Atzinums

Projekta ID
22-TA-1080
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
15.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likuma 11.pants nosaka pašvaldības sociālā dienesta uzdevumus, t.sk. 6) administrēt pašvaldības budžeta līdzekļus, kas novirzīti sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanai. 
Grozījumi paredz papildināt pantu ar 10.punktu un noteikt sociālajam dienestam jaunu uzdevumu - nodrošināt datu ievadi pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā SOPA par personām un mājsaimniecībām piešķirtajiem un izmaksātajiem sociālās palīdzības pabalstiem, piešķirtajiem un sniegtajiem sociālajiem pakalpojumiem un citu materiālo atbalstu. Turklāt būtiski paplašinot uzdevumu, attiecinot to uz citu materiālo atbalstu, ne tikai uz sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu nodrošināšanu, kas ir sociālā dienesta uzdevums.
Piedāvātā redakcija
10) nodrošināt datu ievadi pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā SOPA par personām un mājsaimniecībām piešķirtajiem un izmaksātajiem sociālās palīdzības pabalstiem, piešķirtajiem un sniegtajiem sociālajiem pakalpojumiem.
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Grozījumi paredz izslēgt 9. un 12. punktā vārdus "bez noteiktas dzīvesvietas vai krīzes situācijā nonākušām personām". Ieteikums ir neizslēgt šos vārdus, jo tas nosaka, ka pakalpojumu var izmantot liels skaits iedzīvotāju un pastāv risks ļaunprātīgi izmantot pakalpojumu, kā arī tas var radīt zināmas pretrunas par pašvaldības pienākumiem nodrošināt 9.panta 11 punktu, kurā ir noteikta konkrēta mērķgrupa pakalpojuma nodrošināšanai, likumā lietoto terminu skaidrojumiem ir jābūt akurātiem turpmāk likuma pantos izmantotajam, lai pēc iespējas mazāk radītu pretrunas. 
Kā arī vēršam uzmanību, ka veidojas pretruna ar piedāvātajiem grozījumiem 9.pantā, kur 11 daļas 5.punkts paredz pakalpojuma nodrošināšanu šai mērķa grupai: 5) patversmes vai naktspatversmes pakalpojumu - personām bez noteiktas dzīvesvietas un krīzes situācijā nonākušām personām
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Šobrīd Ventspils pilsēta grupu mājas, atelpas brīža pakalpojumu, kā arī specializēto darbnīcu pakalpojumus iegādājas no citām pašvaldībām, projekta “Kurzeme visiem” (turpmāk-Projekts) piešķirtā finansējuma ietvaros. Līdz Projekta ieviešanai Ventspils pilsētai nebija pienākums nodrošināt šo pakalpojumus, kā arī šobrīd iesaiste Projekta aktivitātēs ir brīvprātīga. Nosakot likumā normu, ka jaunajā redakcijā minētie pakalpojumi pašvaldībā būs jānodrošina obligātā kārtā, kā arī 2023.gada oktobrī beigsies Projekta realizācijas termiņš un līdz ar to aktivitātes vairs netiks finansētas, norādām, ka šo aktivitāšu finansēšana būtu jānodrošina no valsts finansējuma.

Atsaucoties  uz likuma “Par pašvaldībām” 7.pantu “nododot pašvaldībām jaunas šā likuma 15.pantā paredzētās autonomās funkcijas, kas saistītas ar izdevumu palielināšanos, likumā, kas nosaka šo funkciju izpildes kārtību, vienlaikus jānosaka pašvaldībām jauni ienākumu avoti”.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ģimenes asistents - persona, kura apguvusi mācību programmu un sniedz ģimenes asistenta pakalpojumu.
Ģimenes asistentu trūkums jau šobrīd ir aktuāla problēma. Ir atbalstāmi, ka šo pakalpojumu sniedz profesionāli un izglītoti speciālisti, bet, ņemot vērā plānoto un šā brīža atalgojumu, šis jautājums kļūs vēl aktuālāks, noteikti ir vēl papildus jāstrādā pie atalgojuma sistēmas paaugstināšanas, ja tiek noteiktas prasības pakalpojuma sniedzējiem, kas samazina potenciālos pakalpojuma sniedzējus. Kā fakts ir jāmin, ja nākotnē tiks nodrošināts profesionāls ģimenes asistenta pakalpojums, tad samazinātu bērnu izņemšanu no ģimenēm un personu nonākšanu institūcijās, kas samazinātu pašvaldības un valsts izdevuma pozīcijas (šis gan ir vērsts uz ilgtermiņa mērķi). Ieteikums saglabāt, ka ģimenes asistenti var strādāt uz uzņēmuma līgumiem, ne tikai darba līgumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-