Atzinums

Projekta ID
23-TA-167
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
16.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pirmkārt, no noteikumu projekta 24. punkta un anotācijas 8.1.13. apakšpunkta izriet, ka finansējuma saņēmēja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs veic mācību dalībnieku datu apstrādi vairākiem mērķiem, savukārt konkrēts dalībnieku apstrādājamo datu apjoms ir norādīts tikai 24.2.9. apakšpunktā attiecībā uz datu nodošanu finansējuma saņēmējam dalībnieku pārskata un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai.
Ņemot vērā minēto un, lai nodrošinātu Datu regulas 5. panta 1. punkta "a" apakšpunktā noteiktā  likumīguma, godprātības un pārredzamības principa ievērošanu, Datu valsts inspekcijas skatījumā noteikumu projektā nepieciešams skaidri noteikt, kas un kādiem nolūkiem apstrādā dalībnieku personas datus norādītā apjomā.  Piemēram, pakalpojuma sniedzējs, lai nodrošinātu dalībnieka atbilstību mērķa grupai izvērtēšanu, dalībnieku uzskaiti un datu nodošanu finansējuma saņēmējam dalībnieku pārskata un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai, apstrādā personas vārdu, uzvārdu un darba vietas e-pasta adresi.
Datu valsts inspekcijas skatījumā augstāk minētās informācijas norādīšana tikai anotācijā nenodrošina norādīto principu ievērošanu.
Otrkārt, lūdzam vārdus "citu informāciju" aizstāt ar vārdiem "citu personu datus nesaturošu informāciju", lai skaidri nodalītu, ka šī informācija nesatur dalībnieku personas datus.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Minētā norma paredz izstrādā bāriņtiesas amatpersonu sertifikācijas informācijas sistēmu vai pielāgo esošu informācijas sistēmu ar jaunu moduli. Vienlaikus anotācijā nav sniegts skaidrojums par šādas informācijas sistēmas tiesiskā ietvara esību ārējā normatīvā aktā.

Ņemot vērā minēto Datu valsts inspekcija norāda, ka Datu regulas   5. panta 1. punkta “a” apakšpunkts paredz, ka personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā. Vienlaikus Datu regulas 6. panta 1. un 3. punkts paredz, ka publiska persona fiziskas personas datu apstrādi veic, pamatojoties uz Eiropas Savienības tiesību aktā vai dalībvalsts tiesību aktā, kas piemērojami pārzinim, noteiktu tiesisku pamatu un  personas datu apstrādes nolūku. Vienlaikus personas datu apstrādes juridiskajā pamatā būtu nosakāmas apstrādājamo personas datu kategorijas, datu subjekti, kurus skar attiecīgā personas datu apstrāde, vienības, kurām personas dati var tikt izpausti un mērķi, kādiem tie var tikt izpausti. Datu valsts inspekcijas ieskatā, izveidojot jaunu valsts informācijas sistēmu, visām šīm prasībā ir jābūt noteiktām likuma līmenī. Savukārt Ministru kabineta noteikumu līmenī būtu nosakāms konkrēts apstrādājamo datu apjoms, apstrādes procedūras un termiņi.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ja bāriņtiesas amatpersonu sertifikācijas informācijas sistēmas ietvars ir noteikts likuma līmenī. Savukārt, ja šāda regulējuma nav, lūdzam papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu ar  uzdevumu Labklājības ministrijai izstrādāt un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Bāriņtiesu likumā, kas paredz noteikt bāriņtiesas amatpersonu sertifikācijas informācijas sistēmas tiesisko ietvaru.


 
Piedāvātā redakcija
-