Atzinums

Projekta ID
22-TA-993
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
21.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 340 "Noteikumi par apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem"" (turpmāk - projekts) 1. punktā iekļauto Ministru kabineta 2014. gada 17. jūnija noteikumu Nr. 340 "Noteikumi par apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem" (turpmāk – noteikumi Nr. 340) 5.1.1. apakšpunktu ar informāciju, ka ekspertīzi var noteikt arī administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros saskaņā ar Administratīvās atbildības likumu, kā tas korekti jau minēts projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 2. punktā iekļauto noteikumi Nr. 340 8.3. apakšpunktu šādu apsvērumu dēļ. Invaliditātes likuma 6.panta pirmā daļa paredz, ka personai līdz 18 gadu vecumam invaliditāti nosaka bez iedalījuma grupās. Savukārt Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumu Nr.805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 805) 18.1. apakšpunkts noteic, ka bērniem līdz 18 gadu vecumam invaliditāti nosaka saskaņā ar šo noteikumu 4. pielikumā minētajiem kritērijiem un invaliditātes termiņu. Šo noteikumu 4. pielikumā iekļauti kritēriji invaliditātes noteikšanai bērniem, proti, sniegti slimību un patoloģisko stāvokļu nosaukumi, kā arī klīniskā un funkcionālā stāvokļa raksturojums. Vēršam uzmanību, ka ne visos gadījumos, kad bērnam tiek piešķirta invaliditāte, klīniskajā un funkcionālajā stāvokļa raksturojumā būs izklāstīts, vai funkcionēšanas ierobežojumu ir ļoti smagi. Konkrētajā situācijā likumdevējs ir izvēlējies bērniem noteikt invaliditāti bez iedalījuma grupās, līdz ar to aicinām pie šāda iedalījuma pieturēties arī izstrādājot saistītos normatīvos aktus. Situācijā, kad apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, pieņemot lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu, radīsies jautājums, vai bērnam invaliditāte noris ar ļoti smagiem ierobežojumiem, ne iestādei, kura Latvijā nosaka personām invaliditāti – Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija, ne arī kādai citai iestādei nav normatīvajos aktos iekļauts pienākums sniegt skaidrojumu par minēto jautājumu.
Attiecībā uz normā norādīto kritēriju apdrošināšanas atlīdzības saņemšanai "bērnam ir stabili funkcionēšanas ierobežojumi", skaidrojam, ka noteikumu Nr. 805 11. un 12. punkts paredz, ka invaliditātes vai darbspēju ekspertīzi veic personai ar fiziskās vai garīgās veselības traucējumiem, kuru dēļ tā nepārtraukti ārstējusies vismaz sešus mēnešus pirms iesnieguma iesniegšanas dienas Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijā, tai ir radušies vai var uzskatīt, ka ir radušies stabili funkcionēšanas ierobežojumi un to apliecina medicīniskie dokumenti un invaliditātes un darbspēju ekspertīzi var veikt pirms šo noteikumu 11. punktā minētā termiņa, ja personai veselības traucējumi ir smagi un ar nelabvēlīgu prognozi vai ir radušies stabili funkcionēšanas ierobežojumi. Līdz ar to no pašlaik spēkā esošā regulējuma izriet, ka, ja personai ir noteikta invaliditāte, tai ir vai var uzskatīt ka ir stabili funkcionēšanas ierobežojumi. Tādējādi normā atkārtoti minēt par stabiliem funkcionēšanas ierobežojumiem, ja personai jau ir piešķirta invaliditāte, ir lieki. Lūdzam attiecīgi precizēt arī projekta anotāciju un pielikumu.
Lūdzam precizēt projekta 2. punktu, ņemot vērā, ka tajā iekļauto noteikumu Nr. 340 8. punkta ievaddaļa neaptver 8.3. apakšpunktā minēto situāciju, proti, iesniegumu atlīdzības saņemšanai iesniedz apgādnieks, kurš kļuvis par apgādājamo bērnam ar invaliditāti.
Piedāvātā redakcija
-