Projekta ID
22-TA-3192Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
27.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Modernizācijas plāns paredz veidot Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru katrā pagastā, kopumā līdz 2024. gada nogalei attīstot vairāk nekā 500 centru tīklu. Lai arī LTRK atbalsta, ka valsts pārvaldes sistēmai ir jābūt klientorientētai, LTRK iebilst šādu centru izveidei katrā pagastā. Aicinām Valsts kanceleju rūpīgi izvērtēt pieprasījumu, un veidot centrus tikai vietās, kur tas ir reāli nepieciešams, analizējot klientu plūsmu un pieprasītos pakalpojumus, tāpat nodrošinot arī attālinātu pakalpojumu sniegšanu, izmantojot saziņu pa tālruni vai izmantojot elektroniskos saziņas rīkus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ieviešot Modernizācijas plānu, LTRK aicina Valsts kanceleju nodrošināt, ka tiek prasīta atgriezeniskā saite jau Modernizācijas plāna ieviešanas sākumposmā, lai pietiekami laicīgi varētu identificēt radušās problēmas, rast risinājumus un rezultātā sasniegt to, ka ir palielinājusies uzticēšanās valsts pārvaldei.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Priekšlikums
Par galveno snieguma rādītāju rīcības virzienā "Inovācijas attīstība" tiek izvirzīts tas, ka 2027. gadā 70 % valsts tiešās pārvaldes iestāžu ir īstenojuši vismaz vienu inovāciju. LTRK lūdz precizēt, kādu inovāciju būtu jāievieš valsts tiešās pārvaldes iestādēm, kā arī lūdzam precizēt, vai katrai iestādei būtu jāievieš sava inovācija?
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
Par galveno snieguma rādītāju rīcības virzienā "Cilvēkresursu attīstība" tiek izvirzīts tas, ka 2027. gadā ir 80 % vai vairāk valsts pārvaldē nodarbināto, kas pēc novērtēšanas ir sasnieguši izvirzītos darba mērķus. LTRK lūdz izvērtēt šī snieguma rādītāja formulējumu, jo nerodas skaidrība, kādi tieši ir izvirzītie darba mērķi, kurus būtu jāsasniedz. Turklāt jau šobrīd nebūtu iespējams izmērīt sniegumu, jo nav sniegta informācija, cik šobrīd no valsts pārvaldē nodarbinātajiem sasniedz izvirzītos mērķus. Ja nesasniedz, kādi tam ir iemesli?
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Par galveno snieguma rādītāju rīcības virzienā "Vienota un efektīva valsts pārvalde" ir izvirzīts tas, ka līdz 2027. gadam tiks īstenoti vismaz pieci stratēģiski svarīgi starpinstitucionāli projekti. LTRK lūdz precizēt, kādus tieši piecus stratēģiski svarīgus projektus ir plānots īstenot, vai arī norādīt šo projektu virzienus, ja projektu realizācijai vēl ir jāsaņem atbalsts un finansējums, piesakoties atbalsta programmām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
LTRK vērš uzmanību, ka īpaša nozīme Modernizācijas plānā ir piešķirama e-pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai, kas ļautu efektīvāk un uz klientu orientētāk veidot pakalpojumus. Turklāt, ieviešot e-pakalpojumus, nebūtu pieļaujama situācija, ka tiek pieprasītas papildu štata vietas, bet gan būtu nepieciešams iekšēji pārdalīt resursus, palielinot tos vietās, kur jāstrādā ar e-pakalpojumu uzturēšanu un aktualizēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Priekšlikums
LTRK norāda uz Modernizācijas plānā norādītajiem mērķiem, kuru īstenošanu ir iespējams un ir nepieciešams nodrošināt jau tagad, negaidot 2027. gadu. Piemēram, Modernizācijas plānā norādīts, ka politikas un regulējuma izstrādes pamatā ir kvalitatīva ietekmes novērtēšana visos posmos – gan sākotnējā ietekmes novērtēšana un vidēja termiņa novērtēšana, gan ex-post novērtējums. Šajā sakarā kā mērķis norādīts, ka līdz 2027. gadam izveidot visaptverošu politikas un regulējuma kvalitātes nodrošināšanas sistēmu, kas ietver pierādījumos balstītas politikas un regulējuma principus un jēgpilnu ietekmes novērtēšanu. Tomēr LTRK vērš uzmanību, ka jau šobrīd tiesību aktu projektu anotācijās ir iekļauts jautājums, vai ir veikta analīze pirms dokumenta tapšanas, vai plāno to veikt pēc tam, kad tiesību akts stāsies spēkā, taču ministrijas neaizpilda šīs ailes vai aizpilda formāli, neveicot pienācīgu alternatīvu risinājumu izpēti, izmaksu ieguvumu vai lietderības analīzi, taču Valsts kanceleja tāpat šādus projektus akceptē un virza uz Ministru kabinetu apstiprināšanai. LTRK aicina Valsts kanceleju jau tagad rīkoties un nepieļaut nepilnīgu un nekvalitatīvu ietekmes novērtēšanu regulējuma izstrādē.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Priekšlikums
LTRK ieskatā ir būtiski, ka valsts pārvalde tiek modernizēta, ir vienota, elastīga un uz klientu orientēta, un valsts pārvaldē nodarbinātie ar iespējami mazākiem resursiem sasniedz vislielāko ieguvumu. LTRK konceptuāli atbalsta Modernizācijas plāna izstrādi un tajā iekļautos rīcības virzienus, tomēr vēlamies norādīt uz vairākiem būtiskiem aspektiem.
Modernizācijas plānā ir iekļauts atskats uz Valsts pārvaldes reformu plāna 2020 īstenošanu, kur tiek izdarīts secinājums, ka iecerētais nav sasniegts, lai gan lielākā daļa plāna pasākumu tika īstenota, turklāt tika īstenota virkne citu būtisku pasākumu izvirzīto mērķu sasniegšanai. Valsts kontrole savā revīzijas ziņojumā "Valsts pārvalde – quo vadis? Valsts pārvaldes reformā plānotais un sasniegtais" norādījusi, lai jebkura reforma būtu jēgpilna un sasniegtu tajā izvirzītos mērķus, būtisks priekšnoteikums ir skaidri definēti mērķi, mērķu un rezultatīvo rādīju sistēma. LTRK vērš uzmanību, ka Modernizācijas plānā pie katra rīcības virziena norādītais pasākumu, darbības rezultātu, rezultatīvo rādītāju uzskaitījums būtu papildināms ar precīzāk definētiem un izmērāmiem sagaidāmajiem rezultātiem. Šobrīd pie rīcības virzieniem norādītie sasniedzamie rezultāti LTRK skatījumā būtu precizējami, konkretizējami, vēlams, ka tie ir izmērāmi rezultāti – mērījumi, izvērtējums (piemēram, klientu – iedzīvotāju, uzņēmumu aptaujas rezultāti, to izmaiņa, uzlabojumi utml.).
Modernizācijas plānā ir iekļauts atskats uz Valsts pārvaldes reformu plāna 2020 īstenošanu, kur tiek izdarīts secinājums, ka iecerētais nav sasniegts, lai gan lielākā daļa plāna pasākumu tika īstenota, turklāt tika īstenota virkne citu būtisku pasākumu izvirzīto mērķu sasniegšanai. Valsts kontrole savā revīzijas ziņojumā "Valsts pārvalde – quo vadis? Valsts pārvaldes reformā plānotais un sasniegtais" norādījusi, lai jebkura reforma būtu jēgpilna un sasniegtu tajā izvirzītos mērķus, būtisks priekšnoteikums ir skaidri definēti mērķi, mērķu un rezultatīvo rādīju sistēma. LTRK vērš uzmanību, ka Modernizācijas plānā pie katra rīcības virziena norādītais pasākumu, darbības rezultātu, rezultatīvo rādītāju uzskaitījums būtu papildināms ar precīzāk definētiem un izmērāmiem sagaidāmajiem rezultātiem. Šobrīd pie rīcības virzieniem norādītie sasniedzamie rezultāti LTRK skatījumā būtu precizējami, konkretizējami, vēlams, ka tie ir izmērāmi rezultāti – mērījumi, izvērtējums (piemēram, klientu – iedzīvotāju, uzņēmumu aptaujas rezultāti, to izmaiņa, uzlabojumi utml.).
Piedāvātā redakcija
-