervētas šīs industrijas atbalstam, vai arī industrijas uzņēmumiem būs tādas pašas tiesības uz atbalstu, kā civilās ražošanas uzņēmumiem, kas jau aktīvi izlieto visu pieejamo atbalstu programmas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Priekšlikums (MilTech - 15.01.2025.)
Projekta 2. daļā netiek pieminēts, vai vēlāk tiks precizēts un kā paredzēts komunicēt industrijai kritisko spēju pamatprasības NBS pielietojumā, lai industrija savlaicīgi spētu apzināt potenciālo investīciju virzienus savas ražošanas attīstīšanā. Šobrīd vienīgi 2024. gada industrijas vadlīnijās tiek pieminēts, ka tās tiks precizētas NBS ilgtermiņa attīstības ieviešanas plānā;
Projekta 2. daļā netiek pieminēts, vai vēlāk tiks precizēts un kā paredzēts komunicēt industrijai kritisko spēju pamatprasības NBS pielietojumā, lai industrija savlaicīgi spētu apzināt potenciālo investīciju virzienus savas ražošanas attīstīšanā. Šobrīd vienīgi 2024. gada industrijas vadlīnijās tiek pieminēts, ka tās tiks precizētas NBS ilgtermiņa attīstības ieviešanas plānā;
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Priekšlikums (MilTech - 15.01.2025.)
Latvijas militārajai industrijai svarīgi saprast, kā tiks sadalītas finanses (0,25% no IKP) atbalstam Ukrainai. Asociācijas biedri uzskata, ka lielākajai daļai šīs atbalsta programmas jāiet caur Latvijas industriju un Ukrainai jāpiedāvā maksimāli daudz Latvijas ražojumu. Nezinot, cik ilgi turpināsies šis karš, būtu jāplāno
Latvijas militārajai industrijai svarīgi saprast, kā tiks sadalītas finanses (0,25% no IKP) atbalstam Ukrainai. Asociācijas biedri uzskata, ka lielākajai daļai šīs atbalsta programmas jāiet caur Latvijas industriju un Ukrainai jāpiedāvā maksimāli daudz Latvijas ražojumu. Nezinot, cik ilgi turpināsies šis karš, būtu jāplāno
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Priekšlikums (MilTech - 15.01.2025.)
4.4 punkts, Nav pieminēta nepieciešamība pēc stratēģisko izejmateriālu krājumu uzturēšanu Latvijas teritorijā, līdzīgi kā tas ir ar degvielu. Piemēram, bruņu tērauds Latvijā netiek ražots un kara gadījumā tā piegādes no ārienes var apstāties. Tāpat tas attiecas uz daudziem Citiem izejmateriāliem, ieskaitot tos, kuri vajadzīgi dronu un citu militāro produktu ražošanai.
Piedāvātā redakcija
-