Atzinums

Projekta ID
24-TA-1498
Atzinuma sniedzējs
"Aptieku Biedrība"
Atzinums iesniegts
25.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 17 "Pievienotās vērtības nodokļa likuma normu piemērošanas kārtība un atsevišķas prasības pievienotās vērtības nodokļa maksāšanai un administrēšanai"
Iebildums
Saistībā ar jauno recepšu zāļu uzcenojuma modeli, kas stājas spēkā no 01.01.2025., ir veikti grozījumi vairākos normatīvajos aktos – 25.10.2005.MK noteikumi Nr. 803 “Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem”, 31.10.2006.MK noteikumos Nr. 899 “Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība”. Jaunajā uzcenojumu sistēmā parādās termins “farmaceita pakalpojums” un tiek noteikta samaksa aptiekai par pirmreizējas receptes izsniegšanu 1.50 euro vai 2.50 euro. Nozare tika informēta, ka šī maksa būs bez PVN. 
Esošajā redakcijā secinām, ka jaunais medicīnas pakalpojums – farmaceitiskā aprūpe būs ar PVN neapliekams pakalpojums, un ir  prognozējams, ka  tas nesīs zaudējumus aptieku uzņēmumiem, veicot priekšnodokļa atskaitīšanas korekcijas.
Jau iepriekš vēlos minēt, ka veicot aptuvenus aprēķinus, ienākumi no farmaceitiskās aprūpes ievērojami pārsniegt PVN likuma 98 pantā minētos 5% no kopējā apgrozījuma, kas dotu tiesības atskaitīt priekšnodokli pilnā apmērā.
Farmaceita pakalpojuma maksa tika ietverta kā kompensējošs mehānisms, ņemot vērā, ka farmaceits ir daļa no veselības aprūpes un sniedz farmakoterapeitiskas konsultācijas. Vai pieņemot PVN piemērošanas noteikumu grozījumus ir ņemts vērā, ka ieviešot pakalpojumu – farmaceitiskā aprūpe bija paredzēts, ka ienākumi ko aptiekas saņems no katras receptes būs pozitīvi kompensējošs instruments katrai aptiekai?  Šobrīd tiek radīts papildus administratīvs slogs un ievērojami zaudējumi uzņēmumiem atmaksājot valstij neatskaitāmo priekšnodokli. 
Piedāvātā redakcija
Lai noteikumu projekts sasniegtu noteikumu mērķi  - farmaceitiskās aprūpes kvalitātes uzlabošana -   farmaceita pakalpojums vai personai aptiekās sniegta farmaceitiskā aprūpe-  jāpiemēro 0 PVN likme.
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1.16. izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā (1. pielikums);
Iebildums
Saistībā ar jauno recepšu zāļu uzcenojuma modeli, kas stājas spēkā no 01.01.2025., ir veikti grozījumi vairākos normatīvajos aktos – 25.10.2005.MK noteikumi Nr. 803 “Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem”, 31.10.2006.MK noteikumos Nr. 899 “Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība”. Jaunajā uzcenojumu sistēmā parādās termins “farmaceita pakalpojums” un tiek noteikta samaksa aptiekai par pirmreizējas receptes izsniegšanu 1.50 euro vai 2.50 euro. Nozare tika informēta, ka šī maksa būs bez PVN. 
Esošajā redakcijā secinām, ka jaunais medicīnas pakalpojums – farmaceitiskā aprūpe būs ar PVN neapliekams pakalpojums, un ir  prognozējams, ka  tas nesīs zaudējumus aptieku uzņēmumiem, veicot priekšnodokļa atskaitīšanas korekcijas.
Jau iepriekš vēlos minēt, ka veicot aptuvenus aprēķinus, ienākumi no farmaceitiskās aprūpes ievērojami pārsniegt PVN likuma 98 pantā minētos 5% no kopējā apgrozījuma, kas dotu tiesības atskaitīt priekšnodokli pilnā apmērā.
Farmaceita pakalpojuma maksa tika ietverta kā kompensējošs mehānisms, ņemot vērā, ka farmaceits ir daļa no veselības aprūpes un sniedz farmakoterapeitiskas konsultācijas. Vai pieņemot PVN piemērošanas noteikumu grozījumus ir ņemts vērā, ka ieviešot pakalpojumu – farmaceitiskā aprūpe bija paredzēts, ka ienākumi ko aptiekas saņems no katras receptes būs pozitīvi kompensējošs instruments katrai aptiekai?  Šobrīd tiek radīts papildus administratīvs slogs un ievērojami zaudējumi uzņēmumiem atmaksājot valstij neatskaitāmo priekšnodokli. 

 
Piedāvātā redakcija
Lai sasniegtu noteikumu mērķi - farmaceitiskās pakalpojuma maksas ieviešanu, kas uzlabotu farmaceitisko aprūpi,  noteikt pakalpojumu - farmaceita pakalpojuma maksa - kā maksu, kas apliekas ar 0 (nulle) PVN. 
 
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saistībā ar jauno recepšu zāļu uzcenojuma modeli, kas stājas spēkā no 01.01.2025., ir veikti grozījumi vairākos normatīvajos aktos – 25.10.2005.MK noteikumi Nr. 803 “Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem”, 31.10.2006.MK noteikumos Nr. 899 “Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība”. Jaunajā uzcenojumu sistēmā parādās termins “farmaceita pakalpojums” un tiek noteikta samaksa aptiekai par pirmreizējas receptes izsniegšanu 1.50 euro vai 2.50 euro. Nozare tika informēta, ka šī maksa būs bez PVN. 
Esošajā redakcijā secinām, ka jaunais medicīnas pakalpojums – farmaceitiskā aprūpe būs ar PVN neapliekams pakalpojums, un ir  prognozējams, ka  tas nesīs zaudējumus aptieku uzņēmumiem, veicot priekšnodokļa atskaitīšanas korekcijas.
Jau iepriekš vēlos minēt, ka veicot aptuvenus aprēķinus, ienākumi no farmaceitiskās aprūpes ievērojami pārsniegt PVN likuma 98 pantā minētos 5% no kopējā apgrozījuma, kas dotu tiesības atskaitīt priekšnodokli pilnā apmērā.
Farmaceita pakalpojuma maksa tika ietverta kā kompensējošs mehānisms, ņemot vērā, ka farmaceits ir daļa no veselības aprūpes un sniedz farmakoterapeitiskas konsultācijas. Vai pieņemot PVN piemērošanas noteikumu grozījumus ir ņemts vērā, ka ieviešot pakalpojumu – farmaceitiskā aprūpe bija paredzēts, ka ienākumi ko aptiekas saņems no katras receptes būs pozitīvi kompensējošs instruments katrai aptiekai?  Šobrīd tiek radīts papildus administratīvs slogs un ievērojami zaudējumi uzņēmumiem atmaksājot valstij neatskaitāmo priekšnodokli. 
Kategoriski iebilstam pret šādu situāciju, kas ir pretrunā ar Veselības ministirjas zāļu uzcenojuma sistēmas ietvarā plānoto pausto farmaceita pakalpojuma maksas mērķi. 
Piedāvātā redakcija
Lai sasniegtu noteikumu mērķi - uzlabot farmaceitiskās aprūpes kvalitāti - aicinām noteikt pakalpojumam - farmaceita pakalpojums/ personai aptiekās sniegta farmaceitiskā aprūpe 0 (nulle)% PVN.